فواید مصرف چای سیاه بر روی پوست، مو

امروزه چای سیاه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. چای دارای آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی گیاهی است که می‌تواند به دفع سموم بدن شما کمک کند و نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد. در این بخش مزیت‌های مهم چای سیاه بر روی پوست، مو و کاهش وزن را برای شما فهرست کرده‌ایم.

چای سیاه و سلامت پوست و مو

چای سیاه چیست؟

چای سیاه از اکسید شدن برگ گیاه کاملیا سیننسیس تولید می‌شود . نام چای سیاه را می‌توان به رنگ چای نسبت داد. با این حال، از نظر فنی، کهربایی تیره یا نارنجی است. از این رو، چینی‌ها از آن به عنوان چای قرمز یاد می‌کردند. روش تولید چای سیاه آن را از سایر انواع چای مانند چای سبز و چای اولانگ متمایز می‌کند.

چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که سموم را از بدن خارج می‌کند و با کاهش ژن‌های موثر بر روی التهاب، موجب کاهش چربی‌های احشایی می‌شود. مصرف چای سیاه به صورت خوراکی و موضعی موجب کاهش جوش، پیشگیری از چین و چروک و پیری پوست، پیشگیری از عفونت‌های پوستی و کاهش پف زیر چشم‌ها می‌شود.

علاوه بر پوست، مصرف چای بر روی مو نیز تاثیر دارد و موجب کاهش ریزش مو، افزایش رشد و درخشندگی مو می‌شود. چینی‌ها در حدود 4000 سال پیش به این نتیجه رسیدند که یکی از رازهای سالم ماندن، آغاز کردن روز با یک فنجان چای سیاه است.

فواید این چای بی‌شمار است، چرا که حاوی آنتی اکسیدان و فیتو مغذی است که سموم را از بدن خارج می‌کند. مهم‌ترین ماده‌ی مفید موجود در چای سیاه آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است.

میزان بسیار کمی سدیم، پروتئین و کربوهیدرات نیز در آن موجود می‌باشد. علاوه بر این مواد مغذی، چای دارای فواید زیادی بر روی زیبایی پوست و مو و کاهش وزن می‌باشد.

مصرف چای سیاه کمک به کاهش وزن می‌کند؟

درست همانند چای سبز، چای سیاه نیز اگر با ایجاد کمی تغییرات در سبک زندگی مصرف شود، می‌تواند در روند کاهش وزن موثر باشد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چای سیاه با کاهش ژن‌های موثر بر روی التهاب، موجب کاهش چربی‌های احشایی می‌شود.

از آن‌جا که التهاب طولانی مدت در بدن، منجر به چاقی می‌شود، نوشیدن چای سیاه می‌تواند از چاقی ناشی از التهاب جلوگیری کند. علاوه بر این، سطح تری گلیسرید را نیز کاهش می‌دهد.

1. پیشگیری از عفونت‌های پوستی

پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن است، اما از آن‌جا که بسیار ظریف است به مراقبت بیشتری نیاز دارد. کاتچین و فلانوئیدهای موجود در چای، از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. بنابراین، اگر به عفونت‌های پوستی مبتلا هستید، علاوه بر مصرف داروها می‌توانید چای سیاه بنوشید.

جلوگیری از عفونت پوستی با مصرف چای سیاه

2. کاهش پف زیر چشم‌ها

پف زیر چشم ها، یک مشکل اساسی برای زنان و مردان محسوب می شود، چرا که بر روی زیبایی تاثیر دارد و ممکن است به چین و چروک های زودرس منجر شود. برای کاهش پف چشم ها می توانید چای کیسه ای و یا پنبه ی آغشته به چای را به مدت 20 دقیقه بر روی چشم های خود قرار دهید.

3. پیشگیری از پیری زودرس

آنتی اکسیدان و پلی فنول‌های موجود در چای، پوست را در برابر پیری زود رس و چین و چروک‌ها محافظت می‌کند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که چای، بیان ژن‌هایی را که آنزیم‌های تجزیه کننده‌ی کلاژن را تولید می‌کند، کاهش مي‌دهد. چای سیاه، نسبت به انواع چای‌ها، ماده‌ی ضد پیری موثرتری محسوب می‌شود.

جلوگیری از پیری زود رس با مصرف چای سیاه

4. محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش

اشعه‌های فرا بنفش، یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ، سرطان و دیگر مشکلات پوستی می‌باشد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن چای موجب محافظت از پوست و بهبود مشکلات پوستی حاصل از اشعه‌های مضر فرابنفش می‌شوند. برای تسکین پوست، علاوه بر نوشیدن چای، می‌توان آن را به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد.

5. بهبود جوش‌های پوستی

برای درمان جوش‌های صورت، استفاده از گیاهان دارویی، بسیار موثر تر از مواد شیمیایی قوی و خشن است. ویژگی‌های آنتی اکسیدانی چای سیاه، موجب خارج شدن سموم از بدن و کاهش جوش‌ها می‌شود. شما می‌توانید یک تکه پنبه‌ی تمیز را به چای آغشته کرده، روی جوش‌های خود بگذارید تا در عرض چند هفته پوست شما عاری از هر گونه جوش شود.

6. پیشگیری از ریزش مو

چای، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و استرس را کاهش می‌دهد. این دو عامل، عوامل مهمی در پیشگیری از ريزش مو محسوب می‌شوند. به علاوه، محققان ژاپنی بر این باورند که مصرف موضعی چای سیاه بر روی پوست سر، به رشد موها نیز می‌تواند کمک کند.

جلوگیری از ریزش مو با مصرف چای سبز

7. به عنوان رنگ موی طبیعی

تون قرمز یا مشکی چای، یک رنگ موی طبیعی فوق العاده ایجاد می‌کند. می‌توانید حنا را با چای سیاه مخلوط کرده و آن را به خوبی بر روی سر خود بمالید. 1 تا 2 ساعت روی موهای خود بگذارید، سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.

8. افزایش درخشندگی موها

چای سیاه، موجب افزایش درخشندگی و طراوت موهای شما می‌شود. پس از شستن موها با یک شامپوی ملایم، به عنوان آخرین آب کشی از چای استفاده کنید. این کار را به مدت چند هفته انجام دهید تا موهای شما درخشان‌تر و صاف‌تر شود.

درخشندگی مو با مصرف چای سیاه

سوالات متداول 

1. مصرف چند فنجان چای سیاه در روز بی خطر است؟

  • اکثر افراد می‌توانند نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سیاه در روز را تحمل کنند. اطمینان حاصل کنید که از 5 فنجان چای سیاه در روز فراتر نروید. مقادیر بیش از حد کافئین ممکن است خطرناک باشد. همچنین در صورت مصرف داروهای تجویزی، حتما چای سیاه مصرف نکنید. چای ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد.

2. یک فنجان چای سیاه چقدر کافئین دارد؟

  • یک فنجان چای سیاه حاوی 47.4 میلی گرم کافئین است. این تقریباً نیمی از چیزی است که در یک فنجان قهوه سیاه (که حاوی 95 میلی گرم کافئین است) وجود دارد.

3. آیا می‌توانم آبکشی با چای سیاه روی موهایم بگذارم؟

  • بله، می‌توانید یک آبکشی با چای سیاه در موهای خود بگذارید. آبکشی با چای سیاه موجب رشد و ضخامت مو را تحریک می‌کند. با این حال، مطالعات در این زمینه محدود است.

4. آیا چای سیاه چربی می‌سوزاند؟

  • از نظر تئوری، بله. پلی فنول‌ها و تافلاوین موجود در چای سیاه ممکن است به کاهش کلسترول و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. این ممکن است به طور غیر مستقیم به متابولیسم چربی کمک کند. اما بسیار بعید است که شما به تنهایی متوجه کاهش وزن یا چربی سوزی شدید شوید.

5. استفاده از چای سیاه روی صورت چه فوایدی دارد؟

  • اگر چای سیاه را روی صورت بمالید، آنتی اکسیدان‌ها ممکن است از پوست شما در برابر پیری زودرس، آسیب نوری، چین و چروک و آکنه محافظت کنند. با این حال، قبل از استفاده از چای سیاه برای این منظور، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

درمان پف صورت با چای سیاه

6. آیا چای سیاه با شیر برای شما مفید است؟

  • چای سیاه با شیر ممکن است از جذب آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سیاه جلوگیری کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از تمام فواید چای سیاه بهره مند شوید، از افزودن شیر یا شکر به آن خودداری کنید. با این حال، اگر چای خود را با شیر دوست دارید و هیچ مشکلی برای سلامتی ندارید، می‌توانید ادامه دهید و چای سیاه را با شیر بنوشید.

7. چگونه از پودر چای سیاه برای مو استفاده کنیم؟

  • برای استفاده از پودر چای سیاه برای مو، آن را به مدت 5 دقیقه در آب جوشیده قرار دهید. بگذارید چای قبل از مالیدن روی پوست سرتان خنک شود. همچنین می‌توانید موهای خود را با چای سیاه آبکشی کنید. با این حال، قبل از استفاده از چای سیاه برای این منظور، با متخصص مراقبت از مو مشورت کنید. چای سیاه یک رنگ طبیعی است. اما از آن با حنا استفاده کنید تا نتایج موثر و فوری برای موهای خاکستری به دست آورید. با متخصص پوست خود مشورت کنید.

8. آیا می‌توانیم از چای سیاه به عنوان شوینده صورت استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از چای سیاه به عنوان یک تونر برای صورت خود استفاده کنید اما نه برای شستشوی صورت. برای اطلاعات بیشتر با متخصص پوست خود مشورت کنید.

guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سمیرا حسینی

سلام مطلب فوق العاده ی داری خیلی دوستش داشتم نمیدونم چطور از شما قد دانی کنم فقط به دوستام توصیه میکنم از سایتتون دیدن کنند این شعر هم هدیه به شما من از میان واژه‌های زلال « دوستی » را برگزیده‌ام ، آن‌جا که برف‌های تنهایی آب می‌شوند در صدای تابستانی یک دوست . . .

mirhabibi

ممنون از پیام زیباتون،خوشحالیم که همراه ما هستید

ایدا

من هرکاری واسه جوشام انجام دادم ولی خوب نشدم