آیا گوشی های هوشمند باعث میگرن می شوند؟

آیا شما نیز تمام طول روز را با گوشی های هوشمند ، گشت و گذار در اینترنت، و یا با تبلت خود سر می کنید؟

شاید اگر بدانید گوشی های هوشمند موجب میگرن در شما و یا شریک زندگی تان می شود، انگیزه ی بیشتری برای کنار گذاشتن آن پیدا کنید.

ارتباط بین استفاده از گوشی های هوشمند و میگرن

طبق مطالعه ای گذراندن زمان بیش از حد برای گوشی های هوشمند، می تواند یکی از دلایل سر دردهای میگرنی باشد.

در این مطالعه، حدود 5000 شرکت کننده ی جوان (در حدود 20 سال)، پرسش نامه هایی را پر کردند که در آن سوالاتی راجع به اینکه آیا گذراندن زمان با گوشی (و یا کامپیوتر، تبلت و تلویزیون) موجب ایجاد علائم سر درد می شود یا نه، پرسیده شد. این پرسشنامه شامل یک طیف لیکرت شش تایی بود.

  • عدم گذراندن زمان با گوشی = 0
  • گذراندن زمان با گوشی کمتر از 30 دقیقه = 1
  • گذراندن زمان با گوشی از 30 دقیقه تا 2 ساعت = 2
  • گذراندن زمان با گوشی از 2 تا 4 ساعت = 3
  • گذراندن زمان با گوشی از 4 تا 8 ساعت = 4
  • گذراندن زمان با گوشی بیش از 8 ساعت = 5

نتایج نشان داد که هر چه زمان بیشتری را صرف استفاده از گوشی های هوشمند کنید، احتمال حمله ی میگرنی در شما افزایش خواهد یافت (این مورد بیشتر در حمله ی میگرنی بدون هشدار صدق می کند تا حمله ی میگرنی همراه با هشدار). البته باید توجه داشت که هیچ ارتباطی بین صرف زمان با گوشی های هوشمند و سر دردهای غیر میگرنی وجود ندارد.

چرا گذراندن زمان با گوشی موجب ایجاد میگرن می شود؟

بیان دلیل اصلی و بیولوژیک بین استفاده ی بیش از حد از گوشی و ایجاد میگرن و اینکه چرا این موضوع در افراد متفاوت است، بسیار سخت است. برای برخی از افراد، این ارتباط مستقیم تر است. مثلا، نور آبی ساطع شده از تلویزیون یا تلفن و یا درخشش روشنایی می تواند موجب ایجاد میگرن در برخی از افراد شود.

از طرف دیگر، این رابطه در برخی از افراد پیچیده تر است. بدین معنا که استفاده از گوشی، آستانه ی کلی شروع میگرن را کاهش می دهد، عوامل شروع میگرن را تحریک و یک حمله ی میگرنی را آغاز می کند.

به عبارت دیگر، استفاده از گوشی یک فرد مستعد به میگرن را نسبت به این مشکل آسیب پذیرتر می کند و احتمال حمله ی میگرنی را افزایش می دهد.

برای مثال، فردی که بیش از حد تلویزیون تماشا می کند ممکن است برخی از وعده های غذایی را فراموش کند که این مساله خود آغاز کننده ی میگرن است یا فردی که تا دیر وقت بیدار می ماند تا بازی های ویدئویی انجام دهد، ممکن است الگوی خواب نامنظمی برایش ایجاد شود. از آنجا که روزه و کم خوابی از عوامل آغاز کننده ی میگرن محسوب می شوند، می توان گفت استفاده ی بیش از حد از گوشی های هوشمند به طور غیر مستقیم منجر به حمله ی میگرنی می شود.

عوامل بالقوه ی دیگر که ممکن است در نتیجه ی صرف بیش از حد زمان با گوشی رخ دهد، شامل قرار گرفتن در یک وضعیت بد، خستگی چشم ها و غذاهای آغاز کننده ی میگرن می باشد.

استرس نیز موجب آغاز میگرن می شود. اما آیا دلیلش این است که افراد استرسی، تمایل بیشتری برای استفاده از گوشی یا نشستن در جلوی تلویزیون را دارند؟

البته این مطلب تنها حدس و گمان است تا ذهن شما را به تفکر در مورد این موضوع وادارد که چگونه یک عمل (مثل استفاده ی بیش از حد از گوشی) بسیاری از ابعاد سلامتی همچون میگرن را می تواند به خطر بیاندازد.

چگونه از گوشی یا تبلت دوری کنیم؟

گرچه تحقیقات هنوز نشان نداده است که کاهش گذراندن زمان با گوشی از حمله های میگرنی جلوگیری می کند، اما شرط عقل این است که بیشتر احتیاط کنیم. البته کار آسانی نیست اما تمام تلاش خود را بکنید. به کار بردن استراتژی های زیر به شما کمک می کند زمان کمتری برای گوشی تان صرف کنید.

  • یک برنامه ی زمانی عدم استفاده از تکنولوژی را برای خود برنامه ریزی کنید. این زمان بهتر است در هنگام نهار یا هنگام گذراندن زمان با افراد خانواده باشد.
  • بر روی گوشی و یا تلویزیون خود، یک تایمر قرار دهید.
  • شب ها گوشی تان را در ماشین جا بگذارید.
  • به دنبال یک سرگرمی بگردید که از تکنولوژی دور باشد. این سرگرمی می تواند شامل شنا کردن، گشتن در طبیعت، نقاشی کردن و یا رفتن به کتابخانه باشد.
  • اگر بیش از حد برای استفاده از گوشی وقت می گذارید، این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

اگر احساس می کنید که گوشی شما دلیل شروع میگرن است، دلایل بیشتر آن را کاوش کنید و سعی کنید آن را درمان کنید. آیا دلیل آن نوریست که از صفحه ساطع می شود؟ آیا نیاز به چشم پزشک دارید؟ آیا کشش کمر و گردن، این سر درد را کاهش می دهد؟ آیا از گوشی گهگاهی استفاده می کنید و یا همیشه آن را به کار می برید؟

در پایان باید گفت که کاهش زمان استفاده از گوشی، علاوه بر کاهش احتمالی علائم میگرن، مزایای دیگری نیز به همراه دارد. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که استفاده ی بیش از حد از گوشی ریسک ابتلا به چاقی، مشکلات بینایی، کاهش سطح فعالیت فیزیکی، مشکل تمرکز و بیش فعالی را افزایش می دهد.

بنابراین کاهش زمان استفاده از گوشی، اینترنت و بازی های ویدئویی نه تنها به کاهش سر درد، بلکه به کاهش سایز کمر و بهبود بینایی شما نیز کمک می کند.

حرف آخر

دوری از عوامل ایجاد کننده ی میگرن گام مهمی در درمان آن محسوب می شود. البته دوری از گوشی و تبلت برای اکثر افراد کاری غیر منطقی محسوب می شود. نه تنها تکنولوژی، یک عنصر اصلی در زندگی افراد محسوب می شود، بلکه موجب آسایش و لذت آنها نیز خواهد شد.

اگر ارتباطی بین استفاده از گوشی های هوشمند و آغاز میگرن مشاهده کردید، بهترین روش عدم استفاده از آن است. در پایان به این نتیجه می توان دست یافت که استفاده ی کمتر از گوشی نه تنها علائم میگرن را کاهش می دهد، بلکه کیفیت و سلامت کلی شما را نیز تضمین می کند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments