این بار رژیم روزه متناوب را تجربه کنید

رژیم روزه متناوب یکی از موضوعات داغ در حوزه ی تغذیه است و فواید زیادی در زمینه ی سلامت و کنترل وزن دارد. بر اساس نظر بسیاری از دانشمندان روزه داری به اندام های ضروری، هورمون های گوارشی و عملکردهای متابولیک فرصت استراحت می دهد و به خواب بهتر، غذا خوردن هدفمند و انتخاب های آگاهانه تر کمک می کند.دریافت رژیم شوک

رژیم روزه متناوب نه چندان جدید، اخیرا تبدیل به یک موضوع داغ در حوزه ی تغذیه شده است. در واقع این روزه ی موقتی از بسیاری از فرهنگ ها و دین ها سرچشمه می گیرد. این مدل رژیم در میان هنرپیشه هایی چون تری کروس محبوبیت چشمگیری به دست آورده است و فواید زیادی در سلامت و کنترل وزن دارد. هرچند محدود کردن زمان غذا، خوردن را هدفمندتر می کند، اما این شیوه برای همه کارساز نیست. پیش از انجام این کار نکات زیر را در نظر داشته باشید.

انواع رژیم روزه متناوب

سه نوع روزه متناوب وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

روزه داری محدود به زمان: این روش شامل 12 تا 16 ساعت روزه داری و 8 ساعت زمان برای مصرف غذا در روز است. بسیاری از مردم آن را از شب آغاز می کنند، وعده ی صبحانه را نمی خورند و اولین وعده ی خود را در هنگام نهار قرار می دهند. با این کار آنها 7 ساعت یا بیشتر برای غذا خوردن فرصت دارند.

روزه داری اصلاح شده: این روزه داری به شما اجازه می دهد تا 25 درصد از میزان کالری توصیه شده ی خود را در عرض دو روز مصرف کنید و در 5 روز باقی مانده همانند گذشته غذا بخورید. این نوع روزه داری به رژیم 5:2 نیز معروف است.

روزه داری متناوب: در این نوع روزه داری غذای شما بین خوراکی ها و نوشیدنی های کالری صفر تا خوراکی های کالری دار متغیر است. در روزهایی که روزه نیستید می توانید از رژیم غذایی کتوژنیک یا پرچرب بهره ببرید و یا حتی می توانید به یک برنامه ی متعادل متوسل می شوند. در ضمن، برخی از روزه ها ممکن است کمتر از 12 ساعت طول بکشند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است یک هفته به طول بیانجامند.

دانشمندان چه می گویند؟

برخی از مطالعات، رژیم روزه داری متناوب را برای سلامت و کاهش وزن تایید کرده اند. در برخی از مطالعات این مورد با کاهش تولید انسولین و جذب قند در سلول های چربی مشاهده شده که منجر به کاهش بیماری های مزمن می شود. می توان گفت روزه داری به اندام های ضروری، هورمون های گوارشی و عملکردهای متابولیک فرصت استراحت می دهد.

فواید رژیم روزه متناوب چیست؟

از فواید رژیم روزه متناوب به موارد زیر می توان اشاره کرد:

غذا خوردن هدفمند: بسیاری از ما طبق عادت غذا می خوریم نه با توجه به سطح گرسنگی. رژیم روزه متناوب، زمانی که شما اجازه ی خوردن دارید را محدود می کند. در نتیجه از خوردن میان وعده هایی که از روی عادت به سراغ آنها می رفتید، پرهیز می کنید. برای مثال اگر از ساعت 8 صبح روزه بگیرید، از پرخوری و مصرف کالری بیهوده در طول روز خودداری خواهید کرد.

خواب بهتر: اگر روزه های شما محدود به زمان باشند، عدم مصرف میان وعده های شبانه به تنهایی موجب می شود زودتر به رختخواب بروید. خوب خوابیدن اهمیت زیادی در برنامه ی کاهش وزن دارد. خواب کافی در طول شبانه روز به کنترل وزن، کاهش خطر بیماری های مزمن و افزایش متابولیسم بدن کمک می کند.

انتخاب های غذایی آگاهانه تر: انتخاب مکرر نوع و زمان غذا در طول یک روز ما را به سوی تصمیمات فوری رهنمون می کند که در نهایت به نارضایتی منجر می شود. اما اگر زمان محدودی برای خوردن داشته باشید، انتخاب های سالم تری انجام خواهید داد.

چه افرادی از رژیم روزه متناوب بیشترین بهره را می برند؟

برخی از افراد بیشترین بهره را از رژیم روزه متناوب می برند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است:

افرادی که همیشه احساس گرسنگی می کنند

چه یک فرد پرخور باشید که پیش از رسیدن سیگنال های سیری به مغز به خوردن ادامه می دهد و چه جزء افرادی باشید که هیچگاه احساس سیری نمی کند، رژیم روزه متناوب برای شما مناسب است. وقتی یکسره مشغول خوردن نباشید، هورمون های گرسنگی نیازی به آزاد شدن پی در پی ندارند. در نتیجه بدن شما در تعادل هورمونی بهتری قرار می گیرد و شما می توانید اشتهای خود را بهتر کنترل کنید.

افرادی که می خواهند جوان بمانند

رژیم روزه متناوب- تغذیه- برنافیت

نمی توان گفت که رژیم روزه متناوب یک درمان دائمی برای چین و چروک ها، شکنندگی موها و بهبود مفاصل است، اما موجب افزایش هورمون رشد در انسان می شود و ترمیم سلولی را بهبود می بخشد. عدم خوردن غذا برای چند ساعت متناوب فشار خفیفی بر روی میتوکندری سلول ها وارد می کند و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. این رژیم برای سلامت مغز نیز بسیار مفید می باشد و از زوال عقلی مربوط به سن جلوگیری می کند.

افرادی که نمی توانند چند کیلو اضافه وزن خود را کاهش دهند

وقتی تلاش شما برای کاهش وزن با فلات روبه رو می شود، رژیم روزه متناوب شروعی دوباره برای متابولیسم شما می باشد. در این صورت بدن شما یاد می گیرد که اگر قندی برای سوخت وجود نداشته باشد چگونه از چربی به عنوان سوخت استفاده کند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments