غذاهایی که از پروستات شما محافظت می‌کنند

پس از سرطان پوست، سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین بیماری‌های رایج در میان مردم آمریکا است. از هر هفت مرد، یک نفر از آن‌ها در طول زندگی خود دچار این بیماری کشنده می‌شود. خوشبختانه، نقش برنامه‌ی غذایی در پیشگیری از این بیماری بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای حفاظت از پروستات خود، این مواد غذایی را در برنامه‌ی روزانه ی تان قرار دهید.

غذاهایی که از پروستات شما محافظت می‌کنند

غذاهای مفید برای محافظت از پروستات

1. گوجه

گوجه از آن دسته مواد غذایی است که برای افرادی که سعی در سلامت پروستات خود دارند، بسیار مفید به نظر می‌رسد. دلیل آن نیز مشخص است: طبق مطالعات دانشگاه بریستول، مصرف ده وعده گوجه در هفته، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 18% کاهش می‌دهد. در این مطالعه، منظور از گوجه تنها خود میوه‌ی گوجه نیست بلکه رب گوجه و خوراک لوبیای آغشته به گوجه نیز دارای همین اثر است.

2. سویا

با وجودی که سویا به دلیل کاهش تستوسترون شهرت بدی یافته است، اما این ماده در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات بسیار مفید است. مطالعه‌ای که در مجله‌ی تغذیه و سرطان به چاپ رسید نشان داد از آن‌جا که محرومیت درمانی تستوسترون برای جلوگیری از بزرگ شدن سلول‌های پروستات مفید است، بنابراین افزودن سویا به برنامه‌ی غذایی می‌تواند کمک زیادی به درمان این بیماری کند.

مطالعات در مورد مردانی که برای درمان پروستات خود از پرتودرمانی استفاده می‌کردند نشان داد که سطح آنتی ژن‌های اختصاصی پروستات آن‌ها با وجود چنین درمانی همچنان در حال افزایش است. افرادی که دچار سرطان پروستات هستند به میزان زیاد از این آنزیم (آنتی ژن) دارند. مطالعات نشان داده است که نوشیدن شیر سویا موجب کاهش سطح آنتی ژن‌های اختصاصی پروستات می‌شود.

3. چای سبز

چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان و پلی فنول است و در نتیجه ضد سرطان می‌باشد. طبق مطالعات دانشگاه کیس وسترن، این ماده نه تنها از اکسیداسیون سلول‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه با افزایش مرگ سلول‌های عادی از گسترش سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند.

به همین دلیل است که چای سبز به یک ماده‌ی پیشگیری کننده‌ی عالی تبدیل شده است. این ماده نه تنها در پیشگیری بلکه در درمان افرادی هم که دچار این بیماری شده‌اند بسیار مفید است، به خصوص برای سرطان‌هایی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند.

چای سبز

4. قهوه

آیا جزء طرفداران چای و قهوه نیستید؟ باید بدانید که یک مطالعه‌ی سیستماتیک چاپ شده در سالنامه‌ی غده شناسی نشان داده است که مصرف قهوه که سرشار از آنتی اکسیدان نیز هست برای مقابله با انواع کشنده‌ی سرطان پروستات بسیار مفید می‌باشد.

گرچه این مطالعه، مدرکی دال بر پیشگیری از ابتلا به این سرطان نشان نداد، اما دلایل بسیار دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف قهوه از بیماری MRSA (باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک) و ایجاد مشکلات عضلانی ناشی از آن جلوگیری می‌کند. تنها کافی‌ است از قهوه‌ای استفاده کنید که برای سلامت مغز شما نیز مفید باشد نه این که تنها دم کرده‌ای از مواد افزودنی عجیب و غریب باشد.

پیشنهاد برنافیت :راهنمای انتخاب یک قهوه مناسب

5. برگ سیب زمینی شیرین

ماده‌ی غذایی دیگری که سرشار از پلی فنول است، برگ‌های سبز سیب زمینی شیرین می‌باشد. مطالعات چاپ شده در مجله‌ی سرطان نشان داد که عصاره‌ی برگ سیب زمینی شیرین، 42 درصد بیش‌تر از اسفناج پلی فنول دارد و درست همانند چای سبز، موجب افزایش مرگ سلول‌ها می‌شود. برگ‌های سبز سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین B، بتا کاروتن، آهن، کلسیم و زینک می‌باشد.

برگ سیب زمینی شیرین

6. سبزیجات چلیپایی (انواع کلم)

کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم از انواع سبزیجات چلیپایی محسوب می‌شوند و در دسته‌ی کلم‌ها قرار دارند. سبزیجات چلیپایی سرشار از مواد مغذی و فیتوشیمیایی‌هایی هستند که دارای خواص ضد سرطانی می‌باشند. یک مطالعه‌ی مروری در مورد آثار سبزیجات چلیپایی بر سرطان پروستات نشان داد که افرادی که از انواع کلم‌ها مصرف می‌کنند، کم‌تر دچار سرطان پروستات می‌شوند.

7. ماهی (البته برخی از آن‌ها)

طبق تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا- سان فرانسیسکو- امگا 3 نه تنها موجب افزایش سلامت مغز می‌شود، بلکه حتی التهاب پروستات را نیز از بین می‌برد. مصرف یک تا سه وعده ماهی در ماه، صرف نظر از استعداد ژنتیکی، تا 36% خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش می‌دهد.

البته این بدان معنا نیست که تمام ماهی‌های سرشار از امگا 3 دارای همین اثر می‌باشند. محققان سوئدی دریافته‌اند که حتی ماهی شور یا دودی نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد، گرچه همین مطالعات نشان داد که روغن ماهی در سلامت پروستات بسیار مفید است.

8. گردو

مطالعات بر روی موش‌ها نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از گردو یا روغن گردو، موجب کاهش سرطان پروستات می‌شود. یکی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و یکی از محققان تغذیه می‌گویند: برای سال‌های زیادی دولت آمریکا با مصرف چربی‌ها مبارزه می‌کرد، اما این مقابله چیزی جز ضرر برای انسان نداشت.

مثلا گردو، با وجودی که سرشار از چربی است، اما چربی آن موجب پیشرفت سرطان پروستات نمی‌شود. محققان دریافته‌اند که تغذیه‌ی موش‌ها با گردو موجب پیشگیری از سرطان پروستات می‌شود.

هر چند گردو سرشار از امگا 3 است، اما ترکیبات دیگری نیز در گردو وجود دارد که با سرطان پروستات مبارزه می‌کند.

محققان نشان داده‌اند که با وجودی که چربی و کالری گردو بسیار زیاد است، اما دارای خواص دیگری می‌باشد که ارزش مصرف آن را دارد. در این مطالعه، موش‌ها در حدود 74 گرم گردو مصرف کردند که این میزان معادل 482 کالری می‌باشد. این مقدار، کم نیست اما بهتر از مصرف یک سیب زمینی سرخ کرده‌ی بزرگ است که 610 کالری دارد. مصرف گردو علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان برای قلب نیز بسیار مفید است.

به طور کلی، بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سرطان پروستات شبیه به رژیم‌های غذایی سنتی جنوب مدیترانه و ژاپن است. این رژیم‌های غذایی شامل سبزیجات و گیاهان مفید است. در این غذاها، ماهی و سویا، جایگزین گوشت قرمز می‌شود و محصولات لبنی باید به اندازه‌ی خیلی کم مصرف شوند.

در این دو نوع رژیم، وقتی صحبت از روغن‌ها و چربی‌ها می‌شود، منظور مصرف چربی‌هایی است که به کاهش و تعادل امگا 3 و امگا 6 در بدن کمک می‌کند. غلات کامل بر غلات تصفیه شده و غذاهای حاوی شکر و آرد ترجیح داده می‌شود. هر دوی این رژیم‌ها حاوی فیبر فراوان است.

این دو رژیم غذایی در برخی از ابعاد بسیار با هم متفاوتند. رژیم مدیترانه‌ای، سرشار از گوجه است که بهترین منبع لیکوپن برای مبارزه با سرطان می‌باشد. منبع اصلی چربی‌های آن، روغن زیتون است. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 9 است که موجب بهبود التهاب می‌شود.

رژیم غذایی ژاپنی شامل انواع قارچ‌های دارویی برای پیشگیری از سرطان می‌باشد. این رژیم غذایی، سبزیجات دریایی یا به عبارت بهتر جلبک دریایی، سویا و زنجبیل را در بر می‌گیرد. غذاهای مدیترانه‌ای اغلب با رزماری و آویشن طعم دار می‌شوند. اما همه‌ی این غذاها حاوی مواد ضد سرطان می‌باشند. در این جا رهنمودهایی معرفی شده‌اند که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سرطان پروستات پیشگیری یا آن را درمان کنید.

بایدها: مصرف آگاهانه‌ی غذا

باور کنید یا نه، اولین قدم برای ایجاد تغییرات بزرگ در برنامه غذایی، آگاهی از غذاهایی است که مصرف می‌کنید. به عادت‌های غذایی و آن چه که در دهان خود می‌گذارید، توجه کنید. منظور چیزهایی که می‌خورید نیست، بلکه منظور چگونگی مصرف آن‌ها است.

آیا آنقدر صبر می‌کنید تا حسابی گرسنه شوید و سپس به یک باره تا آن جایی که می‌توانید غذا می‌خورید؟ آیا این عادت غذایی موجب می‌شود غذاهایی مصرف کنید که برای سلامتی شما مضرند؟ آیا اغلب در ماشین یا سر میز غذا مصرف می‌کنید؟ آیا به مزه‌ی غذایی که می‌جوید توجه می‌کنید؟

مصرف آگاهانه‌ی غذا در روزهایی که کار زیادی دارید، بسیار اهمیت دارد چرا که استرس شما را کاهش می‌دهد. مصرف آگاهانه‌ی غذا به معنای مزه مزه کردن غذاها است، چرا که موجب کاهش ولع به غذاهای شیرین، شور و چرب می‌شود. جویدن کامل غذاها به معنای کاهش مشکلات روده‌ای است.

نبایدها: مصرف گوشت قرمز

بسیاری از مطالعات سرطان پروستات بر روی مردان نشان داده است که هر چه رژیم غذایی پروتئین و مصرف گوشت قرمز آن‌ها بیشتر باشد، بیش‌تر دچار ابتلا به این سرطان خواهند شد. مصرف گوشت‌های نیم سوخته یا پخته شده در دمای بالا، مضرات بیش‌تری به دنبال خواهند داشت، چرا که این روش پخت موجب مسموم شدن مواد غذایی می‌شود.

اگر به مصرف گوشت قرمز علاقه مندید، از انواع ارگانیک و علف خوار آن استفاده کنید. ابتدا گوشت را در مخلوط سرکه، روغن زیتون و ادویه‌هایی چون سیر، رزماری و زردچوبه که موجب کاهش مواد سرطان زا در حین پخت می‌شود، بخوابانید. بهتر است در وعده‌های غذایی از تکه‌های کوچک و نازک ورقه‌های گوشت و ماهی مصرف کنید.

مصرف گوشت قرمز

بایدها: کاهش کالری مصرفی

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تنها مصرف کالری زیاد کافی است تا خطر سرطان را در فرد افزایش دهد. بهترین راه برای کاهش مصرف کالری این است که کالری مصرفی خود را نسبت به کالری دریافتی خود افزایش دهید. این کار موجب کاهش التهاب و بهبود تعادل هورمون‌ها نیز خواهد شد.

نبایدها: مصرف گوشت‌های فرآوری شده

از مصرف گوشت‌های فرآوری شده چون سوسیس، کالباس، ژامبون و هات داگ بپرهیزید، چرا که دارای نیتریت‌هایی هستند که موجب ایجاد سرطان می‌شوند.

بایدها: مصرف ماهی

گوشت، تخم مرغ و شیر دام‌های علف خواری که علف‌های غنی از امگا 3 می خورند، بسیار بهتر از ذرت غنی از امگا 6 است که ما امروزه مصرف می‌کنیم. اما امروزه، بهترین غذای سرشار از امگا 3 ماهی است.

ماهی، بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف ماهی برای یک یا دو بار در هفته موجب تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 می‌شود. هرگاه برایتان مقدور بود، از ماهی‌های غیر پرورشی با امگا 3 بالا مثل سالمون و ساردین استفاده کنید. هر چه آبی که ماهی در آن زندگی می‌کند سردتر باشد، گوشت آن بیش‌تر حاوی امگا 3 است.

نبایدها: مصرف بیش از حد محصولات لبنی

مطالعات نشان داده است که مردانی که بیش‌تر از محصولات لبنی استفاده می‌کنند، بیشتر هم دچار سرطان پروستات می‌شوند. یک مطالعه‌ی مروری از 12 مطالعه نشان داد که مردانی که از محصولات لبنی استفاده می‌کنند، 11 درصد بیش‌تر از مردانی که آن‌ها را مصرف نمی‌کنند، دچار سرطان پروستات می‌شوند. شاید دلیل اصلی این موضوع به علت رابطه‌ی سرطان پروستات و مصرف کلسیم باشد.

در همین مطالعه‌ی مروری، مردانی که بیش‎‌‌ترین میزان مصرف کلسیم را داشتند، 39 درصد بیش‌تر دچار ریسک ابتلا به این سرطان بودند. مطالعات دیگر نیز نشان داده که ممکن است به طور کلی کلسیم خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش ندهد، اما خطر انواع پیشرفته و کشنده‌ی آن را افزایش می‌دهد. برخی دیگر از مطالعات نیز بر این باورند که هیچ رابطه‌ای بین مصرف کلسیم و لبنیات و سرطان پروستات وجود ندارد. بنابراین، بهترین راه کاهش مصرف لبنیات است.

اما اگر به مصرف لبنیات علاقه مندید، ماست را به شما توصیه می‌کنم، چرا که حاوی باکتری‌های مفید است. بهتر است از ماست ارگانیک و آن هم تنها روزی یک فنجان استفاده کنید.

بایدها: افزودن سبزیجات به انواع وعده‌های غذایی

تا جایی که می‌توانید از سبزیجات استفاده کنید. پیاز، فلفل، چغندر و گوجه را خرد، در روغن زیتون سرخ و با تخم مرغ مخلوط کنید. اسفناج یا سبزیجات دیگر را خرد و به سوپ خود اضافه کنید. روزانه یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات همراه با سس خانگی روغن زیتون و سرکه سیب مصرف کنید.

مصرف سبزیجات خود را دو برابر و مصرف کربوهیدرات و پروتئین‌های خود را نصف کنید. وقتی به رستوران می‌روید، به جای غذاهای سرخ شده و برنج، سبزیجات بخار پز و سالاد کلم سفارش دهید. از انواع و اقسام سبزیجات با رنگ و طعم متفاوت استفاده کنید. هر چه سبزیجات رنگی‌تر باشند بهتر است، چرا که سبزیجات رنگی دارای آنتی اکسیدان‌های بیش‌تری هستند.

افزودن سبزیجات به انواع وعده‌های غذایی

نبایدها: مصرف چربی‌های اشباع

در رژیم استاندارد آمریکایی، منابع اصلی چربی‌های اشباع، گوشت، زرده‌ی تخم مرغ و محصولات لبنی هستند. روغن نارگیل، روغن هسته‌ی خرما و روغن پنبه دانه نیز سرشار از چربی‌های اشباع می‌باشند. اگر یک چربی در دمای اتاق جامد است، بدان معنا است که آن چربی، چربی اشباع است. مشکل اصلی، مواد سمی شیمیایی موجود در بسیاری از چربی‌های اشباع است که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند. سم‌هایی که ریسک سرطان را افزایش می‌دهند، در چربی حیواناتی یافت می‌شوند که با مواد غذایی آفت کشی شده‌اند. این سموم حتی در محصولات لبنی و تخم مرغ نیز یافت می‌شود.

مصرف چربی‌های اشباع خود را کاهش دهید و اگر از غذاهای حاوی چربی‌های اشباع استفاده می‌کنید، سعی کنید از انواع ارگانیک آن استفاده کنید. شاید قیمت آن‌ها بیش‌تر باشد، اما سالم‌تر هستند.

درست است که فست فودها و غذاهای آماده در دسترس‌تر و کم درد سرتر هستند، طعم آن‌ها نیز دلپذیرتر است و به سرعت آماده می‌شوند، اما غذاهای تازه‌ی خانگی ارزش آن را دارد که وقت بیش‌تری برایشان بگذارید. تغییر رژیم غذایی مهم‌ترین قدم برای حفظ سلامتی است. در این‌جا مواردی معرفی شده‌اند که با رعایت آن‌ها می‌توانید گام بزرگی در پیشگیری از سرطان پروستات بردارید.

بایدها: مصرف سبزیجات برگ دار

سعی کنید از سبزیجات برگ داری چون اسفناج، سبزی سالاد و چغندر سوئیس که سرشار از ویتامین‌های آنتی اکسیدان، مواد معدنی و فیتو شیمیایی هستند، همچنین از انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و گوجه که سرشار از لیکوپن است و آنتی اکسیدانی است که خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد، مصرف کنید.

مصرف سبزیجات برگ دار

نبایدها: چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس در روغن‌های گیاهی فرآوری شده‌ی سرشار از اتم‌های هیدروژن یافت می‌شود. این اتم‌های هیدروژن موجب جامد ماندن روغن در دمای اتاق، نگه داری در قفسه‌های فروشگاه و پخت غذاها می‌شود. رابطه‌ی چربی‌های ترانس با سرطان پروستات چیست؟ اگر بر روی روغن برچسب مواد تشکیل دهنده‌ی هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه را دیدید، باید بدانید که حاوی چربی‌های ترانس هستند، حتی اگر نوشته باشد که حاوی صفر درصد از آن است (چرا که سازندگان مواد غذایی در صورتی که یک ماده در هر وعده حاوی نیم گرم از یک ماده‌ی غذایی باشد، می‌توانند برچسب صفر درصد را بر روی آن بزنند)

پیشنهاد برنافیت:چربی اشباع شده خوب است یا بد

بایدها: مصرف سبزیجات چلیپایی

سعی کنید در برنامه‌ی غذایی خود انواع سبزیجات چلیپایی از جمله: بروکلی، گل کلم، کلم، کلم بروکسل و کلم برگ را بگنجانید. چرا که آن‌ها حاوی ایزوتیوسیانات و سولفورافان هستند. این دو ماده، مواد شیمیایی‌ای هستند که بر روی سرطان و آنژیوژنز یا رگ زایی (روندی که تومورها سیستم گردش خون خود را افزایش می‌دهند و رشد و گسترش آن‌ها را تسریع می‌بخشند) و همچنین توانایی بدن برای خنثی کردن مواد سرطان زا نقش دارند. فیتوشیمیایی‌های موجود در سبزیجات چلیپایی، سطح استروژن‌های مضر را با تبدیل آن‌ها به مواد شیمیایی کم ضرر کاهش می‌دهند.

نبایدها: غذاهای حاوی آرد سفید و شکر

شکر موجب روشن شدن آتش التهاب مزمن می‌شود. بدن انسان به آرد تصفیه شده همانند شکر پاسخ می‌دهد، بنابراین مصرف هر دو ماده را باید کاهش داد. رژیم‌های غذایی کم چرب که در قدیم برای کاهش وزن و سلامت افراد داده می‌شد، سرشار از این مواد غذایی بود و نتیجه‌ی آن هم جمعیت مصرف کننده‌ای از کربوهیدرات‌ها بود (چرا که عدم وجود برخی از چربی‌ها و پروتئین‌ها موجب افزایش قند خون می‌شود، سپس قند تجزیه می‌شود و منجر به مصرف بیش‌تر کربوهیدرات‌ها می‌شود) که در نهایت افراد، چاق‌تر هم می‌شوند.

چاقی و رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، دلیل اصلی مقاومت به انسولین و عامل ایجاد دیابت نوع 2 است. به علاوه، این مواد برای پروستات افراد خوب نیستند و موجب التهاب و آسیب اکسیداتیو می‌شوند.

هنگام مصرف غلات، از انواع طبیعی‌تر آن‌ها استفاده کنید. مثلا به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای، غلات کامل، کراکر جوانه زده‌ی دانه‌ها و نان مصرف کنید. غلات کامل دارای رابطه‌ی معکوسی با خطر سرطان پروستات است. آن‌ها سرشار از فیبرهایی هستند که موجب خروج مواد سرطان زا از بدن می‌شوند.

غذاهای حاوی آرد سفید و شکر

بایدها: مصرف انواع سبزیجات تازه

سبزیجات مربوط به خانواده‌ی آلیوم مثل پیاز، تره فرنگی، پیازچه، سیر و موسیر در سرتاسر تاریخ بشری برای اهداف پزشکی به کار برده شده است. دانش مدرن نشان داده است که این مواد، ضدمیکروبی و ضدالتهابی هستند و برای حفظ تعادل قند خون، سلامت مفاصل و سطح کلسترول مفید می‌باشند.

آن‌ها حاوی چندین آنتی اکسیدان و چندین مواد ضد سرطان از جمله کورستین بیوفلاونوئیدها، مواد معدنی چون سلنیوم، و ترکیبات آلی گوگرد هستند. ترکیبات آلی گوگرد موجب سم زدایی مواد سرطان زا، مهار تکثیر سلول‌های تومور، از بین بردن رادیکال‌های آزاد، مهار تغییرات DNA‌ که موجب سرطان می‌شود، کاهش رشد سلول‌های سرطانی و تحریک آپاپوپتوز می‌شوند.

بایدها: افزایش مصرف میوه‌های رنگی مثل انار، انگور قرمز و …

میوه‌های رنگی به ویژه میوه‌های قرمز و بنفش، حاوی الاگیتانین و ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در بدن می‌باشند. دو میوه‌ای که برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار مفید می‌باشند، انار و انگور قرمز هستند. انار یا آب انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتی می‌توانید آن را در سالاد سبزیجات خود ریخته، نوش جان کنید.

بایدها: مصرف متعادل غذاهای حاوی سویا

غذاهای حاوی سویا، سرشار از ایزوفلاونون هستند (مواد شیمیایی گیاهی که رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند) ایزوفلاونون‌ها به عنوان یک استروژن ضعیف عمل می‌کنند و دارای خواص آپوپتوز و ضد رگ زایی هستند. تحقیقات بر روی مردان ژاپنی نشان داده است که غذاهای حاوی سویا خطر سرطان پروستات را به شدت کاهش می‌دهد اما ممکن است در موارد پیشرفته‌ی این بیماری مشکلی ایجاد نکند.

به عبارت دیگر آثار ایزوفلاونون‌های سویا هنوز بر روی انواع سرطان پروستات مشخص نشده است. اما آن چه مبرهن است این است که مصرف یک یا دو وعده سویا در روز از بیماری‌های مهلک جلوگیری می‌کند.

بایدها: مصرف آجیل‌ها و دانه‌ها

تحقیقات نشان داده است مردانی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از آجیل و دانه است، کم‌تر دچار سرطان پروستات می‌شوند. آجیل‌ها و دانه‌ها منبع غنی از چربی‌های سالم، فیبر و آنتی اکسیدان‌های ویتامین E هستند. در مطالعه‌ای بر روی موش‌هایی که با مهندسی ژنتیک دچار سرطان پروستات شده بودند، نشان داده شده که رشد تومور در موش‌هایی که از گردو تغذیه شده بودند کم‌تر از موش‌هایی بود که با یک رژیم استاندارد تغذیه شده بودند. بذر کتان، منبع سرشاری از فیبرهایی به نام لیگنان است و 800 برابر مواد دیگر از این ماده (لیگنان) را دارا می‌باشند.

مصرف آجیل‌ها و دانه‌ها

بایدها: مصرف مایعات فراوان

از مصرف انواع نوشابه، حتی نوشابه‌های رژیمی بپرهیزید که به هیچ وجه به کاهش وزن شما کمک نمی‌کنند. سعی کنید از نوشیدنی‌های سالم‌تر لذت ببرید. مثلا چای سبز در انواع مزه‌ها وجود دارد، می‌توانید آن را با عسل، شهد آگاو یا گیاه استویا شیرین کرده، نوش جان کنید. آب انار دارای قند فراوانی است، به دنبال مصرف آن آب بنوشید یا آن را با آب رقیق کرده، نوش جان کنید.

آن‌ چه باید زنان در مورد سرطان پروستات بدانند

مطمئنا این بیماری مربوط به زنان نیست، اما ممکن است یکی از نزدیک‌ترین فرد خانواده یعنی همسر شما را تحت تاثیر قرار دهد. سرطان پروستات، یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است که از هر هفت نفر یکی از آن‌ها را مبتلا می‌کند. گرچه این بیماری در مردان بالای پنجاه سال رخ می‌دهد، اما گاهی افراد جوان‌تر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر مردان هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند

درست است که سرطان پروستات در حالت پیشرفته، دارای علائمی چون مشکل در ادرار کردن (آهسته شدن جریان ادرار یا تکرر ادرار) مشاهده‌ی خون در ادرار، مشکلات نعوظ و در موارد بسیار پیشرفته، کمر درد و سینه درد می‌باشد، اما در بسیاری از موارد نیز هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل است که….

تمام مردان برای غربالگری باید به پزشک مراجعه کنند

مردان در سن پنجاه سالگی باید با پزشک خود صحبت کنند که آیا باید آزمایش غربالگری را برای بررسی میزان مواد شیمیایی به نام آنتی ژن‌های اختصاصی پروستات در خون انجام دهند یا نه؟ دلیلش این است که با وجودی که این تنها یک آزمایش خون ساده به نظر می‌رسد، اما دارای آثار مثبت کاذبی است که به بافت برداری‌های غیر ضروری و دردناکی منتهی می‌شود.

تنها حدود 25 درصد از مردان که دارای میزان زیادی آنتی ژن‌های اختصاصی پروستات هستند، دچار سرطان پروستات می‌شوند. در واقع باید گفت که در حال حاضر هیچ راهی بهتر از شناسایی سرطان پروستات نیست. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند، مردان این آزمایش را باید در سن پنجاه سالگی انجام دهند. مردان آفریقایی- آمریکایی یا افرادی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات را دارند، بیش از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اگر نتیجه‌ی آزمایش تشخیص آنتی ژن‌ها زیر 4 باشد، طبیعی است، اگر زیر 2.5 باشد، باید افراد پس از دو سال دوباره آزمایش دهند، اما اگر بین 2.5 تا 4 باشد، باید یک سال بعد آزمایش دهند و اگر بیش‌تر از 7 باشد، باید بافت برداری انجام شود.

تمام مردان برای غربالگری باید به پزشک مراجعه کنند

همه‌ی افرادی که دچار سرطان پروستات هستند، نیاز به درمان ندارند

مطالعه‌ی دانشگاه هاروارد در سال 2013 نشان داد که حدود 70 درصد از افراد مبتلا به سرطان پروستات دارای علائم خوش خیم هستند و این بدان معنا است که تومور آن‌ها آنقدر کوچک است و به آرامی رشد می‌کند که خطرساز نیست. در این مورد، مطالعات نشان داده است که این مردان نیاز به نظارت فعال ندارند، به این معنا که آن‌ها درمان خود را به تاخیر می‌اندازند، در حالی که تیم مراقبت از سلامت مشکل آن‌ها را به طور دقیق بررسی می‌کند.

گاهی اوقات از آن جا که درمان دارای عوارض جانبی چشمگیری چون ناتوانی جنسی و نشت ادرار است، بیمارانی که دچار سرطان پروستات در مراحل اولیه می‌شوند به اندازه‌ی افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، جان خود را از دست نمی‌دهند.

اگر همسر شما دچار سرطان پروستات و تحت نظارت فعال است، باید اغلب اوقات به پزشک مراجعه کند تا آنتی ژن‌های اختصاصی او تحت بررسی قرار گیرد. اگر میزان این آنتی ژن‌ها به شدت بالا برود، بیمار ممکن است به بافت برداری نیاز داشته باشد. این عمل به فرد یک معیار درجه بندی یا نمره‌ی گلیسون می‌دهد که نشان دهنده‌ی مشکوک بودن سلول‌ها است. نمره‌ی گلیسون بالای 6 به این معنا است که فرد به درمان نیاز دارد.

برای کاهش ریسک باید اقداماتی به عمل آورد

طبق برخی از مطالعات، داشتن یک رژیم غذایی کم چرب به ویژه مصرف میزان کمی از چربی‌های حیوانی می‌تواند شانس ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. عدم مصرف لبنیات نیز به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. مطالعه‌ی هاروارد نشان داد مردانی که هر روز ماست، پنیر و شیر مصرف می‌کنند، بیش‌تر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند. مصرف مشروبات الکلی نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 23 درصد افزایش می‌دهد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، رابطه‌ی جنسی بیش از حد هیچ تاثیری بر روی ابتلا به این سرطان ندارد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments