استویا یک شیرین کننده ی طبیعی با فواید سلامتی فراوان

استویا یک گیاه برگ دار شیرین سبز رنگ بومی جنوب آمریکا با کالری صفر است. این گیاه به شکل پودر یا قطره به مصرف می رسد. مصرف آن برای کاهش وزن، سلامت پوست، کنترل دیابت، تنظیم فشار خون و سلامت دهان و دندان بسیار مفید است.

قند تصفیه شده، بسیار مضر است. به همین دلیل مردم به دنبال جایگزین های سالم هستند. شیرین کننده های کم کالری بسیاری در بازار وجود دارند، اما همه مصنوعی هستند. شیرین کننده های طبیعی بسیار کمی نیز هستند که طعم خوبی دارند. یکی از این شیرین کننده ها، استویاست که در سال های اخیر بسیار شهرت یافته است. استویا، یک ماده ی 100 درصد طبیعی با کالری صفر است که فواید بسیاری دارد.

استویا چیست؟

استویا یک گیاه برگ دار سبز رنگ بومی جنوب آمریکاست. این گیاه، سال های سال برای مصارف دارویی استفاده شده است. علاوه بر آن، برای سلامت پوست، دهان و دندان نیز مفید است و بدین شکل بر روی زیبایی تاثیر می گذارد. شما می توانید این شیرین کننده را به صورت کامل خریداری کنید، اما اغلب به شکل قطره یا پودر وجود دارد.

پیشنهاد برنافیت:ترک سریع شکر

کاربردهای سلامتی آن چه هستند؟

استویا دارای فواید بسیاری در سلامت است که یکی از بارزترین آنها کمک به کاهش وزن می باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

کنترل دیابت

یکی از مهم ترین فواید استویا در سلامت، کنترل قند خون است. برخلاف ساکارز، استویا حاوی استویوساید است، یک ترکیب گلیکوزید غیر کربوهیدراته. وقتی استویوساید شکسته می شود، اجزاء حاوی گلوکز آن توسط باکتری های روده جذب می شوند. این عمل موجب عدم جذب آن توسط جریان خون و پیشگیری از افزایش سطح گلوکز می شود. بنابراین، استویا یک جایگزین قندعالی برای افراد دیابتی محسوب می شود.

کاهش وزن

استویا یک ماده ی کم کالریست که 300 تا 400 برابر شیرین تر از قند است. این بدین معناست که افراد می توانند کیک، کلوچه و شکلات تهیه شده با این شیرین کننده را بدون هیچ نگرانی از افزایش وزن مصرف کنند.

تنظیم فشار خون

استویوساید، نوعی گلوکوزید است. اما گلیکوزیدهای دیگری در استویا وجود دارند که رگ های خونی را آزاد می کنند، ادرار را افزایش می دهند و سدیم را از بدن دفع می کنند. در نتیجه، استرس کمتری بر سیستم قلبی- عروقی وارد می شود و فشار خون را کاهش می دهد. کاهش فشار خون، موجب سلامت قلب، پیشگیری از سکته، حمله ی قلبی و آترواسکلروز می شود.

سلامت دهان و دندان

استویا تولید باکتری های دهانی را کاهش می دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. وجود آن در دهانشویه ها و خمیر دندان ها به سلامت دندان ها کمک می کند.

سلامت پوست

استویا- برنافیت

 

همانطور که این ماده برای دهان خواص ضد باکتریایی دارد، بر روی پوست نیز همین نقش را ایفا می کند. مصرف موضعی آن برای درمان مشکلات پوستی همچون اگزما و درماتیت مفید است. استویا از گسترش باکتری ها جلوگیری می کند و در چنین مواقعی همانند استروئید عمل می کند.

عوارض جانبی مصرف استویا چیست؟

هر چند عوارض جانبی این گیاه بسیار کم است. اما در برخی موارد، موجب ایجاد آلرژی در افراد حساس به راگوید، ماری گلد و گیاهان مشابه می شود. برخی افراد با مصرف آن ممکن است دچار سر درد، سر گیجه و نفخ شوند. اما خوشبختانه، این ماده همچنان یک گزینه ی قابل اطمینان برای مصرف محسوب می شود.

انواع شیرین کننده های استویا چه هستند؟

این گیاه در اشکال مختلفی همچون قطره و پودر وجود دارد. مشکل اینجاست که برخی از آنها طعم خوبی ندارند. بنابراین انتخاب نوع مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی، نوع پودری را ترجیح می دهند. بهتر است از انواع ارگانیک و فاقد افزودنی آن استفاده کنید.

چگونه استویا را مصرف کنیم؟

استویا به اشکال مختلفی مصرف می شود. می توانید آن را به اسموتی، قهوه، چای، ماست و نوشیدنی های خود اضافه کنید. 1 قاشق چایخوری استویا دارای خاصیت شیرین کنندگی 1 فنجان شکر را دارد. هر چند این موضوع در میان انواع برندها متفاوت است.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments