مو زائد چه ارتباطی با سلامتی زنان دارد؟

چه دوست داشته باشیم چه نه تقریبا همه ی ما از مو زائد رنج می بریم. جدای اینکه این موها زیبایی ما را به خطر می اندازند، در صورت تغییر بافت، مکان و ضخامت نیز ممکن است هشداری برای سلامتی باشند. بنابراین دانستن علت و رفع آنها به بهبود سلامت و زیبایی ظاهری نیز کمک می کند. پیش از هر چیز دیگر باید ابتدا از انواع مختلف موهای بدن اطلاع داشته باشیم. با برنافیت همراه باشید.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: 

انواع موهای بدن

به طور کلی موهای بدن را به دو دسته می توان تقسیم کرد:

موهای کرکی

موهای کرکی موهای ریز و نازکی هستند که به طور عمده بدن را می پوشانند. آنها به قدری ریز هستند که به ندرت می توان آنها را مشاهده کرد.

موهای نهایی

این موها بلندتر، محکم تر، ضخیم تر و بسیار تیره تر از موهای کرکی هستند که در دوران بلوغ ظاهر می شوند. آنها زمانی رشد می کنند که تغییرات هورمونی در بدن ایجاد شود و باید از علت رشد آنها با خبر شد.

علت مو زائد در بخش های مختلف بدن

چندین دلیل برای رویش موهای زائد در قسمت های مختلف بدن وجود دارد که در ادامه معرفی شده اند.

مو زائد: ژنتیک

مو زائد- ژنتیک- برنافیت

اگر به طور ناگهانی دچار موهای ضخیم، تیره و به اصطلاح مردانه شدید، به عکس های مادربزرگ خود مراجعه کنید. این مشکل به احتمال بسیار زیاد جنبه ی ژنتیکی دارد. مهم نیست دست آورد شما از تکنولوژی چه باشد، ژنتیک را نمی توان فریب داد.

مو زائد: نژاد

مو زائد- نژاد- برنافیت

طبق مطالعات، گروه های مختلف نژادی کم و بیش دچار موهای زائد می شوند. زنان مدیترانه ای و افرادی از نژاد خاورمیانه بیشتر به این مشکل دچار می شوند. گروه های نژادی دیگر در وضعیت بینابین قرار دارند.

مو زائد: عدم تعادل هورمونی

مو زائد- عدم تعادل هورمونی- برنافیت

رشد ناگهانی موها ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمون های مردانه صورت گرفته باشد. مردان و زنان هر دو در بدنشان این هورمون ها وجود دارد. اما زنان به میزان کمتری به این هورمون ها دچارند. اگر سطح تستوسترون خون شما افزایش یابد، هورمون های مردان در بدن شما زیاد می شوند. مورد مشابه دیگری که به همین مشکل ختم می شود، کاهش سطح استروژن است که در مواردی چون یائسگی رخ می دهد. در هر صورت دلیل چنین موهایی عدم تعادل هورمونی می باشد.

پیشنهاد برنافیت: 

مو زائد: اختلالات غده ی آدرنال   

مو زائد- اختلالات غده آدرنال- برنافیت

غده های آدرنال در بالای کلیه ها قرار گرفته اند و اگر به درستی کار نکنند، تعادل هورمونی به هم می خورد که نتیجه ی آن رشد بیش از حد موهای بدن است.

علائم دیگر اختلال در غده ی آدرنال عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • اضافه وزن در بالا تنه
  • افزایش یا کاهش شدید قند خون
  • سر درد
  • ضعف ماهیچه ها

مو زائد: سندروم تخمدان پلی کیستیک

مو زائد- سندروم تخمدان پلی کیستیک- برنافیت

سندروم تخمدان پلی کیستیک از دیگر دلایل رایج رشد موهای زائد است که منجر به عادت های ماهانه ی نامنظم می شود. این مشکل به دلیل بزرگ شدن تخمدان ها که حاوی مایعاتی به نام فولیکول هستند، رخ می دهد. علائم دیگر این مشکل عبارتند از:

  • تغییر در خلق و خو
  • سر درد
  • خستگی
  • اختلالات خواب

مو زائد: رشد غیر معمولی بافت ها

مو زائد- رشد غیر طبیعی بافت ها- برنافیت

اگر به یکباره دچار موهای زائد شدید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.. چرا که این رشد مو ممکن است نشانه ی افزایش بیش از حد تستوسترون و نتیجه ی رشد غیر طبیعی بافت ها و یا حتی تومور باشد. چنین مشکلی زیاد شایع نیست، اما اگر این تغییرات به سرعت رخ دهد باید توسط پزشک بررسی شود.

مترجم: مریم اصیلی

guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ناشناس

سلام یعنی اگه هورمون مردانه زیاد بشه آیا ممکنه خود به خود به حالت قبل و متعادل برگرده!؟ و اگه برگشت موهای زاعد مثل قبل که نازک و کوتاه بود برمیگرده!؟

ناشناس

آیا ممکنه خودبه خود هورمون ها تعادل پیدا کنند!؟ و بعداز تعادل پیدا کردن کوهای زاعد مثل قبل نازک و کم رنگ بشن؛؟

ستاره

تنظیم هورمون بکنید