سلولیت و راه های درمان و پیشگیری از آن

سلولیت ران یک مشکل رایج در زنان و برخی از مردان است که موجب ناهمواری در سطح پوست و از بین بردن زیبایی آن می‌شود. این مشکل اغلب در ناحیه باسن، شکم و ران ظاهر می‌شود. از آن‌جا که بسیاری از ما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم. برای رفع سلولیت ران می‌توان از روش‌های مختلف مثل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب، ورزش منظم، ماساژ پوست با برس، شلوارهای ضد سلولیت، کویتیشن و آر اف استفاده کرد. اما برای این‌که به درمان بپردازید، باید ابتدا علت این پستی، بلندی‌های بدفرم را بدانید. در ادامه این گفت‌وگو با برنافیت همراه باشید. 

علت سلولیت چیست و بهترین روش درمان آن کدام است؟

از شایع‌ترین علت سلولیت می‌توان به نشستن بیش از حد، تغذیه نامناسب، التهاب، کم آبی بدن، رژیم‌های کاهش و افزایش وزن، مصرف سیگار، عدم تعادلی هورمونی و ژنتیک اشاره کرد. کویتیشن و آر اف از بهترین روش‌های درمان سلولیت محسوب می‌شوند.

سلولیت یکی از کلمات درد آوری است که زنان را در همه سنین مبتلا می‌کند. این معضل بیشتر در ناحیه شکم، باسن و ران ظاهر می‌شود. هر چند درمان سلولیت آسان نیست، اما می‌توان با مصرف غذاهای ضد سلولیت، ورزش، سبک زندگی سالم و استفاده از دستگاه‌های لاغری موضعی از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد. اگر علت سلولیت را بدانید، برای درمان آن راحت تر تصمیم خواهید گرفت.

علت سلولیت چیست؟

1. بی تحرکی

اگر شغل شما به گونه‌ای است که تمام روز را مجبور به نشستن نیستید، یک قدم به درمان سلولیت نزدیک‌تر هستید. تنها کمی تغییر در روتین زندگی، می‌تواند آسیب‌های یک جا نشینی را به حداقل برساند.

2. تعذیه‌ی نامناسب

مصرف غذاهای فرآوری شده یکی از دلایل اصلی ایجاد سلولیت است. پوست، بزرگ‌ترین ارگان سم زدا در بدن است. به همین دلیل یک رژیم غذایی نامناسب، خود را از طریق آسیب به پوست نشان می‌دهد. سعی کنید از غذاهای طبیعی و مغذی بیشتر استفاده کنید.

بعلاوه، التهاب حاصل از استرس، تغذیه نامناسب، عدم تحمل غذایی و استرس اکسیداتیو موجب تشدید سلولیت می‌شود. یکی از مشکلاتی که در نتیجه فرآیند التهابی ایجاد می‌شود، تورم در سطح سلولی است. هرچه بافت‌های شما بیشتر ملتهب شوند، متورم‌تر به نظر می‌رسند. مصرف سبزیجات و مکمل‌ها، به کاهش سلولیت کمک خواهد کرد.

مصرف غذاهای فراوری شده

3. کم آبی بدن

از آن‌جا که 60 درصد وزن بدن از آب تشکیل شده، کاملا طبیعی است که کم آبی نقش مهمی در ایجاد سلولیت دارد. عدم مصرف آب کافی موجب ایجاد پلاک‌های سمی در بدن می‌شود که سوخت و ساز را با مشکل مواجه کرده، به سلولیت منجر می‌شود.

کم آبی بدن موجب نازک شدن پوست نیز می‌شود. وقتی پوست نازک‌تر شود، تمایل آن برای ایجاد سلولیت بیشتر می‌شود. بنابراین، نوشیدن آب نقش مهمی در سوخت و ساز چربی‌ها، سم زدایی و کاهش سلولیت دارد.

یک شلوار را در نظر بگیرید که بارها و بارها شسته شود. چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟ به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود. برای پوست شما نیز پس از کاهش و افزایش وزن مکرر چنین اتفاقی رخ می‌دهد. کلاژن موجود در پوست طوری ساخته نشده که پس از کاهش وزن دقیقا به حالت اول بازگردد. در نتیجه، رژیم غذایی یویو موجب ناهموار شدن سطح پوست می‌شود.

5. رژیم‌های یویو

یک شلوار را در نظر بگیرید که بارها و بارها شسته شود. چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟ به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود. برای پوست شما نیز پس از کاهش و افزایش وزن مکرر چنین اتفاقی رخ می‌دهد. کلاژن موجود در پوست طوری ساخته نشده که پس از کاهش وزن دقیقا به حالت اول بازگردد. در نتیجه، رژیم غذایی یویو موجب ناهموار شدن سطح پوست می‌شود.

6. مصرف سیگار

سیگار، جریان خون را در رگ‌های خونی کاهش می دهد که کلاژن‌ها را ضعیف و تولید آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. تضعیف کلاژن موجب کشیده شدن و آسیب به بافت همبند می‌شود و سلولیت خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

مصرف سیگار و دخانیات

7. هورمون‌ها

هورمون‌ها نقش مهمی در ایجاد سلولیت دارند. وقتی بدن شما استروژن کمتری ترشح کند، جریان خون در بدن شما ضعیف تر و تولید کلاژن کمتر می‌شود. به علاوه، بافت‌های همبند بیشتر آسیب می‌بینند که نتیجه آن ایجاد سلولیت می‌باشد.

8. شلوارهای چسبان

افرادی که تصور می‌کنند شلوارهای چسبان موجب می‌شود تا سلولیت در قسمت ران‌ها کمتر دیده شود، سخت در اشتباه هستند. برعکس، شلوارهای تنگ و چسبان، با کاهش جریان خون موجب بدتر شدن ظاهر سلولیت می‌شوند.

9. ژنتیک

گاهی اوقات هم مهم نیست چقدر برای رهایی از سلولیت تلاش می‌کنید، وقتی این مشکل ژنتیکی باشد، به ناچار باید آن را بپذیرید. البته این بدان معنا نیست که هیچ درمانی برای سلولیت وجود ندارد. از بهترین روش‌های درمانی سلولیت، کویتیشن و آر اف است.

ژنتیک

بهترین روش‌های درمان سلولیت

کویتیشن با ایجاد اولتراسوند (فراصوت) به عمق پوست نفوذ و حباب‌هایی در اطراف آن‌ها ایجاد می‌کند. سپس این حباب‌ها شکسته شده و محتوای چربی آن‌ها از طریق ادرار و سیستم لنفاوی از بدن خارج می‌شود.

به این ترتیب به درمان سلولیت کمک می‌کند. در تکنولوژی آر اف نیز با استفاده از امواج رادیو فرکانسی به آزاد کردن سلول‌های چربی پرداخته می‌شود. پس از آن سلول‌های چربی توسط کبد فرآوری شده و از بدن دفع می‌شود. این روش کاملا غیر تهاجمی است و هیچ عوارضی به دنبال ندارد.

1. پیروی از یک رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در کاهش سلولیت دارد. مثلا مصرف غذاهای شور موجب تورم سلول‌های چربی و افزایش سلولیت می‌شود. کنترل مصرف سدیم (نمک) و افزایش مصرف فیبر، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات موجب خروج سموم از روده‌ها می‌شوند.

2. نوشیدن آب

سلولیت در وضعیت کمبود آب بدن، خود را بیشتر نشان می‌دهد. کم آبی موجب نازک شدن و ضعیف‌تر شدن پوست می‌شود. وقتی پوست نازک باشد، سلولیت نیز بیشتر نمایان می‌شود. بنابراین مصرف آب نقش مهمی در درمان سلولیت دارد.

نوشیدن اب و درمان سلولیت

5. ورزش منظم

از آن‌جا که سلولیت همان چربی است،  افزایش وزن آن را تشدید می‌کند. بنابراین اگر هدف شما بهبود ظاهر سلولیت است، بهتر است چند بار در هفته به ورزش‌هایی چون پیاده روی، شنا و یوگا بپردازید.

6. ماساژ پوست

این ماساژورها دارای دندانه‌های متعددی هستند که سلول‌های چربی را از بین می‌برند، جریان خون را افزایش می‌دهند و مایعات زیر پوست را می‌شکنند. به همین دلیل به مرور ظاهر پوست را بهبود می‌دهند. ماساژ روزانه پوست موجب تخلیه لنفاوی و سم زدایی لایه‌های چربی می‌شود. به این شکل به درمان سلولیت کمک می‌کند.

7. لایه برداری از پوست

اگر ماساژ پوست با برس را دوست ندارید، از یک اسکراب کافئین دار استفاده کنید، اما حواستان به ران‌ها باشد. استفاده موضعی از لایه بردار قهوه ساییده شده، سلولیت را به دو روش از بین می‌برد:

  • ماساژ اسکراب روی پوست، موجب تحریک تخلیه ی لنفاوی می‌شود.
  • قهوه حاوی کافئین است که به طور موقت پوست را سفت می‌کند.

لایه برداری از پوست و درمان سلولیت

8. استفاده از سرم‌های مخصوص

سرم‌ها و کرم‌های موضعی بی تاثیر نیستند، اما حواستان باشد که معجزه نمی‌کنند. آن‌ها به دلیل داشتن کافئین، موجب سفت شدن و کاهش سلولیت می‌شوند. سرم‌های حاوی کافئین و عصاره جلبک گزینه‌های سالمی هستند.

9. شلوار‌های ضد سلولیت

اگر شلوارهایی که برای باشگاه می‌پوشید، سلولیت‌های شما را به خوبی نشان می‌دهد، از شلوارهای ضد سلولیت استفاده کنید. این شلوارها علاوه بر کاهش سلولیت، موجب بازگشت جریان خون به قلب می‌شود.

10. کرم برنزه کننده

اگر نمی‌توانید سلولیت را درمان کنید، ظاهر آن را بهبود دهید. استفاده از کرم های برنزه کننده، سریع ترین راه برای بهبود ظاهر سلولیت است.

11. درمان های کلینیکی

هرچند درمان‌های کلینیکی هزینه‌ی بیشتری از کرم‌های موضعی دارد، اما نتایج مستمرتری دارد. کویتیشن و آر اف از جمله درمان‌های موثر برای کاهش سلولیت است. این دو تکنولوژی جدید کاملا غیر تهاجمی هستند و هیچ عوارضی به دنبال ندارند. در روش کویتیشن با استفاده از امواج فراصوت و در روش آر اف با استفاده از امواج رادیو فرکانسی به شکستن چربی‌ها و درمان سلولیت پرداخته می‌شود.

کویتیشن با ایجاد اولتراسوند (فراصوت) به عمق پوست نفوذ و حباب‌هایی در اطراف آن‌ها ایجاد می‌کند. سپس این حباب‌ها شکسته شده و محتوای چربی آن‌ها از طریق ادرار و سیستم لنفاوی از بدن خارج می‌شود. به این ترتیب به درمان سلولیت کمک می‌کند.

در تکنولوژی آر اف نیز با استفاده از امواج رادیو فرکانسی به آزاد کردن سلول‌های چربی پرداخته می‌شود. پس از آن سلول‌های چربی توسط کبد فرآوری شده و از بدن دفع می‌شود. این روش کاملا غیر تهاجمی است و هیچ عوارضی به دنبال ندارد.

سلولیت نتیجه‌ی ساختارهای سمی یا التهاب نیست، بلکه نتیجه‌ی آناتومی بدن، ژن و هورمون‌ها است. ابزارها و روش‌های طبیعی و غیر طبیعی برای درمان سلولیت وجود دارند. از روش‌های طبیعی به ورزش و رژیم غذایی و از روش‌های غیر طبیعی به لیزر، تزریق چربی سوز، عمل جراحی و رادیو فرکانسی می‌توان اشاره کرد.

اگر ران‌هایتان دارای چین و چروک‌هایی است که شما را از پوشیدن دامن کوتاه یا شلوارک باز می‌دارد، باید بدانید که تنها نیستید. تقریبا 80 درصد زنان دچار سلولیت هستند. تحقیقات اخیر بر روی ساختار پوست نشان می‌دهد که سلولیت، نتیجه‌ی ساختارهای سمی یا التهاب نیست، بلکه نتیجه‌ی آناتومی بدن، ژن و هورمون‌ها است.

بنابراین برای درمان آن باید در شکل بدن دست کاری کرد. ابزارها و روش‌های مختلفی برای درمان سلولیت وجود دارند که به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته است.

1. لیزر

برای سلولیتی که دارای موج‌های زیادی است، پزشکان از گلکسی استفاده می‌کنند. وسیله‌ای که اغلب برای چین و چروک‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله، اشعه‌ی لیزر را به زیرسطح پوست هدایت کرده که کلاژن‌های جدیدی تولید و پوست را سفت می‌کند. درمان سلولیت با لیزر دردناک است و باید به صورت دوره‌ای تکرار و توسط پزشک انجام شود.

لیزر

2. ماساژ لیزر سرد

این روش به کاهش موقت شکل سلولیت کمک می‌کند. این وسیله ماساژ مکش را که برای افزایش زهکشی لنفاوی استفاده می‌کند، با گرمای دیود با شدت کم ترکیب می‌کند تا موجب تحریک تولید کلاژن و سفت شدن پوست گردد. این روش آنقدر بدون درد است که پس از پایان آن، فرد می‌تواند با خیال راحت به خواب برود.

3. تزریق چربی سوز

این ماده که عصاره‌ی لیستین موجود در دانه‌ی سویا است، در ابتدا برای جدا کردن پلاک مسدود کننده‌ی شریانی به کار برده می‌شد، اما وقتی به صورت مکرر زیر پوست تزریق شد از آن برای آب کردن چربی‌های احشایی استفاده شد. گرچه این روش در انسان با موفقیت انجام شد، اما مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که این روش دارای عوارض جانبی همچون خونریزی و زخم می‌باشد. به همین دلیل روش چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد.

4. رادیو فرکانسی

این روش از میدان‌های مغناطیسی برای تولید گرما در زیر سطح پوست استفاده می‌کند تا موجب از بین بردن چین و چروک‌ها، سلولیت، سفت کردن پوست و کاستن قطر پیرامون ران‌ها شود. در این روش، ژل درمانی روی ناحیه مورد نظر مالیده می‌شود تا به دسته اجازه حرکت بهتری در ناحیه را بدهد. سپس پزشک دسته را به آرامی در جهات مختلف روی پوست فرد حرکت می‌دهد. این روش بسیار کم خطر است.

5. عمل جراحی

جراح، وسیله‌ای شبیه به چنگال را زیر پوست می‌برد تا تارهای فیبری را که موجب سلولیت می‌شوند، قطع کند. پس از آن مقداری چربی زیر پوست تزریق می‌شود تا از رشد مجدد این فیبرها جلوگیری کند. این روش چندان مناسب نیست، چرا که در برخی از موارد موجب از بین رفتن پوست می‌شود.

6. رژیم غذایی

کاهش وزن با کاهش سلول‌های چربی می‌تواند به درمان سلولیت کمک کند، اما رژیم‌های عجیبی که موجب کم آبی بدن می‌شوند، به هیچ وجه کارساز نیستند. کم آبی بافت‌های همبند، موجب شل شدن پوست می‌شود و یکی از مشکلات سلولیت نیز این است که لایه‌ی رویی پوست به اندازه‌ی کافی سفت نیست.

آسیب رادیکال‌های آزاد که موجب شل شدن و چین و چروک پوست می‌شوند، به سلول‌های چربی اجازه می‌دهد تا به هر سمتی حرکت کنند. کاهش این آسیب موجب سفت شدن پوست می‌شود.

مصرف غذاهای سرشار از لیستین همچون سویا، تخم مرغ و اسفناج نیز موجب سفت شدن دیواره‌ی سلولی و کاهش سلولیت می‌شود. سویا حاوی فیتو استروژن‌هایی است که از آزاد شدن کلاژناز- آنزیم تخریب کننده‌ی کلاژن- جلوگیری می‌کند.

مصرف اسفناج و درمان سلولیت

7. ورزش

تمرین‌های هوازی روزانه، میزان چربی‌هایی را که به صورت روزانه ذخیره می‌شوند، کاهش می‌دهد و تمرین‌های قدرتی چربی سوزی را افزایش می‌دهد. پیلاتس که حرکات قدرتی و کششی را با هم ترکیب می‌کند، به یکی از ورزش‌های ضد سلولیت معروف است. این ورزش به طور هم زمان ماهیچه‌ها را می‌کشد و تقویت می‌کند.

نوارهای عمودی که موجب سلولیت می‌شود، به فاشیا متصل هستند و وقتی کشیده می‌شوند، این نوارها نیز کشیده می‌شود. پیلاتس همانند یک اتو پوست را صاف می‌کند. حتی زنان لاغر نیز ممکن است دچار سلولیت شوند، اما اگر شما نیز جزء افرادی هستید که چربی‌ها در قسمت پایین بدنتان ذخیره می‌شوند، ورزش و رژیم غذایی تا حدود زیادی می‌تواند به صاف کردن ران‌ها و باسن شما کمک کند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments