بهترین غذاها برای پوست شما

غذایی که مصرف می کنید، به اندازه ی سرم ها و کرم ها بر روی پوست شما تاثیر دارند. روغن زیتون، ساردین و گردو، سرشار از چربی های سالم و فلفل دلمه، گوجه، کیوی، هویج و شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از پیری پوست و چین و چروک شدن آن جلوگیری می کنند.

حتما می دانید که افزودن غذاهای مقوی همچون سبزیجات برگ دار، شکلات تلخ و مرکبات به رژیم های غذایی، موجب مقابله با بیماری های مزمن همچون بیماری های قلبی و دیابت می شود. اما آیا می دانستید که برخی از غذاهای خاص، اثرات فوق العاده ای بر روی پوست شما دارند؟

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد، رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی پوست دارد. آنچه می خورید، بر روی تعادل هورمونی شما تاثیر می گذارد، موجب آکنه می شود و التهاب را ایجاد می کند و یا از شدت آن می کاهد که همه بر روی پوست شما موثر است. می توان گفت غذایی که مصرف می کنید، به اندازه ی سرم ها و کرم ها تاثیر گذار هستند.

روغن زیتون

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

طبق مطالعات، افرادی که به میزان زیادی از روغن زیتون استفاده می کنند، 31 درصد کمتر از دیگران، علائم پیری را تجربه خواهند کرد. روغن زیتون نسبت به روغن های دیگر از فواید بیشتری برخوردار است. حدود 75 درصد از چربی های موجود در روغن زیتون، اسیدهای چرب غیر اشباع مونو است که نقش مهمی در جوانی دارد. آنتی اکسیدان های پلی فنول که در روغن زیتون وجود دارند، از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

گوجه

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

طبق مطالعات، پوست افرادی که برای 12 هفته، 5 قاشق غذاخوری رب گوجه و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت روزانه مصرف می کنند، 33 درصد کمتر از افرادی که تنها روغن زیتون مصرف می کنند، دچار آفتاب سوختگی می شود. آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در گوجه، SPF طبیعی پوست را افزایش می دهد.

شکلات تلخ

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

شکلات، سرشار از فلاونوئیدهای کاکائو می باشد- ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدان که موجب رطوبت پوست و بهبود جریان خون می شود. افرادی که به مدت 12 هفته، پودر کاکائوی سرشار از فلاونول مصرف می کنند، پوست آنها کمتر دچار زبری و پوسته پوسته شدن می شود. برای آنکه از فواید کاکائو برای پوست خود بدون افزایش وزن بهره مند شوید، می توانید 150 کالری از کالری های مصرفی روزانه ی خود را از شکلات تلخ به دست آورید.

 

ساردینبهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

تنها 99 گرم ماهی ساردین، حاوی 5. 1 گرم اسیدهای چرب امگا 3 است که آن را به منبع خوبی برای امگا 3 تبدیل کرده است. ماهی های چرب، حاوی نوعی اسیدهای چرب امگا 3 به نام DHA است که ضد التهابی می باشد. جالب است بدانید که التهاب، یکی از دلایل اصلی بروز آکنه محسوب می شود.

چای سبز

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

افرادی که روزانه به مدت 12 هفته نوشیدنی های حاوی پلی فنول های چای سبز می نوشند، پوست صاف تر و قابل ارتجاعی تری خواهند داشت و بیشتر از دیگران از آسیب اشعه های فرابنفش در امان خواهند بود. کاتچین موجود در چای سبز، جریان خون و اکسیژن را به پوست افزایش می دهد و مواد مغذی آن را تامین می کند.

گردو

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

گردو، تنها آجیلی است که حاوی میزان چشمگیری از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای گیاهخورانی که از ماهی استفاده نمی کنند، بسیار مفید است. امگا 3 موجود در گردو، آلفا لینولئیک اسید نامیده می شود. کمبود این چربی در بدن موجب اگزما (خشکی و پوسته شدن پوست) می شود.

پوست پرتقال

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

افرادی که پوست پرتقال مصرف می کنند، 33 درصد کمتر از دیگران دچار سرطان سلولی فلسی می شوند. جالب است که خود میوه و آب آن دارای چنین خاصیتی نمی باشند. لیمونن، ترکیبی که در روغن پوست پرتقال یافت می شود، پوست را در برابر اشعه های مضر فرابنفش محافظت می کند.

رزماری

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

مصرف مداوم رزماری می تواند تا 60 درصد از خطر ابتلا به ملانوما بکاهد. گیاهان، سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که از آسیب رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری می کنند.

آب

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

آب، رطوبت پوست شما را حفظ و بدین ترتیب از چروک شدن آن جلوگیری می کند. یکی از دلایل مصرف آب به جای نوشیدنی های دیگر، قند آن است. قند موجود در نوشابه ها، آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی به شدت به پوست شما آسیب می رساند. وقتی سطح قند خون افزایش می یابد، این قندها به پروتئین های موجود در کلاژن می پیوندند و ترکیباتی به وجود می آورند که موجب افتادگی و چین و چروک پوست می شود.

فلفل دلمه ی زرد

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

جالب است بدانید افرادی که سبزترین و زردترین سبزیجات (در حدود250 گرم) را مصرف می کنند، کمتر از دیگران دچار چین و چروک، به ویژه در ناحیه ی پیشانی می شوند. دلیل آن نیز آنتی اکسیدان هاییست که با آسیب رادیکال های آزاد مقابله می کنند.

کیوی

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

این میوه ی کوچک، سرشار از ویتامین C است و تنها یک عدد کوچک از آن، 120 درصد از نیازهای روزانه ی شما را به این ویتامین تامین می کند. ویتامین C موجب تحریک کلاژن سازی، صاف شدن پوست و از بین رفتن چین و چروک های آن می شود.

تخم مرغ

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

تخم مرغ، میزان زیادی از پروتئین بدون چربی را به بدن شما وارد می کند. چربی کمتر برای پوست شما بهتر است. غذاهای پر چرب، موجب پیر شدن و چین و چروک پوست می شود. اما هفته ای چند عدد تخم مرغ می توان مصرف کرد؟

هویج

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

مصرف هویج موجب درخشندگی طبیعی پوست شما می شود. افرادی که از میوه ها و سبزیجات حاوی کارتنوئید استفاده می کنند، دارای تون پوستی زرد هستند که سالم تر از دیگران به نظر می آیند.

نخود

بهترین غذاها برای پوست شما - برنافیت

محققان کره ای به این نتیجه دست یافته اند که افرادی که به مدت 10 هفته از رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده می کنند، کمتر دچار جوش های التهابی دردناک و لکه های قرمز رنگ می شوند. غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا حاوی غذاهایی هستند که قند خون را افزایش می دهند و منجر به تغییرات هورمونی و آکنه می شوند. نخود، دارای شاخص گلیسمی پایینی می باشد، چرا که سرشار از فیبر و پروتئین است، در نتیجه گوارش را کند می کند و قند خون را کاهش می دهد.

 

 

شکر، چربی های ناسالم و مواد غذایی فرآوری شده با شکستن کلاژن ها، موجب پیری، کدر شدن و چین و چروک های پوست می شوند. مواد غذایی حاوی امگا 3، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C همچون بذر کنف، طالبی، آووکادو و ساردین برای درخشندگی پوست بسیار مفید هستند.

روزهای گرم تابستان بهترین زمان برای اوقات فراقت است، اما با شروع تغییر فصل و بالا و پایین رفتن دما، تغییرات زیادی نیز بر روی پوست ما پدیدار می شود. پوست ما یک آیینه ی بیرونی از درون ماست. هرچه می خورید و هرکاری که با بدن خود انجام می دهید، در پوست نمایان می شود. افرادی که به مقدار زیاد شکر، غذاهای چرب و موادی که موجب پیری پوست می شوند، مصرف می کنند، با سرعت بیشتری کلاژن هایشان شکسته و پوست شان سریعتر خراب می شود. مصرف شکر به تنهایی می تواند پوست را مات، دچار پیری و چین و چروک کند. اما خوشبختانه میوه های تابستانی برای درخشندگی پوست بسیار مفید هستند.

بذر کنف

درخشندگی پوست - بذر کنف - برنافیت

شاید فکر کنید روغن ها و غذاهای چرب برای پوست ضرر دارند، اما باید بدانید که بعضی از آنها بهترین دوستان پوست هستند. چربی های سالم که در بذر کنف یافت می شود، باعث مرطوب شدن پوست، درخشندگی و ترمیم سدهای پوستی می شوند که به دلیل عواملی چون باد، خاک و آب شور آسیب دیده اند. به علاوه، این دانه ها سرشار از اسیدهایی از خانواده ی امگا 3 است ، درنتیجه با مصرف بیشتر آن ها تعادل بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی ایجاد می شود.

طالبی

درخشندگی پوست - طالبی - برنافیت

یک طالبی شیرین و رسیده، نه تنها نیاز شما به شیرینی جات را برطرف می کند، بلکه منبع خوبی از بتاکاروتن است. بتا کاروتن در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود که منجر به رشد و ترمیم بافت های بدن همچون پوست می شود.

ساردین

درخشندگی پوست - ساردین - برنافیت

خوردن ماهی ساردین، باعث تولید کلاژن در بدن می شود. خوب است بدانید که از ساردین در تولید محصولات آرایشی نیز استفاده می شود. این ماده، به انتقال آب به سطح پوست نیز کمک می کند و از آنجا که سرشار از امگا 3 و کلسیم است، موجب  جوان تر شدن و درخشندگی پوست شما می شود.

آب

درخشندگی پوست - آب - برنافیت

درست است که آب غذا به حساب نمی آید، اما از نوشیدن آن به ویژه در تابستان غافل نشوید. آب رسانی کافی به بدن، به طور کلی برای سلامت افراد بسیار اهمیت دارد و کم آبی خود را به خوبی بر روی پوست نشان می دهد. اگر آب کافی به پوست برسد، پوست سالم تر و درخشنده تر خواهد بود. علاوه بر آب نوشیدنی از میوه های آب دار همچون هندوانه و خیار نیز غافل نشوید.

آووکادو

درخشندگی پوست - آووکادو - برنافیت

 

آووکادو، سرشار از ویتامین E است که از آسیب اکسیداتیو و رادیکال های آزاد به پوست محافظت می کند. این ماده سرشار از روغن های مفید است که پوست را نرم و مرطوب می کند و بدون بستن روزنه های پوست، موجب درخشندگی پوست و طراوت آن می شود. طبق مطالعات، ترکیب ویتامین C و ویتامین A با هم موجب حفاظت از آسیب اشعه های فرابنفش خورشید می شوند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments