چگونه استقامت روانی خود را پرورش دهیم؟

استقامت روانی به قدرتی اشاره می کند که افراد برای مقابله با مشکلات به کار می برند. برای ایجاد این استقامت روانی باید نکاتی از قبیل اعتماد به توانایی ها، گسترش افکار مثبت، مقابله با موانع و غیره را در زندگی به کار برد.

استقامت روانی ، واژه ای است که در روانشناسی برای اشاره به قدرتی به کار می رود که افراد برای مقابله با مشکلات و موفقیت ها به کار می برند. این استقامت به سوپراستارهای ورزشی، قدرت کافی برای مقابله با مشکلات و جراحات را می دهد. البته این استقامت تنها به ورزشکاران محدود نمی شود و می توان آن را به تمام بخش های زندگی ارتباط و تعمیم داد. اما چگونه این استقامت روانی را می توان پرورش داد و در زندگی شخصی به کار برد؟ در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره شده است.

1- استقامت روانی؛ به توانایی های خود اعتماد داشته باشید

استقامت روانی را پرورش دهیم - موفقیت - برنافیت

یکی از اهدافی که همواره باعث موفقیت می شود، داشتن یک خودباوری غیر قابل تزلزل است. افرادی که دارای استقامت روانی هستند، تصور نمی کنند که ممکن است موفق شوند، بلکه حتم دارند که موفق می شوند. گرچه بیشتر مطالعات استقامت روانی در زمینه ی ورزش انجام شده، اما مطمئنا به زمینه های دیگر زندگی نیز قابل تعمیم است. این اهداف را می توانید جهت کاهش وزن، ترک یک عادت بد و پیشرفت شغلی به کار ببرید.

2- استقامت روانی ؛ بیشتر بر روی انگیزه های درونی تمرکز کنید تا پاداش های خارجی

انگیزه های درونی، احساساتی هستند که از درون یک فرد بر می آیند. این انگیزه ها، افراد را به سمت جلو پیش می رانند تا بهتر و قوی تر عمل کنند. افرادی که دارای استقامت روانی هستند، در آخر یک رقابت به دنبال پاداش نمی گردند، بلکه مشارکت و فائق آمدن بر چالش ها را نوعی پاداش می دانند.

3- استقامت روانی ؛ اجازه ندهید موانع، شما را شکست دهند

استقامت روانی

ورزشکارانی که دارای استقامت روانی هستند، از شکست ها درس می گیرند و با احساس تازه ای از عزم و اراده به جای اول خود باز می گردند. شما می توانید این مسئله را در زندگیتان نیز به کار برید. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استقامت روانی، افکار منفی را دور می کند و به کنترل استرس و مقابله با مشکلات کمک می کند.

4- استقامت روانی؛ خود را هدایت کنید

استقامت روانی را پرورش دهیم - اهداف - برنافیت

افرادی که دارای استقامت روانی هستند، اجازه نمی دهند زندگی برایشان اتفاق بیافتد، بلکه خودشان زندگی را آنطور که دوست دارند، ایجاد می کنند. آنها با تعیین اهداف و ابتکار عمل به چیزهایی که می خواهند، می رسند. در زندگی روزمره، رسیدن به اهداف ملزم به برداشتن قدم هایی به سوی هدف است، حتی اگر این اهداف بسیار دور از ذهن به نظر برسند. استقامت روانی نیز، اتفاقی نیست که در یک لحظه رخ دهد، بلکه بیشتر مربوط به عادت های روزمره است. البته این بدان معنا نیست که برای موفقیت تنها باید به خود متکی باشید و از کمک گرفتن از دیگران سرباز بزنید، بلکه حتی ورزشکاران قَدَر نیز از مربیان و بزرگان خود کمک می گیرند.

5- استقامت روانی ؛ در برابر عوامل انحرافی، تمرکز خود را حفظ کنید

افراد نخبه حتی زمانی که زندگی آنها دچار اختلال می شود، باز هم توانایی تمرکز بر اهداف خود را دارند. مطمئنا هیچ کس نمی تواند شرایط ایده آل را برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کند، اما با کمی تدبیر می توان انحرافات را کنار زد و با ایجاد تمرکز دوباره به مسیر اصلی بازگشت.

6- استقامت روانی ؛ بدانید که زندگی پر از فراز و نشیب است

استقامت روانی

افرادی که دارای استقامت روانی هستند، می دانند که زندگی همیشه گل و بلبل نیست. آنها همواره انتظار سختی را دارند، اما به خود اعتماد دارند و می دانند که توانایی غلبه بر آنها را دارند. حتی آنها معتقدند که همین سختی ها و رقابت هاست که موجب استقامت روانی و موفقیت آنها می شود. این مشکلات است که به آنها می آموزد قادر به انجام چه کارهایی هستند.

7- استقامت روانی ؛ احساسات خود را کنترل کنید

محققان بر این باورند که کنترل احساسات، یکی از روش های استقامت روانی است. افرادی که دارای قدرت ذهنی هستند، می توانند بر سرنوشت خود کنترل داشته باشند. البته این کنترل احساسات در این افراد یک امر کاملا درونی است و عوامل خارجی در آن دخالتی ندارند. آنها خود را تنها مشاهده گر نمی دانند، بالعکس نقش فعالی در موفقیت های خود دارند.

8- استقامت روانی ؛ تعهد داشته باشید

استقامت روانی را پرورش دهیم - موفقیت - برنافیت

تعهد یکی از فاکتورهای اصلی در استقامت روانی محسوب می شود. یکی از مطالب مهم در این زمینه این است که پذیرش شکست ها سخت است، اما تعهد و پشتکار به شما موفقیت را در رقابت های آینده می آموزد. شما را از نقاط ضعف و قدرت خود آگاه می کند و کمک می کند تا بفهمید که موانع و شکست ها نمی تواند از ادامه ی حرکت بازتان  دارند.

9- استقامت روانی ؛ به کارهای خود یک چرخش مثبت دهید

تنها کار کردن بر روی اهداف، به مرور زمان به شما کمک می کند تا از نظر ذهنی در نگرش های استقامت روانی مشارکت کنید. با افزایش تلاش های دنباله دار، افراد بیش از پیش احساس موفقیت و کارآیی خواهند کرد. وقتی کارها، چالش برانگیز و ناخوشایند می شوند، پیشروی و افکار مثبت به برطرف کردن این احساسات کمک خواهند کرد.

10- استقامت روانی ؛ از دیگران کمک بگیرید

هیچ کس به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگران نمی تواند به اهداف خود دست یابد. حتی افراد حرفه ای نیز برای رسیدن به اهدافشان ،به افراد متخصص و محیط مثبت نیاز دارند. دوستان، آشنایان، خانواده و همه ی افراد می توانند شما را حمایت کنند تا به اهدافتان دست یابید. به زندگی افرادی که آنها را تحسین می کنید، نگاهی بیاندازید تا ببینید چگونه توانسته اند به استقامت روانی برسند.

guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کاربران ناشناس

بسیار جالب

مریم

خوب بود

علی

عالی