عوارض مصرف قهوه ی فراوان

در اینجا نمی خواهیم مصرف قهوه را زیر سوال ببریم، برای برخی از ما یک روز بدون مصرف قهوه به شب نمی رسد. علاوه بر آن قهوه دارای خواص فراوانی چون طول عمر و کاهش خطر جنون است همچنین لاغری با قهوه نیز دلیل مهمی برای مصرف زیاد این ماده است. اما عوارض قهوه خوردن در صورت مصرف زیاد، بالاست. البته این بدان معنا نیست که مصرف قهوه مضر است و به هیچ وجه نباید آن را مصرف کرد، اما کمی تغییر در برنامه ی روتین قهوه خوردن موجب می شود از عوارض نا خواسته ی آن در امان بمانید. برخی از عوارض مصرف قهوه شامل موارد زیر می باشد:

بیش از حد برانگیخته می شوید.

عوارض مصرف قهوه ی فراوان

قهوه، محرک سیستم عصبی مرکزی است. کافئین موجود در آن گیرنده های ادنوسین را مهار می کند اما موجب یک پاسخ جنگ و گریز در آدرنالین، دوپامین و گلوتامات می شود. سمپاتیک فعال سازی سلول های سیستم عصبی موجب اضطراب، وحشت، تپش قلب، کج خلقی و حتی عصبانیت فراوان می شود.

راه حل: مصرف قهوه های بدون کافئین موجب کاهش جذب کافئین می شود، هرچند آنها را کاملا از بین نمی برد. اما این قهوه برای افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند، گزینه ی مطمئن تری به نظر می رسد.

در طول روز زیاد خمیازه می کشید.

عوارض مصرف قهوه ی فراوان

گرچه مصرف قهوه ممکن است شما را از حالت خستگی به حالت هیجان زدگی در آورد، اما وقتی این احساس از بین می رود، احساس خستگی فوق العاده ای به شما دست می دهد. مطالعه ی چاپ شده ای در مجله ی نوروفیکوفارماکولوژی نشان داد کافئین موجب سست شدن افراد پرکار می شود. بسیاری از افراد برای هوشیار ماندن در طول روز کافئین مصرف می کنند، اما انرژی حاصل از آن تنها یک انرژی کاذب است.

راه حل: قهوه را برای ایجاد کمی انرژی مصرف کنید. اما بهتر است بدانید که تنها غذا است که می تواند سوخت حقیقی بدن شما را فراهم کند.

بیش از حد نیاز به اجابت مزاج دارید.

عوارض مصرف قهوه ی فراوان

قهوه یک ماده ی ادرار آور است. بدین معنا که اگر یک قهوه خور حرفه ای نیستید، مصرف قهوه ی فراوان موجب تکرّر ادرار در شما می شود. گرچه بر اساس مطالعات قهوه، موجب کم آب شدن بدن نمی شود، اما اگر در قهوه ی خود آب کافی نریزید، آب رسانی کامل به بدنتان انجام نمی شود.

راه حل: سعی کنید با قهوه ی خود یک میان وعده ی سالم مصرف کنید. مصرف غذا، حرکات مایعات را در معده، لوله ی گوارشی و مثانه ی شما کاهش می دهد.

پریدن چشم شما متوقف نمی شود.

عوارض مصرف قهوه ی فراوان

به نظر می رسد پریدن چشم هیچ دلیل خاصی نداشته باشد. اما سازمان ملی سلامت، کافئین را جزء یکی از سه دلیل اصلی این عارضه می داند. تحقیقات دانشگاه یورک نشان می دهد که کافئین موجب آزاد شدن سراتونین و نورآدرنالین می شود. این دو هورمون فرا رسان های عصبی هستند و موجب واکنش ماهیچه ها و اعصاب می شوند.

راه حل: مصرف قهوه ی خود را قطع کنید و آب بیشتری بنوشید.

همواره نیاز به تخلیه ی مثانه دارید.

عوارض مصرف قهوه ی فراوان

 

قهوه در 30 درصد از افراد دارای آثار ملیّن می باشد (حتی نوع بدون کافئین آن هم از این قاعده مستثنی نیست). دانشمندان هنوز نمی دانند دلیل این نیاز به تخلیه ی مثانه به صورت مکرّر چیست. اما ممکن است محتوای اسیدی و آثار التهابی آن بر روی روده ی بزرگ و کوچک موجب چنین اضطراری شود.

راه حل: از قهوه ی سیاه استفاده کنید. قهوه هایی چون قهوه ی فرانسوی و اسپرسو دارای خواص اسیدی کمتری هستند و کافئین کمتری نیز دارند.

برنامه ی خواب شما با مشکل مواجه شده است.

عوارض مصرف قهوه ی فراوان

طبق مطالعات، قهوه موجب اختلال در خواب می شود. حتی اگر 6 ساعت پیش از خواب قهوه مصرف کنید، ممکن است باز هم برای بیدار شدن از خواب در هنگام صبح با مشکل مواجه شوید.

قهوه بر روی ریتم شبانه روزی شما تاثیر می گذارد و شما را در روز دچار خستگی ناشی از تاخیر جت اجتماعی می کند. خواب برای تمام ابعاد کارکرد شناختی ضروری است، بنابراین هر منفعتی که از مصرف کافئین انتظار دارید، با ایجاد اختلال در خواب از بین می رود.

راه حل: اگر می خواهید دچار اختلال در خواب نشوید، بهتر است بعد از ساعت 4 بعد از ظهر قهوه مصرف نکنید.

خب! قبل از سوالات متداول، پیشنهاد می کنم مقاله لاغری با قهوه‌ی سبز رو بخونید تا یک طرفه به قضاوت قهوه، این خلقت خوشمزه.نرفته باشیم!

 

سوالات متداول

1-آیا قهوه ادرار آور است ؟

قهوه و تکرر ادرار ارتباط مستقیم دارند یعنی اینکه تاثیر قهوه بر مثانه بر نحوی است که موجب ادرار می شود.

2-ایا قهوه باعث سوزش ادرار می شود؟

درمورد این سوال اطلاعات درستی در دسترس نیست و افراد با توجه به تجربه خود درمورد آن نظرات گوناگونی می دهند.

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سپاس

سپاس

مرتضی پرنیان منش

خوبه