علت شکستن ناخن هایم چیست؟

داشتن ناخن های سالم و قوی در زیبایی ظاهری بسیار اهمیت دارد، اما بسیاری از افراد از شکستن ناخن های خود شکایت دارند. ناخن ها به دلایل زیادی از جمله فقر آهن، عدم استفاده از لوسیون، جویدن کوتیکول ها و استفاده از لاک پاک کن های حاوی استون دچار شکنندگی و پژمردگی می شوند.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

شکستن ناخن ها دلایل بسیار زیادی دارد. در حقیقت آنچه که در ظاهر می بینید، به دلیل مشکل در ماتریکس ناخن هاست (بافت زنده ی زیر کوتیکول که مسئول رشد سالم ناخن های شماست) که از اعماق انگشتان خارج می شود.  این موضوع، بسیار پیچیده است و عوامل گوناگونی ممکن است درآن دخیل باشند. در ادامه به برخی از دلایل شکستن ناخن ها اشاره شده است.

پیشنهاد برنافیت: راه های تقویت ناخن

علت شکنندگی ناخن ها چیست؟

علاوه بر پوست و مو، ناخن ها نیز تاثیر زیادی بر روی زیبایی و جوانی دارند و درست همانند پوست، ناخن ها نیز به مرور رطوبت خود را از دست می دهند و دچار شکنندگی، ضعف و خشکی می شوند. شکنندگی ناخن ها به دلایل زیادی از جمله کمبود آهن، کمبود ویتامین B، عدم استفاده از لوسیون، پاک نکردن لاک به مدت طولانی، چیدن کوتیکول ها و استفاده از لاک پاکن های نامناسب رخ می دهد.

چیزهای زیادی وجود دارند که شما را پیرتر از آنچه که هستید، نشان می دهند- چین و چروک های پوست، لکه های آفتاب سوختگی و سیاهی دور چشم ها. در نتیجه، به سراغ انواع و اقسام کرم ها، سرم ها و مواد مغذی می روید، آب فراوان می نوشید و ورزش می کنید تا این علائم را از بین ببرید؛ غافل از اینکه شکنندگی ناخن ها هم به اندازه ی همین موارد اهیمت دارند که ما اغلب آن را نادیده می گیریم.

ناخن ها وقایع زیادی را در مورد سلامت بدن آشکار می کنند. درست همانند پوست، ناخن ها نیز به مرور رطوبت خود را از دست می دهند و دچار شکنندگی، ضعف و خشکی می شوند. آنچه که شما در ظاهر ناخن ها می بینید، برای مدت زیادی در ماتریکس ناخن ها در جریان بوده و پس از مدت ها خود را به چنین شکلی نشان داده است.

پیشنهاد برنافیت : دلایل سیاه شدن ناخن

شکنندگی ناخن ها دلایل زیادی دارند که از جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد:

فقر آهن

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

ناخن های قاشقی به علت کمبود آهن یا آنمی ایجاد می شود. آهن با استفاده از هموگلوبین، گلبول های قرمز حاوی اکسیژن را به ماتریکس ناخن ها می رساند. بدین وسیله از شکنندگی ناخن ها جلوگیری می کند. اگر احساس می کنید که ناخن های شما شکننده و ضعیف شده برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید و غذاهای سرشار از آهن همچون اسفناج، انواع لوبیا و شکلات تلخ مصرف کنید.

استفاده ی بی وقفه از گوشی و کار کشیدن از ناخن ها

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

حتما می دانید که استفاده از ناخن ها برای تایپ کردن موجب شکنندگی آنها می شود. اگر ناخن های شما مدام با کیبورد کامپیوتر یا صفحه ی گوشی در تماس باشند، آسیب می بینند. ناخن های خود را کوتاه کنید و تنها با وسط انگشت های خود تایپ کنید.

استفاده از لوسیون تنها برای یک بار در روز

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

عدم مصرف لوسیون از دیگر مواردیست که موجب شکنندگی ناخن ها می شود. هر بار که دست های خود را می شویید، از لوسیون استفاده کنید. آب، پوست شما را خشک می کند. وقتی پوست زیر کوتیکول های شما خشک شود، زیر ماتریکس ناخن ها نیز خشک می شود. به همین دلیل ناخن ها حالت شکنندگی پیدا می کنند. یک لوسیون با جذب بالا بیابید و آن را در طول روز مدام استفاده کنید. به قسمت بالای ماتریکس ناخن توجه کنید.

پاک نکردن لاک به مدت طولانی

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

تمامی لاک ها حاوی مواد پاک کننده ای هستند که رطوبت را از بستر ناخن می گیرند و آن را ضعیف می کنند. متاسفانه این رطوبت با خشک شدن لاک باز نمی گردد. حتی لاک هایی که فاقد تلوئن حلال، دیبوتیل فتالات و مواد تحریک کننده ی دیگری هستند، ناخن های شما را خشک می کنند. برای جلوگیری از آسیب به ناخن ها حداکثر 5 روز بعد از لاک زدن آنها را پاک کنید و پس از چند روز استراحت به ناخن ها مجددا لاک بزنید.

لاک زدن انتهای ناخن ها

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

گاهی احساس می کنید با لاک زدن ناخن ها از ابتدا تا انتها کار درستی انجام می دهید، اما با این کار آسیب بزرگی به ناخن های خود می زنید. مواد شیمیایی موجود در لاک در بستر ناخن ها محو شده و آنها را ضعیف تر می کند. برای جلوگیری از این آسیب، ابتدا کمی لوسیون به ناخن ها بزنید. این لوسیون ها همانند یک پرایمر موانع میکروسکوپی ایجاد می کنند که مانع از شکنندگی ناخن ها می شود.

از بین بردن کوتیکول ها

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

کوتیکول ها یک سد محافظتی بین ناخن و پوست محسوب می شوند و ناخن ها را در برابر آب، باکتری ها و هر گونه آسیب حفظ می کنند. قیچی کردن کوتیکول موجب از بین بردن این سد حفاظتی شده و هیچ عاملی برای حفظ و جلوگیری از عفونت ناخن ها وجود ندارد. پس از دوش گرفتن کوتیکول ها را با حوله عقب بکشید و از قیچی کردن آنها خودداری کنید.

عدم مصرف ویتامین B

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

از دیگر مواردی که موجب شکنندگی ناخن ها می شود، عدم مصرف ویتامین B می باشد. در یکی از مطالعات نشان داد شد که مصرف 2.5 میلی گرم ویتامین B در روز به مدت 6 تا 9 ماه موجب استحکام و کاهش شکنندگی ناخن ها می شود. اگر ناخن های شما پوسته پوسته و یا کنار آنها ریش ریش می شود، مصرف بیوتین بسیار مفید است. اگر رژیم غذایی شما فاقد غذاهای سرشار از بیوتین همچون تخم مرغ، سالمون، گوشت، سیب زمینی شیرین و بادام است، 2.5 میلی گرم بیوتین در روز مصرف کنید. البته باید در نظر داشته باشید که چندین ماه طول می کشد تا نتیجه بگیرید.

استفاده از لاک پاک کن های نامناسب

شکنندگی ناخن ها- زیبایی- برنافیت

استون موجود در لاک پاک کن های سنتی، چربی طبیعی ناخن ها را از بین می برد و موجب شکنندگی ناخن ها می شود. از لاک پاکن هایی استفاده کنید که فاقد استون و حاوی روغن هایی باشند که رطوبت ناخن های شما را حفظ می کند.

میزان آهن بدن کم است

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - کم خونی - برنافیت

کمبود آهن یا آنمی در بدن موجب ایجاد ناخن های معقر یا قاشقی می شود. آهن به تولید هموگلوبین- مولکولی که سلول های قرمز خونی را سرشار از اکسیژن تازه می کند و به ماتریکس ناخن ها می فرستد – کمک می کند. فقر آهن موجب کاهش رشد و شکستن ناخن ها می شود.
اگر احساس می کنید که ناخن های شما قاشقی و پژمرده شده اند، بهتر است برای آزمایش خون به سراغ پزشک خود بروید.

دائم در حال نوشتن و تایپ کردن هستید

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - موبایل - برنافیت

اگر مدام با صفحه کلید کامپیوتر یا صفحه ی گوشی در تماس هستید، ناخن های شما دچار شکستگی و پوسته پوسته شدن می شوند. ناخن های خود را طوری سوهان بکشید که تنها تکه ای از نوک آنها باقی بماند. به این ترتیب، تنها با نوک انگشتان خود می توانید تایپ کنید نه با ناخن ها.

تنها در هنگام صبح از لوسیون های دست استفاده می کنید

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - لوسیون - برنافیت

استفاده از لوسیون نباید تنها به زمان خاصی از روز محدود شود، بلکه هر زمان که دست های خود را می شویید باید از لوسیون استفاده کنید. آب، پوست شما را خشک می کند و اگر پوست زیر کوتیکول ها خشک شود، ماتریکس آنها نیز خشک و موجب رشد ناخن های شکننده می شود.

لاک برای مدت زیادی روی ناخن های شما می ماند

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - لاک ناخن - برنافیت

همه ی لاک ها حاوی مواد خشک کننده ای هستند که رطوبت را از بستر ناخن های شما می گیرند و آنها را ضعیف می کنند. این خاصیت خشک کنندگی با سفت شدن لاک نیز از بین نمی رود. حتی لاک هایی که فاقد موادی چون تلوئن حلال، دی بوتیل فتاتلات پلاستی سایزر و مواد التهاب زای دیگر هستند نیز ناخن های شما را خشک می کنند. متخصصان زیبایی بر این باورند که هر پنج روز یک بار باید لاک ناخن ها را پاک کرد، مدتی به آنها استراحت داد و سپس دوباره به آنها لاک زد.

لاک را مستقیما روی ناخن ها می زنید

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - لاک - برنافیت

لاک را به هیچ وجه نباید به صورت مستقیم روی ناخن ها زد. این کار موجب می شود مواد شیمیایی همچون اتیل استات یا بوتیل استات به خورد بستر ناخن ها برود و آنها را ضعیف و مستعد شکستن کند. پیش از زدن لاک، ابتدا کمی لوسیون به دستان خود بزنید تا همانند پرایمر خلاء های میکروسکوپی که در ناخن های شما وجود دارد را پر و آن را مرطوب کند تا از آسیب به آنها جلوگیری شود.

کوتیکول ناخن ها را می جوید

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - کوتیکول - برنافیت

کوتیکول هایی که در انتهای ناخن قرار گرفته اند، یک لایه ی محافظ بین ناخن و پوست شماست و از پوست در برابر آب، باکتری ها و موارد دیگر محافظت می کند. جویدن کوتیکول ها موجب از بین بردن این لایه ی محافظ و ورود آب و عفونت ها به آن می شود. هیچگاه کوتیکول ناخن های خود را نجوید و پس از حمام، آنها را با یک حوله ی یا پارچه به سمت عقب بکشید.

عادت جویدن ناخن ها نشانه ی عدم تعادل روحی است. گرچه بیماری اونیکافاژیا یا جویدن ناخن ها بسیار شایع است، اما عوارض زیادی به دنبال دارد، به علاوه ممکن است منجر به رفتارهای استرسی دهانی همچون جویدن مداد، گاز گرفتن لب ها و سیگار کشیدن شود.

مکمل های مناسب مصرف نمی کنید

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - مکمل - برنافیت

مطالعات جدید در مورد بیوتین- یک نوع ویتامین B که به تقویت کننده ی پوست و مو معروف است- نشان داده است که مصرف 2.5 میلی گرم ویتامین B در روز، به مدت 6 تا 9 ماه موجب تقویت ناخن ها و کاهش شکنندگی آنها می شود.

از لاک پاک کن های قدیمی استفاده می کنید

علت شکستن ناخن هایم چیست؟ - لاک پاک کن - برنافیت

استون که یک لاک پاک کن قدیمی است، موجب از بین بردن چربی طبیعی و شکستن ناخن ها می شود. الکل خالص و گازولین دقیقا بوی استون را می دهند و این بدان معناست که گزینه ی سالمی برای پاک کردن ناخن ها محسوب نمی شوند. حتی پاک کننده های غیر استونی نیز به شدت موجب خشکی ناخن ها می شوند. از لاک پاک کن هایی استفاده کنید که فاقد استون و حاوی روغن باشند تا از خشکی ناخن ها جلوگیری کنند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments