بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟

گرچه ممکن است پزشک شما برای درمان پسوریازیس داروهای موضعی تجویز کرده باشد، اما دسته ای از مواد طبیعی، می توانند بیماری شما را درمان کنند. در اینجا 9 ماده ی مناسب برای پوست که التهاب های پسوریازیس را کاهش می دهد معرفی شده اند. اما بهتر است قبل از هرگونه درمان با پزشک خود مشورت کنید، چرا که حتی مواد طبیعی ممکن است با داروهای دیگر بر هم کنش داشته باشند و یا پوست های حساس را تحریک کنند.

روغن درخت چای

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

روغن درخت چای  از یک درخت بومی استرالیا گرفته می شود که دارای خواص ضد التهابیست و برای درمان پسوریازیس، قارچ پاها، قارچ ناخن ها و جوش فوق العاده است. روغن درخت چای یک ماده ی ضد قارچ بسیار قوی است، پس سعی کنید از گذاشتن آن بر روی پوست به صورت مستقیم خودداری کنید. یک متخصص طب طبیعی می گوید: بهتر است یک قسمت روغن درخت چای را با 10 قسمت روغن زیتون مخلوط کرده و با یک پنبه بر روی نقاط التهابی بزنید. اگر دچار پسوریازیس پوست سر هستید، 10 قطره روغن درخت چای را به شامپوی خود اضافه کنید و 10 دقیقه قبل از شستشو آن را بر روی سر خود بگذارید.

روغن زیتون

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

روغن زیتونی که شما در انباری خود گذاشته اید، به عنوان یک ماده ی ضد التهابی می تواند پوست شما را آرام کند. روغن زیتون بکر همچنین به دلیل داشتن اسیدهای چرب فراوان و ویتامین E، یک مرطوب کننده ی عالی برای پوست های خشک است. طبق مطالعات سال 2014 روغن زیتون حتی به درمان زخم های سوختگی نیز کمک می کند. برای کاهش علائم پسوریازیس، مقداری روغن زیتون را به پوست سر، آرنج یا هرجای دیگری که دچار مشکل است بزنید. این کار سلول های مرده ی پوست را نرم کرده و آنها را راحت تر از بین می برد. برای کاهش التهاب کل بدن خود، دو قاشق چای خوری روغن زیتون گرم را به آب وان اضافه کنید.

حتماً بخوانید: خواص لاغری روغن زیتون

عصاره ی پوست درخت کاج

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

طبق مطالعه ای در سال 2014، استفاده از مکمل های پوست درخت کاج به نام پیکنوژنول آثار درمانی پسوریازیس را افزایش می دهد و تعداد درمان های لازم برای جلوگیری از پیشرفت بیماری را تحت کنترل قرار می دهد. درخت کاج دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز می باشد که برای درمان آکنه و جلوگیری از پیری زودرس بسیار مفید است. به علاوه، مکمل های آن را می توان برای کاهش التهاب ناشی از پسوریازیس مصرف کرد. اما قبل از اضافه کردن این ماده به برنامه ی روزانه ی زیبایی، با دکتر پوست خود مشورت کنید.

روغن نارگیل

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

روغن نارگیل نه تنها پوست و موی خشک را مرطوب می کند، بلکه به درمان پسوریازیس نیز کمک خواهد کرد و دلیل آن هم این است که حاوی رطوبت است. کمی روغن نارگیل را به همان صورتی که مرطوب کننده روی پوست خود می زنید، بگذارید. این روغن برای درمان پسوریازیس پوست سر نیز بسیار مفید می باشد.

بلغور جو دو سر

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

بلغور جو دو سر که در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی یافت می شود، خارش و قرمزی ناشی از پوست خشک و پسوریازیس را درمان می کند. اما اگر رفتن در وان پر از بلغور جو دو سر شما را آزار می دهد، ناراحت نشوید. راه های بهتری نیز وجود دارد. نصف فنجان بلغور جو دو سر خشک را در یک جوراب بریزید، بالای آن را گره بزنید و در وان حمام بگذارید.

سرکه ی سیب

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

سرکه ی سیب اگر به درستی استفاده شود، برای درمان خارش بسیار موثر است. اما اگر آن را با آب مخلوط نکنید یا برای مدتی طولانی بر روی پوستتان بگذارید، اسید موجود در آن پوست شما را خشک کرده و التهاب بیشتری ایجاد می کند. توصیه ی متخصصان، مخلوط یک قسمت سرکه ی سیب با دو قسمت آب است. این محلول را به مدت 10 دقیقه (و نه بیشتر) بر روی پوست بدن و یا پوست سر قرار دهید و سپس آن را بشویید. مراقب باشید این محلول به قسمت های ترک دار یا زخمی مالیده نشود.

پیشنهاد برنافیت: لاغری با سرکه سیب

آلوئه ورا

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

این ماده به کاهش التهاب کمک می کند و طول دوره ی درمان را کاهش می دهد. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: تسکین سوختگی های پوست، بریدگی های خفیف و خراشیدگی ها. همه ی این موارد به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی آن می باشد. آلوئه ورا، رشد سلولی را افزایش می دهد و به عنوان یک عامل سم زدا عمل می کند. شما می توانید از ژل داخلی آلوئه ورا و یا کرم های حاوی 0.5 درصد آلوئه ورا استفاده کنید. برای صاف شدن پوست و کاهش پسوریازیس، این ماده را دو یا سه بار در روز بر روی پوست خود بمالید.

پیشنهاد برنافیت: کاربرد روغن آلوئه ورا

جوش شیرین

بهترین مواد طبیعی برای درمان پسوریازیس کدامند؟ ، برنافیت

جوش شیرین تنها در پخت و پز و تمیز کردن کاربرد ندارد، بلکه می تواند برای هر کاری در برنامه ی روتین شما قرار بگیرد، مثلا از تمیز کردن دندان ها گرفته تا لایه برداری پوست های خشک. خاصیت ضد قارچی جوش شیرین، آن را به یک ماده ی ضد خارش ناشی از پسوریازیس تبدیل کرده است. برای درست کردن محلول جوش شیرین، 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کرده، از آن یک خمیر درست کنید و بر روی نواحی آسیب دیده بگذارید.

پیشنهاد برنافیت: خواص جوش شیرین در زیبایی

چگونه پسوریازیس پلاکی را درمان کنیم؟

یکی از شایع ترین انواع پسوریازیس، پسوریازیس پلاکی یا والگاریس است. این بیماری با زخم، جراحت، خشکی و قرمزی پوست همراه است. جنبه ی عاطفی و روحی این پسوریازیس بسیار غیر قابل تحمل تر از جنبه ی فیزیکی آن است و گاهی آنقدر رنج آور می شود که ممکن است به خودکشی بیمار بیانجامد. مدیتیشن تمرکز ذهن، یوگا و رایحه درمانی از درمان های مفید و رایج این بیماری محسوب می شوند.

پسوریازیس پلاکی تنها به پوست محدود نمی شود. در واقع، جنبه ی عاطفی و روحی پسوریازیس بسیار غیرقابل تحمل تر از جنبه ی فیزیکی آن است.

تسکین خارش پسوریازیس

خارش حاصل از پسوریازیس پلاکی، بسیار سوزنده و دردناک است  و پوست را ملتهب و مشکل را تشدید می کند. این خارش گاهی آنقدر آزار دهنده می شود که فرد را به مرز دیوانگی می کشاند. برای تسکین این خارش با پزشک خود مشورت کنید تا یک کرم مرطوب کننده یا پماد برایتان تجویز کند. این پماد یا کرم را حتما در یخچال نگه دارید، چرا که سرمای آن موجب تسکین خارش و التهاب پوست می شود. گاهی پزشک درمان های لایه برداری از پسوریازیس پلاکی را برایتان تجویز می کند. این درمان، خارش را تسکین و به مرطوب کننده اجازه می دهد تا بهتر به درون پوست شما نفوذ کند.

با متخصص پوست خود مشورت کنید

گرچه هیچ معالجه ی قطعی برای این پسوریازیس پلاکی وجود ندارد، اما روش های درمانی گوناگونی برای مقابله با آن وجود دارد. این کار به یافتن روش های مناسب و مشورت با متخصصان پوست نیاز دارد. مصرف داروهای پسوریازیس را به هیچ وجه نباید بدون مشورت با پزشک قطع کرد، چرا که این کار پسوریازیس شما را تشدید و یا آن را به نوع دیگری از پسوریازیس تبدیل می کند.

به سراغ درمان های ذهنی- بدنی بروید

درمان های ذهنی- بدنی به شما اجازه می دهد تا نقش فعال تری در سلامت پوست و سلامت کلی خود داشته باشید. این درمان ها، عوارض عاطفی وابسته به این بیماری را آسان می کند، به شما کمک می کند با احساساتی چون عصبانیت، ترس و خجالت مقابله کنید و احساس بدی نسبت به خود نداشته باشید.

مثال هایی از درمان های ذهنی- بدنی شامل موارد زیر می باشند:

  • مدیتیشن تمرکز ذهن
  • یوگا
  • رایحه درمانی

این درمان ها به کاهش استرس کمک می کند. استرس عاملی است که موجب تشدید پسوریازیس می شود و در درمان آن مداخله ایجاد می کند. بنابراین سعی کنید روز خود را با یوگا، مدیتیشن و هر آنچه شما را قوی می کند، آغاز کنید.

از دیگران حمایت بگیرید

پسوریازیس، یک بیماری رایج است که سه درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. پیوستن به شبکه های اجتماعی و صفحه های پسوریازیس اینستاگرام بسیار مفید است. این گروه ها به شما امکان اشتراک گذاری اطلاعات را از راحت ترین منطقه یعنی خانه به شما می دهد. این کار در به اشتراک گذاشتن روش های درمانی و تجربیات افراد مبتلا به این بیماری کمک می کند و دارای فواید زیاد دیگری نیز می باشد.

مراقب خلق و خوی خود باشید

اضطراب، افسردگی و مشکلات روحی دیگری نیز ممکن است با این بیماری رخ دهد. اگر احساس می کنید که دیگر نسبت به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می برید، بی تفاوت شده اید و یا خلق و خویتان هر روز بد است، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این مواقع ممکن است دچار قطع امید، گناه، عصبانیت و زودرنجی شوید که همه به دلیل اختلالات خلق و خو است که همراه با این بیماری رخ می دهد. گاهی برای درمان این مشکلات ممکن است مجبور به مصرف داروهای ضد افسردگی شوید. به علاوه، قصد خودکشی در افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکی بسیار بیشتر از دیگران است.

حرف آخر

درمان پسوریازیس پلاکی نیاز به یک رویکرد جامع دارد. بدین معنا که نه تنها پوست، بلکه بقیه ی اعضای بدن و روح شما نیز به درمان نیاز دارد. گرچه این بیماری بسیار رنج آور است، اما صبور باشید و با مصرف داروهای مناسب و استراتژی های کارآمد به درمان خود بپردازید.

درمان های طبیعی آرتریت پسوریازیس (التهاب پوست و مفاصل با هم)

افرادی که آرتریت پسوریازیس دارند، اغلب به دنبال درمان های طبیعی نیستند و برخی از افراد نیز از عوارض جانبی طب سنتی هراس دارند. مطالعاتی که توسط مرکز ملی مطالعات داروهای جایگزین و مرکز ملی آمار سلامت انجام شد، نشان داد که 36 درصد مردم آمریکا از درمان های جایگزین و یا مکمل استفاده می کنند. درمان مطلوب برای هر بیماری، درمانی است که کارآمد و مطمئن باشد.

آیا درمان های کارآمد و مطمئن طبیعی نیز برای آرتریت پسوریازیس وجود دارند؟

در حقیقت بیشتر شواهدی که استفاده از درمان های جایگزین و مکمل طبیعی را در درمان آرتریت پسوریازیس حمایت می کنند تنها روایتی هستند. همانطور که می دانید شواهد روایتی در مقایسه با مطالعات علمی بسیار ضعیف هستند. محققانی که بر روی درمان های جایگزین تاکید دارند باید اطمینان و کارآمدی این روش ها را به همراه تداخلات آن با درمان های موجود در نظر بگیرند، اما چنین تحقیقاتی انجام نشده است.

برای اضافه کردن درمان های طبیعی به رژیم درمانی خود حتما باید با پزشک و یک طبیعی درمانگر مشورت کنید.

طبیعی درمانگر، پزشکی است که با استفاده از رژیم غذایی، ورزش و تغییرات سبک زندگی همراه با درمان های طبیعی یک بیماری را کنترل می کند، سلامتی را بهبود می دهد و عوارض جانبی درمان های دیگر را کاهش می دهد. در بسیاری از موارد درمان های جایگزین به عنوان درمان های کمکی مورد استفاده قرار می گیرند. به این معنا که این درمان ها به درمان های سنتی اضافه می شوند نه اینکه به جای آنها به کار روند.

به نظر می رسد که یک رژیم غذایی ضد التهابی برای انواع آرتروزهای التهابی مثل آرتریت پسوریازیس مفید باشد. همچنین ورزش کردن برای سلامت ماهیچه ها و مفاصل به همراه درمان های ذهنی چون یوگا تایچی، مدیتیشن، آروماتراپی و تمرکز حواس برای کاهش استرس و درد می تواند بسیار موثر باشد. درمان های جایگزین دیگر مثل طب فشاری، طب سوزنی و ماساژ نیز می تواند درد را کاهش و جریان خون را افزایش دهد.

درمان های گیاهی نیز وجود دارند اما باید با احتیاط به کار گرفته شوند. قبل از گیاه درمانی باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. درمان های گیاهی اگر همزمان با برخی از داروهای شیمیایی مصرف شوند آثار مضری به همراه دارند. همچنین برخی از زنان باردار یا شیرده، بیماران دیابتی، افرادی که فشار خون بالا دارند و یا دچار اختلالات رفتاری هستند باید از مصرف برخی از گیاهان دارویی بپرهیزند.

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

حتما می دانید که یکی از علائم بیماری آرتریت ، درد مفاصل است. اما باید بدانید که درد، تنها نشانه ی این بیماری نیست. در بسیاری از موارد، علائم دیگری وجود دارد که پیش از درد خود را نشان می دهد.

بیماری آرتریت انواع مختلفی دارد که هر کدام علائم مخصوص به خود را دارا می باشد. به علاوه، هر فردی ممکن است به شکل متفاوتی آرتریت را تجربه کند. بسته به نوع آرتریت، اگر به سرعت از وجود این بیماری مطلع شوید، روند پیشرفت آن را می توانید کنترل کنید. به علاوه، تشخیص زودهنگام به بدن شما امکان اثرپذیری بیشتر داروهای ضدالتهاب یا تغییر سبک زندگی را می دهد. تغییر رژیم غذایی گاهی تاثیر زیادی بر روی دردتان خواهد داشت. اما علائم دیگر به جز درد در این مقاله معرفی شده اند که باید از آن آگاه باشید.

سفتی مفاصل

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

بیماری آرتریت برای بیشتر افراد با احساس سفتی مفاصل آغاز می شود. این سفتی و خشکی زمانی رخ می دهد که بیمار می خواهد مفاصل خود را صاف یا خم کند. حرکت آن به اطراف نیز کار بسیار سختی است. این سفتی هر زمانی ممکن است رخ دهد، اما در ساعت های اولیه ی روز که هنوز مفاصل گرم نشده اند، بیشتر رخ می دهد.

تورم

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

مچ و زانوی دست و پای چپ و راست خود را با هم مقایسه کنید. اگر یکی از آنها بدون هیچ دلیلی بزرگتر یا متورم تر از دیگری بود، احتمال آرتریت در آن افزایش می یابد. گاهی اوقات این تورم در اواخر روز افزایش می یابد و با سفتی مفاصل همراه است.

گرفتگی مفاصل

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

اگر احساس می کنید که تاندون های زانو یا مچ شما سفت شده یا روی هم افتاده اند، احتمالا به بیماری آرتریت مبتلا شده اید. گاهی اوقات بیمار مبتلا، درد را احساس می کند، پس از آن درد از بین رفته و فرد دوباره به آن مبتلا می گردد.

خستگی

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

برخلاف بیماری آرتریت دژنراتیو که به تدریج کیسه های مفصلی را از بین می برد، آرتریت روماتوئید، یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به مفاصل حمله می کند. این مشکل به التهاب حاد (در داخل یا اطراف مفاصل) یا التهاب سیستماتیک (در سر تا سر بدن) منجر می شود. التهاب سیستماتیک مربوط به روماتوئید آرتریت موجب خستگی نیز می شود.

تب و کاهش اشتها

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

تب و کاهش اشتها،علائم دیگر مرتبط با التهاب سیستماتیک هستند که از روماتوئید آرتریت نشات می گیرند. از آنجا که افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت، دچار گرگرفتگی یا افزایش دوره ای التهاب می شوند، این علائم ممکن است در دوره ای شدید و در دوره ی دیگر خفیف تر باشد.

قرمزی و خارش پوست

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

در برخی از موارد افراد مبتلا به بیماری آرتریت ، ممکن است متوجه قرمزی و تحریک مفاصل خود شوند، حتی ممکن است این علامت آسیب زننده نیز نباشد. یکی از انواع این بیماری به نام آرتریت پسوریاتیک موجب قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن بافت های پوست می شود.

کاهش دامنه ی حرکات

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

دامنه ی حرکات مچ دست و قوزک پای افراد مبتلا به این بیماری به شدت کاهش می یابد. این افراد وقتی می خواهند وسیله ای را از روی یک سطح بلند بردارند، شانه هایشان، آنها را برای این کار یاری نمی کند. این کاهش دامنه ی حرکات به ویژه اگر با درد همراه باشد، یکی از نشانه های بیماری آرتریت محسوب می شود.

 

در اینجا برخی از گیاهان دارویی مفید برای درمان آرتریت پسوریازیس معرفی شده اند.

آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست بدن را از بین می برد. کرم هایی نیز که حاوی 0.5 درصد آلوئه ورا هستند، نیز می توانند موثر باشند. آنها را 3 بار در روز به پوست خود بمالید. قرص های آلوئه ورا به هیچ وجه توصیه نمی شوند و حتی ممکن است مضر نیز باشند. آلوئه ورا دارای ترکیب های مفید بسیاری مثل آنتراکینون، استروئیدها، ساپونین، موکوپلی ساکاریدها و اسید سالیسیلیک می باشند.

فلفل دلمه

 مواد موجود در فلفل دلمه وقتی به پماد و کرم های موضعی اضافه شود موجب کاهش درد، التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن بدن می شود. وقتی این ضماد به پوست بدن زده شود، مواد موجود در آن موجب بسته شدن پایانه های عصبی و در نتیجه کاهش درد می شوند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای که از گیاهان بومی استرالیا گرفته می شود برای بهبود زخم و کهیر بسیار مفید می باشد. آثار این گیاه بر روی آرتریت پسوریازیس هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. افرادی که از این ماده استفاده می کنند توصیه می شود نسبت به آثار آلرژی زای آن احتیاط کنند.

زردچوبه

 زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد. عناصر فعال موجود در زردچوبه نیز موجب تغییر بیان سیتوکین می شود. سازمان غذا و دارو مصرف 1.5 تا 3 گرم زردچوبه در روز را توصیه می کند.

سرکه ی سیب

سرکه ی سیب می تواند شما را از شر خارش های پوست نجات دهد. این ماده را به آسانی می توانید تهیه کنید وهفته ای چند بار روی پوست خود بمالید. برخی از مصرف کنندگان پیشنهاد می کنند آن را با نسبت 1 به 1 با آب رقیق کنید تا از سوزش و خارش پوست شما جلوگیری کند.

نمک دریایی

یک وان را پر از آب ولرم کنید و داخل آن نمک دریایی یا نمک فرنگی (سولفات دو منیزی) بریزید. سپس به درون آن بروید. این کار از پوسته شدن و خارش پوست شما جلوگیری می کند.

حرف آخر

مطالعات علمی بسیار کمی در مورد استفاده از درمان های گیاهی انجام شده است. حتی نمی توان گفت استفاده از این داروهای گیاهی بی ضرر است. شاید در برخی موارد این داروها دارای عوارض جانبی باشند. به خاطر داشته باشید که غذا و دارو موادی که به داروهای گیاهی اضافه می شود را نمی تواند کنترل کند. پس مواظب باشید.

 

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments