آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟

هر بار که به سوپرمارکتی محل خود سری می زنید، انواع و اقسام روغن ها-از روغن آووکادو تا روغن هسته ی انگور- را بر روی قفسه های آن مشاهده می کنید. اما واقعا کدام یک از آنها روغن های آشپزی هستند؟کدام یک برای سلامتی و طعم غذای شما مناسب تر است؟ و کدام واقعا ارزش این را دارد که هزینه ی زیادی صرف آن کنید؟ در اوایل دهه ی 60، 70 و 80 انتخاب و همچنین تقاضا برای انواع روغن ها بسیار کم بود. عدم وجود مطالعات جامع در مورد مزایای سلامتی انواع مختلف روغن ها که با نکوهش کارشناسان در مورد چربی های اشباع همراه بود، منجر به تولید روغن هایی چون کوینولا، روغن ذرت و دانه ی سویا شد.

اما در اوایل دهه ی 80 که رژیم مدیترانه ای با درجه سلامت بالا پا به عرصه گذاشت، روغن زیتون و برخی دیگر از انواع روغن های عجیب و غریب نیز بر روی قفسه ی سوپر مارکت ها پدیدار شدند.

درحال حاضر، انواع و اقسام روغن های آشپزی در بازار موجود است و هر کدام مزایای خاص خود را دارد. شما می توانید با افزودن روغن های آشپزی به رژیم غذایی خود بهترین استفاده را از آنها داشته باشید.

اما همه ی روغن ها برای بدن شما مناسب نیستند. در این مقاله نکاتی بیان شده است که رعایتش می تواند به شما در انتخاب یک روغن مناسب کمک کند.

برای آشپزی از یک روغن با نقطه ی دود بالا استفاده کنید

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

اول از همه باید بدانید روغن را برای مصرف در آشپزی یا برای ریختن در بشقاب غذا در آخرین مرحله می خواهید. برخی از روغن های آشپزی ، تنها می توانند تا 100 یا 200 درجه ی فارنهایت را بدون شکسته شدن و اکسید شدن تحمل کنند. این عمل بر روی ساختار شیمیایی روغن موثر است، طعمش را تغییر می دهد و از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های آن می کاهد.

دمایی که روغن، در آن کیفیت خود را از دست می دهد به نقطه ی دود معروف است. برخی از روغن ها نقطه ی دود پایینی دارند، به همین دلیل برای سس سالاد و استفاده بر روی غذاها بسیار مناسب می باشند. اما برخی دیگر از آنها نقطه ی دود بالاتری دارند که برای آشپزی مناسب هستند. روغن آووکادو یکی از انواع روغن هاست که بدون اینکه کیفیت خود را از دست دهد، می تواند دمای بالایی را تحمل کند.
این روغن ضد التهابی است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، ویتامین E بالایی دارد، بنابراین برای سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است. اما روغن زیتون بکر دارای نقطه ی دود پایینی است، بنابراین برای استفاده در آشپزی در دمای بالا اصلا مناسب نیست.

برچسب غذایی روی روغن ها را مطالعه کنید

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

تمام روغن های آشپزی دارای چربی و کالری یکسانی می باشند. یک قاشق چای خوری از آنها معادل 5 گرم چربی و 45 کالری است. اما چیزی که باید به دنبال آن باشید این است که آیا روغن های آشپزی دارای چربی های غیر اشباع مونو، پلی و یا چربی های اشباع هستند. شما باید کمترین میزان چربی های اشباع و بیشترین میزان چربی های غیر اشباع مونو و پلی را استفاده کنید. شما می توانید آنها را در روغن آفتابگردان اولئیک، روغن کاژیره ی اولئیک بالا، روغن زیتون، روغن بذر کتان و روغن کوینولا بیابید.

روغن های اشباع را به طور کلی حذف نکنید

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

متخصصان تغذیه و رسانه ها برای سال های زیادی بر روی مضرات چربی های اشباع اصرار داشتند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که آنها لزوما علت بسته شدن رگ ها و ترویج بیماری های قلبی نیستند. برخی از چربی های اشباع واقعا برای شما مناسب هستند. مثلا چربی موجود در روغن نارگیل، نوعی چربی اشباع است که تری گلیسرید با زنجیره ی متوسط نامیده می شود. از آنجا که چربی های اشباع در دمای اتاق جامد هستند (بدین معنا که در برابر دمای زیاد و اکسیداسیون مقاومت می کنند)، بنابراین روغن نارگیل برای آشپزی با دمای زیاد مثل سرخ کردن مناسب است.

مصرف روغن های کلد پرس (کمپرس سرد) را فراموش نکنید

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

کلد پرس یا پرس سرد به فرآیندی اشاره دارد که در آن روغن از گیاه، دانه یا میوه های مغزدار گرفته شده است و مخالف روشی است که در آن برای گرفتن روغن از دمای بالا استفاده می شود. هر روش دیگر برای استخراج روغن باعث تولید روغن هایی می شود که بیشتر تصفیه شده وعملیات شیمیایی بیشتری بر روی آنها انجام می شود. این عملیات موجب از بین رفتن طعم، عطر و خاصیت غذایی روغن می شود.

اگر در انتخاب روغن شک دارید، از روغن زیتون استفاده کنید

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

برای هر مصرفی به جز پخت و پز با حرارت بالا، روغن زیتون بکر یک انتخاب فوق العاده است. روغن بکر روغنی است که تحت فشار به دست آمده و هیچ عملیات شیمیایی بر روی آن انجام نشده است. روغن زیتون یکی از روغن هایی است که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و استخراج آن برای اولین بار در کتاب مقدس عبری ثبت شده است. اما مصرف آن در سوخت، لوازم آرایشی، ساخت صابون و حتی اهداف مذهبی به 2600 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. روغن زیتون بکر کمی با کیفیت تر از روغن زیتون معمولی است.

روغن زیتونی را انتخاب کنید که رنگ بطری آن تیره تر باشد

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

بطری های تیره با جلوگیری از ورود نور موجب دوام بیشتر روغن زیتون می شود. نور خورشید موجب ورود رادیکال های آزاد به روغن زیتون و خراب شدن آن می شود. رادیکال های آزاد، عناصر شیمیایی هستند که می توانند در بدن ما با آزادی حرکت کرده و به سلول ها آسیب برسانند. نگهداری روغن زیتون در بطری های شیشه ای نیز بهتر از بطری های پلاستیکی است، چرا که از ورود مواد شیمیایی خطرناک به روغن جلوگیری می کند. (مصرف بطری پلاستیکی تنها در صورتی مجاز است که آن مواد پلاستیکی فاقد بیسفنول آ باشند).

بهتر است از روغن زیتون محلی استفاده کنید

آیا انتخاب روغن های آشپزی اهمیت دارد؟ ، برنافیت

روغن زیتون همواره یکی از روغن های همه منظوره، سالم و خوشمزه بوده است. اما برخی از تحقیقات، نتایج نگران کننده ای در مورد صنعت روغن زیتون گزارش می کنند و آن هم مخلوط کردن روغن برخی از سبزیجات ارزان با مواد دیگر و فروش آنها به اسم روغن زیتون است. بنابراین بهترین گزینه این است که آنها را از بازار کشاورزان یا مغازه های محلی کوچک تهیه کنید. اگر قصد دارید از سوپر مارکت خرید کنید به برچسب روی آن و زمان برداشت زیتون توجه کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments