با این مواد غذایی احساس استرس را سرکوب کنید

در زمان هایی که با احساس استرس مواجه هستیم برخی از ما برای کسب آرامش به غذا خوردن روی می آوریم. اما وقتی این آرامش موقتی را به دست می آوریم، احساس پشیمانی از پرخوری سراسر وجودمان را فرامی گیرد. جدا از اینکه این پرخوری منجر به تغییر خلق و خو، عدم تعادل قند خون، افزایش وزن و استرس بیشتر می شود.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

اما با وارد کردن مواد غذایی زیر به رژیم غذایی می توانید احساس استرس خود را به شدت کاهش دهید.

غذاهایی که موجب کاهش استرس می شوند

1- گل کلم

گل کلم بسیار عالی است، چرا که سرشار از ویتامین C می باشد. ویتامین C نه تنها یک ماده ی افزایش دهنده ی ایمنی بدن است، بلکه به شدت نیز استرس را کاهش می دهد.

غده های آدرنال که در بالای کلیه ها قرار دارند، هورمون های استرسی همچون کورتیزول و آدرنالین ترشح می کنند. علاوه بر این، آنها هورمون های جنسی و پیام رسان های شیمیایی تولید می کنند که فشار خون را تنظیم می کند. ویتامین C در غده های آدرنال ذخیره می شود و هنگامی که افراد دچار استرس می شوند، این ویتامین ها نیز مورد مصرف قرار می گیرد.

در اینجا نقش کلم برگ مشخص می شود. کلم برگ، به شما کمک می کند ویتامین C از دست رفته را جبران کنید، در نتیجه غده های آدرنال شما به خوبی کار می کنند. (غذاهای سرشار دیگری که حاوی ویتامین C می باشند شامل فلفل دلمه ای، بروکلی، کلم بروکسل، توت فرنگی و پرتقال می باشند.)

کلم برگ جزء سبزیجات چلیپایی محسوب می شود و سرشار از گلوکوزینولات (ترکیبات گیاهی که دارای خواص ضد سرطانی، ضد التهابی و سم زدایی می باشد) است.

طرز استفاده از گل کلم

گل کلم یک جایگزین فوق العاده برای پوره ی سیب زمینی است. آنها را همانند سیب زمینی بخار پز کنید و به حالت پوره در آورید. اگر گل کلم را با گیاهان و ادویه های مورد علاقه تان بپزید و یا از آن کلم پلو تهیه کنید یک غذای خوشمزه و عالی به دست خواهید آورد.

2- اسفناج

سبزیجات با برگ سبز دارای مواد غذایی تامین کننده ی سلامتی هستند و منیزیم آنها نیز بسیار بالاست که موجب احساس آرامش در بدن می شود. این بدان معناست که مصرف غذاهای سرشار از منیزیم همچون اسفناج به احساس آرامش ما بسیار کمک خواهد کرد. منیزیم یک ماده ی معدنی مناسب برای برای غده های آدرنال نیز هست که وقتی دچار احساس استرس می شویم میزان زیادی از این ماده ی معدنی را از دست می دهیم و این موضوع موجب استرس مازاد و درد ماهیچه ای می شود.

اسفناج شامل چند ماده ی معدنی دیگر نیز هست که همچون ویتامین C و B به آرامش ما کمک می کند و برای سلامت مغز و اعصاب اهمیت زیادی دارد. این ماده ی غذایی سرشار از آهن است که انرژی لازم برای میهمانی های شب نشینی ما را فراهم می کند.

طرز استفاده از اسفناج

اسفناج یک سبزی با طعم ملایم است، بنابراین آن را می توانید به راحتی در اسموتی سبزیجات و سالاد استفاده کنید. می توانید مقداری از آن را در سوپ، آبگوشت و یا حتی پیتزا بریزید. اسفناج را بیش از حد نپزید، چرا که ارزش غذایی اش را از دست می دهد. بهتر است آن را در پایان پخت به غذای خود اضافه کنید. دمای غذا به تنهایی موجب پختن و نرم شدن آن می شود.

3- گندم سیاه

به طور کلی غلات فاقد گلوتن سرشار از ویتامین B است که برای مقابله با استرس بسیار مفید است، چرا که سیستم عصبی ما را حمایت می کند.

گندم سیاه بهتر از انواع دیگرغلات است چرا که میزان مواد معدنی آن از جمله منیزیم و منگنز آن به شدت بالاست و در بسیاری از آنزیم ها (از جمله آنتی اکسیدان هایی که ما را از آسیب ایجاد شده توسط استرس حفظ می کند) فاکتور همراه محسوب می شود.

آمینو اسیدها یعنی بلوک های سازنده ی بدن ما که برای تولید پروتئین به کار می روند در گندم سیاه به میزان فراوان یافت می شود. پروتئین برای درمان، تعمیر و کمک به تولید انتقال دهنده های عصبی در مغز ضروری است. به علاوه، گندم سیاه به سلامت لوله ی گوارشی کمک می کند، قند خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

طرز استفاده از گندم سیاه

طعم گندم سیاه خام خنثی است اما اگر آن را سرخ کنیم، طعم آن تندتر و خوشمزه تر خواهد شد. آن را همانند غلات دیگر مصرف کنید و با فلفل و به همراه سوپ، آبگوشت و یا حتی اسموتی بخورید. آرد گندم سیاه را می توانید با پختنی های فاقد گلوتن نیز مصرف کنید.

4- سالمون

سالمون غذایی است که با احساس استرس مقابله می کند. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که با التهاب ناشی از استرس مقابله می کند. یک نوع امگا 3 خاص به نام DHA برای حمایت مغز بسیار اهمیت دارد.

یک ماده ی حیاتی برای مغز که در سالمون وجود دارد، ویتامین B12 است. ویتامینی که سیستم عصبی را حمایت می کند و برای از بین بردن افسردگی، تغییر خلق و خوی و جنون بسیار اهمیت دارد. سالمون منبع بسیارعالی پروتئین می باشد که برای تولید انتقال دهنده های عصبی حیاتی است.

در نهایت می توان گفت، سالمون سرشار از کولین است. یک ماده ی غذایی که برای تولید استیل کولین حیاتی است، یک انتقال دهنده ی عصبی که برای عملکرد درست سیستم ایمنی و شناخت آن ضروری به نظر می رسد. وقتی سیستم عصبی ما به شکل درستی کار می کند، به طور کلی احساس استرس کمتری به ما دست می دهد.

طرز استفاده از سالمون

سالمون را می توانید به صورت پخته، کبابی و یا سرخ شده و همراه با سبزیجات مصرف کنید. باقی مانده ی آن را نیز می توانید روز بعد روی سالاد بریزید و یا آن را به صورت پوره در آورده و با کراکر مصرف کنید. اگر طعمش را دوست ندارید، حتما آن را بیش از حد پخته اید.

دسترسی و طرز تهیه ی این غذاهای کاهش دهنده ی استرس، بسیار آسان است. تنها کافیست آنها را به سبد غذایی خود اضافه کنید تا آرامش بیشتری را تجربه کنید.

اشتغال،کمبود وقت و فشار کاری همه موجب ایجاد استرس در افراد می شود. فشار کاری و فشار زمان باعث مصرف غذاهای ناسالم شده و مصرف غذاهای ناسالم استرس شما را افزایش می دهد، اما در عوض مصرف غذاهای سالم استرس شما را به شدت کاهش می دهند. غذاها و نوشیدنی های زیر موجب کاهش استرس می شوند.

چای

خواص چای زبان زد است.چای سیاه برای رهایی از استرس های روزمره بسیار مفید است. طبق مطالعات افرادی که روزانه چای می نوشیدند زودتر از افرادی که از دارونماهای آن مصرف می کردند، از استرس نجات پیدا کردند. در این مطالعه افرادی که روزانه چهار فنجان چای می نوشیدند پس از یک ماجرای استرس زا هورمون کورتیزول کمتری ترشح کردند. گرچه این مطالعه از مفید بودن چای خبر داد، اما نشان نداد که کدام ترکیب موجود در چای موجب این آرامش می شود و هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

کربوهیدرات های پیچیده

غذاهایی که بر پایه ی کربوهیدرات هستند، موجب آزاد شدن هورمون سراتونین می شوند و به آرامش شما کمک می کنند. گرچه کربوهیدرات های ساده مثل شکر و غلات تصفیه شده موجب رها شدن لحظه ای از استرس می شوند، اما اثر کربوهیدرات های پیچیده طولانی مدت تر است و دلیل آن هم کند بودن سرعت هضم آنهاست. نان، غلات کامل، غلات صبحانه و پاستا گزینه های بسیار مناسبی هستند.

شیر گرم

مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب موجب کاهش استرس و آرامش شما می شود. کلسیم موجود در شیر باعث کاهش اضطراب می شود و از نوسانات اخلاقی جلوگیری می کند. از آنجا که این ماده حاوی کربوهیدرات است، مصرف آن پیش از خواب موجب آزاد شدن سراتونین و افزایش آرامش می شود.

مرکبات

ویتامین C موجود در مرکبات و سبزیجات برای کنترل سطح هورمون های استرس در بدن بسیار مفید هستند و به کاهش فشار خون نیز کمک می کنند. به علاوه، موجب تقویت سیستم ایمنی شده و برای افراد تحت فشار بسیار مناسبند، چرا که این افراد بیشتر مستعد بیماری هستند.

اسفناج

اسفناج و سبزیجات سبز دیگر سرشار از منیزیم هستند و کمبود آن موجب افزایش علائم استرس می شود.

ماهی های چرب

ماهی های چرب همچون مکرل، ساردین و سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که آثار بسیار مفیدی بر روی بدن می گذارند، از جمله می توان به کنترل سطح هورمون های استرس اشاره کرد.

این مواد غذایی از اختلالات رفتاری و بیماری های قلبی جلوگیری می کنند. بهتر است هفته ای دو بار از این ماهی ها مصرف کنید، اما اگر تهیه ی آن برایتان مشکل بود از مکمل های آن استفاده کنید.

پسته و بادام

آجیل ها و دانه ها سرشار از چربی های سالم هستند. این مواد غذایی از التهاب، کلسترول و آثار منفی استرس در بدن جلوگیری می کنند. بادام و پسته از میان دیگر آجیل ها سرشار از مواد مغذی هستند، بادام نیز سرشار از ویتامین E و B است که شما را از استرس محافظت می کند.

راه های دیگر کاهش استرس

  • ورزش: ورزش راه خوبی برای کاهش فشار و آزاد کردن مواد شیمیایی مفیدی به نام آندروفین در بدن است. تنها به خاطر داشته باشید که زمان ورزش شما نباید به زمان خوابتان زیاد نزدیک باشد، چرا که این کار شما را از داشتن یک خواب خوب باز می دارد.
  • تمرین برای ایجاد آرامش: اگر دچار استرس هستید باید زمانی را برای ایجاد آرامش در نظر بگیرید. این زمان می تواند شامل صرف شام، چت کردن با دوستان خوب، گرفتن دوش آب گرم و حتی ورزش باشد.
  • مقابله با علت استرس: انجام کارهایی که موجب استرس می شود بسیار مفیدند، اما اگر چنین مشکلی طولانی مدت باشد، پیدا کردن علت و راه مقابله با آن بسیار اهمیت دارد. زندگی در یک موقعیت پر استرس، برای سلامت شما مفید نیست و موجب خستگی بیش از حد می شود. به زندگی خوب بنگرید و ببینید کدام زوایای آن را باید تغییر دهید.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments