بالاخره برنج سفید مفید است یا مضر؟

در ابتدای فرآیند تولید، تنها برنج قهوه ای وجود دارد. وقتی پوسته و سبوس آن جدا شود، به برنج سفید تبدیل می شود، اما فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی آن نیز با این فرآیند از بین می روند. البته این بدان معنا نیست که هرگز نباید برنج سفید مصرف کرد. مصرف برنج سفید به افرادی که قصد افزایش وزن دارند کمک می کند، برای ورزشکاران و بدنسازها یک منبع سالم از کربوهیدرات هاست و از آنجا که فاقد گلوتن (نوعی پروتئین که بدن برخی از افراد به آن حساسیت دارد) است، برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نیز مفید می باشد.

حتما زیاد شنیده اید که مصرف برنج سفید متضاد با یک سبک زندگی سالم و کاهش وزن است. اما آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد؟ برنج سفید چیزی نیست جز، برنج آسیاب شده ی بدون پوسته و سبوس. این فرآیند، شاید ظاهر و طعم برنج را تغییر دهد، اما طول ماندگاری آن را بیشتر می کند. پس از آسیاب کردن، برنج، تصفیه شده و دانه های سفید آن تحویل شما داده می شود. بنابراین می توان گفت که برنج سفید یک محصول فرآوری شده است. اما آیا این بدان معناست که برنج سفید یک ماده ی مضر است؟ خیر. برنج سفید، سم نیست. حتی در بسیاری از موارد مفید نیز هست.

بیشتر بدانید: سبک زندگی سالم برای رسیدن به وزن مطلوب

فواید برنج سفید چیست؟

با وجودیکه برنج سفید، فاقد سبوس، فیبر و بسیاری از ویتامین هاست، اما فواید آن را نباید ناچیز شمرد. برنافیت برخی از آنها را به شما معرفی خواهد کرد.

به افزایش وزن سالم کمک می کند

درست است که مصرف بیش از حد برنج موجب چاق شدن می شود، اما روش سالمی برای افزایش وزن در افراد لاغر محسوب می شود. افراد چاق یا دارای وزن سلامت، باید مصرف آن را محدود کنند، چرا که منجر به افزایش وزن می شود.

برای بدنسازان مفید است

برنج سفید- تغذیه- برنافیت

برنج سفید، منبع خوبی از کربوهیدرات است که برای بدنسازان بسیار مفید می باشد. از آنجا که بدنسازها 5 تا 6 وعده غذا در روز مصرف می کنند، این ماده ی غذایی به خوبی کربوهیدرات مورد نیاز آنها را فراهم می کند. این ماده، یک میان وعده ی مفید برای پیش و پس از ورزش نیز محسوب می شود. پیش از ورزش، کربوهیدرات برای تامین انرژی، مورد نیاز است و پس از ورزش نیز این کربوهیدرات های زود هضم، آمینو اسیدها (واحدهای تشکیل دهنده ی پروتئین) را به ماهیچه ها می فرستند تا بدن، سریع تر شروع به ریکاوری کند.

فاقد گلوتن است

گلوتن، پروتئینیست که در گندم و جو وجود دارد و بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند. هرچند برخی از محصولات با پایه ی برنج، حاوی گلوتن هستند، اما برنج سفید به طور طبیعی عاری از آن است.

سرشار از انرژی است

از آنجا که برنج سفید سرشار از کربوهیدرات است، منبع خوبی برای انرژی نیز محسوب می شود.

چگونه برنج سفید ر ا به یک غذای سالم تر تبدیل کنیم؟

برای سالم تر کردن برنج، کافیست آن را همانند همیشه طبخ کنید. اما زمانی که آب در حال جوشیدن است و پیش از آنکه برنج خام را به آب جوش اضافه کنید، به اندازه ی 3% وزن برنج به آن روغن نارگیل اضافه کنید. وقتی برنج دم کشید، آن را 12 ساعت در یخچال بگذارید.

اما چه دلیلی برای این کار وجود دارد؟ افزودن یک چربی سالم (مثل روغن نارگیل) به برنج پیش از پخت و سرد کردن بلافاصله ی آن موجب تغییر در ترکیبات آن می شود. واکنش های روغن نارگیل با نشاسته در برنج، کالری آن را به شدت کاهش می دهد. این برنج حتی اگر دوباره گرم شود، چیزی از ارزش آن کم نخواهد شد.

پیشنهاد برنافیت: خواص روغن نارگیل

نتیجه گیری

هرچند برنج سفید مزایایی هم دارد، اما بهتر است آن را هر از چند گاهی مصرف کنید. اگر نمی توانید مصرف برنج را قطع کنید، حداقل به جای آن برنج قهوه ای مصرف کنید.

بیتشر بخوانید: مضرات آرسنیک موجود در برنج

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments