آداب غذا خوردن؛ میزبان ها و میهمان ها بخوانند

چه برای صرف غذا به رستوران دعوت شده باشید و چه به یک میهمانی رفته باشید، یک سری آدابی است که همواره باید آن را رعایت کنید. باید بدانید که سر میز و سفره چه رفتاری کنید که معاشرت شیرین تر باشد.

آداب غذا خوردن و نکاتی که باید قبل و بعد از غذا خوردن رعایت شود

در زمان قدیم گفته‌ شده است که نباید سر سفره صحبت کرد و بیش از اندازه از نوشیدنی و آب مصرف نکنید، قاشق و چنگال خود را به درستی در دستان خود بگیرید و… اما می‌دانید برای بالا بردن شخصیت و ارتقا روند غذا خوردن باید چه مواری را رعایت کرد؟

میهمان‌ها بخوانند

1. آداب پیش از غذا 

اگه به صرف صبحانه، عصرانه، شام و نهار دعوت شده‌اید باید به میزبان اطلاع دهید که دعوت او را پذیرفته‌اید یا نه! به دلیل این‌که باید بداند که تعداد مهمان‌های او چند نفر است. اگر قصد دارید با خودتان مهمان ببرید باید با صاحب خانه این موضوع را مطرح کنید و سعی کنید هنگامی که به مهمانی دعوت می‌شوید با خودتان گل، گلدون، شیرینی، شکلات و سوپ ببرید.

اگر برای صاحب خانه شیرینی می‌برید توقع این را نداشته باشید با همان شیرینی از شما پذیرایی کند به دلیل این‌که شاید او تدارک خاصی برای شما دیده است و هدیه شما در برنامه‌ی تدارک او نباشد.

2. هنگام غذا خوردن صحبت نکنید

حتی یک بار هم که شده، از خود در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن فیلم بگیرید. نگاه کردن به خود در حال غذا خوردن به شما کمک می‌کند که خود را از بیرون بنگرید و ببینید چه نکات بدی در غذا خوردن شما است که باید آن را ترک کنید.

3. از دستمال سفره استفاده کنید

به خاطر داشته باشید که دستمال سفره برای شما تهیه شده است. برای این‌که غذا یا سس را روی صورت یا شلوار خود نریزید. حتی می‌توانید باقی مانده‌های غذا را بر روی آن‌ها ریخته، به راحتی تا کرده و دور بریزید.

استفاده از دستمال سفره هنگام میل کردن غذا

4. به سرعت شروع به غذا خوردن نکنید

بهتر است، 20 دقیقه دیرتر از دیگران غذا بخورید تا اینکه 5 دقیقه زودتر از آن‌ها شروع به غذا خوردن کنید. افراد و موقعیت‌های مختلف، آداب گوناگونی دارند. اما رسم ادب این است که تا همه بر سر سفره حاضر نشده و میزبان قاشق خود را برنداشته، شروع به خوردن غذا نکنید.

5. ظروف را به ترتیب بگذارید

به طور کلی بهتر است ترتیب قرار دادن ظروف به این شکل باشد: چنگال در سمت چپ، یک بشقاب در وسط، سپس یک چاقو و در آخر یک قاشق در سمت راست.

6. تنها از ظروفی استفاده کنید که به آن‌ها نیاز دارید.

ظروف غذا خوری زیادی بر روی میز هست که ممکن است همه‌ی آن‌ها در یک وعده‌ی غذایی کاربرد نداشته باشد. بهتر است تنها از ظروفی استفاده کنید که به کارتان می‌آید. این کار موجب می‌شود که ظروف زیادی کثیف نشوند.

7. میزبان را دنبال کنید

اگر نمی‌دانید دقیقا در میهمانی‌ها چه کاری باید انجام دهید، تنها کافی است میزبان را دنبال کنید. این کار شما را با آداب میهمانی میزبان هماهنگ میسازد.

8. گوشی تلفن خود را کنار بگذارید

این موضوع یک مسئله‌ی بسیار واضح است، تنها زمانی می‌توانید گوشی خود را در هنگام غذا با خود همراه داشته باشید که یک قرار کاری دارید. البته همچنان نباید مدام به آن نگاه کنید. به طور کلی، اگر با افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، در یک موقعیت اجتماعی خاص هستید، سعی کنید حتی الامکان گوشی خود را کنار بگذارید.

البته هر فردی ممکن است نیاز به چک کردن گوشی یا پاسخ دادن به آن باشد، تنها در همین مورد از جمع خارج شوید و به تلفن خود پاسخ دهید.

استفاده نکردن از گوشی هوشمند خود هنگام غذا خوردن

9. برای گفت و گوی خود زمان تعیین کنید

اگر درست در زمانی که لقمه در دهان خود گذاشتید، فردی با شما صحبت کرد، به آرامی لبخند بزنید (البته با لب‌های بسته) و سپس با حرکات دست منظور خود را برسانید. به هیچ وجه در قورت دادن لقمه عجله نکنید، چرا که این کار همه چیز را خراب تر می‌کند.

10. بشقاب خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید

سعی کنید از یک سمت بشقاب خود غذا میل کنید نظم در خوردن غذا را فراموش نکنید.

11. به جایگذاری غذا‌ در بشقاب خود دقت کنید

اگر بشقاب جداگانه برای قرار دادن استخوان ماهی ندارید باید از سمت چپ در بالای بشقاب خود استفاده کنید. استخوان ماهی و یا هسته لیموترش باید در کنار هم سمت چپ بالای بشقاب قرار دهید ولی سس و کره خود را پایین در سمت راست بشقاب خود جایگزین کنید.

12. از یک سمت لیوانتان نوشیدنی را بنوشید

حواستان را جمع کنید که حتما از یک سمت مشخصی نوشیدنی خود را میل کنید. این توصیه برای خانم‌ها است به دلیل این‌که هربار یک جرعه از آب که میل کنند ممکن است رژلب روی لیوان باقی بماند و به همین دلیل هر بار نوشیدن آب آثار رژلب روی لیوان می‌ماند و این موضوع خوشایند نیست.

باقی مانده رژی لب گوشه لیوان

13. سرویس بهداشتی رفتن خود را اعلائم نکنید

هرگز دور میز بلند اعلائم نکنید که می‌خواهید سرویس بهداشتی بروید.

14. از خلال دندون و مسواک بعد از غذا استفاده کنید

در پایان خوردن غذا باید دندان‌ها را خلال کرده و مسواک بزنید.

15. غذای خود را خوب بجوید

سعی کنید غذای خود را به خوبی بجوید. این کار باعث تحریک بیشتر مرکز احساس سیری در هیپوتالاموس مغز می‌شود و از پرخوری و چاقی پیشگیری می‌کند. هم‌چنین موجب ترشح کامل غدد بزاقی و در نتیجه هضم بهتر غذا و ضدعفونی شدن فضای دهان می‌شود.

توصیه‌های تکمیلی

  • سعی کنید روی میز خم نشوید و آرنج‌های خود را موقع غذا خوردن روی میز پهن نکنید.
  • سر سفره باید سر صحبت را باز کنید و با تمامی مهمان‌ها ارتباط داشته باشید.
  • به طریقه دست گرفتن چاقو، چنگال و قاشق خود دقت کنید.
  • از دستمال سفره باید استفاده کنید.
  • هنگامی فرودادن لقمه، سعی کنید آب بنوشید و با دهن پر نباید آب یا هر نوشیدنی دیگه بنوشید.
  • دست خود را سر سفره دراز نکنید و از دیگران درخواست کمک بگیرید.
  • از هر غذایی بیش زا حد نکشید. سعی کنید مقداری کیک یا دسر روی میز بردارید و در صورت نیاز دوباره تکه‌ای دیگر بردارید.

نکات آداب غذا خوردن برای کودکان 

باید از کودکی آداب غذا خوردن را به فرزندان خود یاد دهید. اگر کودک شما در کودکی با آداب غذا خوردن آشنا باشد در بزرگسالی در هر موقعیتی باشد به درستی برخورد می‌کند.

1. مرتب بودن و شستن دست‌ها 

قبل از شروع غذا باید دست‌ها شسته شود و شستن دست بزرگ و کوچک نمی‌شناسد. هنگامی که فرزند شما مرتب سر میز و یا سفره باشد و قبل از غذا دست‌های خود را بشوید، این نشان می‌دهد که به میزبان خود احترام گذاشته است و برای او احترام قائل شده است.

شستن دست کودکان قبل و بعد از غذا

2. منتظر ماندن برای بقیه افراد و مهمان‌ها 

حتما به فرزندان خود یاد دهید قبل از دیگران غذا نکشند و شروع به غذا خوردن نکنند. همه‌ی افراد باید دور میز جمع شده باشند و در نهایت شروع به غذا خوردن کنند.

3. استفاده از کلمات مودبانه

فرزندان شما باید بدانند که وقتی سر سفره از فردی درخواست چیزی مثل نمکدان یا آب می‌کنند باید از کلمات مودبانه استفاده کنند. این برخورد کودک شما نشان می‌دهد که بسیار مودب است و تربیت این فرزند باعث افتخار خانواده می‌شود.

4. نظر ندادن درمورد ایراد‌های غذا

میزبان برای غذا تدارک زیادی دیده است. نباید سر سفره درمورد کیفیت غذا گفته شود. باید به فرزندان خود یاد دهید که درمورد کیفیت غذا سر سفره صحبتی نکنند و تنها باید از میزبان تشکر کنند.

5. برداشتن لقمه کوچک

با آرامش غذا بخورید و لقمه‌های کوچک بردارید و باید حتما به فرزندان خود یاد دهید که تند تند غذا نخورند و از برداشتن لقمه‌های بزرگ پرهیز کنند به دلیل این‌که از ادب دور می‌باشد.

برداشتن لقمه کوچک

15 قانون عجیب و غریب از آداب غذا خوردن در دنیا 

  1. یکی از آداب غذا خوردن در کره، به این صورت است که باید افراد مسن ابتدا شروع به غذا خوردن کنند.
  2. در شیلی هیچ غذایی نباید با دست خورده شود! حتی پیتزا!
  3. در ایتالیا نباید تقاضای پنیر اضافه کنید به دلیل این‌که به مهارت آشپز توهین می‌شود.
  4. در تانزانیا حتما باید بیست دقیقه قبل از شام در منزل میزبان حضور داشته باشید و بیشتر از این تایم بی‌احترامی است.
  5. بطری‌‎های خالی در روسیه باید روی زمین باشد و گذاشتن روی میز به نشانه بدشانسی است.
  6. در ژاپن نباید چوب غذا به صورت عمودی درون غذا باشید، به دلیل این‌که در رستوران به صاحب رستوران توهین تلقی می‌شود.
  7. هنگام سوپ خوردن در آمریکا باید کاسه را کمی با فاصله از خودتان قرار دهید و به همان مقدار قاشق را دور از خودتان بگیرید.
  8. هرگز در روسیه نباید هنگام غذا چاقوی خود را لیس بزنید، این کار به شدت بی‌احترامی است.
  9. برای خوردن نودل باید آن‌ها را کات نکنید. در چین نودل‌های بزرگ نشانه زندگی طولانی است و نودل‌های کوتاه نشانه‌ی سنبل زندگی کوتاه است.
  10. یکی از آداب غذا خوردن در اندونزی این است که هنگامی که منتظر غذای هستید، دستان خود را روی میز گره بزنید.
  11. در ایتالیا وقتی که غذا تعارف می‌شود باید مودبانه رد کنید و در تعارف دوم پذیرا باشید.
  12. با عجله غذا نخورید. در فرانسه نشانه‌ی گستاخی است.
  13. نمک روی میز نریزید. در آذربایجان نمک روی میز ریختن نشانه سمسیل درگیری است و برای از بین بردن این نشانه باید بر روی آن شکر بریزند.
  14. حتی اگر غذای شما نمک ندارد در مصر برندارید به دلیل این‌که بی احترامی به آشپز می‌شود.
  15. در آلمان تنهایی غذایی که با دست امکان خوردن را دارد، نان است.

آداب غذا خوردن و نان

عجیب ترین آداب و رسوم در گوشه و کنار جهان

یکی از چیزهایی که انسان ها را از قلمرو حیوانات جدا می کند، گرایش او به ایجاد آداب و رسوم و وقایع جدید است. انسان ها گاه به این آداب چنان علاقه مند هستند که جهان را با هزاران فرهنگ مختلف غنی می سازند. رسومی چون اشاره با لب، آویزان کردن تابوت ها، پاشیدن دارچین به سر و صورت افراد مجرد بالای 25 سال، سلام کردن به زاغ ها، همه و همه ریشه در اعتقادات افراد دارد.

اشاره با لب ها در نیکاراگوئه

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

هرچند در فرهنگ های مختلف برای اشاره از دست ها استفاده می شود، اما در نیکاراگوئه برای اشاره از لب ها استفاده می شود. آنها با جمع کردن لب ها شروع می کنند و سپس با تغییر جهت آن به سمت جلو، راست یا چپ به وقایع یا وسایل اطراف اشاره می کنند.

روبوسی در فرانسه

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

در هر فرهنگی، آداب و رسوم خاصی برای سلام و احوالپرسی وجود دارد. مثلا در آمریکای لاتین برای احوالپرسی افراد آشنا و غریبه از عادت بوسیدن گونه ها استفاده می شود. فرانسوی ها نیزهمین عادت را دارند اما با چند تفاوت کوچک. اول اینکه این قانون در مورد زنان و مردان متفاوت است. دوم اینکه تعداد بوسه هایی که احوالپرسی را تکمیل می کند، در مناطق گوناگون متفاوت است. گذشته از همه ی اینها، فرانسوی ها باید با تمام میهمان هایی که در یک میهمانی هستند، روبوسی کنند، چه غریبه و چه آشنا.

پرتاب کردن آب دهان به عروس در جشن عروسی در یونان

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

انداختن آب دهان به عروس در یونان، یکی از رسوم عجیب در جهان محسوب می شود. آنها معتقدند که این طلسم خوش شانسی، شیطان را از عروس دور می کند. آنها گاهی این کار را در مکالمه های معمولی خود نیز انجام می دهند.

عروس هایی که آرایش ساده دوست دارند، این ویدئو را از دست ندهند

پاشیدن دارچین به افرادی که در سن 25 سالگی هنوز مجردند در دانمارک

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

در دانمارک، یک رسم جالب و عجیب وجود دارد و آن هم این است که به افرادی که هنوز در سن 25 سالگی مجردند، دارچین می پاشند. در روز تولد این شخص، پودر و چوب دارچین از طرف دوستان و آشنایان بر سر و صورتش پاشیده می شود. این موضوع باعث می شود که آنها تا قبل از 25 سالگی به فکر پیدا کردن یک شریک برای زندگی خود بیافتند.

آویزان کردن تابوت ها در فیلیپین

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

یکی از آداب و رسوم عجیب در فیلیپین، آویزان کردن تابوت مردگان در غارهای سنگ آهک است. این عادت ابتدا توسط قبیله ی ایگوروت انجام می شد که بعدها تبدیل به یک فرهنگ عمومی در میان فیلیپینی ها شد. آنها معتقدند که این رسوم از جسدها در برابر هیولاها و جانوران جلوگیری می کند و روح آنها را مورد بخشش قرار می دهد.

تیز کردن دندان ها در اندونزی

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

تیز کردن دندان ها، یکی از رسوم زیبایی عجیب در میان زنان اندونزیایی است. آنها با اره های مخصوص دندان ها را تیز می کنند و معتقدند این کار صورت آنها را زیباتر می کند. خوشبختانه، این کار اجباری نیست.

لا تاماتینا (جشن گوجه فرنگی) در اسپانیا

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

این جشن، یکی از بزرگترین جشنواره های کل جهان است. این اتفاق در آخرین جمعه ی آگوست رخ می دهد و مردم در این جشن به سر و صورت هم گوجه پرتاب می کنند. آنها هنوز دلیل این کار را نمی دانند و تنها به عنوان تفریح آن را انجام می دهند.

سلام و احوالپرسی با زاغ ها در پادشاهی بریتانیا

آداب و رسوم عجیب و غریب- سبک زندگی- برنافیت

یکی از خنده دارترین آداب و رسوم، در پادشاهی بریتانیا این است که تصور می کنند دیدن یک زاغ برای آنها بدشانسی می آورد. همین مردم معتقدند که اگر با این زاغ احوالپرسی کنند، از این بدشانسی نجات می یابند. مثلا می گویند: “صبح بخیر، زاغی. خانم زاغه حالش چطوره؟” و جملاتی از این قبیل.

نتیجه‌گیری

سعی کنید هنگام غذا خوردن از آداب غذا خوردن پیروی کنید. تمامی افرادی که در موقعیت‌های مختلف آداب غذا خوردن را رعایت می‌کنند، افراد کاملا باشخصیت و محترمی هستند. اعتماد به نفس باعث می‌شود در مهمانی‌ لذت ببرید. به‌نظر شما چه کار دیگری باقی مانده است که یکی از آداب غذا خوردن به شمار می‌آید؟ برایمان بگویید.

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Setayesh

ممنون ولی مناسب برای متنی ک من میخواستم نبود

پشتیبان برنافیت

سلام ستایش جان . ممنون از بازخوردی که دادی . کاش می گفتی دنبال چی بودی تا برات اوکی می کردم