زغال چوب فعال چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

[iconbox title=”اگر وقت ندارید…” title_align=”right” content_align=”right” layout=”boxed”  align=”right” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”title” size=”32″ icon_color=”#3e256a” ]زغال چوب فعال دارای مصارف بسیار زیادی در سلامت است و برای سفید کردن دندان ها، فیلترهای تصفیه ی آب و هوا، ماسک صورت، شامپو و غیره به کار می رود. البته پودرهای این ماده برای تنفس مضر است و موجب عفونت ریه ی سیاه می شود. خمیر دندان های آن نیز به دلیل کیفیت ساینده و خاصیت آسیب رسانندگی به مینای دندان و لثه ها باید با احتیاط و به اندازه مصرف شوند.[/iconbox]

زغال چوب فعال فواید سلامتی زیادی دارد. این ماده برای سفید کردن دندان ها، ماسک های روشن کننده ی پوست و غیره به کار برده می شود. اما زغال چوب فعال چیست و تفاوت آن با زغال معمولی کدام است؟ بر خلاف زغال چوب معمولی که سرطان زاست، زغال چوب فعال دارای خاصیت دارویی می باشد. این ماده، محصول جانبی چوب آرام سوخته، زغال سنگ نارس و یا پوست نارگیل است که با اکسیژن ترکیب شده، فرآیندی که آن را متخلخل و غیر قطبی می کند و به یک ماده ی جذب کننده ی سموم آب گریز تا 1000 برابر وزنش تبدیل می کند. زغال چوب فعال به اشکال مختلفی از جمله پودر، قرص، گرده، اسفنج و غیره موجود است. در ادامه به برخی از کاربردهای زغال چوب فعال در زمینه ی سلامت اشاره شده است.

خمیر دندان زغال چوب فعال

زغال چوب فعال - خمیر دندان - برنافیت

گرچه مسئله ی استفاده از زغال چوب فعال برای سفید کردن دندان ها مسئله ی جدیدی نیست، اما مطالعات کمی در تایید آن انجام شده است. گرچه شواهد روایتی زیادی وجود دارد که خاصیت این ماده را برای سفید کردن دندان ها تایید می کند، اما هیچ مدرک علمی برای آن وجود ندارد. این خمیر دندان ها به دلیل کیفیت ساینده و خاصیت آسیب رسانندگی به مینای دندان و لثه ها باید با احتیاط و به اندازه مصرف شود.

از این ماده نباید به صورت روزانه برای تمیز کردن دندان ها استفاده کرد. به جای استفاده از این خمیر دندان ها، زغال چوب فعال را به طور مستقیم با آب مخلوط کرده تا خمیری از آن به دست آید، به مدت سه دقیقه بگذارید بر روی دندان هایتان بماند، سپس آن را بشویید. مراقب باشید که آن را قورت ندهید.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D8%A7%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86/” align=”right” target=”_blank”]ادویه ای که به سفید کردن دندان های شما کمک می کند[/button]

ماسک زغال چوب فعال

زغال چوب فعال - ماسک - برنافیت

جذب سطحی ماسک زغال چوب فعال موجب از بین بردن چربی و آلودگی های پوستی می شود، اما میزان تماس فیزیکی آن با پوست اهمیت دارد و برای اینکه نتیجه دهد باید مدت زمان کافی بر روی پوست باقی بماند. البته به خاطر داشته باشید که این ماسک تنها آلودگی های روی سطح پوست را از بین می برد، اما سم زدایی زیر پوستی انجام نمی دهد.

شامپوی زغال چوب فعال

زغال چوب فعال - شامپو - برنافیت

اگر موهای شما چرب و پوست سرتان پوست پوست و دچار خارش شده، شامپوی زغال فعال را امتحان کنید. این شامپو از پوست سر شما لایه برداری و آن را درمان می کند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D8%B4%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/” align=”right” target=”_blank”]شستن روزانه ی موها لازم است؟[/button]

دئودورانت زغال چوب فعال

زغال چوب فعال - دئودورانت - برنافیت

تحقیقات زیادی بر روی خاصیت این ماده به عنوان دئودورانت انجام نشده است، اما این ماده ساکن است و هیچ آسیبی به پوست نمی رساند و آن را ملتهب نمی کند. برخی از این دئودورانت ها، فاقد آلومینیوم و حاوی روغن های ضروری است که عرق و بو را جذب می کند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/8-%D8%AA%D8%B5%D9%88%D8%B1-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA/” align=”right” target=”_blank”]۸ تصور غلط در مورد بهداشت[/button]

تصفیه کننده ی آب زغال فعال

زغال چوب فعال - تصفویه آب - برنافیت

فیلترهای کربن، یکی از اشکال زغال چوب فعال است که بو و آلودگی های موجود در آب همچون آفت کش ها، کلرین و فلزات سنگین چون سرب را از بین می برد. زغال چوب فعال غیر فرآوری شده نیز می تواند آب را تصفیه کند. تنها کافیست یک تکه از چوب را در بطری آب یا پارچ بیاندازید. این یک تکه برای تصفیه ی چهار ماه آب کافیست. پس از آن می توانید برای از بین بردن بوی یخچال، همین تکه زغال چوب را در آن قرار دهید.

تصفیه کننده ی هوای زغال چوب فعال

زغال چوب فعال - تصفویه هوا - برنافیت

نشان داده شده است که زغال فعال قادر به از بین بردن بوهای بد و سموم از هوا می باشد. فیلتر هوای زغال فعال برای خنثی کردن بوهای نامطبوع در خانه به کار برده می شود.

قرص زغال فعال برای سم زدایی (با احتیاط مصرف شود)

زغال چوب فعال - قرص - برنافیت

به دلیل توانایی فوق العاده ی این ماده در جذب سطحی سموم، زغال چوب فعال ، یک داروی موثر برای بسیاری از مسمومیت ها و اتاق های اورژانس استفاده می شود. قرص زغال فعال برای درمان شکم دردهای حاصل از گاز معده ی شدید، اسهال و سوء هاضمه مفید است. توجه داشته باشید که از قرص های زغال فعالی که فاقد سوربیتول- که یک ملین است- استفاده کنید. زنان باردار یا افرادی که تحت درمان هستند، پیش از مصرف این قرص ها باید با پزشک خود مشورت کنند. از آنجا که زغال فعال به ویتامین ها، مواد مغذی و داروها متصل می شود، بهتر است آنها را با شکم خالی یا دو سه ساعت پیش از غذا مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید

زغال چوب فعال - نارگیل - برنافیت

بهتر است از زغال های فعالی استفاده کنید که با پوسته ی نارگیل یا تکه های چوب با کیفیت تهیه شده اند. به خاطر داشته باشید پودر زغال برای تنفس مضر است و منجر به عفونت ریه ی سیاه می شود. زغال فعال را در یک محفظه ی در بسته نگه دارید، چرا که زغال فعال به خوبی آلودگی های هوا را جذب می کند.

از پر کننده ها آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که مواد ساخته شده با زغال فعال، حاوی پر کننده یا مواد مصنوعی دیگر نیستند.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments