درمان موهای زیر پوستی|چگونه موهای زیر پوستی را از بین ببریم؟

زمانی موهای زیر پوستی ایجاد می‌شوند که موها به جای رشد به سمت بیرون، به داخل پوست رشد کنند. استفاده از ژیلت و بسته شدن فولیکول‌های مو از عوامل اصلی ایجاد این موها هستند. لیزر موهای زائد، لایه برداری، استفاده از مرطوب کننده و مصرف کرم‌های موبر به جای ژیلت موجب از بین بردن این موها می‌شود. برنافیت امروز شما را با روش‌هایی برای حذف موهای زیر پوستی آشنا می‌کند.

 چگونه موهای زیر پوستی را از بین ببریم؟

وقتی موی زیر پوستی رشد می‌کند، جوش‌های کوچکی در کنار آن‌ها ظاهر می‌شود. در برخی مواقع، پوست اطراف این موها، تیره‌تر از سایر نقاط می‌شود. حتی پوست این نواحی ممکن است دردناک و دچار خارش نیز بشود. افراد با پوست ضخیم و موهای فر بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند. به علاوه، این مشکل در ناحیه شرمگاهی نسبت به بقیه نواحی پوست بیشتر رخ می‌دهد.

هر کدام از روش‌هایی که موی زیر سطح پوست را از بین ببرد، باعث موی‌های زیر پوستی می‌شود، مانند کندن مو با موکن، تیغ زدن، اپلاسیون. زمانی که مجدد موی بدن رشد کند، ممکن است پیچ بخورد و زیر پوست گیر بیفتد.

چه عاملی باعث موهای زیر پوستی می‌شود؟

وقتی موهای خود را شیو می‌کنید، اغلب به سمت پوست رشد می‌کند. بسیاری از ساقه‌های مو بدون هیچ مشکلی از داخل پوست به سمت بیرون رشد می‌کنند. اما بقیه موها به داخل پوست بر می‌گردند. وقتی مو به داخل پوست می‌رود، پوست با آن به عنوان یک جسم خارجی برخورد می‌کند و از خود واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل دچار خارش، سوزش یا جوش می‌شود.

1. شیو کردن مو به صورت برعکس

کسانی که برای اپلاسیون از ژیلت یا تیغ استفاده می‌کنند و در برخی از موارد موقع شیو، ژیلت را عمیق‌تر و برعکس در جهت رشد‌ مو حرکت می‌دهند باعث افزایش رشد موهای زیر پوستی می‌شود.

2. تجمع سلول‌های مرده روی پوست

روزانه به طور میانگین بدن انسان بین 30 تا 40 هزار سلول پوست جدید ایجاد می‌کند و جایگزین سلول‌های قبلی می‌شود. به همین ترتیب سلول‌های مرده خود به خود از بین می‌روند و ممکن است مقداری از آن روی پوست باقی بماند که در این حالت پوست شما کمی کدر و تیره می‌شود و دچار پوسته پوسته شدن می‌شود. باقی ماندن سلول‌های مرده روی پوست موجب خارش، آکنه و جوش می‌شود که ظاهر زیبای پوست را تهدید می‌کند.

3. هورمون‌های جنسی

در افراد سطوح بالای هورمون‌های جنسی باعث می‌شود موهای زائد بیشتر روی پوست رشد کند و فرد بیشتر در معرض موهای زیر پوستی باشد.

موهای زیر پوستی بیشتر در چه قسمت‌هایی ظاهر می‌شوند؟

این موها بیشتر در قسمت‌های نام برده ظاهر می‌شوند، چرا که پوست در این نواحی ضخیم‌تر است.

  • صورت به ویژه ریش
  • باسن
  • خط بیکینی
  • ساق پاها
  • زیر بغل

چگونه موهای زیر پوستی را از بین ببریم؟

1. محصولات آرایشی بدون الکل

بیشتر کارشناسان پوست مردم را تشویق به خرید لوازم آرایشی پوست بدون الکل می‌کنند به دلیل این‌که باعث جلوگیری رویش موی‌های زائد می‌شود.

2. کمپرس آب گرم

48 ساعت بعد از شیو یا وکس، سعی کنید از کمپرس آب گرم استفاده کنید تا منافذ پوست باز شود و مو زیر پوست رشد نکند.

استفاده از کمپرس اب گرم

3. مرطوب نگه داشتن پوست

زمانی که موهای زائد را از بین بردید باید پوست خودتان را مرطوب نگه دارید به دلیل این‌که موهای زیر پوستی بیشتر در پوست‌های خشک رشد می‌کند.

4. کمپرس شیر گرم و نان بیات

  • شیر را گرم کنید و زیاد نگذارید داغ شود.
  • یک تکه نان بیات را داخل شیر گرم فرو ببرید تا نرم شود.
  • سپس نان را روی موهای زیر پوستی بگذارید تا نان کاملا خنک شود.
  • 15 دقیقه این کار را انجام دهید.
  • زمانی که منافذ زیر پوستی باز شده بودند می‌توانید با موچین موها را از بدن خارج کنید.

5. آسپرین

  • 2 عدد قرص آسپرین را کمی در آب داغ بگذارید تا له شود.
  • بعد از آن با کمی عسل مخلوط کنید.
  • خمیری که از آسپرین و عسل به وجود آمده را روی موهای زیر پوستی خود قرار دهید به دلیل این‌که آسپرین کمک می‌کند موهای زیر پوستی زودتر از بدن خارج شود.

6. پوشیدن لباس‌های گشاد

زمانی که بدن خود را شیو و یا وکس انجام دادید باید از لباس‌های گشاد استفاده کنید به دلیل این‌که لباس‌های تنگ باعث رویش موهای زیر پوستی و زبری پوست می‌شود.

7. سرکه سیب 

یک تکه پنبه بردارید و آن را آغشته به سرکه سیب کنید و در نهایت آن را روی موهای زیر پوستی خود قرار دهید تا پوست به خوبی سرکه را جذب خود کند. حداقل روزی 2 بار این‌کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

8. ژل آلوئه ورا 

ژل آلوئه ورا به دلیل آنتی اکسیدان و خاصیت نرم کنندگی باعث نرم شدن پوست می‌شود و باعث جلوگیری از رویش موهای زیر پوستی می‌شود. سعی کنید روزانه 30 دقیقه ژل آلوئه ورا روی پوست شما باقی بماند و در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان موهای زیر پوستی

9. خیار

آب خیار یک ماده طبیعی و نرم کننده است که باع جلوگیری از رویش موهای زیر پوستی می‌شود. برای نتیجه بهتر باید آب خیار را 2 یا 3 بار در روز به پا بمالید.

10. جوش شیرین

1 قاشق چای خوری جوش شیرین با 2 قاشق آب ترکیب کرده و روی پوست خود بمالید. این آنتی باکتریایی و خاصیت ضد التهابی جوش شیرین موجب جلوگیری از رویش موهای زیر پوستی می‌شود.

11. عسل 

عسل دارای خواص ضد باکتری، ضدعفونی کننده و مرطوب کنندگی است و به درمان مو‌های زیر پوستی کمک می‌کند.

12.  روغن درخت چای

یکی از روغن‌های طبیعی و فوق العاده قوی که دارای ضد التهابی، ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. روغن درخت چای باعث باز شدن منافذ باز پوست می‌شودو موهای زیر پوستی را از بین می‌برد.

  • باید حدود 10 تا 20 قطره روغن درخت چای را با آب گرم اضافه کنید.
  • یک پارچه تمیز را داخل محلول خیس کنید.
  • درنهایت پارچه را روی قسمت مورد نظر بمالید تا پوست مرطوب شود.

13. روغن زیتون

برای برطرف کردن خشکی و سلامت پوست، استفاده از منبع غنی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب سالم استفاده از روغن زیتون است. مرطوب کردن پوست با روغن زیتون کمک می‌کند به موهای زیر پوستی کمک کند.

سعی کنید نیم ساعت قبل از این‌که حمام بروید دست و پای خود را با روغن زیتون آغشته کنید و ماساژ دهید.

درمان موهای زیر پوستی

برای جلوگیری از موهای زیر پوستی باید روش‌های مو زدایی مناسب را انتخاب کنید. نکته‌ی مهم این است که استفاده از موچین را باید کنار گذاشته و ابتدا باید یک پارچه را در آب داغ بگذارید و سعی کنید پارچه را روی قسمتی از بدن که موی زیر پوستی دارد قرار دهید. این کار باعث می‌شود قسمتی از پوست نرم شود و مو راحت‌تر بیرون بیاید.

1. ابتدا پوست را لایه برداری و به آرامی پاکسازی کنید.

باید ابتدا قبل از اپلاسیون و یا تیغ زدن، ناحیه مورد نظر را با آب گرم و یک پاک کننده ملایم شست و شو دهید. همین کار باعث می‌شود کثیفی‌ها از بین برود و روغن اضافه از سطح پوست پاک شود. از همه مهم‌تر باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو با سبوم یعنی (توسط غدد سباسه، یک ماده چرب ترشح می‌شود) در نهایت پوست خود را لایه برداری کنید تا اپلاسیون و تیغ زدن آسان‌تر شود.

2. از کرم و تیغ اصلاح استفاده کنید. 

بین پوست یک لایه محافظتی مانند اسطوخودوس، جوجوبا و روغن زیتون ایجاد کنید تا از سوزش و بریدگی جلوگیری کند. به دلیل این‌که موهای زیرپوستی پوست را ملتهب و تحریک می‌کند.

3. شاید زمان آن باشد که تیغ اصلاحتان را تعویض کنید.

تیغ‌هایی که داری لبه‌های سه، چهار، پنج و شش لبه باشد موهای سطح پوست را از بین می‌برد و باعث ایجاد موهای زیر پوستی می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار تیغ اصلاح خود را عوض کنید. برای جلوگیری از گیر کردن مو‌های زیر پوستی باید موها را جهت رویش تیغ بزنید.

تعویض تیغ و درمان موهای زیر پوستی

4. سعی کنید بعد از مو زدایی، از تسکین دهنده‌های پوست استفاده کنید.

روغن درخت چای و عنبر یک ضد عفونی کننده‌های طبیعی است که خواص ضد التهابی دارد و از سوزش، قرمزی که موجب موهای زیر پوستی می‌شود جلوگیری می‌کند. سعی کنید از نرم کنند با مواد التیام مثل کالاندولا، بابونه، آلوئه ورا استفاده کنید تا از سوزش پوست جلوگیری شود.

سعی کنید موقع حمام رفتن از یک لیف استفاده کنید و به آرامی روی پوست خود بکشید. یا در روز 2 بار لایه بردارهای شیمیایی مثل اسید سالیسیلیک یا آلفاهدروکسی اسید استفاده کنید.

برای پاک کردن فولیکول‌های بسته شده‌ی مو و ضدعفونی کردن باید از محصولاتی که دارای اسید سالیسیلیک و اسکراب استفاده کنید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنید؟

اگر موهای زیر پوستی بیشتر از 10 روز زیر پوست باقی بماند ممکن است باعث عفونت شود در آن وقت باید به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط متخصص پوست با استفاده از اسکالپل یا سوزن استریل مو را بیرون می‌آورد اما اگر این مشکل مجدد تکرار شد برای شما دارو موضعی تجویز می‌کند.

چندین روش برای حذف موهای زیر پوستی وجود دارد که به‌ترین و ماندگارترین آن‌ها لیزر است.

لیزر موهای زائد

بهترین روش برای حذف موهای زاید، لیزر است. از آن‌جا که لیزر، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد، هیچ شانسی برای رشد موهای زیر پوستی باقی نمی‌گذارد. پس از چندین جلسه لیزر، موها به مرور نازک‌تر و روشن‌تر می‌شوند و پس از جلسات پایانی دیگر نمی‌روید. به یاد داشته باشید که لیزر، راه حل یک شبه نیست، اما به مرور موها را به طور چشمگیری کم می‌کند.

به چند جلسه لیزر نیاز است؟

همه‌ی افراد به 6 تا 10 جلسه برای درمان احتیاج دارند که پس از هر جلسه درمان 10 تا 15 درصد موهای بدن حذف می‌شود.

آیا این روش با درد همراه است؟

خیر. تنها احساسی شبیه به مور مور شدن به فرد دست می‌دهد. در ناحیه شرمگاهی نیز که پوست حساس‌تر است، استفاده از کرم‌های بی حسی، درد را به حداقل می‌رساند.

آیا لیزرخطرناک است؟

خیر. به هیچ وجه. از آن‌جا که اشعه‌های لیزر به عمق پوست نفوذ نمی‌کند، هیچ خطری به دنبال ندارد.

لیزر و درمان موهای زیر پوستی

روش‌های طبیعی برای از بین بردن موهای زیر پوستی 

1. لایه برداری مداوم

برخی از متخصصان زیبایی بر این باورند که موهای زیر پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که روزنه‌های پوست با سلول‌های مرده بسته شوند. این بسته شدن روزنه‌ها موجب می‌شود تا موها به اطراف پوست برویند، اما لایه برداری منظم با از بین بردن سلول‌های مرده از رشد این موها جلوگیری می‌کند. ترکیب لاکتیک اسید با میکرودرم ابریژن، روش موثری برای لایه برداری و حذف سلول‌های مرده است.

2. کرم‌های موبر

از آن‌جا که شیو موها یکی از دلایل اصلی موهای زیر پوستی است، جایگزین کردن آن با کرم‌های موبر بسیار موثر است. وقتی موها شیو شوند، سر تیز موها به راحتی به داخل پوست نفوذ می‌کنند.

3. استفاده از یک ژیلت بسیار خوب

اگر قصد دارید موها را شیو کنید، بهترین ژیلت را استفاده کنید. ژیلت‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید سر آن‌ها را عوض کنید، تا برای استفاده دوباره از آن‌ها وسوسه نشوید. به علاوه، پیش از مصرف ژیلت، حتما پاها را با کرم اصلاح نرم کنید تا ژیلت روی پوست شما کشیده نشود.

4. مرطوب کردن پوست

استفاده از مرطوب کننده‌های غیر روغنی، موجب از بین بردن سلول‌های مرده می‌شود. سلول‌های مرده با بستن فولیکول‌های پوست، یکی از عوامل زیر پوستی شدن موها هستند.

اگر موهای زیر پوستی دارید، این کارها را انجام ندهید

  • به هیچ وجه این موها را نکشید، چرا که موجب عفونت پوست می‌شود.
  • جوش‌های اطراف آن را فشار ندهید. این کار نیز موجب عفونت و زخم می‌شود.
  • به هیچ وجه با ابزاری مثل موچین به جان آن‌ها نیافتید. این کار موجب چال شدن پوست می‌شود.
  • از اصلاح موهای این قسمت خودداری کنید تا زمانی که موهای زیر پوست بیرون بیایند.
  • از کمپرس آب گرم استفاده کنید. می‌توانید از یک حوله مرطوب یا خمیر دندان نیز استفاده کنید و آن را با حرکات دایره‌ای روی پوست بمالید.
  • برای کاهش التهاب از کرم استفاده کنید. اگر موهای زیر پوستی موجب التهاب پوست شما شده، می‌توانید از کرم‌های استروئیدی برای کاهش التهاب استفاده کنید.
  • از رتینوئیدها استفاده کنید. رتینوئیدها، سرعت پاکسازی سلول‌های مرده را افزایش می‌دهند. به همین دلیل از ایجاد موی زیر پوستی جلوگیری می‌کنند. البته رتینوئیدها باید تحت نظر پزشک انجام شوند.
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
راضیه يونسي

عالی بود

E_soori

من ساق پاهام موهای زیر پوستی داره جوونه زده و بیشتر هم رشد نمی کنه اونارو میتونم با موچین بکنم؟

سمیه باشین

واقعا خیلی خوب راهنمایی کردید ازتون ممنونم