فرم شما عامل دیگری است که می‌تواند بر تنفس شما تأثیر بگذارد. اگر در حال افتادن هستید، این امر روی ریه‌های شما نیز تأثیر می‌گذارد و تنفس صحیح را دشوار می‌کند. در حین اجرا بررسی کنید که آیا فرم شما صحیح است یا خیر. شانه‌های شما باید به عقب و سر به سمت بالا باشد تا جریان هوا بدون محدودیت باشد.

درمان تنگی نفس بعد از ورزش

1. نوشیدن چای زنجبیل

برای گرفتگی بینی و تنفس می‌‌توانید از چای زنجبیل استفاده کنید. درست کردن چای زنجبیل بسیار کار آسانی است. برای آماده کردن چای زنجبیل باید 1 یا 2 قاشق غذا خوری زنجبیل تازه را پوست بگیرید و به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. یک درپوش به مدت 10 دقیقه روی آن بگذارید و کمی صبر کنید دم بکشد و در نهایت برای میل کردن چای زنجبیل مقداری عسل به آن اضافه کنید.

2. ایستادن یا کمک یک تکیه‌گاه

زمانی که دچار تنگی نفس می‌شوید و مکانی برای نشستن ندارید، بهترین روش این است که به سطحی پایدار و محکم تکیه کنید. باید پشت خود را به دیوار تکیه دهید این روش باعث می‌شود آرامش بیشتری پیدا کنید.

3. خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته 

اکثر مردم بیشتر زمانی که دچار تنگی نفس می‌شوند در حالت ایستاده به جلو خم می‌شوند و دستان خود را به زانو قرار می‌دهند. باید گفت این وضعیت خوبی برای بهبودی تنفس نمی‌باشد. هنگام نفس تنگی باید خم شوید و در حالت نشسته قرار گیرید، این باعث می‌شود طولانی‌تر از حالت ایستاده نفس بکشید و دچار تنگی نفس نشوید.

4. تنفس لب غنچه‌ای

یکی دیگر از روش‌های درمان تنگی نفس، تنفس لب غنچه‌ای است. ابتدا شانه و گردن خود را شل کنید و از طریق بینی عمل دم را انجام  دهید و در نهایت لب‌های خود را به صورت غنچه کنید و به آرامی نفس خود را بیرون دهید.

تغییر سبک زندگی برای درمان تنگی نفس

  • ترک سیگار و پرهیز از دود تتباکو
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، آلرژن‌ها و سموم محیطی
  • مدیریت وزن بدن
  • اجتناب از تلاش در ارتفاعات بالا
  • ورزش
  • خواب کافی
  • مواد غذایی سالم
  • مراجعه به پزشک برای هر گونه مشکل زمینه‌ای

خواب کافی و استراحت

نتیجه‌گیری

تنگی نفس می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد و تسکین آن ممکن است به علت زمینه‌ای بستگی داشته باشد. درمان‌های خانگی، مانند تنفس عمیق، استفاده از پنکه دستی، یا تغییر موقعیت اغلب می‌تواند به شما کمک کند تا نفس خود را بازگردانید.

اما تنگی نفس همچنین می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد. اگر مشکل ادامه داشت یا علائم دیگری دارید، به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در یافتن تسکین کمک کنند و ممکن است درمان یک بیماری زمینه‌ای را پیشنهاد کنند.