سریع‌ترین روش های خانگی برای از بین بردن جوش صورت

شاید تا به حال به آسپرین تنها به عنوان دارویی برای درمان تب فکر کرده باشید و در مورد تاثیر معجزه آسا آن در درمان جوش صورت بی‌خبر باشید. آسپرین حاوی ماده‌ای به نام سالیسیلیک اسید است که با آکنه مقابله می‌کند، علاوه بر آن یک داروی ضد التهاب است که به درمان مشکلات پوستی کمک میکند. منظور از آکنه تمام جوش‌های سر سفید، سر سیاه، دانه‌ها و جای جوش است که اعتماد به نفس شما را سرکوب می‌کند. برنافیت شما را با علت، علائم و درمان این جوش‌ها آشنا خواهد کرد.جلوگیری از جوش صورت

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

از بدترین نوع جوش‌ها می‌توان به جوش‌های سرسیاه اشاره کرد. این جوش‌ها، ضایعات تیره رنگی هستند که بر روی پوست صورت و گردن ظاهر می‌شوند. بسته شدن منافذ پوست، تغییرات هورمونی و تولید بیش از حد چربی های زیر پوستی از دلایل ایجاد این جوش‌ها می‌باشد. جوش‌های سرسیاه یکی از انواع آکنه هستند، اما اغلب بدون علائم آکنه ظاهر می‌شوند. آن‌ها در واقع حاوی ملانین اکسید شده هستند و رنگدانه‌های تیره‌ای که توسط سلول‌ها در پوست ایجاد می‌شوند.

علت های بروز جوش صورت

  • عدم رعایت بهداشت
  • محصولات مراقبت از پوست و مو
  • تعریق زیاد
  • تغییرات هورمونی
  • برخی از داروها
  • استرس
  • بیماری‌ها

جوش‌‌های سرسیاه چه هستند؟

جوش‌های سرسیاه، نوعی جوش زیر پوستی هستند. آن‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که منافذ پوست با سلول‌های مرده و سبوم (چربی زیر پوست) بسته می‌شوند. پس از بسته شدن این منافذ، سلول‌های مرده با اکسیژن واکنش داده و سیاه می‌شوند. در نتیجه جوش‌های سر سیاه را تشکیل می‌دهند.

حقایقی در مورد جوش‌ صورت سرسیاه

  • این جوش‌ها به دلیل ملانین اکسید شده به وجود می‌آیند، نه چرک زیر پوست حبس شده.
  • فشار دادن و لایه برداری جوش‌های سر سیاه آن‌ها را بدتر می‌کند.
  • برای کاهش این جوش‌ها، از مصرف محصولات آرایشی با پایه‌ی روغن، محیط‌های مرطوب و محصولات حاوی الکل باید خودداری کرد.
  • آن‌ها بیشتر زمانی ایجاد می‌شوند که هورمون‌ها بیش از حد، سبوم (چربی زیر پوست) تولید می‌کنند.
  • محل تشکیل این جوش‌ها اغلب در ناحیه‌ی صورت، کمر، گردن، قفسه سینه، بازوها و شانه‌ها می‌باشد.

چگونه جوش صورت سر سیاه ایجاد می‌شود؟

برخی از فاکتورها احتمال ابتلا به این جوش‌ها را افزایش می‌دهند. سن و تغییرات هورمونی از جمله‌ی این فاکتورها هستند. هرچند این جوش‌ها بیشتر در زمان بلوغ ایجاد می‌شوند، اما امکان ایجاد آن‌ها در هر سنی ممکن است.

عوامل دیگری همچون تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی، بارداری، مصرف قرص‌های ضد بارداری و تولید بیش از حد سلول‌های چربی موجب ایجاد این جوش ها در زنان می‌شود.

دلایل دیگر شامل:

  • بسته شدن منافذ پوست به دلیل مصرف مواد آرایشی
  • عرق کردن بیش از حد
  • اصلاح صورت یا هر گونه فعالیتی که فولیکول های مو را باز کند
  • رطوبت و چربی بالا در محیط مجاور
  • استرس و سندروم پیش از قاعدگی
  • مصرف داروهای استروئیدی همچون کورتیکو استروئیدها

درمان جوش صورت سرسیاه: بایدها و نبایدها

چندین روش برای درمان جوش‌ صورت سرسیاه وجود دارد که از بهترین آنها می توان به میکرونیدلینگ اشاره کرد. میکرونیدلینگ با بستن منافذ باز پوست می تواند به درمان این جوش ها کمک کند. سوزن های ریز قلم میکرونیدلینگ با ایجاد زخم‌های ریز بر روی پوست، کلاژن‌های جدید می‌سازد و مشکلات پوستی را درمان می‌کند.

بایدها

  • پاکسازی پوست: می توان از اسکراب‌ های خاصی برای لایه برداری ملایم پوست استفاده کرد. از اسکراب‌های بدون عطر و مناسب پوست‌های حساس استفاده کنید. هرچند برای پیشگیری از این جوش‌ها باید تولید چربی پوست را به حداقل رساند، اما خشک شدن بیش از حد آن نیز موجب تحریک تولید چربی توسط غده‌ها می‌شود.
  • مصرف داروهای تجویزی: آزلائیک اسید، قرص سالیسیلیک اسید برای جوش و بنزوئیل پروکساید به شکل تجویزی و غیر تجویزی برای جوش‌های غیر التهابی در داروخانه‌ها ارائه می‌شوند. از آن‌ها می‌توانید به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کنید.
  • استراحت و آرامش: استراحت کافی و دوری از استرس در بهبود این جوش صورت بسیار موثر است، چرا که تولید سبوم را کاهش می‌دهد. با ورزش کردن می‌توان کاهش استرس را تجربه کرد.
  • درمان دیگر بیماری‌ها: وجود بیماری‌هایی مثل اگزما، درمان جوش‌ صورت سرسیاه را سخت تر می‌کند. بنابراین پیش از درمان آکنه بهتر است به فکر بهبود این بیماری‌ها باشید.

نبایدها

  • فشار دادن جوش: به هیچ وجه جوش صورت سرسیاه را فشار ندهید. این کار، پوست را تحریک و مشکل را تشدید می‌کند.
  • بخور دادن: یکی از روش‌های سنتی برای درمان جوش صورت سر سیاه بخور بود، چرا که تصور می‌شد موجب باز شدن منافذ پوست شود. اما هیچ تحقیقی این مطلب را اثبات نکرده است. حتی برخی بر این باورند که ممکن است مشکل را دوچندان کند.
  •  لایه برداری: لایه برداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که موجب از بین بردن سبوم می‌شود. وقتی سبوم از بین برود، غده‌های سبوم ساز تحریک شده و چربی بیشتری تولید می‌کنند. تولید چربی بیشتر موجب گرفتگی منافذ و ایجاد جوش‌های التهابی می‌شود.
  • ریموورها: از چسب‌ها، نوارها و وکیوم ها باید با دقت بیشتری استفاده کرد، چرا که ممکن است موجب التهاب و آسیب به پوست شود.
  • محصولات آرایشی: از مصرف محصولات آرایشی حاوی روغن یا الکل خودداری کنید.
  • هیدروژن پروکساید: این محصول هرچند شدت جوش‌ها را کم می‌کند اما با ایجاد خشکی و التهاب پوست کمک زیادی به جوش‌ صورت سرسیاه نمی‌کند.

جوش‌های صورت

چگونه جای جوش صورت را از بین ببریم؟

هرچند جوش زدن امری شایع و اجتناب ناپذیر است، اما زخم‌های حاصل از آن بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است. جوش صورت زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال مراقبت‌های به موقع همراه با مصرف محصولات مناسب، درمان درست و کمی صبر، زخم حاصل از این جوش‌های صورت را به حداقل می‌رساند.

1. از آلوئه ورا استفاده کنید

این گیاه شفا بخش که بیش از 2000 سال در طب گیاهی مورد استفاده قرار گرفته، نه تنها موجب تسکین آفتاب سوختگی می‌شود، بلکه حاوی ساپونین است که خواص آنتی باکتریال دارد. ژل آلوئه‌ورا را هر روز دو بار روی جوش صورت خود بزنید تا جای آن‌ها را از بین ببرد و پوست شما را صاف کند.

2. ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C یکی از موثرترین مواد برای روشن کردن پوست است. یک سرم ویتامین C را بردارید و یا چند قطره آب لیموی تازه را با آب مخلوط کنید. این مخلوط را به صورت خود بمالید و تا زمان از بین رفتن آن‌ها این کار را ادامه دهید.

3. ضد آفتاب بزنید

این موضوع اصلا جدید نیست، اما نیاز به تکرار دارد. مصرف روزانه‌ی ضد آفتاب یک مسئله‌ی کاملا ضروریست. اگر همواره در معرض نور خورشید هستید، لک و جوش‌ صورت شما بدتر خواهند شد. هر روز صبح پیش از آرایش، از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده (حاوی مواد محافظ در برابر اشعه‌های فرابنفش A و B) استفاده کنید.

 

4. غذاهای سالم مصرف کنید

پوست، درخشش خود را مدیون غذاهایی است که می‌خورید. آنچه می‌خورید، بر روی التهاب بدن تاثیر می‌گذارد و التهاب نیز موجب آکنه و پیری پوست می‌شود. برای اینکه پوست شما جوان و صاف به نظر برسد، تا جایی که می‌توانید از شیرینی جات بپرهیزید و از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، امگا 3 و زینک استفاده کنید.

 

5. به متخصص پوست مراجعه کنید

بیشتر جوش‌ صورت در عرض دو هفته محو می‌شوند، اما برای رفع لکه‌های سر سخت، نیاز به یک متخصص پوست خواهید داشت. با بالا رفتن سن، پوست ما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. مراجعه به یک متخصص پوست برای برطرف کردن چین و چروک و جوش صورت به طور همزمان شما را سریع‌تر به نتیجه می‌رساند و از عوارض جانبی همچون جای جوش و چروک خلاص می‌کند.

ممکن است بسته به میزان شرایط شما، دارو، لیزر یا لایه برداری شیمیایی برایتان تجویز شود. بسیاری از داروهای غیر تجویزی نیز حاوی مواد ضد جوش هستند، اما داروهای تجویزی حاوی آنتی بیوتیک‌های موثر و دارای اثر قوی‌تر و بهتر می‌باشد.

متخصص پوست برای رفع چوش صورت

درمان جوش صورت با  انواع ادویه‌‌‌ها در منزل

گاهی اوقات ممکن است داروهایی که برای درمان جوش‌هایتان استفاده می‌کنید، زیاد مفید به نظر نرسند و گاهی حتی آن‌ها را بیشتر تحریک کند. در اینجا ادویه‌هایی معرفی شده که می‌توانند صورت شما را صاف، تمیز و عاری از جوش کنند.

1. زردچوبه

شاید بسیاری از افراد از گذاشتن زردچوبه بر روی پوستشان خودداری کنند چرا که می‌ترسند این ماده رنگ زردی بر روی صورتشان باقی بماند. پس بهتر است آن را همراه با عسل استفاده کنید. ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود بزنید و هرگاه احساس راحتی کردید مقدارش را بیشتر کنید.

زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این خواص موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد شده و در نتیجه ضد پیری است. برای افرادی که از جوش صورت رنج می‌برند، زردچوبه بسیار مفید است، چرا که التهاب را برطرف می‌کند، زخم‌ها را از بین می‌برد و چربی‌هایی را که در غده‌های چربی پنهان شده‌اند کاهش می‌دهد.

2. جوز هندی

جوز هندی یک ماده‌ی قابض است و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی می‌باشد. خواص تحریک کننده‌ی آن موجب از بین رفتن سلول‌های مرده و در نتیجه اصلاح و جوان کنندگی پوست می‌شود. این ماده همچنین منافذ پوست، چین و چروک‌ها و لک‌های پوست را نیز کاهش می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه‌ی این ماسک:

2 قاشق چایخوری عسل ارگانیک

1/4 تا 1 قاشق چایخوری پودر دارچین بسته به میزان تحمل پوست (البته بهتر است همیشه از میزان کمتر استفاده کنید)

1/4 قاشق چایخوری جوز هندی آسیاب شده

مقداری پودر زردچوبه‌ی ارگانیک ( در صورت نیاز آن را بیشتر کنید)

اختیاری

یک قطره روغن آووکادو یا جوجوبا (در زمستان یا فصول خشک سال)

مقدار خیلی کم پوست پرتقال آسیاب شده (برای درخشان کردن پوست)

طرز تهیه

  1. تمام این مواد را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و مخلوط کنید.
  2. یک لایه‌ی نازک از این مواد را بر روی پوست خود بمالید و بگذارید برای 30 تا 60 دقیقه بر روی پوستتان بماند. این مقدار را برای 4 بار می‌توانید استفاده کنید.
  3. می‌توانید بقیه‌ی مواد را پس از استفاده در یخچال گذاشته و حداقل هفته‌ای یک بار آن را بر روی پوست بگذارید.

3. دارچین

دارچین یک عامل ضد التهابی دیگر است. دارای خواص ضد عفونی کننده می‌باشد و وقتی بر روی صورت مالیده می‌شود، خون و اکسیژن را به سطح پوست می‌رساند و موجب گلگون شدن صورت شما می‌شود. تاثیر آن بر روی جوش با کاهش التهاب و قرمزی پوست است. اما از آنجا که یک ادویه‌ی قوی می‌باشد هیچ وقت آن را به صورت مستقیم و یا حتی مخلوط با آب بر روی پوست نزنید. برای متعادل کردن ماهیت قوی دارچین، آن را همراه با عسل خام استفاده کنید.

مصرف دارچین برای جوش صورت

درمان جوش صورت با خمیر آسپرین در منزل

چند قطره آب روی قرص‌های آسپرین بریزید و بگذارید حل شوند. اگر جوش‌های شما زیاد است به جای آب از سرکه سیب می‌توانید استفاده کنید. این ماده موجب کاهش التهاب و بسته شدن منافذ باز پوست شما می‌شود. میزان آب و سرکه سیب باید به حدی باشد که از مخلوط آن با آسپرین یک خمیر تهیه شود.

اگر پوستتان چرب یا ترکیبی است، می‌توانید مقداری سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید. این مخلوط را به تمام قسمت‌های صورت به جز دور چشم‌ها بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند، سپس آن را با یک پنبه پاک کنید. از این ماسک هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

آسپرین و آب لیمو برای درمان جوش صورت در خانه

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق چایخوری آب لیمو
  • 1 قاشق چایخوری کشک
  • 5 تا 6 عدد آسپرین

طرز تهیه

آسپرین ها را خرد و با آب لیمو مخلوط کنید. اگر آفتاب سوخته شده اید، این مخلوط برای شما فوق العاده است. آب لیمو برای صاف کردن و درخشندگی پوست و آسپرین برای لایه برداری بسیار مفید است. این ترکیب را روی صورت و بخش هایی از گردن به مدت 20 دقیقه قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید. این کار را هفته ای 2 بار انجام دهید.

آسپرین و عسل برای درمان جوش صورت درخانه

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق چایخوری عسل ارگانیک
  • 5 تا 6 عدد قرص آسپرین
  • روغن بادام

طرز تهیه

قرص‌های آسپرین را پودر و با آب مخلوط کنید. مقداری عسل ارگانیک به آن اضافه کرده، هم بزنید. در آخر مقداری روغن بادام به آن اضافه کنید. عسل برای درمان جوش‌ها و تقویت پوست فوق العاده است. این ترکیب برای افراد با پوست خشک و مستعد به آکنه مفید است، چرا که پوست را مرطوب و آبرسانی می‌کند. بگذارید این مخلوط به مدت 15 دقیقه روی پوست بماند، سپس با آب گرم بشویید.

جوش شیرین و آسپرین برای درمان جوش صورت در خانه

 مواد مورد نیاز

  • 6 تا 12 عدد آسپرین
  • 11 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1 فنجان آب

 

طرز تهیه

آسپرین را با ته قاشق له کنید. سپس جوش شیرین را به صورت جداگانه در آب حل کنید. خمیر آسپرین را روی صورت بمالید و پس از 10 دقیقه با جوش شیرین پاک کنید. در آخر صورت خود را با آب سرد بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید. این ماسک پوست شما را تمیز و از آنلایه برداری می‌کند. به عنوان یک آنتی باکتریال عمل کرده و موجب جوانسازی شما می‌شود.

قرص آسپرین برای درمان جوش صورت

خمیر دندان و آسپرین برای درمان جوش صورت در خانه

مواد مورد نیاز

  • 5 تا 6 عدد آسپرین
  • خمیر دندان

طرز تهیه

یک خمیر دندان ارگانیک انتخاب کنید و مقداری از آن را روی یک بشقاب بریزید. آسپرین را له کنید و پودر را با آب مخلوط کنید تا سفت شود. خمیر دندان را با آسپرین مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید. سپس آن را به آرامی با پنبه پاک کنید. خمیر دندان جوش‌ها را خشک و التهاب را برطرف می‌کند.

آسپرین و ماست برای درمان جوش صورت در خانه

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق چایخوری ماست
  • 5 تا 6 عدد آسپرین

طرز تهیه

قرص‌های آسپرین را له کنید و با افزودن چند قطره آب به آن خمیری تهیه کنید. مقداری ماست به آن اضافه کرده و هم بزنید. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس با آب سرد بشویید. ماست خاصیت نرم کنندگی پوست را دارد، با آفتاب سوختگی مقابله و آن را شفاف می‌کند.

علت جوش صورت چرکی

علت پدید آمدن جوش صورت به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بعضی از دارو‌ها و مواد شمیایی مانند کورتیکواستروئید‌ها، لیتیوم، فنیتوئین، ایزونیازید.
  • بسته شدن منافذ و سوزش صورت و استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب پوست
  • میزان بالای رطوبت و عرق
  • بیماری‌هایی مانند سندرم تخمندان پلی کیستیک (یکی از انواع کیست تخمدان) در خانم‌ها
  • تغییرات هورمونی (در پسران نوجوان به دلیل ترشح هورمون اندروژن و در خانم‌ها به دلیل چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی
  • عوامل ژنتیکی و ارثی

 علائم و نشانه‌های جوش صورت چرکی

  • برآمدگی‌هایی که حتی بدون دست زدن به ‌آن‌ها موجب درد می‌شود.
  • جوش‌های قابل‌روئیت که چرک و گرهدارند و دارای نوک تیزی هستند.
  • ضایعاتی که قبل از ظاهر شدن، در زیر پوست احساس می‌شود.
  • گره‌هایی که حالت قرمز دارند، ولی روی آن سفید نیست.
  • برآمدگی‌های بزرگ، قرمز و دردناک روی صورت، قفسه‌ی سینه، پشت، بالای بازو، شانه یا ران

درمان خانگی جوش صورت چرکی و دردناک

1. از یخ استفاده کنید.

2. حوله و روبالشی خود را تمیز نگه دارید.

3. از روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

از غذایی که باید خودداری کنید عبارتند از:

  •  شکر
  • کافئین و شکلات
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای سرخ شده و فست فوذها
  • لبنیات معمول موجود در بازار

غذاهایی که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود عبارتند از:

غذاهای سرشار از پروبیوتیک‌ها

  • کفیر
  • سبزیجات

غذاهای دارای روی (زینک) بالا

  • گوشت تازه گاو
  • نخود
  • تخم کدو
  • بادام هندی

غذاهای غنی از ویتامین A

  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • سیب زمینی شیرین
  • هویچ

غذاهای غنی از فیبر

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • مغز‌ها
  • دانه‌های خوراکی و جو

غذاهای دوست‌دار کبد

  • بروکلی
  • گل کلم با برگ سبز
  • گلابی
  • سیب

غذاهای دارای پروتئین بالا

  • گوشت تازه گاو
  • مرغ
  • ماهی‌های آزاد
  • تخم مرغ

تخم مرغ و رفع جوش وصورت چرکی

پیشگیری از جوش صورت چرکی بزرگ

تمامی این توصیه‌ها را به یک سبک زندگی تبدیل کنید. این راه‌کار‌ها به درمان جوش صورت چرکی کمک می‌کند و علاوه بر آن موجب پیشگیری از بروز جوش صورت چرکی می‌شود.

1. آرامش داشته باشید.

استرس یکی از عاملی است که موجب بروز جوش صورت چرکی می‌شود. استرس باعث آزاد شدن هورمون‌های بدن می‌شود که، جوش‌ها را بدتر می‌کند. آرامش موجب زیبایی پوست صورت می‌شود.

2. به اندازه کافی بخوابید.

اگر در طول شب خواب کافی داشته باشید به سلامت کلی شما کمک می‌کند و موجب تعادل سطح هورمونی و کاهش التهابات مرتبط با جوش چرکی می‌شود.

3. مرتب ورزش کنید.

آیا درمورد فواید ورزش برای سلامتی اطلاعاتی دارید؟ اگر به صورت منظم ورزش کنید برای سلامت دستگاه لنفاوی و سم زدایی کل بدن بسیار مفید است. ورزش کردن باعث حس خوب و عزت نفس نیز می‌شود.

عوامل جوش صورت چیست و چه درمان‌هایی برای آن وجود دارد؟

آکنه یا جوش صورت، مشکلی است که  بر روی پوست بیشتر نوجوانان دیده می‌شود که البته در دیگر دوره های زندگی نیز دیده می‌شود. در این مقاله قصد داریم پیرامون جوش صورت و روش‌های کنترل و درمان آن با شما دوستان عزیز مطالبی را در میان بگذاریم.

جوش صورت - برنافیت برنافیت

عوامل جوش صورت چیست؟

هنگامی که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند، جوش به وجود می‌آید. در این شرایط، جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش قرمز روی صورت، پیشانی، سینه، بالای کمر و شانه‌ها دیده می‌شوند.

از عوامل ایجاد جوش صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات غدد درون ریز و بر هم خوردن نظم هورمون‌ها
  • استعداد ژنتیکی
  • مقاومت آکنه نسبت به آنتی بیوتیک‌ها
  • لوازم آرایش
  • سیگار
  • رژیم غذایی
  • استفاده از داروهای خاص
  • و فشار عصبی

به عنوان مهمترین عوامل جوش در نظر گرفته می‌شوند. البته هیچ دلیل واضحی برای انواع جوش صورت در دوران نوجوانی و میانسالی مشخص نشده است تفاوت‌های بالینی بین آکنه در دوران نوجوانی و بزرگسالی نشان داده نشده است.

خوراکیهای جوش‌زا و مضر برای صورت

تغذیه یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد جوش و آکنه صورت است، مصرف برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی باعث ایجاد جوش روی صورت و بدن انسان می‌شود.

از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قند و شکر

2- نان‌ها و شیرینی‌ها

3- لبنیات

4- فست فودها

5- غذاهای سرخ شده

6- روغن ذرت و سویا

7- انواع شکلات‌ها

8-غذاهای ادویه‌دار

9- پنیر

10- آجیل

11- نوشابه‌ها

12- آبمیوه‌های صنعتی

همچنین مصرف بعضی از میوه‌ها مثل موز، انبه و میوه‌های خشک شده، به دلیل اینکه حاوی مقادیر بالای قند هستند مصرف بیش از حد آنها باعث آکنه و جوش صورت می‌شود. توت فرنگی نیز با وجود مقادیر زیاد از ویتامین C و پوست بسیار مفید است؛ اما با این حال ممکن است مصرف زیاد آن در برخی از افراد موجب قرمزی و حساسیت پوستی به خصوص در اطراف بینی و دهان شود.

جوش صورت - برنافیت برنافیت

تاثیر طبع در عکس‌العمل بدن نسبت به جوش و خوراکی‌ها

غلبه هر یک از اخلاط و تجمع هر ۴ خلط صفرا، دم، سودا و بلغم در بدن می‌تواند باعث ایجاد جوش شود. این که گفته می‌شود خوردن گرمیجات باعث بروز جوش می‌شود همیشه در همه افراد صدق نمی‌کند.

علت برهم خوردن تعادل اخلاط بدن را می‌توان در یکی از موارد زیر پیدا کرد:

1- پرخوری و افراط در غذا خوردن

2- با هم خوردن چند غذا با هم

3- آب و هوا

4- بر هم خوردن نظم خواب

5- استرس و اضطراب یا حالتهای عصبی

6-نحوه دفع مواد زاید بدن

7- استفاده از مواد آرایشی

8- ورزش و تعریق

حکیمان طب سنتی غذاها را بر حسب گرمازایی‌شان به سه دسته گرم، سرد و معتدل تقسیم‌بندی میکنند. غذاهایی که پس از ورود به بدن با افزایش حرارت و داغی، دمای بدن را از 37 درجه سانتی‌گراد بالاتر ببرند و باعث افزایش جنب و جوش، سرعت تکلم، افزایش حرکات بدن و افزایش هوش و تمرکز شوند غذاهایی با طبع گرم محسوب می‌شوند.

بالعکس مواد غذایی که دمای بدن را از حد طبیعی پایین‌تر ببرند و باعث سردی، رخوت، خواب آلودگی، سنگینی و منگی شوند غذاهای با طبع سرد نامیده می‌شود و مواد غذایی معتدل چون دمایی هم‌پایه دمای بدن ایجاد می‌کنند، خنثی به شمار میروند و تغییرات گرمی و سردی چندانی در شخص به وجود نمی‌آورند.

اگر با خوردن خوراکی‌های گرم مانند مویز، خرما، موز، انجیر، مغزها و آجیل‌ها شدیدا دچار تعریق و حرارت درونی بدن شدید و صورتتان جوش زد و رنگتان قرمزشد، رگ‌هایتان پرخون و مقداری عصبی شدید و میل جسمی و جنسی شما زیاد شد به احتمال زیاد طبع شما گرم است.

خوراکی‌های خنثی کننده جوش صورت کدامند؟

بعضی از مواد غذایی اثر خنثی کنندگی بر روی جوش صورت دارند که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم

1- زنجبیل

برای برطرف شدن مشکل جوش صورت، زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و یا اگر حساسیت پوستی خاصی ندارید زنجبیل را به قطعات نازک تقسیم کرده روی محل جوش‌ها بگذارید و پس از مدت 10 دقیقه ماسک را بردارید.

زنجبیل دارای ترکیبات ضدعفونی کننده و پاک کننده است که برای تمییز نگه داشتن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده همچنین با تحریک سلول‌های پوستی، نوعی لایه بردار طبیعی به شمار می‌رود. استفاده از زنجبیل به عنوان یک ماسک پاک کننده حجم بالایی از میکروب‌ها وقارچ‌های پوستی و عوامل التهاب‌زا را نابود می‌کند.

جوش صورت - برنافیت برنافیت

2- هندوانه و خیار

خیار و هندوانه به دلیل اینکه سرشار از آب هستند، آبرسانی پوست را تقویت می‌کنند و برای آن مفید هستند. با استفاده از مواد غذایی سرشار از آب می‌توانید آب مورد نیاز پوست را تامین کرده و در رفع و خنثی کردن عوامل جوش صورت به پوست خود کمک کنید.

3- آجیل‌ها و مغزیجات

کاهش مواد معدنی خون معمولا با بروز آکنه ارتباط  زیادی دارد. به این دلیل که روی دارای خواص ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی است و تاثیر زیادی روی خنثی کردن عوامل موثر در ایجاد جوش دارد.

4- حبوبات، گوشت مرغ، ماهی 

مواد غذایی سرشار از روی، از رشد جوش صورت و آکنه‌ها جلوگیری می‌کنند. روی، ترشح هورمون‌هایی که باعث تحریک آکنه می‌شود را کم می‌کند. همچنین باعث می‌شود که بدن راحت‌تر ویتامین A و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست را جذب کند.

5- گردو

گردو به این دلیل که سرشار از سلنیوم است، تأثیر پیشگیرانه‌ای روی بوجود آمدن جوش و آکنه‌ دارد. به این دلیل که سلنیوم در مقابل ضایعات التهابی و جوش  از پوست مراقبت می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. این آنتی اکسیدان در کنار ویتامین‌های E و A اثر بیشتری بر جای می‌گذارد بنابراین پیشنهاد می‌شود گردو به همراه بادام و فلفل قرمز مصرف شود. همچنین گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه‌های کامل از منابع دیگر سلنیوم به شمار می‌روند.

جوش صورت - برنافیت برنافیت

6- مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن

بدن انسان بتاکاروتن را که در میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد به ویتامین A تبدیل می‌کند و این ویتامین اثر سلنیوم را روی پوست چند برابر می‌کند. هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، فلفل قرمز از جمله این مواد غذایی هستند.

7- مواد غذایی سرشار از ویتامین C

میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C، آکنه‌های شما را درمان نمی‌کنند اما ویتامین C غشا سلول‌ها را تقویت کرده و باعث پیشگیری از بوجود آمدن جای زخم‌هایی می‌شود که نتیجه‌ی این جوش‌ها است. پس اگر پوستی زیبا و شاداب میخواهید میزان ویتامین C بدنتان را بالا ببرید.

8- مواد غذایی سرشار از ویتامین E

بادام، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبزکه سرشار از ویتامین E هستند. درمان ضایعات و جای زخم ناشی از آکنه را راحت می‌کنند. این آنتی اکسیدان در روغن‌های گیاهی تصفیه شده، میوه‌های صدفی مثل گردو، بادامو دانه‌های کامل به صورت فراوان یافت می‌شوند.

روش‌های جلوگیری از جوش زدن بعد از بلوغ کدام است؟

جوش در دوران بعد از بلوغ در خانم‌ها بیشتر رخ می‌دهد و از نظر ظاهر شبیه به همان جوش دوران بلوغ است، اما معمولا با سیکل‌های ماهانه خانم‌ها مربوط  است. به علت عدم تعادل هورمونی میزان آندروژن افزایش پیدا کرده و ازمیزان استروژن کاسته می‌شود. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا در دوران بلوغ از شر جوش صورت تا حدود زیادی در امان باشید.

  • صورت خود را زیاد نشویید.
  • از آب سرد و یا ولرم همراه یک پاک کننده ی ملایم استفاده کنید.
  • وقتی که پوستتان خشک است آن به آرامی لمس کنید و از مالش شدید آن خودداری کنید.
  • جوش‌های خود را نترکانید چون باعث پخش شدن باکتری‌ها به نقاط دیگر می‌شوند.
نتیجه‌گیری

رهایی از انواع جوش‌ صورت معمولا زمان بر است. اجازه ندهید ناامیدی موجب کاهش اعتماد به نفس شود و آرامش را از شما بگیرید. با داشتن یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب کافی و راه‌های طبیعی از پوست خود محافظت کنید. ممکن است روش‌های طبیعی موجب از بین رفتن جوش صورت نشود، به همین دلیل از یک پزشک متخصص مشورت گرفته و از دارو برای رفه جوش صورت استفاده کنید.

guest
21 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
lalalalisa

من نمیدونم کدوم رو استفاده کنم برای جوش های سرسیاه و جوش های عصبی درمانی ندارید؟

پشتیبان برنافیت

دوست خوبم این موارد نیاز به تشخیص متخصص پوست و داروهایی که ایشون تجویز می کنن داره

عارفه

خب کدوم برای اکنه بهتر عمل میکنع

یلدا کرمی

عالی بود من آسپرین رو با همه زدم الان خوب شدم

سارا راد

سلام برای جای اسکار یا اثار جای جوش هم خوبه؟

کاربران ناشناس

قرص آ اس آ واسپرینیکی هستن؟

پشتیبان برنافیت

بله دوست عزیز

کاربران ناشناس

میخام بدونم خوردن اسپرین با تصفیه خون کمک میکنه جوش های بدن ازببن برن

فاطمه

برای گودی جاش هم موثره؟

Shadi

آسپرین با ماست هم باید هفته ای یکبار باشه؟

پشتیبان برنافیت

بله دوست عزیز

حبیبی

سلام من یکی دو ساله که جوش در آوردم قرمز هستن و خیلی بدم میاد ازشون از روغن درخت چای استفاده مردم ولی جواب نداد میشه راهنمایی کنید تا جوش هام از بین بره؟

کاربران ناشناس

آیا آسپیرین برای جوش کمر هم میشه استفاده کرد

S f

این قرص آسپرین واسه جای جوش های قرمز هم فایده ای داره؟

مهدیس

راهنمایی هاش خوب بود مرسی از راهنمایی

مهسا

خوردن قرص هم به درمان جوش کمک میکنه؟
یا حتما باید خمیرش کنیم!!!

support

قرص ها در این مورد ، سعی میکنند مواد زائد بدن را دفع کنند در صورتی که در اکثر مواقع با شکست مواجه میشوند چرا که یکی از علت های بروز جوش، معده می باشد و نیاز به اصلاح خوراکی های روزانه شما و جایگزینی اون با موارد سالم می باشد

تنهایی

سلام خمیرش بهتر تر جواب میده

محمد امین

خوردن قرص آسپرین برای جوش خوبه

لیلا

قرص آ اس آ برای جوش صورت چطوره ؟

مائده

ماسک جوش شیرین و آسپرین خوب بود