دارچین به کاهش وزن کمک می کند؟

دارچین یکی از ادویه های رایجی است که در بسیاری از آشپزخانه ها یافت می شود و می تواند به غذاهای شیرین و خوشمزه، عطر و طعم دهد. اما فواید بی شمار این ماده، همچون خواص شفابخش و سالم آن برای بسیاری از افراد ناشناخته است. گرچه این ماده به دلیل داشتن خواص دارویی هزاران سال است که ارزشمند است، اما دانش مدرن به تازگی مزایای سلامتی آن را کشف کرده است. در اینجا 13 مورد از فواید دارچین به علاوه ی چند دستور پخت خوشمزه با این ادویه بیان شده است.

به طور کلی دو نوع دارچین وجود دارند: دارچین سیلان، که دارچین واقعی و دارچین کاسیا که دارچین تقلّبی محسوب می شود. دارچین کاسیا دارای طعم تند و تیزتری از دارچین سیلان است اما هر دوی این دارچین ها دارای مواد مغذی یکسانی هستند. بو و طعم هر دوی این دارچین ها به دلیل بخش روغنی آن است که سرشار از ماده ای به نام سینامالدئید است وعلت فواید بی شمار آن می باشد.

برخی از فواید آن در ادامه آمده است:

1- دارچین، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

دارچین، خطر بیماری های قلبی را که دلیل اصلی مرگ زود رس در سر تا سر دنیاست را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که این ماده می تواند کلسترول کلی ، کلسترول های مضر و تریگلیسرید را کاهش دهد و سطح کلسترول های مفید را ثابت نگه دارد. مطالعات دیگر نشان داد که مصرف تنها 12 میلی گرم از این ماده به صورت روزانه، این مزایا را به دنبال دارد و حتی میزان کلسترول های مفید را نیز افزایش می دهد. مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که حتی دارچین، فشار خون را کاهش می دهد.

2- دارچین، سرشار از آنتی اکسیدان است.

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که بدن را از آسیب های اکسیداتیو که به وسیله ی رادیکال های آزاد ایجاد می شوند، حفظ می کند. یکی از مطالعاتی که در مورد مقایسه ی فعالیت های آنتی اکسیدانی ادویه جات بود، نشان داد که دارچین در رده ی اول این ادویه جات قرار دارد.

یکی از مواد غذایی که می توان با دارچین تهیه کرد، پوره ی سیب می باشد.

پوره ی سیب

خواص شگفت انگیز دارچین

 

مواد لازم

  • 10 عدد سیب بزرگ
  • 5 قاشق چایخوری دارچین
  • 1/3 فنجان آب
  • 1 تا 2 قاشق غذا خوری عسل

طرز تهیه

سیب ها را پوست کنده و هسته ی آنها را خارج کنید. سیب ها را داخل یک قابلمه بریزید و با آب و دارچین و عسل مخلوط کنید. بگذارید 4 ساعت در دمای بالا بجوشد. وقتی سیب ها کاملا نرم شدند، زمان خوردن آنها فرا رسیده است.

3- دارچین، یک نگهدارنده ی طبیعی غذاست.

در عصری که بسیاری از غذاهای ما سرشار از نگهدارنده های مضر هستند، بهتر است بدانید که گزینه های طبیعی و بی ضرر نیز وجود دارند. برای مثال دارچین، می تواند به عنوان یک نگه دارنده ی طبیعی غذا به کار رود.

4- دارچین، یک ماده ی ضد التهابی است.

گرچه التهاب در مبارزه با آلودگی ها و درمان آسیب به بافت ها اهمیت دارد، اما اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد، موجب مشکلات و بیماری های مزمن می شود. در بسیاری از تحقیقات، دارچین به عنوان یک ماده ی ضد التهابی شناخته شده است.

یک ماده ی غذایی که می توانید بدین منظور تهیه کنید در ادامه معرفی شده است.

شیر خامه ای زردچوبه طلایی

خواص شگفت انگیز دارچین

مواد لازم

  • 175 میلی لیتر شیر بادام هندی شیرین نشده
  • ½ قاشق چایخوری زردچوبه
  • ¼ قاشق چایخوری دارچین
  • جوز هندی تازه ی خرد شده
  • یک قاشق چایخوری شهد آگاو (یا شربت افرا)

طرز تهیه

  1. شیر را درون یک لیوان بریزید و بقیه ی مواد را به آن اضافه کنید.
  2. آن را درون مایکروویو قرار دهید و هر 30 ثانیه آن را هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

5- دارچین، مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

وظیفه ی انسولین، انتقال قند از جریان خون به سلول ها می باشد، اما بدن بسیاری از افراد در برابر انسولین مقاومت می کند. چنین عارضه ای موجب سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 می شود. به علاوه، دارچین مقاومت به انسولین را به شدت کاهش می دهد.

6- دارچین دارای خواص ضد دیابت می باشد.

علاوه بر مقابله با مقاومت به انسولین، دارچین می تواند با کاهش میزان گلوکزی که پس از وعده ی غذایی به جریان خون وارد می شود و با مداخله با آنزیم های گوارشی مختلف، قند خون را کاهش دهد. این کار موجب کاهش شکستن کربوهیدرات ها در لوله ی گوارشی می شود. به علاوه، دارچین می تواند نقش انسولین را بازی کند. مطالعات نشان داده است که این ادویه دارای خواص ضد دیابتی می باشد و قند خون را تا 29 درصد کاهش می دهد.

7- دارچین، با بیماری های عصبی مقابله می کند.

2 بیماری بسیار رایج عصبی که موجب از بین رفتن تدریجی ساختار پیش رونده ی سلول های مغز می شوند، آلزایمر و پارکینسون هستند. دو ترکیب موجود در دارچین می تواند مانع ساخته شدن پروتئین تاو (عنصر اصلی ایجاد آلزایمر) در مغز شود. مطالعات دیگر نشان داد که دارچین از نورون ها محافظت می کند، سطح انتقال دهنده های عصبی را نرمال کرده و عملکرد موتور بدن را بهبود می بخشد.

8- دارچین، از سرطان جلوگیری می کند.

دارچین، خواص بالقوه ای در پیشگیری و درمان سرطان دارد. مطالعات نشان داده است که این ماده موجب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و ایجاد عروق خونی در تومورها می شود. تصور می شود که دارچین برای سلول های سرطانی سمی است، در نتیجه موجب مرگ سلول ها می شود.

9- دارچین، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی می باشد.

عنصر فعال دارچین، که همان سینامالدئید است با بسیاری از عفونت ها مقابله می کند. در واقع، روغن دارچین می تواند عفونت دستگاه تنفسی را که توسط قارچ ایجاد شده، از بین ببرد. این ماده می تواند از رشد باکتری هایی چون لیستریا و سالمونلا جلوگیری و از خرابی دندان پیشگیری کند.

یک ماده ی غذایی که می توانید بدین منظور تهیه کنید در ادامه معرفی شده است.

مافین کدو عسلی با نان ذرت

خواص شگفت انگیز دارچین

  • 1 و ¼ فنجان بلغور ذرت زرد
  • آرد شیرینی گندم کامل
  • 2 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق چایخوری دارچین
  • جوز هندی، به میزان لازم
  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • ¾ فنجان کنسرو کدو
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 1 فنجان شیر بادام شیرین نشده
  • 1/3 فنجان عسل
  • 2 قاشق غذا خوری کره ی آب شده

طرز تهیه

فر را تا 400 درجه ی فارنهایت گرم کنید. ته قالب خود را چرب کنید یا از کاغذهای نچسب پخت کیک استفاده کنید. در یک کاسه ی بزرگ، آرد، بلغور ذرت، جوش شیرین، نمک، دارچین و جوز هندی و در کاسه ی دیگر، کدو، تخم مرغ، شیر بادام، عسل و کره ی آب شده را بریزید. مواد خشک را با مواد تر مخلوط کنید و تا زمان ترکیب شدن کامل آنها هم بزنید. آنها را در قالب بریزید و بگذارید به مدت 15 تا 18 دقیقه در فر بماند. سپس نوش جان کنید.

10- دارچین، از سندروم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری می کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک با مجموعه ای از علائم همراه است. دارچین، موجب تسکین بسیاری از بیماری ها می شود، از جمله ی آنها می توان به کنترل مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد که موجب افزایش وزن می شود. این ماده با تحریک جریان خون از رحم، به کاهش خونریزی های سنگین قاعدگی کمک می کند.

11- دارچین، به تسکین گلو درد یا سرفه کمک می کند.

دارچین به دلیل داشتن خواص ضد باکتری موجب کاهش گلو درد می شود. خواص گرما بخش آن موجب بهبود اکسیژن و جریان خون برای مقابله با عفونت ها می شود. طب سنتی چین، دارچین را به یک ماده ی مناسب برای مبارزه با سرفه های خلط دار معرفی می کند.

12- دارچین، سندروم اختلال نقص توجه بیش فعالی را از بین می برد.

گرچه بسیاری از افرادی که دچار این سندروم هستند، برای درمان خود از داروهای تجویزی و مصنوعی استفاده می کنند، اما دارچین یک انتخاب طبیعی تر و مطمئن تر محسوب می شود. مطالعات نشان داد که کودکانی که همراه با توانبخشی به آنها آروماتراپی داده شد، کاهش علائم بیشتری در این سندروم از خود نشان دادند.

13- دارچین، کارکرد مغز را بهبود می بخشد.

تحقیقات نشان داده است که تنها عطر دارچین برای بهبود عملکرد مغز کافی است. مطالعاتی در سال 2004 نشان داد که افرادی که عطر دارچین را استشمام می کنند یا آدامس های دارچینی مصرف می کنند، حافظه و دقت آنها افزایش یافته و مهارت های بصری- حرکتی آنها بهبود می یابد.

پیشنهاد برنافیت:لاغری با زنجبیل

دارچین، از پوست داخلی درخت دارچین به دست می آید و داروی مناسبی برای کاهش وزن محسوب می شود. وقتی دارچین هضم می شود، جذب گلوکز را در روده ها کاهش می دهد و تولید انسولین را تحریک می کند. این وضعیت، موجب کاهش جذب گلوکز خون و افزایش تولید انسولین می شود. این فرآیند که موجب تعدیل سطح گلوکز می شود، به طور غیر مستقیم بر کاهش وزن اثر می گذارد.

القاب مختلفی در زبان عبری و ایتالیایی به دارچین داده شده که از جمله می توان به “گیاه ادویه ای معطر و “لوله های کوچک” اشاره کرد. چینی ها در نوشته های خود از دارچین به عنوان بخش مهمی از فرهنگشان اشاره کرده اند. این ادویه در ابتدا در چین آنچنان با ارزش بود که با نقره معامله می شد. امروزه، ما از این ادویه ی معطر در غذاهای مختلف و شیرینی جات استفاده می کنیم. اما بسیاری از ما از خواص آن در کاهش وزن اطلاعی نداریم.

دارچین، از پوست داخلی درخت دارچین که بیشتر در مناطقی چون سریلانکا، برزیل، اندونزی، ویتنام و چین رشد می کند، به دست می آید. پس از 6 تا 8 ماه که این درخت به رشد خود رسید، بریده می شود و تنها قسمت کنده ی آن نگه داشته می شود تا به آن اجازه ی رشد مجدد دهد. پس از آن، دارچین از پوست درخت جدا، خشک و برای صادرات، بسته بندی می شود.

مقابله با چربی ها

چندین مطالعه بر روی خواص کاهش وزن دارچین انجام شده اند. یکی از خواص بی نظیر آن برای درمان دیابت نوع 2 است که اغلب از چاقی حاصل می شود. وقتی دارچین هضم می شود، جذب گلوکز را در روده ها کاهش می دهد و تولید انسولین را تحریک می کند. این وضعیت، موجب کاهش جذب گلوکز خون و افزایش تولید انسولین می شود. این فرآیند که موجب تعدیل سطح گلوکز می شود، به طور غیر مستقیم بر کاهش وزن اثر می گذارد.

مطالعات

در مطالعه ای که با عنوان “دارچین، گلوکز و چربی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد” نتایج حاصل نشان داد که مصرف 1، 3، یا 6 گرم دارچین در روز، گلوکز سرم خون، تریگلیسیرید، کلسترول LDL و کلسترول کلی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد و افزایش دارچین به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، فاکتورهای خطری را که با دیابت و بیماری های قلبی در ارتباط است، از بین می برد. در مطالعه تاثیر دارچین بر روی تجمع گلوکز خون پس از قاعدگی، در افراد چاق و با وزن متعادل، نشان داده شد که دارچین در تعدیل پاسخ گلوکز پس از قاعدگی در افراد چاق و با وزن متعادل، بسیار مفید است.

در حال حاضر محققان به وضوح به این نتیجه دست یافته اند که دارچین، غلظت قند خون را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. وقتی قند کمتری به عنوان چربی ذخیره شود، کاهش وزن بیشتری نیز رخ می دهد.

سعی کنید به برنامه ی غذایی خود دارچین بیافزایید و ورزش کنید. این ماده ی غذایی مفید را می توانید با میوه، بلغور جو دو سر و چای خود مصرف کنید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

 

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments