با حفظ سلامت روده، از شر جوش ها خلاص شوید

وقتی پوستتان جوش می زند، ابتدا به سراغ سرم، ماسک و یا اسکراب می روید تا پوستتان را پاک کنید. اما بهتر است اول از همه، نگاهی به درونتان بیاندازید تا ببینید عدم تعادل در کدام اندام درونی باعث ایجاد جوش ها شده است. عدم وجود باکتری های سالم در روده ی شما موجب ایجاد آکنه می شود. با ایجاد و تعادل این باکتری ها در روده می توانید از شر جوش ها خلاص شوید.

باکتری های مفید و مضر

میلیون ها باکتری در لوله ی گوارش شما زندگی می کنند، هم باکتری های مفید و هم باکتری های مضر. وظیفه ی باکتری های مفید این است که از رشد بیش از حد باکتری های مضر که در نتیجه ی بیماری یا رژیم غذایی ضعیف حاصل می شود جلوگیری کنند.

باکتری های مفید، پروبیوتیک نام دارند و سازمان سلامت جهانی آن را این گونه تعریف کرده است: «میکروارگانیسم های زنده که وقتی به میزان کافی وجود داشته باشند، موجب سلامتی میزبان خود می شوند.» این بدان معناست که وجود باکتری های مفید از رشد بیش از حد باکتری های مضر جلوگیری می کند.

چگونه ضعف در هضم غذاها باعث ایجاد جوش می شود؟

عدم تعادل در باکتری های گوارش سالم تاثیر زیادی بر هضم صحیح غذاها دارد. هضم آهسته یا ضعیف موجب ایجاد التهاب می شود. ویتنی باو- متخصص پوست- در مورد محور روده- مغز- پوست صحبت می کند.

ترکیب غذاهای کم فیبر با استرس، موجب افزایش باکتری های مضر در روده و در نهایت موجب سندروم روده ی چکه کن می شود. این سندروم موجب ورود سموم به جریان خون می شود. این سموم به شکل جوش از پوستتان بیرون می آیند.

غذاهایی که باید از خوردن آنها بپرهیزید

هر چه می خورید بر روی پوستتان تاثیر دارد ، برنافیت

غذاهایی که می خورید نقش مهمی در سلامت سیستم گوارشی شما دارند. طبق آکادمی درماتولوژی آمریکا داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای پاکسازی پوست صورت بسیار مناسب است. از خوردن غذاهای بسیار شیرین یا غذاهایی که شاخص گلیسمی بالا دارند خودداری کنید. برخی از این غذاها شامل نوشابه، نان، ماست، مخمرها و غذاهای فرآوری شده می باشند. این غذاها موجب رشد بیش از حد باکتری های مضر، التهاب و جوش می شوند.

غذاهایی که باید مصرف شوند

هر چه می خورید بر روی پوستتان تاثیر دارد ، برنافیت

غذاهایی که می تواند جوش ها را از بین ببرد و از ایجاد آنها پیشگیری کند شامل چربی های سالم، غذاهای شیرین و فیبردار است. این غذاها شامل روغن زیتون، حبوبات و بیشتر سبزیجات می شود. همچنین یک تغذیه ی مناسب که شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین باشد موجب بهبود هضم می شود و آنزیم های گوارشی و باکتری ها را در حد تعادل نگه می دارد. نتایج مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی کم شیرین، اندازه ی غدد سباسه (غدد چربی) صورت را کاهش می دهد و التهاب را کم می کند که هر دوی این موارد موجب پیشگیری از ایجاد جوش می شود.

پروبیوتیک هایی برای پیشگیری از جوش

برای افزایش میزان باکتری های مفید، غذاهای سرشار از پروبیوتیک مثل غذاهای تخمیرشده و ماست استفاده کنید. مکمل های پروبیوتیک نیز بسیار مفید هستند. از آنجا که پروبیوتیک ها ضد باکتری هستند، دیواره ی روده و سندروم روده ی چکه کن را مرمت می کنند و از خروج سموم از بدن از طریق پوست جلوگیری می کند.

دکتر باو معتقد است که پروبیوتیک ها در درمان جوش بسیار موثر می باشند.

شما چه فکر می کنید؟

آیا شما هم به این نتیجه رسیده اید که هر چه می خورید مستقیما بر روی پوستتان موثر است؟ آیا هیچ گاه سعی کرده اید برای رهایی از شر جوش ها، برنامه ی غذایی خود را تغییر دهید؟ آیا خواندن این مقاله به شما کمک می کند تا از خوردن غذاهای خاصی خودداری کنید؟ چه کارهای دیگری ممکن است شما را از شر جوش ها نجات دهد؟

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments