چند راه حل آسان برای افزایش انرژی روزانه

خستگی و افت انرژی یکی از مشکلات شایعیست که بسیاری از کارمندان و دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می کنند. چندین روش مثل مصرف قهوه و شکلات برای افزایش موقتی انرژی وجود دارد. اما برای افزایش انرژی در طول شبانه روز به روش های بهتری همچون استراحت کامل، موکول کردن رابطه جنسی به صبح، مصرف پروتئین در وعده ی صبحانه، دوش آب سرد و مدیتیشن نیاز دارید.

وقتی به شدت خسته اید، به سراغ یک راه حل سریع برای رفع آن می گردید. احتمالا مصرف قهوه یا مقداری شکلات، سریع ترین شیوه هاییست که به ذهنتان می رسد. اما این روش ها موقتی هستند و تمام انرژی روزانه ی شما را تامین نمی کنند. برای افزایش انرژی کل روز، شما به روش های مداوم تری نیاز دارید.

راه های طبیعی برای افزایش انرژی

هفت ساعت کامل بخوابید

افزایش انرژی- موفقیت- برنافیت

اجازه دهید با بدیهیات آغاز کنیم. هر چند 7 ساعت خواب شبانه را نمی توان جزء بدیهیات دانست، چرا که بسیاری از مردم به آن عمل نمی کنند. اما خوابیدن 7 ساعت کامل در شبانه روز، آسان ترین کاریست که می تواند انرژی شما را افزایش دهد.

رابطه جنسی خود را به صبح موکول کنید

افزایش انرژی- موفقیت- برنافیت

در هنگام رابطه جنسی، اکسی توسن آزاد شده از بدن خلق و خو را بهبود می بخشد، درد را آرام می کند و موجب بازیابی و افزایش انرژی می شود. روز خود را اینگونه آغاز کنید تا تاثیر آن را به خوبی مشاهده کنید.

پیشنهاد برنافیت: غذا برای افزایش میل جنسی

چراغ ها را روشن کنید

افزایش انرژی- موفقیت- برنافیت

به محض بیدار شدن از خواب، یک چراغ روشن کنید، پرده ها را عقب بزنید و اگر می توانید صبحانه را در حیاط نوش جان کنید. این کار موجب افزایش هورمون سروتونین (هورمون ضد افسردگی) شده و حتی به کاهش وزن نیز کمک می کند.

بیشتر پروتئین مصرف کنید

افزایش انرژی- موفقیت- برنافیت

یک صبحانه ی پر کربوهیدرات، موجب خواب آلودگی شما در اواسط روز می شود. برای پیشگیری از این احساس کسالت، به صبحانه ی خود پروتئین اضافه کنید. روی املت اسفناج خود کمی کره ی بادام زمینی بریزید. پروتئین موجود در تخم مرغ و کره ی بادام زمینی و آهن موجود در اسفناج، سطح قند خون را ثابت نگه می دارد و انرژی فرد را در طول روز حفظ می کند.

پیشنهاد برنافیت : رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات

تمرین های مدیتیشن انجام دهید

افزایش انرژی- موفقیت- برنافیت

 

هیچ چیز بیشتر از یک ذهن غیر متمرکز، انرژی افراد را تحلیل نمی دهد. انجام حرکات مدیتیشن، موجب آرامش و افزایش انرژی می شود. در یک مکان آرام بنشینید، چشم ها را ببندید و روی تنفس یا یک مانترا (یک شعار یا ذکر) متمرکز شوید. انجام این کار تنها برای 5 دقیقه استرس شما را به شدت کاهش می دهد.

دوش آب سرد بگیرید

افزایش انرژی- موفقیت- برنافیت

دوش آب گرم پیش از خواب آرامش بخش است، اما دوش آب سرد موجب افزایش ضربان قلب و ترشح آدرنالین می شود. به علاوه موجب افزایش انرژی شما می شود.

 

استرس پس از تعطیلات گاهی ما را دچار کسالت و خستگی می کند. اما راه هایی وجود دارند که به طور طبیعی می توانند سطح انرژی ما را افزایش دهند. در این مقاله به چند مورد از این راهکارها اشاره شده است.

1- خوب غذا بخورید.

برای کارکرد بهتر بدن باید سوخت کافی به آن برسانید. گرچه تصور می شود مصرف کربوهیدرات ها موجب افزایش انرژی می شود، اما برعکس مصرف کربوهیدرات ها موجب سستی بدن می شود.

برای اینکه بدنتان را با کربوهیدرات های دیر هضم تغذیه کنیم، باید غذاهایی چون سیب زمینی شیرین و برنج غلات کامل مصرف کنیم. وقتی کربوهیدرات های فرآوری شده مصرف می کنیم، مواد غذایی ضروری در بدن ما کاهش و قند خون ما افزایش می یابد که این عمل موجب می شود انرژی ما به شدت کاهش یابد و دچار چاقی و دیابت شویم.

2- آب رسانی به بدن را فراموش نکنید.

می توانیم بدون افزایش آب مصرفی همواره رطوبت بدن خود را تامین و از خشک شدن آن جلوگیری کنیم. کم آبی بدن موجب خستگی و سردرد می شود. بالعکس آب رسانی به بدن، آن را پاکیزه می کند. روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

3- مصرف مکمل ها را افزایش دهید.

انواع ویتامین های B، منیزیم و کو آنزیم Q10 نقش مهمی در افزایش انرژی شما دارند. اگر از کج خلقی و افسردگی رنج می برید، باید ب- کمپلکس، منیزیم و کو آنزیم Q10 مصرف کنید. اگر به میزان کافی از غذاها مواد مغذی دریافت نمی کنید، باید از مکمل های حاوی آمینو اسید و ویتامین ها بهره ببرید.

 4- مشکلات روده ای را از بین ببرید.

یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، فلورهای طبیعی را دچار مشکل می سازند. باکتری های ساده ی موجود در روده، موجب تنظیم استخراج انرژی از غذاها می شوند. برای ایجاد یک فلورای سالم روده، باید پروبیوتیک های خوبی همچون کفیر و ماست مصرف کنید.  برنافیت در این مطلب برای داشتن روده سالم پیشنهادهایی می دهد.

5- مصرف کافئین را قطع کنید.

وقتی خسته هستیم، به سراغ چای، قهوه و نوشیدنی های حاوی قند می رویم، اما این راهکاری نیست که بدن ما به دنبال آن است. درست است که مصرف یک یا دو فنجان قهوه در روز مشکلی ایجاد نمی کند، اما مصرف کافئین و قند با هم، قند خون را بالا می برد، موجب اختلال در عملکرد آدرنال می شود و بدین ترتیب ضررهای زیادی به بدن وارد می کند. علاوه بر آن موجب خشکی بدن، خستگی، تخلیه ی انرژی و در نهایت نیاز بیشتر به کافئین می شود. اگر نوشیدنی های داغ را دوست دارید، از مصرف انواع کافئین دار آن بپرهیزید و یا از چای های گیاهی استفاده کنید.

6- اندکی استراحت کنید.

استراحت یکی از نیازهای اصلی بدن ماست. اما بسیاری از ما آن را نادیده می گیریم. بدن برای ریکاوری نیاز به زمان دارد و استراحت می تواند این زمان را به خوبی فراهم آورد.

7- ورزش کنید.

وقتی بدن شما خالی از انرژی است، آخرین کاری که به سراغش می روید ورزش است. اما ورزش می تواند آندروفین را که به شما احساس خوبی می دهد آزاد و سیستم ایمنی تان را تقویت کند. لازم نیست حتما به ورزش های خیلی سخت بپردازید، شنا یا حتی تمرین های پیلاتس می تواند انرژی تان را افزایش دهد و شما را برای مقابله با مشکلات آماده کند.

راهکارهایی برای بازگرداندن انرژی در طول روز

اگر انرژیتان تحلیل رفت، این راهکارها به شما کمک می کند دوباره آن را به دست آورید و ادامه ی روز هم  پر از انرژی باشید.

سر خود را بالا بگیرید و 10 دقیقه زیر نور آفتاب بنشینید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

بهتر است غذای خود را بیرون از خانه صرف کرده و استراحتتان را بین خوردن و کمی پیاده روی تقسیم کنید. این کار به شما کمک می کند زمان را از ابتدا تنظیم کنید، میزان ملاتونین (هورمون خواب) را که بدن در طول شب تولید می کند کاهش دهید، ویتامین D بدنتان را افزایش و خطر پوکی استخوان را کاهش دهید.

پروتئین های انرژی زا را انتخاب کنید نه کربوهیدرات های بی انرژی

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

سالاد تن ماهی برای نهار بهتر از ساندویچ تن ماهی است. یک سالاد سبزیجات با پنیر کم چرب، یک تخم مرغ آب پز و تکه هایی از گوشت بوقلمون بر روی سالاد پاستا بسیار مناسب است. این تغییر موجب جلوگیری از خواب آلودگی در ساعت 3 بعد از ظهر می شود.

از زمان چای خود لذت ببرید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

هر روز زمانی را برای خوردن چای در نظر بگیرید. این راه خوبی برای بی حوصلگی بعدازظهر است و دلیل آن نیز کافئین موجود در چای و زمان آرامشی است که برای این کار می گذارید. چای هایی با طعم های متفاوت (به خصوص کافئین دار) در محل کار خود نگه دارید و یک فنجان زیبا و نعلبکی مخصوص این کار برای خود بگذارید.

میز خود را تمیز کنید و جعبه ی ورودی ایمیل را پاک کنید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

این ها، کارهای راحتی هستند که نیاز به تمرکز ندارند و به شما انرژی می دهند چرا که آنها را می بینید و از درهم و برهمی های انرژی گیر نجات پیدا می کنید.

به یک نفر زنگ بزنید و به او بگویید: “من به فکر تو بودم”

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

به همسر، فرزند، خواهر یا برادر، پدر یا مادر، دوست و یا همکار بازنشسته خود زنگ بزنید. پنج دقیقه تماس تلفنی روحیه ی تان را برای ساعت ها باز می گرداند و به شما انرژی می دهد تا کار خود را به اتمام برسانید.

یک قطره روغن نعناع کف دست خود بریزید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

دست های خود را به سرعت روی هم بمالید وسپس آن را روی صورتتان بمالید (اما مراقب چشمتان باشید). نعناع به یک عطر انرژی زا معروف است.

خود را کش و قوس بدهید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

شانه های خود را به سمت جلو و سپس عقب بدهید و این حرکت را با یک دم و بازدم همراه کنید. این کار را به مدت 2 دقیقه انجام دهید.برای جلوگیری از سندروم پشت میز نشینی پیشنهاد می کنیم در زمان مرده اداری، حرکات کششی مخصوص کارمندان را انجام دهید.

لیست رژیم کارمندی

یک تخته شکلات تیره بخورید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

این کار به معنی زیاده روی نیست اما شکلات تیره دارای مزایای منحصر به فردی می باشد. برخلاف شکلات شیری، شکلات تلخ یک ماده ی غذایی کاملا سالم است و بیشتر به دسته ی آجیل ها مربوط می شود تا دسته ی شیرینی ها و این، به دلیل وجود چربی های سالم و آنتی اکسیدان هاست. به علاوه شکلات تلخ  دارای فیبر فراوان و آنتی اکسیدان می باشد. مقداری کافئین در این ماده وجود دارد که  یک احساس رضایت بخش در انسان ایجاد می کند. اما سعی کنید بیشتر از یک تکه ی مربعی آن را نخورید.

یک آدامس تند بجوید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

جویدن آدامس هایی با طعم نعناع، تحریک کننده است و تنها جویدن آنها برای عدم تسلیم مغز به حالت سستی اعجاب انگیز است. به علاوه جویدن آدامس، بزاق را تحریک کرده و باکتری های مربوط به حفره های دندان و بیماری های لثه را از بین می برد. تنها به یاد داشته باشید که آدامس های فاقد شکر را انتخاب کنید.

در اواسط روز یک کار گروهی انجام دهید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

اگر به تنهایی کار می کنید، سعی کنید در زمان هایی که تمرکز شما رو به کاهش است، دیگران را نیز با خود همراه کنید. ما حیوان های اجتماعی هستیم و تعامل به ما قدرت می دهد. اما اطمینان حاصل کنید که این کار، کاری جالب و تعاملی است. نشستن در یک اتاق و گوش دادن تنها به یک نفر شما را خسته می کند.

10 دقیقه تمرینات ایزومتریک انجام دهید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

تمرینات ایزومتریک، چیزی جز سفت کردن و نگه داشتن عضلات نیست. برای مثال بازوی خود را نگه دارید و به طور همزمان عضلات دو سر و سه سر بازو را سفت کنید و به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. شما می توانید این کار را با بازوهای پشت ساق پا، عضلات ران (پشت و جلو)، قفسه ی سینه، شکم، سرین، شانه ها و کمر خود نیز انجام دهید.

یک گیاه رزماری را در محل کار خود نگه داری کنید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

نه تنها گذاشتن یک رزماری در محل کار موجب  خوش اخلاقی می شود، بلکه مطالعات نشان می دهد که عطر رزماری انرژی بخش است. هرگاه نیاز به این انرژی داشتید، یک شاخه ی کوچک از آن را بین انگشتان خود بمالید تا عطر آن در هوا پخش شود و اگر نیاز به انرژی خیلی زیادی داشتید یک شاخه از آن را به دست ها، صورت و گردن خود بمالید.

یک میان وعده که به جریان خون شما کمک می کند بخورید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

این به معنای خوردن یک تخته شکلات شیری نیست. شاخص بالای قند خون موجود در یک تخته شکلات (شاخص قند خون یعنی تا چه حد قند خون شما را بالا می برد)، ممکن است به شما یک انرژی موقتی بدهد اما همین که اثر قند از بین برود، خیلی زود انرژیتان را از دست می دهید. به جای آن باید میان وعده ای را بخورید که شامل پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده چون کراکر، غلات کامل یا سبزیجات خام باشد، تا هم قند خون شما را بالا ببرد و هم در طول روز آن را بالا نگه دارد.مقاله دیگری در وبسایت برنافیت برایتان آماده کرده ایم به نام میان وعده های رژیمی که می توانید نگاهی به آن بیاندازید.

اول کاری را انجام دهید که برایتان اهمیت بیشتری دارد

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

از آنجا که در ابتدا انرژی شما زیاد است، کاری را انجام دهید که بیشتر از آن وحشت دارید. در ابتدای روز کارهای سخت را انجام دهید و کارهایی که دوستشان دارید را به آخر روز موکول کنید. بنابراین وقتی بی حوصلگی بعد از ظهر به سراغتان می آید، علاقه ی شما به کاری که آن را دوست دارید انرژیتان را تامین می کند.

پرونده های خود را بایگانی کنید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

گاهی اوقات بلند شدن، بهترین راه برای رهایی از خستگی نشستن پشت میز است. از میز خود فرار کنید و زمانی که در حال بایگانی پرونده ها هستید، خم شوید و خود را بکشید. خود را در جریان کار بیاندازید و کاملا با آن درگیر شوید. هر وقت کارتان تمام شود، احساس طراوت به شما دست می دهد.

به کار روزانه ی خود کمی تنوع بدهید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

تحقیقات نشان می دهد که بعد از یک ساعت، تمرکز کاهش می یابد و پس از آن بدتر نیز می شود. اگر کمی تنوع وجود نداشته باشد، یکنواختی حاصل از کار پس از 90 دقیقه ذهن را خسته می کند و بازده را کاهش می دهد. اگر تمرکز خود را بر یک پروژه ی بزرگ از دست دادید، برای 30 دقیقه کار دیگری انجام دهید و دوباره به همان کار بازگردید.

هر از چند گاهی از جایتان بلند شوید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

مطالعات نشان داده است که حتی یک فعالیت کوچک نیز شما را هوشیار می کند و سلامتتان را افزایش می دهد. به جای ایمیل یا زنگ زدن به همکاران، کنار میزشان بایستید و با آنها به صورت مستقیم صحبت کنید.

برای خود یک میهمانی خصوصی ترتیب دهید

راهکارهایی برای از باز گرداندن انرژی در طول روز

یک مکان خصوصی برای خود ترتیب دهید و یکی از آهنگ های پر انرژی دلخواهتان را پخش کنید. در اتاق را ببندید و اگر هدفون دارید به اتاق خالی کنفرانس بروید و به آن گوش دهید. وقتی برگشتید احساس خوبی به شما دست خواهد داد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments