گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

در نظر گرفتن خاصیت داروهای گیاهی و شیمیایی برای مردانی که از سرطان پروستات رنج می برند و تحت درمان هستند، بسیار اهمیت دارد.

دانشمندان دانشگاه تگزاس به این نتیجه دست یافتند که ترکیب برخی از گیاهان از هجوم سلول های سرطانی جلوگیری می کند، توانایی سرطان برای گسترش به سلول های استخوان را کاهش می دهد و از طریق آثار ضد التهابی بر نقشه ی ژنتیکی سلول ها، آپوپتوز را افزایش می دهد.

عصاره ی برگ رزماری

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

150 میلی گرم عصاره ی برگ رزماری معادل 34.5 میلی گرم آنتی اکسیدان فنولیک می باشد.

رزماری که یک گیاه مهم طعم دهنده در رژیم غذایی مدیترانه ای می باشد، شامل دو ترکیب پیشگیری کننده می باشد: کارنوسیک اسید و رزمارینیک اسید. این ترکیبات، ضد باکتری و دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی قوی می باشند. مصرف این گیاه نه تنها جذب آنتی اکسیدان را افزایش می دهد، بلکه بدن را نیز در تولید مواد آنتی اکسیدانی نیرومند می سازد.

عصاره ی زردچوبه

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

100 میلی گرم عصاره ی زردچوبه معادل 4.5 میلی گرم زردچوبه و 7 میلی گرم کورکومینوید است.

این ادویه ی آسیایی به خانواده ی ریشه ی زنجبیل تعلق دارد. این ماده به دلیل خواص ضدعفونی، ضد التهابی و تسکین دهنده ی هضم بیش از 4000 سال است که در طب آیو ودا (آسیایی- هندی) و طب چینی برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله آرتروز، زخم، بیماری های کبد، اختلالات گوارشی، دیابت و سرطان به کار می رود.

زردچوبه از لختگی بیش از حد خون جلوگیری می کند، موجب تعادل میزان کلسترول می شود، سلامت کلی بدن را افزایش و سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش می دهد. حتی برخی از مطالعات نشان داده است که این ماده از تباهی مغز در دوران پیری پیشگیری می کند.

عصاره ی زنجبیل

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

100 میلی گرم عصاره ی زنجبیل معادل 16.2 میلی گرم ترکیبات تند و 4.3 میلی گرم زینجیبرن است.

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی، ضد تهوع و ضدعفونی کننده می باشد و هزاران سال است که به عنوان یک درمان در طب سنتی به کار برده شده است. این گیاه به تسکین سرفه کمک می کند و یکی از بهترین مسکّن ها برای درمان دریازدگی است. ترکیبات فعال زنجبیل به عنوان یک آنتی اکسیدان و مهار کننده ی طبیعی کوکس 2 عمل می کند.

عصاره ی ریحان مقدس

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

100 میلی گرم عصاره ی ریحان مقدس

ریحان مقدس، یک گیاه دارویی آیو ودایی است که همانند زردچوبه به دلیل داشتن خواص پیشگیری کننده مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده است. ترکیبات فعال آن که شامل اوژنول، کارواکرول، اولئانولیک اسید و اورسولیک اسید است کوکس 2 را مهار می کند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و سطح قند خون را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده است که ریحان مقدس فرآیندهای رشد را مهار می کند، چرا که در غیر این صورت موجب افزایش و رشد سلول های سرطانی می شد. این ماده ضد متاستاز است، تهاجم و چسبندگی سلول های سرطانی را مهار می کند و همراه با شیمی درمانی به آسیب پذیری و مرگ سلول های سرطانی کمک می کند.

عصاره ی برگ چای سبز

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

100 میلی گرم عصاره ی چای سبز معادل 45 گرم پلی فنول است.

چای سرشار از کاتچین است که متعلق به گروهی از ترکیبات گیاهی دارویی به نام پلی فنول است. چای سبز بهترین منبع کاتچین اپی گالوکتشین گالات است. کاتچین ها از آسیب های سلولی که به دلیل استرس اکسیداتیو ایجاد شده است پیشگیری می کند و چندین مسیر سلولی سیگنالیک و متابولیک را که موجب افزایش رشد سلول های سرطانی می شود، تغییر می دهد.

پلی فنول های چای دارای آثار بسیار مفیدی در پیشگیری از ایجاد سرطان، آپوپتوز، آنژیوژنز و متاستاز دارد.

پلی فنول های چای سبز نیز مستقیما بر روی پردازش بدن در مواد تولید کننده ی سرطان تاثیر می گذارد و بیان آنزیم هایی را که در ایجاد سرطان پروستات نقش دارند، کاهش می دهد.

به خصوص در مورد سرطان پروستات ، مطالعات نشان داده است که چای سبز از گسترش سلول های سرطانی از محل ضایعات پیش سرطانی جلوگیری می کند.

زرشک

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

40 میلی گرم زرشک، معادل 2.4 میلی گرم بربرین است.

این گیاه، مصرف 2500 ساله دارد و سرشار از مواد شیمی گیاهی به نام بربرین است. بربرین فعالیت موتور سوخت و ساز سلول ها (میتوکندری) است و می تواند از سرطان جلوگیری کند. به علاوه، بیان آنزیم های کوکس 2 و التهاب را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده است که در لوله های آزمایش سلول های سرطان پروستات ، بربرین با تحریک آپوپتوز، رشد سلول ها را مهار می کند. برخی از نقشه های بقای سرطان سلولی نیز به دلیل وجود بربرین خنثی می شود.

عصاره ی پونه ی کوهی

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

40 میلی گرم عصاره ی پونه ی کوهی معادل 1.6 میلی گرم آنتی اکسیدان فنولیک می باشد.

این گیاه مدیترانه ای، به دلیل محتوای حجیم مواد شیمیایی گیاهی به نام فنولیک اسید و فلاونول دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی می باشد. مطالعات نشان داده است که پونه ی کوهی به طور گزینشی سلول های سرطانی را از بین می برد. این ماده منبع کورستین که یک فلاونول آنتی اکسیدان و ضد التهابی است، می باشد.

عرقچین بایکال

گیاهان ضد التهابی مفید برای پروستات

20 میلی گرم از عصاری این گیاه معادل 3.4 میلی گرم مشتق بایکالین و 0.08 میلی گرم وگونین است.

این گیاه، یک گیاه چینی است که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی می باشد. آزمایش ها نشان داده است که این ماده فعالیت های آنزیم کوکس 2 را مهار می کند و تولید پروستاگلاندین ایکوزانوئید التهابی E2 را کاهش می دهد.

مطالعات بر روی حیوانات نیز تاثیر شگرف این ماده را بر روی رشد سلول های سرطانی نشان داده است. یکی از مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که مصرف 7 هفته از عصاره ی این ماده موجب کاهش 50 درصدی حجم تومورهای پروستات می شود. مطالعات دیگر نیز از کاهش 66 درصدی این تومورها با همین مدت زمان استفاده نشان دادند.

وگونین که عنصر فعال گیاه عرقچین بایکال است از تولید آنزیم هایی که برای بقای سلول های سرطانی نیاز است جلوگیری می کند. در نتیجه ی این انسداد، سلول های سرطانی اقدام به خودکشی می کنند (آپوپتوز).

بهترین مکمل های ضد التهابی کدامند؟

مکمل های خوراکی، گزینه های جایگزین دارویی خوبی برای افراد مبتلا به آرتروز می باشند. مکمل های ضد التهابی ، وظیفه ی تشخیص، پیشگیری و یا درمان بیماری ها را بر عهده ندارند اما دارای اثرات مفیدی می باشند.

سازمان غذا و دارو نیز محصولات مکمل خوراکی و مواد تشکیل دهنده ی آنها را تایید می کند. مکمل های خوراکی تحت مقررات متفاوتی از غذاها و داروهای معمولی ساخته می شوند.
برخی از مکمل ها، دارای خواص ضد التهابی می باشند. در این مقاله، برخی از مکمل های ضد التهابی معرفی شده اند.

مکمل های ضد التهابی: کندر

کندر درختی است که اصالت آن به هندوستان باز می گردد. کندر از صمغ پوسته ی درخت گرفته می شود. کندر که در دسته بندی گیاهان آیورودا است، دارای خواص ضد التهابی و ضد دردی می باشد. مکمل های آن به صورت قرص یا کپسول وجود دارند و شما می توانید به طور نرمال 300 تا 400 میلی گرم از آن را به صورت روزانه مصرف کنید.

مکمل های ضد التهابی: بروملین

بروملین، گروهی از آنزیم های پروتئینی محلول در آب است که در ریشه و میوه ی آناناس یافت می شود. بروملین دارای آثار ضد التهابی است و این آثار زمانی رخ می دهد که مهاجرت و فعال سازی گویچه های سفید را تحت تاثیر قرار داده باشد. مکمل های بروملین به شکل قرص و کپسول وجود دارد و مصرف نرمال آنها 500 تا 2000 میلی گرم، سه بار در روز در بین وعده های غذایی می باشد.

مکمل های ضد التهابی: گیاه پنجه ی گربه

گیاه پنجه ی گربه از پوست ریشه ی خشک درخت تاک چوبی در جنگل های بارانی آمازون واقع در پرو و دیگر قسمت های جنوب آمریکا به دست می آید. این ماده به شکل کپسول، قرص، مایع و چای کیسه ای وجود دارد. مصرف مجاز روزانه ی آن 250 تا 1000 میلی گرم در روز است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، فاکتور نکروز تومور را از بین می برد و سیستم ایمنی را تحریک می کند.

مکمل های ضد التهابی: کندرویتین

کندرویتین، یک جزء از بافت همبند انسان است که در استخوان و غضروف یافت می شود، در مکمل ها نیز کندرویتین سولفات از نای گاو گرفته می شود. کندرویتین، درد را کاهش می دهد و دارای خواص ضد التهابی می باشد. این مکمل کاربرد مفاصل را نیز بهبود می دهد و پوکی استخوان را به تعویق می اندازد. این ماده به صورت قرص، کپسول و پودر یافت می شود. این مکمل می تواند روزانه 800 تا 1200 گرم استفاده شود.

مکمل های ضد التهابی: پنجه ی شیطان

این گیاه، یک بوته ی چهار فصل بومی جنوب آفریقاست که دارای شاخ و برگ سبز، گل های قرمز و تیغ های قلاب مانند ریزی است که میوه ی آن را می پوشاند. این گیاه به این دلیل به پنجه ی شیطان معروف است که دارای قلاب می باشد. این گیاه دارای ریشه ها و جوانه های انشعابی است. ریشه های ثانویه که از ریشه های اولیه می رویند تکمه نامیده می شوند. این ریشه ها و تکمه ها دارای خواص آرام بخش و ضد التهابی می باشند. همچنین اسید اوریک را در مبتلایان به نقرس کاهش می دهند و به هضم غذا کمک می کنند. این مکمل به صورت کپسول، رنگ، پودر و مایع وجود دارد. میزان مجاز مصرف این مکمل 750 تا 1000 میلی گرم در روز است.

مکمل های ضد التهابی: روغن ماهی

مکمل های روغن ماهی از روغن ماهی های آب سرد مثل ماکرل، سالمون، شاه ماهی، ماهی تن، ماهی هالیبوت و ماهی کاد گرفته می شود. روغن ماهی، منبع اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. مصرف 3.8 گرم روغن ماهی برای افرادی که دچار رماتیسم مفاصل هستند توصیه می شود.

مکمل های ضد التهابی: کتان

بذر گیاه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد. برخی از چربی های موجود در بذر کتان تبدیل به مواد فعال موجود در روغن ماهی می شوند. بذر کتان به صورت کپسول، روغن، بلغور و آرد وجود دارد. کپسول های آن 1000 تا 1300 میلی گرمی است، اما میزان مجاز مصرف روزانه ی آنها بیان نشده است.

مکمل های ضد التهابی: زنجبیل

زنجبیل از ریشه ی تازه و یا خشک گیاه زنجبیل به دست می آید. این ماده درست مثل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مهار کننده های COX2 دارای خواص ضد التهابی می باشد. زنجبیل مواد شیمیایی موجود در بدن را که موجب التهاب می شود از بین می برد. این ماده به شکل کپسول، عصاره، پودر، روغن و چای یافت می شود. مصرف 2 گرم زنجبیل در سه وعده ی مختلف یا 4 فنجان چای زنجبیل در روز توصیه می شود.

مکمل های ضد التهابی: گاما لینولئیک اسید

این ماده، نوعی اسید چرب امگا 6 است که در روغن دانه ی برخی از گیاهان خاص مثل روغن گل پامچال شب، روغن توت سیاه و سفید و روغن گل گاو زبان یافت می شود. این ماده به شکل کپسول و یا روغن وجود دارد. مصرف 2 تا 3 گرم از این ماده به صورت روزانه توصیه می شود.

مکمل های ضد التهابی: متیل سولفونیل متان

متیل سولفونیل متان، یک ترکیب سولفوری ارگانیک است که به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، غلات، حیوانات و انسان ها یافت می شود. اما وقتی غذا فرآوری می شود، متیل سولفونیل متان آن نیز از بین می رود. مکمل های این ماده برای کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز به کار می رود. این مکمل ها به شکل کپسول، مایع، پودر و یا کرم های موضعی مصرف می شوند. میزان مجاز مصرف خوراکی آنها 1000 تا 3000 میلی گرم در روز همراه با وعده های غذایی می باشد.

مکمل های ضد التهابی: کورستین

کورستین یک ماده ی شیمیایی است که در مواد غذایی مختلفی چون سیب، پیاز، چای و توت وجود دارد. این ماده در برخی از گیاهان نیز وجود دارد. کورستین دارای خواص ضد التهابی می باشد. این ماده مواد شیمیایی التهابی مثل لوکوترین و پروستاگلاندین ها را از بین می برد. از آنجا که تحقیقات زیادی بر روی این ماده نشده، میزان دقیق مصرف آن نیزمشخص نیست. اگر مایل به مصرف کورستین هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل های ضد التهابی: گیاه تندر خدا انگور

این گیاه از پوست ریشه ی یک گیاه انگور مانند در آسیا به دست می آید. این گیاه در طب سنتی چین برای درمان التهاب، درد مفاصل و بیش فعالی سیستم عصبی به کار می رود. در ایالات متحده، مطالعات بسیار کمی بر روی این ماده انجام شده، بنابراین دوز مصرفی روزانه ی آن دقیقا مشخص نیست.

مکمل های ضد التهابی: زردچوبه

زردچوبه یک بوته ی لیلی شکل چهار فصل است که بیشتر در هند، اندونزی و نواحی گرمسیر دیگر رشد می کند. ریشه ی زردچوبه که از خانواده ی زنجبیل می باشد، خشک می شود و به شکل پودر زرد رنگی در می آید که از آن می توان در غذاها، ادویه ها و طب آیورودا استفاده کرد. زردچوبه به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی بسیار معروف است و آنزیم ها و سیتوکینزهای التهابی را از بین می برد. این ماده به شکل کپسول و یا ادویه وجود دارد. مصرف مجاز روزانه ی آن 400 تا 600 میلی گرم سه بار در روز به شکل کپسول و یا 1 تا 3 گرم پودر ریشه ی آن می باشد.

نکته ای که باید در مورد مکمل های ضد التهابی رعایت کرد

یک تفکر رایج غلط  بر این باور است که مکمل ها بیشتر از داروهای تجویزی مورد اطمینان هستند. اما حقیقت این است که تمام این مکمل ها دارای عوارض جانبی می باشند. پیش از مصرف مکمل های خوراکی باید با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند شما را از عوارض جانبی و تداخلات بالقوه ی دارویی آگاه سازند. آثار مفید آنها، شما را نسبت به مصرفشان آگاه می سازد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments