برای کاهش وزن، چه مقدار کالری در وعده ی ناهار می توان مصرف کرد؟

بیشتر افرادی که قصد کاهش وزن دارند، حتما دفعات زیادی سالاد و کرفس را به عنوان وعده ی ناهار خود انتخاب کرده اند. اما طبق تحقیقات جدید، مصرف غذای کم کالری در وعده ی ناهار اصلا گزینه ی مناسبی نیست. مطالعه ی جدیدی که در مجله ی تغذیه ی بالینی آمریکا به چاپ رسید، نشان داد که مصرف بیشترین میزان کالری در وعده ی ناهار و مصرف کمترین میزان کالری در وعده ی شام به مرور زمان موجب کاهش وزن می شود.

در این مطالعه، 80 زن چاق و دارای اضافه وزن در سنین 18 تا 45 سال شرکت داده شدند و به آنها گفته شد که بزرگ ترین وعده ی روز خود را (یعنی 50 درصد از کالری روزانه) برای 12 هفته در وعده ی ناهار یا شام مصرف کنند. برنامه ی غذایی آنها به شکل زیر تقسیم شد: 15 درصد کالری برای صبحانه، 15 درصد برای میان وعده، 50 درصد برای ناهار و 20 درصد برای شام.

گرچه در این مطالعه، رژیم غذایی هرکس بر اساس نیازهای فردی او به کالری بنا شده بود، اما به طور کلی زنان باید روزانه 1500 کالری مصرف می کردند. 225 کالری برای صبحانه، 225 کالری برای میان وعده، 750 کالری برای ناهار و 300 کالری برای شام (یا بالعکس).

علاوه بر تقسیم کردن این میزان کالری بدین شکل، رژیم غذایی آنها سرشار از کربوهیدرات، اما مقدار کمی چربی های اشباع بود. 17 درصد از کالری آنها از پروتئین، 23 درصد از چربی، 60 درصد از کربوهیدرات و 400 گرم از میوه ها و سبزیجات به دست می آمد.

به علاوه، از آنها خواسته شد تا پنج روز در هفته را به مدت 60 ثانیه به یک فعالیت ملایم (مثل پیاده روی آرام) بپردازند.

طبق نتایج، در مقایسه با افرادی که 50 درصد کالری خود را برای شام مصرف می کردند، دسته ی دوم (یعنی افرادی که 50 درصد کالری خود را ناهار مصرف کردند) کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند (حدود 3 برابر).

برای این که یک ناهار رژیمی خوشمزه درست کنید می‌توانید از ته چین مرغ رژیمی دیدن کنید و از دستور پخت غذایی آن لذت ببرید.

اما چرا باید در وعده ی ناهار، کالری بیشتری از وعده ی شام مصرف کنیم؟

دلیل اصلی آن این است که دسته ی دوم (افرادی که بیشترین میزان کالری را در هنگام ناهار مصرف می کردند) دارای سطح انسولین ناشتای پایین تری در مقایسه با دسته ی اول بودند. در نتیجه، میزان افزایش قند خون ناگهانی دسته ی دوم در کنترل بود و پس از مدت کوتاهی دوباره دچار گرسنگی نمی شدند.

این مطالعه در مورد افراد چاق و بسیار چاق انجام شد و باید در نظر داشت که اگر شما جزء این دسته نیستید، ممکن است موفق به کاهش وزن در این مدت کوتاه نشوید.

اما به طور کلی، این مطالعه یک نتیجه ی کلی را در بر دارد و آن هم این است که مصرف بیشترین میزان کالری برای ناهار و مصرف کمترین میزان کالری برای شام، وزن شما را در وضعیت کنترل شده قرار می دهد و حتی به کاهش وزنتان نیز کمک می کند. برای محاسبه میزان کالری کلیک کنید. افرادی که علاقه به فست‌های خوشمزه دارند می‌توانید طرز تهیه همبرگر رژیمی رو با برنافیت امتحان کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments