منطق انتخاب رژیم یویو چیست ؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که رژیم غذایی سر سختی داشته‌اید، شش روز هفته را مشغول به کار بوده‌اید و صفحه‌ی اینستاگرام خود را با پست‌ها و شعارهای تندرستی پر کرده‌اید، اما زمانی دیگر رژیم خود را رها کرده و حتی به آن فکر هم نکرده‌اید.

شاید شما تنها کسی نباشید که این انواع رژیم کاهش وزن و افزایش وزن را تجربه کرده باشد. گرچه بسیاری از افراد می‌دانند چنین رژیم‌هایی برایشان خوب نیست، اما نمی‌توانند آن را نیز رها کنند. شکستن رژیم و این شیوه از زندگی شاید بسیار عجیب باشد. در این‌جا نکاتی آمده است که با خواندن آن‌ها متوجه خواهید شد چگونه می‌توان این چرخه را شکست.پیشنهاد می کنیم به جای امتحان یک رژیم سخت و مضر، رژیم متعادلی را امتحان کنید که از قبل امتحان خود را پس داده است. ماراتن لاغری گروهی برنافیت با بیش از 90 درصد موفقیت می تواند به شما کمک کند در 3 ماه 12 کیلو وزن کم کنید. همچنین اگر دنبال انتخاب یک رژیم سریع هستید، رژیم کتوژنیک اصلاح شده برنافیت می تواند در یک ماه ، 8 کیلو وزن شما را کاهش دهد و دچار مشکلات رژیم های سریع مثل رژیم پایه ای کتوژنیک هم نمی شوید.هر دو رژیم پیشنهادی، همراه با حضور یک متخصص تغذیه هستند که در طول رژیم به شما کمک می کنند تا از پس چالش های کاهش وزن، بر بیایید.


چرا برخی از افراد مستعد رژیم یویو هستند؟

چرا شما رژیم‌هایی را که به سرعت پیش می‌روند دوست دارید؟

جدا از این‌که رژیم‌های سر سخت به ما این احساس را می‌دهد که از عادت‌های بد رها شدیم، بسیاری از ما نسبت به برنامه‌هایی پایبندیم که کاملا پایدار نیستند. شاید این مطلب نشان دهد که چرا برخی از کارشناسان فکر می‌کنند زنان با شخصیت نوع A (زنان استرسی) بر همه و یا هیچ کدام از استراتژی‌های کاهش وزن پایبندند.

برای این افراد، دستاوردهای شخصی اهمیت دارد و همین موجب استرسشان می‌شود. آن‌ها می‌خواهند نتایج سریع‌تری ببینند و با چنین رویکردی اهداف خود را به دست می‌آورند. اما حتی قانونمند‌ترین افراد نیز نمی‌تواند به چنین محرومیتی برای مدت طولانی ادامه دهد.

تحقیقات نشان داده است که برخی افراد در غلبه بر چالش‌ها بهتر از برخی دیگر عمل می‌کنند. اما حفظ سخت کوشانه‌ی کنترل رژیم غذایی و ورزش ممکن است اراده‌ی ما را تضعیف کند. وقتی از یک رژیم سرسخت یا ورزش عقب می‌مانیم، احساس شکست بیشتری به ما دست می‌دهد.

رژیم یویو چیست؟

حتما این اتفاق هم برای شما پیش آمده است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید؟ به این تغییر رژیم غذایی یویو می‌گویند. افرادی که همیشه در حال رژیم‌های مختلف هستند ببشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و حملات قلبی قرار می‌گیرند.

رژیم یویو به چرخه‌ی وزن شناخته شده است. الگوی این رژیم غذایی این است که شما مقداری از وزن خود را از دست می‌دهید و مجدد وزن از دست رفته بعد از مدتی مجدد برمی‌گردد. رژیم یویو در میان مردان 10% و 30% زنان متداول می‌باشد.

عادت غذایی افراد به این صورت است که ماهانه، فصلی و سالانه به یک روند نیست و مثل یویو در حال تغییر است.

تاثیرات رژیم یویو بر روی بدن افراد به چه شکل است؟

نوع اول 

در این نوع برنامه غذایی با خوراکی‌های استاندارد و مقدار متعادل در یک مدت طولانی موجب کاهش وزن می‌شود و محدد با تغییر در شرایط زندگی فرد دچار افزایش وزن مجدد می‌شود. در این بخش به دلیل این‌که فشار به سیستم سوخت و ساز بدن وارد نمی‌شه، عوارض زیادی ندارد.

نوع دوم

در این نوع رژیم افراد به یکباره تصمیم می‌گیرند که در مدت زمان خیلی کوتاه کاهش وزن داشته باشند. در این موقع شروع به مواد غذایی که میزان کالری کم مانند سبزیجات دارند را مصرف می‌کنند که با این وضعیت بعد از یک مدت کوتاه مجدد به وزن اولیه برمی‌گردند.

این روش از نظر متخصصین کاملا اشتباه بوده تاثیرات جبران ناپذیری بر روی بدن دارد که ممکن است افراد در همان سال‌های اول متوجه این نباشند اما زمانی که به میانسالی رسیدند این عوارض خودش را نشان می‌دهد.

رژیم یویو چیست؟

برای چی رژیم یویو بگیریم؟

این رژیم عوارض‌هایی دارد اما با این حال گاهی اوقات مجبور می‌شوید از آن استفاده کنید به خصوص افرادی که بازیگر هستند و به دلایل مختلف باید وزن خود را کاهش دهند.

اصل ماجرا این است که چطور کم‌ترین ضرر را به خود بزنیم؟ یکی از بهترین‌ روش‌ها این است که برنامه غذایی درست داشته باشید و روزانه فعالیت ورزشی را ادامه دهید به دلیل این‌که کمتر به عضلات شما کمتر آسیب وارد می‌شود و مشکلات در طولانی مدت کمتر می‌شود.

اگر قصد این را دارید که کاهش وزن فوری داشته باشید و باید این موضوع هم در نظر داشته باشید که سبک زندگی شما تغییر می‌کند و باید حتما قبل از شروع رژیم با یم متخصص تغذیه مشورت کنید. در این خصوص پشتیان‌های اختصاصی برنافیت شما را راهنمایی می‌کنند و کنار برنامه غذایی ورزش‌های مناسب هم ارائه می‌دهند.

دلیل نام گذاری یویو چیست؟

همانطور که بالا به این موضوع اشاره شد رژیم یویو همیشه در حال تغییر و بالا و پایین شدن وزن است. به همین خاطر نام این رژیم را رژیم یویو نام گذاری کردند.

دریافت رژیم یویو

دستورالعمل کسب موفقیت‌های طولانی

زمان آن رسیده که از همتای نوع B خود چیزهایی بیاموزیم. این دسته از افراد، کمتر خودشان را غرق در تلاش می‌کنند، همه چیز را راحت می‌گیرند و به جای آن‌که تمام غذاهای پنیری را حذف کنند، سعی می‌کنند کمتر پیتزا بخورند.

تغییرات تدریجی کوچک، نتایج سریعی به دنبال ندارد، اما نیاز به اراده‌ی قوی نیز نخواهد داشت. برخی از افراد در مدت طولانی نتایج بهتری خواهند دید. به دلیل این‌که به دنبال کردن انتخاب‌های آن‌ها آسان است.

چگونه اهداف خود را تجدید نظر کنید؟

اگر کاهش وزن به معنی ورزش صبحگاهی است، باید به شما بگویم که بهتر است این کار را با 30 دقیقه تمرین ورزشی در ساعت 6 یا 7 صبح برای چند روز در هفته انجام دهید. هرگاه توانستید این تمرین‌ها را به راحتی انجام دهید، 30 دقیقه زودتر بیدار شوید و تمرینات خود را افزایش دهید. با تغییرات در استراژی کاهش وزن به هیچ عنوان قادر نخواهید بود برنامه غذایی دیگری را انتخاب کنید.

عوارض رژیم یویو 

  1. پوکی استخوان
  2. سرطان سینه
  3. مشکلات کیسه صفرا
  4. آرتروز
  5. سرطان رحم
  6. ضعیف شدن سیسم ایمنی
  7. اختلالات گوارشی
  8. اضطراب
  9. ریزش مو
  10. اختلالات روانی
  11. فشار خون بالا
  12. بیماری قلبی
  13. سکته مغزی
  14. کاهش سرعت متابولیسم
  15. بیماری دیابت
  16. بیماری کبد چرب
  17. تغییرات مدوام در سایز بدن و افزایش وزن
  18. سرطان پروستات

چگونه از مضرات رژیم یویو جلوگیری کنیم؟

با کنترل و نظارت بر روی وعده‌های غذایی می‌توانید از برخی اتفاقات جلوگیری کنید. سعی کنید پروتئین‌های مناسب مصرف کنید و فعالیت بیشتری روزانه داشته باشید.

  1. اگه روزانه روند نسبتا آرامی دارید، سعی کنید تغییر ندهید و 4 تا 5 بار در هفته ورزش کنید، این کار باعث می‌شود به تغییرات فیزیکی و تعادل تغذیه‌ای کمک کند.
  2. باید در نظر داشته باشید که از یک برنامه غذایی پیروی کنید. همین موضوع باعث می‌شود برنامه غذایی خود را رها نکنید.
  3. نباید همان ابتدا توقع داشته باشید 50 کیلو وزن کم کنید. باید واقع بینانه به این موضوع نگاه کنید. ممکن است 5 کیلو از وزن خود را از دست دهید و دیگر برای 45 کیلو دیگر انگیزه کافی ندارید.
  4. اضافه کردن ماست و دارچین به رژیم غذایی خود باعث جلوگیری از رژیم یویو می‌شود.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments