چه چیزی موجب می شود احساس بی کفایتی کنید؟

من یک نوجوان سرسخت بودم اما به شدت احساس بی کفایتی ، درک نشدن و تنهایی می کردم. دردم را با خشم نشان می دادم. پدرم همیشه می گفت: خدا به داد مردی برسد که می خواهد با تو سر کند!

در حال حاضر، با یک دختر جوان در پاکستان همکاری می کنم. مادر او سعی دارد بساط عروسیش را به راه بیاندازد. هر گاه خواستگار نامناسبی به سراغش می آید، مادرش به او می گوید: تو زشتی، چاقی. چه مرگت است؟ لباسهایت را عوض کن.

خواهر کوچک بهترین دوستم در تصمیم های خود او را وارد نمی کند. در عوض همه ی کارها را با مشورت دختر همسایه که در خیابان رو به رو زندگی می کند، انجام می دهد.

پیشنهاد برنافیت: رفع احساس فرسودگی

بله، گاهی اوقات زندگی غم انگیز می شود.

بسیاری از افراد حرف هایی می زنند یا کارهایی می کنند که معنای واقعی آنها را درک نمی کنند. اگر پدرم می دانست که گفتن مکرر این جمله در من این احساس را ایجاد می کند که همه ی مردها از سر من زیادی اند، هیچ گاه این حرف را به من نمی زد.

قصد بیشتر ما آسیب رساندن به دیگری نیست. بسیاری از ما این کار را انجام می دهیم به خاطر اینکه فشار و درد بر روی ما آنقدر زیاد است که نمی دانیم چه کار کنیم. در نتیجه سعی می کنیم آن را بر روی سر دیگری بریزیم. این کار به ما کمک می کند تا درد کمتری را متحمل شویم.

دانستن این موضوع شاید درک آن را آسان تر کند، اما هیچ چیز را تغییر نمی دهد. باور محدود کننده ای که پیدا کرده ایم راحل نمی کند، به ما احساس زیبایی و زشتی نمی دهد، تنها آزاردهنده است.

بیشتر ما این درد را متحمل می شویم و سعی می کنیم راهی برای خارج شدن از نفس خود بیابیم تا دوباره احساس تکامل کنیم و به خود واقعی دست یابیم. گاهی تمام انرژی خود را بر روی احساس آزار دهنده ای که دوستمان بر ما تحمیل کرده می گذاریم و یا نهایت سعی خود را می کنیم تا ذره ای از محبت مادر را به خود جلب کنیم. به دنیا التماس می کنیم تا بر زخم درون ما مرهم بگذارد.

اما درست در لحظاتی که احساس بی کفایتی می کنیم، فرصت یک نگرش عمیق تر، فرصت رهایی و فرصت خود درمانی را خواهیم داشت.

در هر فردی، قطعه ای از طلا وجود دارد. همه ی ما از درون تکمیل هستیم، حتی همه ی ما در ناکاملی ها کامل هستیم. این ذهن ماست که درست و غلط و خوب و بد را می سازد. این معیارهای قضاوت به ما اجازه می دهد که یکدیگر را محکوم کنیم و خودمان را شرمنده سازیم.

اما همه ی ما این قدرت را داریم که به این قطعه از طلا دست یابیم. این طلا، درون ماست. فرصت ها همیشه وجود دارند اما شاید همچنان گاهی احساس بی کفایتی می کنیم. گاهی هیچ چیز درست پیش نمی رود. مشکلات بسیاری سر راه ما وجود دارند، مثلا گاهی از شغل خود راضی نیستیم یا رابطه ی ما با مشکل مواجه شده و احساس می کنیم هیچ کس به فکر ما نیست.

این قطعه از طلا همواره در ما وجود دارد اما آن را احساس نمی کنیم چرا که مشغول چیزهایی هستیم که از وجود آنها در زندگیمان راضی نیستیم. اگر خوب دقت کنید، خواهید دید که هر چه بیشتر بر روی چیزهایی که دوستشان ندارید تمرکز کنید ،احساس بدتری به شما دست خواهد داد. گاهی اوقات آنقدر بر روی آنها متمرکز می شوید که احساس افسردگی به شما دست می دهد. در حقیقت آنقدر هرج و مرج را تحریک کرده اید که حقیقت شما را دفن کرده است.

شما قدرت آن را دارید که از تاریکی ها بیرون روید و به قسمتی از خود اتصال یابید که ارزش رسیدن به آن را دارد.

چنین چیزی در دنیا وجود ندارد. اصلا در این مقاله نمی گنجد. حتی در تمرین های یوگا و جلسات درمانی شما نیز وجود ندارد، تنها در درون شماست.

همه ی اینها عالی هستند. من آنها را دوست دارم. دوست دارم چیزهایی را که برای درمان قلب و دوست داشتن خودم یاد گرفته ام با دیگران به اشتراک بگذارم. معلمان و مربیان خود را نیز دوست دارم. اما هیچ کدام از آنها واقعیت من نیستند. تنها راهی به سوی آن هستند. اگر واقعا می خواهید احساس بی کفایتی نکنید، باید علایق خود را جمع کنید و با استفاده از این ابزار، به درون خود نگاه کنید.

وقتی افکار منفی را رها می کنید و به جای آن آگاهی را در خوشی های زندگی، آنچه که می خواهید، زیبایی طبیعت و ستاره های آسمان جایگزین می کنید، احساس رهایی به شما دست می دهد.

پیشنهاد برنافیت: تاثیر تفکر مثبت در چهره

با این روش خواهید دید چیزهایی را که قادر به انجام آن نبودید و احساس بدی نسبت به آنها داشتید، تبدیل به چیزهایی کرده اید که احساس خوبی به آنها دارید.

بزرگ ترین ابزار ایجاد تغییر، اغلب آسان ترین آنها هستند. چیزهایی را بیابید که نسبت به آنها احساس توجه و شادی می کنید. از شر کلماتی که روح شما را آزار می دهند رها شوید.

وقتی حس می کنید حق انتخاب دارید، دیگر احساس گناه نخواهید کرد. وقتی احساس گناه نکنید، احساس قدرت برای دست یافتن به قطعه طلای درونی و خود کاملتان را خواهید داشت. در این مکان امن و کامل، دیگر چیزهایی که اطرافیان به شما می گویند، احساس بی کفایتی در شما ایجاد نمی کند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments