از فواید شاد بودن بیشتر بدانید

شاد بودن و شادمانی فواید زیادی دارد که از جمله میتوان به بهبود خلق و خو، بهبود عملکرد مغز و افزایش تفکر مثبت اشاره کرد. اما جالب است بدانید که این موضوع با کاهش وزن نیز بی ارتباط نیست، چرا که افراد شاد فعالترند و انتخاب های غذایی درست تری انجام می دهند.

برخی تصور می کنند که شاد بودن هدف نهایی است. مثلا اگر شغل بهتری پیدا کنند، یک شریک خوب برای زندگی بیابند و یا وزن خود را کاهش دهند، به شادمانی دست می یابند. چنین اتفاقاتی ممکن است هرگز رخ ندهد و یا زمان طولانی برای وقوع آنها نیاز باشد. این افراد حتی اگر به تمام چیزهایی که می خواهند برسند، باز هم دچار مشکلاتی می شوند که باید از آن عبور کنند. پس چه باید کرد؟ اگر زندگی خود را متوقف کنیم تا به وزن مطلوب برسیم، توانایی شاد بودن خود را محدود کرده ایم.

ارتباط شاد بودن با کاهش وزن

شاد بودن- موفقیت و انگیزه- برنافیت

طبق شواهد، حالات و خلق و خوهای ما تاثیر زیادی بر روی انتخاب ها و تعداد وعده های غذایی دارد. غذا خوردن در هنگام ناراحتی موجب پرخوری و یا صرف نظر کردن از مصرف وعده های اصلی می شود، اما شادمانی تاثیر بسیار خوبی بر روی رژیم غذایی دارد و بالعکس. بسیاری از روش های کنترل وزن بر اساس روانشناسی رفتاری صورت می گیرند.

پیشنهاد برنافیت: روانشناسی تغذیه برای کاهش وزن

هر چند شواهد مستقیمی وجود ندارد که شاد بودن مستقیما موجب کاهش وزن می شود؛ اما کاملا مبرهن است که ناراحتی، افسردگی و اعتماد به نفس پایین منجر به چاقی، افزایش وزن و اختلالات غذایی می شود و افراد افسرده هیچ انگیزه ای برای لاغر شدن ندارند. کاملا واضح است که برخی از مواد غذایی همچون چربی ها و کربوهیدرات ها به سرعت به تغییر خلق و خو و شادمانی کمک می کنند. به همین دلیل وقتی افراد احساس ناراحتی می کنند، به مصرف چنین غذاهایی روی می آورند.

طبق مطالعات، افرادی که احساس شادمانی بیشتری دارند، فعال تر از دیگرن هستند، بیشتر از خود مراقبت می کنند و کمتر دچار اختلالات غذایی می شوند.

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که وقتی خوشحالید غذای بیشتری می خورید و با غذاها جشن می گیرید، این مقاله همچنان برای شما مفید است. گاهی اوقات نیز کمخوری شما به این دلیل است که حس خوبی به بدن خود ندارید و احساس ناراحتی می کنید. هدف کلی این است که شاد باشید و از پستی و بلندی هایی که در مواقع مختلف رخ می دهد، خودداری کنید.

اما چگونه می توان شادی های بی قید و شرط به دست آورد؟

  • طبق مطالعات، گذران زندگی با خانواده و دوستان و رفت و آمد با کسانی که دوستشان دارید، تاثیر مثبتی بر روی خلق و خوی شما دارد.
  • انجام هر گونه ورزش که اندروفین و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. اگر این کار را تنها به مدت 7 دقیقه در روز انجام دهید، تاثیر فوق العاده ای بر روی مغز شما دارد.
  • گذراندن زمان در بیرون از منزل سطح سروتونین و ویتامین D را افزایش و ملاتونین را کاهش می دهد.
  • مدیتیشن تاثیر استرس را بر روی بدن کم و طرز تفکر شما را مثبت می کند.
  • نشان داده شده که لبخند، بخش هایی از مغز را که با مثبت گرایی و شاد بودن در ارتباط است، تحریک می کند.
  • انجام کارهایی که روتین ها را می شکند، خاطرات خوبی بر جای می گذارد و شما را از نگرانی ها دور می کند.
  • زندگی خود را ثابت نگه ندارید و به جای بی تحرکی میزان تحرک خود را افزایش دهید.
  • کمک کردن به دیگران نیز روشی مطمئن برای افزایش احساسات خوب است، چرا که ما حیوانات اجتماعی هستیم و کمک به دیگران ما را به شدت راضی می کند.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments