عادت هایی که عفونت قارچی را تشدید می کند

وقتی دچار عفونت قارچی می شوید، می خواهید زودتر از شر خارش و ترشحات مربوط به آن خلاص شوید بنابراین به سمت پمادها و جعبه ی داروها می روید. اما آیا می دانید که در این زمان ممکن است کاری انجام دهید که مشکلتان را تشدید کند؟ لیا میل هیسرمتخصص بیماری های زنان دانشگاه استنفورد مواردی را به شما معرفی می کند که انجام آنها باعث بدتر شدن عفونت شما می شود.

پوشیدن شلوارهای تنگ

عادت هایی که عفونت قارچی را تشدید می کند

بیشتر زنانی که دچار عفونت قارچی هستند دچار التهاب فرج هستند که این التهاب با پوشیدن شلوارهای تنگ افزایش می یابد. شلوار تنگ به هوا اجازه نمی دهد داخل واژن شود و موجب افزایش دما و در نهایت رطوبت آن می شود. رطوبت به نوبه ی خود موجب رشد قارچ ها می شود. حداقل سعی کنید زمانی که دوره ی درمانی خود را طی می کنید، شلوارهای تنگ نپوشید.

روابط جنسی

عادت هایی که عفونت قارچی را تشدید می کند

بهتر است تا بهبودی کامل از روابط جنسی بپرهیزید، در غیر این صورت التهاب ناحیه ی واژینال شما بیشتر خواهد شد. دلیل دیگر این است که قارچ می تواند از طریق رابطه ی جنسی به شریک شما منتقل شود. بهتر است در این موارد از کاندوم استفاده کنید.

دوش واژینال

عادت هایی که عفونت قارچی را تشدید می کند

واژن شما به خودی خود یک پاک کننده است. وقتی یک خانم از دوش واژینال استفاده می کند، او با این کار به طور منفی، تعادل ظریف قارچ و باکتری های واژن را از بین می برد. این کار موجب ایجاد و یا تشدید عفونت قارچی می گردد.

پوشیدن لباس زیر نامناسب

قارچ در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. پوشیدن لباس های زیری که از جریان هوا به واژن جلوگیری می کند، خطر عفونت را افزایش می دهد. بهتر است به جای لباسهای زیر پلاستیکی از انواع نخی آن استفاده کنید و هرگاه عرق کردید و یا لباس زیرتان مرطوب شد آن را عوض کنید. پس از رفتن به استخر نیز هر چه زودتر مایوی خود را عوض کنید.

مصرف شکر فراوان

عادت هایی که عفونت قارچی را تشدید می کند

گرچه نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می باشد اما داده ها نشان می دهد که مصرف شکر، شما را بیشتر در معرض عفونت قارچی قرار می دهد و یا علائم آن را تشدید می کند. اگر مستعد عفونت قارچی هستید می توانید برای مدتی مصرف شکر را کاهش دهید تا نتایج مثبت آن را ببینید.

مصرف زیاد کربوهیدرات ها

عادت هایی که عفونت قارچی را تشدید می کند

مطالعات نشان داده است افرادی که بیشتر از کربوهیدرات های ساده استفاده می کنند، بیشتر نیز دچار عفونت های قارچی می شوند. نان سفید، پاستا و انواع دیگر آنها به سرعت در بدن تبدیل به قند می شود. الکل، نان و برخی از پنیرها دارای مخمر می باشند. تحقیقات بیشتری باید در زمینه ی مصرف غذا و عفونت های قارچی انجام شود. اما در طول یک عفونت شما باید از مصرف غذاهایی که با مخمر درست می شوند خودداری کنید.

 

پیشنهاد برنافیت: رفع قارچ ناخن در خانه

 

کدام اعضای بدن دچار عفونت قارچی می شوند؟

عرق کردن، مقاربت و پوشیدن تن پوش حمام به مدت طولانی و تمام مواردی که رطوبت را افزایش می دهد، شرایط را برای رشد قارچ در واژن مساعد می کند. عفونت قارچی تنها منحصر به واژن نیست و ممکن است هر یک از نقاط بدن را آلوده سازد. این عفونت ممکن است بر روی پوست، داخل دهان، روی سینه و مقعد رشد کند که البته پمادهای ضد قارچ در درمان آنها بسیار مفید است.

عفونتی که توسط قارچ ها تولید می شود و کاندیدا نام دارد، می تواند دیگر اعضای بدن شما را نیز دچار عفونت، سوزش و خارش کند. عفونت قارچی ، صرف نظر از مکان رشد می تواند با داروهای تجویزی خوراکی یا پمادهای مخصوص عفونت قارچی واژن درمان شود.

قارچ به تنهایی عفونت ایجاد نمی کند، اما زمانی که میزان این قارچ ها از باکتری های مفید بدن بیشتر شود، عفونت ایجاد می کند. عرق کردن، مقاربت و پوشیدن تن پوش حمام به مدت طولانی و تمام مواردی که رطوبت را افزایش می دهد، شرایط را برای رشد قارچ در واژن مساعد می کند. رطوبت اضافی در مکان های تاریک و مرطوب بدن جز واژن نیز به همین شکل موجب عفونت خواهد شد.

در این مقاله به مکان هایی از بدن اشاره شده که ممکن است دچار عفونت قارچی شود.

عفونت قارچی پوست

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - عفونت پوست - برنافیت

عفونت قارچی ممکن است در هر مکانی از پوست که با رطوبت در تماس است، ایجاد شود. از آنجا که بدن نمی تواند به سرعت با عفونت ها مقابله کند، پزشکان داروهایی را تجویز می کنند که قوی تر است و از پمادهای داروخانه ای اثر طولانی تری دارند. عفونت قارچی در زیر لایه های پوست نیز رشد می کنند. اگر تنها در یک قسمت کوچک از پوست عفونت ایجاد شده باشد، با کرمی به نام Monista می توان آن را از بین برد. برای عفونت های سیستماتیکی که به مناطق بزرگ تر رواج پیدا می کنند، می توان از داروهای تجویزی استفاده کرد.

عفونت قارچی پاها

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - عفونت پاها - برنافیت

درست مثل پدیده ی “پای ورزشکاران” قارچ دیگری به نام ترایکوفیتون منتاگروفیتیس ممکن است موجب عفونت پاها شود. جوراب و کفش های عرق کرده موجب ایجاد چنین عفونتی در پاها می شوند. بنابراین، برای جلوگیری از رشد قارچ در بین انگشتان پا، از مرطوب شدن آنها جلوگیری کنید. این عفونت ها به آسانی توسط پماد ضد قارچی غیر تجویزی درمان می شوند.

عفونت قارچی دهان

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - عفونت دهان - برنافیت

این عفونت قارچی بسیار شایع است، اما تنها در کودکانی که با شیر مادر و یا شیشه تغذیه می شوند، رخ می دهد. اگر آنها نتوانند شیری را که خورده اند به خوبی قورت دهند، شیر بر روی زبانشان باقی می ماند و موجب عفونت می شود. پزشکان برای از بین بردن عفونت و تکه های سفید روی زبان نوزادان، برای آنها داروهای ضد قارچ خوراکی تجویز می کنند.

عفونت قارچی سینه

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - عفونت سینه - برنافیت

مادران شیرده بیشتر از سایر زنان دچار عفونت قارچی سینه می شوند. دهان کودک می تواند تعادل PH را تغییر داده و آن را مرطوب کند که به رشد قارچ کمک می کند. این عفونت ممکن است به دلیل تعریق زیاد، در زیر سینه ها نیز ایجاد شود. برای جلوگیری از ایجاد عفونت توسط قارچ ها، لطفا این ناحیه را تمیز نگه دارید و از پوشیدن لباس های زیر مرطوب، برای طولانی مدت پس از ورزش خودداری کنید. برای درمان این مشکل نیز از پمادهای مخصوص عفونت پوست استفاده کنید. در صورتی که این عفونت همچنان ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت قارچی مری

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - برنافیت

برخی از داروهای خوراکی که برای درمان مشکلات مری به کار می روند، موجب رشد قارچ ها در این ناحیه می شوند. برفک، که نام یک عفونت قارچی در گلو است، اغلب بیماران دچار نقص ایمنی را با مشکل مواجه می کند، چه این افراد تحت شیمی درمانی باشند و چه دچار بیماری های خودایمنی باشند. اگر این اتفاق برای شما رخ دهد، پزشک یک محلول خوراکی ضد قارچی برایتان را تجویز خواهد کرد.

عفونت قارچی مقعد

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - عفونت واژن - برنافیت

عفونت قارچی واژن ممکن است به مقعد سرایت کند. اگر فردی واژن و سپس پوست مقعد را بخاراند، عفونت از طریق دست ها به این ناحیه سرایت می کند. برای درمان این عفونت از کرم Monista که در درمان عفونت قارچی پوست به کار برده می شود، نیز می توان استفاده کرد. برای عفونت واژینال و مقعدی می توانید از یک درمان سه روزه یا هفت روزه برای از بین بردن حداکثر قارچ ها استفاده کنید.

عفونت قارچی پنیس (آلت تناسلی مردان)   

اعضای بدن دچار عفونت قارچی - عفونت پتیس - برنافیت

حدود 15 تا 20 درصد از مردان دچار عفونت قارچی پنیس شوند. هر چند قارچ ممکن است همیشه علائمی ایجاد نکند، اما موجب خارش و سوزش آن ناحیه می شود. درست همانند قارچ های پوستی، عفونت پنیس نیز به دلیل رطوبت حاصل از مایعات بدن رخ می دهد. عرق کردن و عدم تعویض مکرر لباس های زیر موجب ایجاد چنین عفونتی می شود که البته با پمادهای ضد قارچی قابل درمان است.

نکاتی که برای جلوگیری از عفونت باید رعایت کنید

دور نگه داشتن عفونت از خود و افرادی که دوستشان دارید ممکن است وظیفه ای دلهره آور به نظر برسد. شاید شما هم به دنبال راه های عملی برای دور ماندن از عفونت، آبریزش بینی و سرفه می گردید. بدن شما همانند یک سد طبیعی در برابر میکروب های مضری که موجب عفونت می شود، عمل می کند. اما میکروب های باهوش، روش های جایگزینی برای راه یافتن به بدن و ایجاد عفونت در آن پیدا می کنند.

در این مقاله چندین تغییر ساده ی رفتاری بیان شده است که با رعایت آنها می توانید، دسترسی این میکروب ها به بدن خود را کاهش دهید و از گسترش بسیاری از بیماری های عفونی جلوگیری کنید.

1- دست های خود را به طور مرتب بشویید

آیا می دانستید که میکروب ها می توانند در هر جایی از لایه های زیری پوست به مدت چند دقیقه تا چند ماه زندگی کنند؟ زنده ماندن آنها به نوع میکروب و محیط زندگی آنها بستگی دارد. برخی از آنها تنها برای مدتی کوتاه و برخی دیگر برای مدتی طولانی می توانند زنده بمانند. این میکروب های بیماری زا در هر مکانی می توانند زندگی کنند، از کیبورد کامپیوتر گرفته تا کلید برق یا هر مکان دیگر!

عجیب است که بیشتر مردم، بهترین روش شستن دست های خود را نمی دانند. توصیه ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها بر شستن کامل و عمیق با آب و صابون برای 20 ثانیه و خشک کردن آن با دستمال کاغذی است. در صورت فقدان آب جاری، استفاده از یک ژل یا پاک کننده ی الکلی کافی می باشد. اما بهترین گزینه، استفاده از همان آب و صابون است. شستن دست ها تنها به اندازه ی گفتن یک “تولدت مبارک” طول می کشد، بنابراین توصیه ی برخی از متخصصان این است که مدت زمان شستن دست ها را با گفتن این جمله تطبیق دهید.

2- وسایل شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید

مسواک، حوله، تیغ اصلاح، دستمال و ناخن گیر همه منبع تجمع آلودگی ها (باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها)  هستند. در مهد کودک به شما آموزش داده می شد که اسباب بازی های خود را در اختیار بچه های دیگر قرار دهید، اما چنین توصیه ای در مورد وسایل شخصی صدق نمی کند.

3- در هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرید

بهداشت شخصی تنها شامل پاکیزگی شخصی نیست، بلکه شامل گرفتن دهان در هنگام سرفه یا عطسه نیز می باشد. اما آیا اگر بیمار نیستید باز هم انجام این کار اهمیت دارد یا نه؟ در بسیاری از عفونت ها، میکروب های بیماری زا قبل از اینکه هیچ نشانه ای از خود بروز دهند، شروع به رشد و تقسیم شدن می کنند. سرفه یا عطسه می تواند میکروب ها را از طریق قطرات میکروسکوپی موجود در هوا پخش کند. بنابراین بهترین گزینه برای گرفتن دهان در هنگام عطسه یا سرفه، پوشاندن آن با بازو، آستین یا قوس آرنج است.

4- واکسن را فراموش نکنید

سیستم ایمنی شما طوری طراحی شده است که عفونت های قبل را در خود ضبط می کند. وقتی بدن شما با میکروبی مواجه می شود که قبلا موجب ایجاد عفونت در بدن شده، تولید گلبول های سفید و آنتی بادی ها افزایش می یابند تا ازعفونت مجدد آنها جلوگیری کنند. اما با تزریق واکسن بدن شما گول می خورد و با تصور اینکه توسط میکروب عفونی شده، برای دفاع از بدن وارد مرحله ی عمل می شود.

5- از روش های آشپزی مطمئن استفاده کنید

بیماری هایی که منشاء غذایی دارند، به علت آماده سازی و عادت های غذایی نامناسب ایجاد می شوند. میکروب ها بر روی تمام مواد غذایی رشد می کنند و بیشتر هم بر روی غذاهایی تکثیر می شوند که در دمای اتاق نگه داری شده اند. سردسازی آنها، روشی مطمئن برای کاهش یا توقف رشد بیشتر میکروب هاست. دو ساعت پس از تهیه ی غذا، آن را در یخچال قرار دهید. برای گوشت خام و سبزیجات از دو تخته برش جداگانه استفاده کنید. میز آشپزخانه را همواره تمیز نگه دارید و میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف، خوب بشویید.

6- در هنگام سفر هوشیار باشید

بیماری های عفونی به راحتی در سفر، به خصوص در سفر به کشورهای توسعه نیافته انتقال پیدا می کنند. اگر مقصد سفر شما جایی است که در آن آب تمیز کم است، برای نوشیدن و مسواک کردن دندان ها از بطری های آب تمیز استفاده کنید. غذاهایی مصرف کنید که پخته شده اند و از مصرف میوه ها و سبزیجات نشسته خودداری کنید. در آخر، اطمینان حاصل کنید که تمام نکات ایمنی لازم در سفر را رعایت کرده اید.

7- رابطه ی جنسی خود را سالم کنید

بیماری های مقاربتی یکی از بیماری های عفونی است که به راحتی قابل پیش گیری می باشد. در هنگام رابطه ی جنسی، مراقبت های لازم (مثل استفاده از کاندوم) را رعایت کنید تا از انتقال باکتری ها و بیماری های عفونی به شخص دیگر جلوگیری شود.

8- از دست کردن در دهان، بینی یا چشم خود، خودداری کنید

نه تنها این کار از نظر اجتماعی قبیح به نظر می رسد، بلکه موجب گسترش عفونت نیز می شود. شاید افراد بسیاری در اطراف شما این کار را انجام دهند، اما باید بدانید که بسیاری از میکروب ها مکان های گرم و مرطوب بینی و سطوح پوشیده شده از مخاط چشم و دهان را برای رشد ترجیح می دهند. شما به راحتی و با اجتناب از لمس این نواحی می توانید از عفونی شدن آنها جلوگیری کنید.

9- در تماس با حیوانات، جانب احتیاط را رعایت کنید

عفونت هایی که از حیوانات به انسان ها منتقل می شوند، بیماری های مشترک انسان و دام نامیده می شوند و بسیار هم شایع می باشند. اگر حیوان خانگی نگهداری می کنید، از چک آپ دائم و واکسن به روز آنها اطمینان حاصل کنید. محل نگهداری آنها را زود به زود تمیز کنید (اگر باردار هستید از آنها دور بمانید) و از تماس کودکان با صورت حیوانات خودداری کنید.

انواع مختلف حیوانات وحشی موجب شیوع بیماری هایی چون هاری، آنفولانزای مرغی، ساس و کنه می شوند و طاعون و لایم را گسترش می دهند. محیط اطراف خانه ی خود را برای جوندگان و برخی پستانداران دیگر نامناسب کنید و مکان هایی را که آنها می توانند در آن پنهان شده یا لانه بسازند از بین ببرید. از سطل زباله های ضد جونده (که جوندگان نتوانند به آن نفوذ کنند) استفاده کنید و حفره هایی را که موجب ورود آسان حیوانات به داخل خانه می شوند، مهر و موم کنید. به کودکان خود نیز آموزش دهید که در مواجهه با حیوانات وحشی، احتیاط های لازم را به عمل آورند.

10- از اخبار غافل نشوید

درک وقایع حاضر به شما کمک می کند تصمیم های عاقلانه ای برای سفر و تفریح خود بگیرید. برای مثال، آگاهی از شیوع آنفولانزای مرغی در آسیا ممکن است شما را به تجدیدنظر در مورد مسافرت به این مکان کند. یا مثلا آگاهی از شیوع ویروس نیل غربی توسط پشه ها، شما را وادار به آوردن گرد دفع حشرات در سفر می کند و یا حتی شنیدن خبر وجود سالمونلا در گوجه فرنگی، موجب می شود آن را نخرید و در نتیجه سالم بمانید.

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کاربران ناشناس

درمورد شکر با قارچی شدن صددرصد موافقم چون خودمن بارعایت کردن این مورد بهترشدم