چگونه در روزهای پر مشغله، آرامش و تمرکز خود را حفظ کنیم؟

ممکن است هر مشکلی به شما تکنیک های کاهش استرس را بیاموزد، اما در اینجا مطالبی بیان شده است که نشان می دهد چه عواملی واقعا کارساز است. به همین دلیل در این مقاله به پنج پزشک متخصص مراجعه کردیم تا دریابیم چه روش هایی می تواند در کاهش استرس و افزایش تمرکز افراد موثر باشد.

دکتر کتز از یک رژیم غذایی حاوی فیبر استفاده می کند، هر روز ورزش می کند، سیگار نمی کشد، الکل مصرف نمی کند و به میزان کافی می خوابد.

یکی از کارهایی که به او آرامش می دهد، بغل کردن همسر و فرزندانش است. او معتقد است، خوب خوابیدن به او انرژی کافی برای ورزش را می دهد، از ایجاد استرس جلوگیری کرده و تمرکز او را افزایش می دهد.

انرژی خود را برای کارهایی که خارج از دسترس شماست هدر ندهید

دکتر استارک که در دنیای پر فشار پزشکی و تلویزیون کار می کند، می گوید: در ابتدای شغلم بسیار زود خسته می شدم، اما اکنون آموخته ام که انرژیم را بر روی کارهایی بگذارم که می توانم آنها را کنترل کنم و چیزهایی را که قادر به کنترلش نیستم از زندگیم حذف کنم.

وقتی همه چیز پر از استرس می شود، او توجه خود را بر تجدید برنامه ریزی متمرکز می کند. او می گوید: زمانی را برای نفس کشیدن های عمیق در طول روز صرف می کنم که کمک زیادی به من می کند. او حتی روزهایی را که غرق استرس است از ورزش کردن دست نمی کشد. “راز من این است که وقتی 20 ساله بودم، برای رفتن به هر مکانی دوچرخه سواری می کردم، البته تا همین سن نیز به هر جایی که می خواهم بروم، چه سر کار، چه باشگاه و چه سوپر مارکت با دوچرخه می روم.

این مطلب را هم بخوانید: استرس شغلی

آمادگی بیش از حد

راهکار دکتر والف برای کاهش استرس در محل کار، بسیار ساده است. “من موضوعات مختلف را سعی می کنم به گونه ای بهتر و متفاوت از دیگران بیاموزم. در این زمینه مجلات زیادی را مطالعه می کنم.” البته افراد هر از چند گاهی غافلگیر می شوند و وقتی این اتفاق رخ می دهد، دکتر والف برای آن راه حل دقیق و بدون استرسی پیشنهاد می کند: “در حال حاضر نمی دانم ولی به زودی خواهم فهمید.”

او قبول دارد که به دلیل مشغله ی کاری نمی تواند به اندازه ی کافی بخوابد یا ورزش کند، اما سعی می کند وقتی همه چیز بد پیش می رود کاری را انجام دهد که قادر به انجام آن است.

او می گوید: “سعی می کنم تا محل کارم پیاده بروم و به جای استفاده از آسانسور از پله ها بالا بروم. این کار به افزایش تمرکز من کمک می کند. به علاوه، سعی می کنم هر وقت می توانم کارهایی را که دوست دارم، انجام دهم مثل: کار کردن در اطراف خانه، گل کاری، ساخت و ساز و مهندسی.”

استرس خود را بشناسید، سپس عمل کنید

پیش از اینکه دکتر نصیر تلاش کند با استرس خود کنار بیاید، با شرایطی دست و پنجه نرم می کرد که قادر به درک آن نبود.

او می گوید: “تنها کافی نیست که بگوییم یک موقعیت استرس زا یا قریب به وقوع است.”

تفکر در اعماق جزئیات، استرس را در دوردست قرار می دهد و ذهن را آرام می سازد.

او از خود می پرسد: “اما واقعا چه چیز موجب استرس می شود؟” “ضرب الاجل ها؟ وظایف مختلف؟ احساسات منفی؟ اضطراب؟ عصبانیت و یا غرق شدن در اندیشه ها؟”

سپس این چنین ادامه می دهد که بله، برخی از موقعیت ها استرس زا اما قابل کنترل هستند.

او می گوید: در این مواقع جملاتی چون: من از پس آن بر می آیم و هیچ جای نگرانی وجود ندارد، بسیار کارساز خواهد بود.

به هیچ وجه از ورزش دست نکشید

دکتر کاچ می گوید: “صرف زمان برای ورزش، موفقیت شما را افزایش می دهد تا بتوانید کارهای دیگری را که مجبور به انجام آن هستید، به خوبی انجام دهید.

ورزش دارای یک اثر قوی متعادل کننده برای انتقال دهنده های عصبی مغز می باشد.

“یکی از آثار ورزش، افزایش تمرکز است، بنابراین اگر به دلیل مشغله ی زیاد از ورزش صرف نظر کنید، بازدهی شما در محل کار نیز کاهش می یابد.

این مطلب را هم بخوانید: کاهش استرس با مدیتیشن و ورزش

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments