اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

شما موهای خود را شانه می کنید، می شویید، خشک می کنید، فر می کنید، می بندید و انواع و اقسام محصولات را بر روی آنها امتحان می کنید. پس از مدتی موها دیگر نمی تواند این مشکل را تحمل کند و به آنها آسیب زیادی وارد می شود. موهای آسیب دیده به راحتی می شکنند و خشک و مجعد می شوند. اما چه اشتباهاتی موجب آسیب رساندن به موها می شود؟ در ادامه به این اشتباهات اشاره شده است.

1- در هنگام شست و شوی، شامپو را به ساقه ی مو می زنید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

اکثر ما درست شامپو نمی زنیم. ما شامپو را با شدت روی پوست و ساقه ی موی خود می زنیم. شامپو زدن تنها به معنای کف کردن آن نیست، بلکه هدف آن پاک کردن سر و پوست سر از آلودگی ها و چربی هاست. بهترین روش استفاده از شامپو، آرام ماساژ دادن پوست سر برای یک یا دو دقیقه و سپس آب کشیدن آن می باشد. البته این کار در ابتدا سخت است به خصوص در ابتدای کار که هنوز به آن عادت نکرده اید.

اگر مدام به استخر می روید، پس از شنا به سرعت موهای خود را با شامپو بشویید و سپس یک نرم کننده ی خوب بزنید، چرا که آب حاوی کلر به موها آسیب جدی می زند.

2- با کشیدن حوله به موها آنها را خشک می کنید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

وقتی موهای شما مرطوب است، کوتیکول محافظ از روی موها برداشته می شوند و موها شکننده می شوند. خشک کردن تهاجمی موهای سر موجب گسیختگی تارهای مو می شود. بنابراین، به جای سفت کشیدن حوله به موها، آن را با یک حوله ی نرم خشک کنید و یا به مدت پنج تا ده دقیقه حوله ای به دور آن بپیچید. این کار موجب جذب رطوبت موها توسط حوله می شود. پس از آن بگذارید موها در جریان هوای طبیعی خشک شود.

3- از سشوار، اتوی مو و یا امثال آن استفاده می کنید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

دمای بیش از حد سشوار و اتوی مو موجب آسیب رساندن به کوتیکول ها و پروتئین های مو می شود. اگر کوتیکول ها آسیب ببینند، رطوبت مو نیز از بین می رود و بیشتر در معرض شکسته شدن قرار می گیرد. بنابراین بهتر است که استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید و یا پیش از استفاده از آنها از یک سرم محافظ یا اسپری استفاده کنید تا به عنوان سدی در برابر گرما عمل کند.

4- موهای خود را سفت می بندید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

اگر همواره دوست دارید موهای خود را دم اسبی ببندید یا آنها را محکم ببافید، باید بگویم بهتر است همین الان از این روش بستن موها دست بردارید. محکم بستن موها موجب فشار به فولیکول های مو می شود و اگر این کار هر روز ادامه پیدا کند، فولیکول ها کاملا آسیب می بینند و حتی ممکن است فرد دچار آلوپسی و طاسی موضعی شود. به همین دلیل است که گفته می شود موهایتان را شل ببندید.

5- از ژل های تثبیت حالت مو زیاد استفاده می کنید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

هدف این ژل ها این است که به موهای شما حالت دهد. اما بیشتر این محصولات حاوی الکل هستند که موهایتان را خشک و شکننده می کنند. شما باید از استفاده از این محصولات بپرهیزید. می توانید به جای این ژل ها از مواد نرم کننده ای استفاده کنید که دارای همین اثر است، اما رطوبت پوست سر شما را از بین نمی برد.

6- برای مدت طولانی زیر دوش آب داغ می ایستید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

گذراندن یک زمان طولانی زیر دوش آب داغ یا حمام بخار برای موها و پوست شما اصلا مفید نیست. این کار موجب خشکی، شکنندگی و حتی ریزش موها می شود. به علاوه، چربی های ضروری مو و پوست سر را از بین می برد. به جای این کار از یک دوش آب گرم سریع استفاده کنید.

7- موهای مرطوب خود را شانه می زنید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

شانه زدن موها وقتی که مرطوب هستند، موجب شکسته شدن آنها می شود. اگر موهای شما صاف است، اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود و سپس به آرامی و با استفاده از یک شانه با دندانه های دور از هم آن را شانه بزنید. اما اگر موهای مجعدی دارید، می توانید وقتی هنوز کمی رطوبت دارد آن را شانه کنید. برای این نوع موها نیاز نیست صبر کنید تا کاملا خشک شود، چرا که این موها اگر تا وقتی رطوبت دارند شانه نشوند، به هم گره می خورند.

  وقتی موهای خود را شانه می کنید، آنها را با شدت از پشت نکشید، چرا که این کار موجب کشیده شدن موهایتان به عقب می شود. از کشیدن موهای خود در هنگام شانه زدن نیز بپرهیزید. اگر موهایتان به شدت به هم گره خورده، کمی نرم کننده به آن بزنید و سپس گره های آن را از هم باز کنید.

8- از موها در برابر نور خورشید محافظت نمی کنید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رساند

اشعه های مضر فرابنفش، خشکی تارهای مو را افزایش و رنگ آنها را خاکستری می کند. بنابراین هرگاه می خواهید بیرون بروید، موهایتان را با یک روسری یا کلاه بپوشانید. حتی می توانید از اسپری موهای SPF دار استفاده کنید. این اسپری ها نه تنها موهایتان را از آسیب فرابنفش باز می دارد، بلکه آنها را نرم و درخشان نیز می کند.

حتی اگر موهایتان آسیب دیده باشد، می توانید با کنار گذاشتن این عادات بد اثرات این آسیب را معکوس کنید. از این اشتباهات بپرهیزید و از امروز به بعد به خوبی از موهای خود محافظت کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments