مصرف مکمل های فولیک اسید در دوران بارداری چه اهمیتی دارد؟

[iconbox title=”اگر وقت ندارید…” title_align=”right” content_align=”right” layout=”boxed”  align=”right” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”title” size=”32″ icon_color=”#3e256a” ]فولیک اسید یا فولات، یک ویتامین محلول در آب از خانواده ی ب- کمپلکس است. کمبود فولات مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد می کند. یکی از دلایل مصرف مکمل های فولیک اسید به دلیل ارتباط آن با کاهش خطر به دنیا آوردن نوزادانی با نقص لوله ی عصبی است. همه ی زنان باید به طور روزانه 400 میلی گرم مکمل های فولیک اسید مصرف کنند.[/iconbox]

فولیک اسید که گاهی ویتامین B-9 یا فولات نیز نامیده می شود، یک ویتامین محلول در آب از خانواده ی ب- کمپلکس است. هر فرد صرف نظر از اینکه باردار باشد، یا نه، به فولیک اسید نیاز دارد. دخترانی که در سن بلوغ هستند، باید به میزان کافی فولات مصرف کنند. با وجود غلات غنی شده با آهن و مواد مغذی، بسیاری از زنان به اندازه ی کافی فولیک اسید دریافت نمی کنند.

فولات و نقص لوله ی عصبی

مکمل های فولیک اسید در دوران بارداری - جنین - برنافیت

یکی از دلایل مصرف مکمل های فولیک اسید به دلیل ارتباط آن با کاهش خطر به دنیا آوردن نوزادانی با نقص لوله ی عصبی است. این مشکل، یک نقص مادرزادی است که بر روی مغز و نخاع تاثیر می گذارد که از رایج ترین آنها می توان به اسپینا بیفیدیا و آنانسفالی نام برد. نقص لوله ی عصبی در یک کودک در حال رشد، به شدت ناتوان کننده و حتی مهلک است. طبق تحقیقات، زنانی که پیش از بارداری، فولیک اسید مصرف می کنند، 50 تا 70 درصد کمتر از دیگران، نوزادانی با نقص لوله های عصبی به دنیا می آورند. تشکیل لوله ی عصبی، در انتهای روز بیست و هشتم بارداری و یا دو هفته پس از قاعدگی از دست رفته پایان می یابد. بنابراین در بسیاری از موارد، پیش از آنکه حتی بفهمید باردارید، زمان بحرانی را از دست داده اید.

از آنجا که بسیاری از بارداری ها ناخواسته رخ می دهند، بنابراین همه ی زنانی که در سن بارداری به سر می برند باید روزانه 400 میلی گرم مکمل های فولیک اسید مصرف کنند. افرادی که قصد بارداری دارند نیز باید حداقل سه ماه پیش از آن از مکمل ها استفاده کنند. این میزان با مصرف ویتامین های دوران بارداری که حاوی 400 میلی گرم فولات باشند، نیز تامین می شود. البته افرادی که غذاهای سرشار از فولات مصرف می کنند، نیاز به مصرف این مکمل ها ندارند.

افرادی که قبلا نوزادانی با نقص لوله ی عصبی داشته اند، حتی ممکن است پزشک آنها را در زمان بارداری بعدی ملزم به مصرف بیش از 400 میلی گرم فولیک اسید در روز کند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/” align=”right” target=”_blank”]چگونه و چه زمانی باید از ویتامین های دوران بارداری استفاده کرد؟[/button]

فواید دیگر فولیک اسید

گرچه زمان بحرانی نقص لوله ی عصبی پیش از آن است که حتی متوجهش شوید، اما این بدان معنا نیست که اگر باردار شده اید، مصرف آنها دیگر تاثیری نخواهد داشت. این ماده برای تقسیم سلولی و رشد جنین اهمیت دارد و ضرورت مصرف آن را بیش از پیش نشان می دهد.

به علاوه شواهد نشان داده است که فولیک اسید ممکن است خطر نقص های تولد دیگر همچون سقط جنین، جدا شدن زودرس از جفت و زایمان زودرس را افزایش دهد، دلیل آن نیز ارتباط بین فولیک اسید و سطح هموسیستئین است.

آیا مصرف فولات به میزان فراوان خطرناک است؟

هیچ محدودیت شناخته شده ای برای مصرف مکمل های فولیک اسید وجود ندارد، اما پزشکان به زنان توصیه می کنند که مصرف فولیک اسید خود را بیش از 1000 میلی گرم در روز افزایش ندهند. چرا که مصرف بیش از حد این ماده ممکن است موجب عوارضی چون خس خس و مشکلات تنفسی در نوزادان شود. شواهد، بیشتر بر مصرف این ماده تاکید می کنند تا عدم استفاده از آن. البته بهتر است تنها به میزان توصیه شده از این مکمل استفاده کرد تا ازعوارض جانبی احتمالی و ناخواسته ی آن در امان ماند.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments