رازهای لاغری با قهوه که هر کسی باید بداند!

قهوه تلخ که یک نوشیدنی مورد علاقه برای همه است و به کاهش وزن کمک می‌کند.این ماده‌ی سرشار از کافئین، فواید بسیاری دارد که حدود 80 درصد از جمعیت جهان روزانه قهوه مصرف می‌کنند، اما تعداد کمی از فواید لاغری با قهوه تلخ باخبرند. در ادامه با تیم برنافیت همراه باشید تا با فواید کاهش وزن با قهوه آشنا شوید.

لاغری با قهوه

وقتی شب امتحان هنوز یک سوم از کتاب خونده نشده بود، تنها نوشیدنی که می‌توانست شما را بیدار نگه دارد، یک فنجان قهوه بود. قهوه فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد که از کشور آفریقا بوده و امروزه در تمامی نقاط کشور پخش شده است. جمعیت کل جهان،به طور میانگین  160 میلیون کیسه قهوه در سال مصرف می‌کنند که طبق آمار به دست آمده امروزه در بیش از 70 کشور دنیا قهوه کشت می‌شود. دانه‌ی قهوه به مدل‌های مختلفی برشته می‌شوند که متناسب با عطر و طعم آن، درجات مختلفی برای این محصول در نظر گرفته می‌شود.

لاغری با قهوه به دلیل کالری کم امکان پذیر است. طبق تحقیقات انجام شده به این موضوع رسیدند که یک فنجان قهوه اگه به طور منظم مصرف شود موجب مدیریت وزن می‌شود. حدود 30 دقیقه قبل از وزرش اگر یک فنجان قهوه بخورید به کاهش چربی کمک می‌کند و موجب عرق کردن بیشتر می‌شود. برای کاهش چربی شکم، پیشنهاد برنافیت برنافیت قهوه سیاه و قهوه سبز است. قهوه دارای مواد مغذی مانند: منیزیم، پتاسیم، نیاسین و آنتی اکسیدان است، که موجب سلامت گوارش می‌شود.

خواص قهوه تلخ برای لاغری

1. لاغری با قهوه؛ نقش اسید کلروژنیک به عنوان آنتی اکسیدان

  • وجود ترکیبات خاصی مثل اسید کلروژنیک در قهوه نقش مهمی در کاهش وزن ایجاد می‌کند.
  • وقتی پس از یک وعده‌ی غذایی قهوه  مصرف می‌کنید، کلروژنیک موجود در آن تولید گلوکز را در بدن کاهش می‌دهد. در همین زمان تولید سلول‌های چربی جدید نیز کاهش می‌یابد.
  • این پروسه تنها زمانی رخ می‌دهد که یک فرد قهوه تلخی می‌نوشد که سرشار از کافئین و کلروژنیک اسید است.
  • هر چند افزودن شیر یا خامه به قهوه طعم بهتری به آن می‌دهد، اما کمکی به کاهش وزن نمی‌کند.

2. کاهش وزن با قهوه؛ سرکوب اشتها

  • کافئین موجود در قهوه فعالیت متابولیک را تحریک کرده و سطح انرژی را بالا می‌برد. این کار موجب سرکوب اشتها می‌شود. یک فنجان قهوه‌ی تلخ حاوی 5.4 کالری است و جزء نوشیدنی‌های کالری آزاد به شمار می‌آید.

3. لاغری با قهوه؛ تاثیر بر روی میزان کالری

  • نوشیدن قهوه تلخ تاثیر زیادی بر روی سطح کالری دریافتی روزانه‌ی شما دارد. از آنجا که قهوه تلخ موجب افزایش فعالیت متابولیک می‌شود، فعالیت شما را بیشتر می‌کند و کالری سوزی را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه با مصرف روزانه‌ی قهوه می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید.
  • نوشیدن قهوه پیش از ورزش بهترین راه برای سوزاندن کالری است.

4. تاثیر قهوه در کاهش وزن؛ کاهش محتوای آب بدن

  • برخی از افراد به دلیل وجود چربی یا آب اضافی در بدن، دچار افزایش وزن هستند. نوشیدن قهوه به دلیل تکرر ادرار، محتوای آب بدن را کاهش می‌دهد. دلیل آن نیز وجود کافئین فراوان در آن می‌باشد.
  • با کمک این روش، وزن اضافی که به دلیل محتوای آب اضافی بدن به جود می‌آید، بدون هیچ گونه عوارض جانبی از بین می‌رود.

5. لاغری با قهوه ؛ موجب کاهش وزن 

  • قهوه تلخ بر روی کاهش وزن موقت تاثیر می‌گذارد، چرا که آب اضافی ناخواسته‌ی بدن و تجمع مایعات بدن را از طریق ادرار کاهش می‌دهد.
  • کاهش وزن دائمی تنها زمانی رخ می‌دهد که محتوای چربی در بدن کاهش می‌یابد. قهوه تلخ با سوزاندن کالری بیشتر به صورت تدریجی به کاهش وزن دائم کمک می‌کند.

هشدار برای کاهش وزن با قهوه

  • مصرف بیش از اندازه‌ی هر چیز دارای عوارض جانبی می‌باشد. به همان میزان که مصرف قهوه تلخ مفید است، افراط در آن موجب احتباس آب در بدن می‌شود. یکی از عوارض مصرف قهوه احتباس در بدن به وجود آمدن مشکلات قلبی می‌باشد.
  • پس نوشیدن 2 فنجان قهوه در روز توصیه می‌شود.

کاهش وزن با قهوه

خوردن قهوه ناشتا چه تاثیری دارد؟

اصلاً خوردن قهوه ناشتا تاثیری دارد؟ آیا خوردن قهوه، اول صبح ناشتا کار درستی است یا خیر؟ قصد داریم در ادامه با یک سری از مزایا و معایب خوردن قهوه ناشتا را بررسی کنیم.

مواردی که خوردن قهوه ناشتا باعث می شود

  1. افزایش هوشیاری
  2. کاهش درد عضلانی
  3. افزایش سوخت و ساز
  4. کاهش وزن سریع با قهوه

مضرات خوردن قهوه ناشتا

  1. ترشح اسید بیشتر در معده به خاطر وجود کلوژنیک
  2. فشار خون
  3. سوء هاضمه، نفخ و زخم معده
  4. ادرار آور
  5. کاهش میل به صبحانه
  6. عصبانیت، پرخاشگری و افسردگی
  7. پوکی استخوان به دلیل دفع کلسیم
  8. مقاومت بدن نسبت به انسولین
  9. تشدید استرس

برخی از قهوه‌هایی که موجب کاهش وزن می‌شوند

امروزه مصرف تنقلات و فست‌فود افزایش پیدا کرده و افراد دچار اضافه وزن شده‌اند. ناگفته نماند که مصرف قهوه به تنهایی موجب لاغری نمی‌شود و در کنار قهوه باید رژیم غذایی سالم به همراه ورزش نیز باشد.

1. قهوه‌ی اسپرسو

قهوه‌ی اسپرسو بسیار تیره است و یکی از تلخ‌ترین قهوه‌ها به شمار می‌رود. قهوه اسپرسو که دارای کافئین است بسیار مناسب برای قبل از ورزش است به دلیل اینکه باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و بهتر شدن عملکرد ورزشی می‌شود و باعث سوزاندن کالری می‌شود. لاغری قهوه با اسپرسو را تجربه کنید چرا که خوردن قهوه اسپرسو موجب کاهش وزن نیز می‌شود. کافئین موجود در اسپرسو موجب گرما شده و کالری سوزی را افزایش می‌دهد.

2. قهوه سبز

قهوه‌ای که تفت داده نشده و سبز رنگ است به عنوان قهوه سبز شناخته شده است. مصرف قهوه سبز فواید زیادی دارد از جمله این‌که اگر قهوه سبز میل کنید موجب آب شدن چربی شکم و اطراف کمر می‌شود و احساس سیری بیشتری هم خواهید داشت.پس لاغری با قهوه سبز به راحتی امکان پذیر است اما هر مواد خوراکی باید به اندازه مصرف شود و اگر افراط در مصرف آن داشته باشید دچار مشکلات می‌شوید.

3. قهوه گانودرما

کسانی که از طعم قهوه لذت می‌برند و علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود قهوه گانودرما را امتحان کنند. برای این که اثر لاغری قهوه گانودرما را ببینید باید هر روز دو نوبت صبح و عصر میل کنید تا تاثیر قهوه گانودرما را حس کنید.

4. قهوه عربیکا

قهوه عربیکا دارای کیفیت بالایی است و رنگ روشنی دارد و یکی دیگر از خوش طعم‌ترین قهوه‌های جهان است. در قهوه عربیکا به دلیل کافئین بالا، متابولیسم بدن افزایش می‌یابد که این اتفاق با نوشیدن قهوه عربیکا موجب لاغری می‌شود.

مصرف قهوه و آب باعث سیری شده و موجب جلوگیری وسوسه‌ی غذا خوردن می‌شود اما اگر بیش از اندازه باشد در طولانی مدت موجب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. می‌توانید برای کاهش این مشکلات قهوه را با آب میل کنید تا درگیر کمبود آب بدن نشوید.

مصرف بیش از حد قهوه موجب:

  • تحریک اعصاب
  • تهوع
  • گیجی
  • کاهش تمرکز
  • آسیب به ارگان‌های بدن

بسیاری از نوجوانان برای دریافت انرژی بیشتر، پیش از مسابقه‌ی فوتبال یا برای بیدار ماندن در شب‌های امتحان کافئین مصرف می‌کنند، اما نوشیدن بیش از حد مواد کافئینه برای سلامت آنان مضر است. افراد بزرگسال 400 میلی‌گرم و نوجوانان، زیر 100 میلی‌گرم در روز می‌توانند کافئین مصرف کنند. این در حالی است که کودکان زیر 12 سال به هیچ وجه مجاز به مصرف کافئین نمی‌باشند.

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده‌ی مخدر است که به طور طبیعی در برگ‌ها و دانه‌های بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. البته ممکن است به صورت مصنوعی نیز ساخته شود و به برخی از نوشیدنی‌ها و غذاها اضافه شود. کافئین، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و هوشیاری را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد برای افزایش انرژی و بهبود موقت خلق و خو از کافئین استفاده می‌کنند.

مضرات کافئین که باید بدانید!

تحقیقات نشان داده است که کافئین به میزان کم، خلق و خو، هوشیاری، دقت و پردازش اطلاعات را افزایش می‌دهد. اما این تحقیقات اغلب بر روی افراد بزرگسال انجام شده، نه کودکان و نوجوانان. به علاوه بدن برخی افراد به کافئین حساس‌تر است و حتی میزان کم کافئین در آنان نیز ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند. عوارض کافئین ممکن است تنها چند دقیقه پس از مصرف آن شروع شود. در ادامه به برخی از عوارض جانبی مصرف کافئین اشاره شده است:

  • بی‌خوابی
  • بی‌قراری
  • التهاب
  • تپش قلب
  • لرزش عضلانی
  • عصبانیت
  • معده درد
  • سر درد
  • اشکال در تمرکز
  • افزایش فشار خون

چگونه اثر کافئین بر روی نوجوانان متفاوت از بزرگسالان است؟

کافئین موجب توقف رشد کودکان می‌شود و اتصلات اصلی مغز را دچار مشکل می‌کند. در بزرگسالی، درست زمانی که مغز دارای بیشترین اتصالات عصبی است، کافئین این اتصال را کمتر کارآمد می‌سازد. کافئین بر روی خواب کودکان نیز تاثیر می‌گذارد. به ازای هر 10 میلی‌گرم کافئینی که یک پسر 13 ساله مصرف می‌کند، 12 درصد از خواب هشت ساعت و نیمه‌ی او کم می‌شود. کم خوابی نوجوانان بر روی تحصیل، سلامت جسمی و روحی آنان نیز تاثیر دارد.

کافئین موجب دفع کلسیم و به مرور زمان منجر به تحلیل و پوکی استخوان می‌شود. به علاوه مشکلاتی چون بیماری‌های قلبی و مداخله با داروها را ایجاد می کند. دختران و پسران پس از سن بلوغ عکس العمل‌های متفاوتی نسبت به کافئین دارند. به طور کلی پسران، عکس‌العملی شدیدتر از دختران به کافئین نشان می‌دهند. مثلا پس از مصرف قهوه پسران بیشتر دچار تپش قلب و دختران بیشتر دچار فشار خون (دیاستولیک) می‌شوند.

ضررهای قهوه برای کودکان

آیا مصرف کافئین منجر به اعتیاد می‌شود؟  

افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، ممکن است پس از ترک آن دچار علائم شدیدی شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • سر درد
  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • مشکلات تمرکز
  • مشکل در تکمیل وظایف
  • کج خلقی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • علائم آنفولانزا مانند (حالت تهوع، استفراغ، درد ماهیچه‌ای و…)
  • اختلال فعالیت‌های روحی و عملکرد‌های شناختی

آیا نوجوانان مجاز به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند؟

برخلاف هشدارها، بسیاری از نوجوانان به صورت منظم نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند. یک نوشیدنی انرژی‌زا به تنهایی حاوی 500 میلی‌گرم کافئین (یعنی معادل 14 بطری نوشابه‌ی کوچک) است. علاوه بر کافئین، این نوشیدنی‌ها حاوی مواد دیگری هستند که برای نوجوانان مضرند.

چگونه نوجوانان را ترغیب به محدود کردن مصرف کافئین کنیم؟

زمانی که پیش فرزندان خود نیستید، کنترلی هم بر روی خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های آنان ندارید، پس باید با راهکارهایی، آنان را به سمت عادت‌های سالم و محدود کردن مصرف کافئین تشویق کنید.

1. اطلاعات خود را در مورد میزان مصرف مجاز کافئین افزایش دهید

برچسب‌های تغذیه‌ای نشان نمی‌دهند که یک محصول حاوی چه میزان کافئین است. اما این میزان در لیست مواد تشکیل شده‌ی محصول گفته شده است. با در نظر گرفتن سن فرزند خود و یک جستجوی اینترنتی از میزان مجاز مصرف کافئین فرزند خود باخبر شوید.

2. در مورد سلامت با فرزندان خود صحبت کنید

بسیاری از نوشیدنی‌های حاوی کافئین، دارای قند هستند و موجب چاقی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بنابراین محدود کردن کافئین برای سلامت کلی فرزندان ضروری است. سعی کنید فرزندان خود را نسبت به مضرات نوشیدنی‌های کافئین دار و حاوی شکر آگاه کنید.

3. الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

اگر برای عملکرد مناسب بدن خود قهوه مصرف کنید، ناخود‌آگاه به فرزندتان تلقین می‌کنید که در مواقع سخت به سراغ قهوه برود.

4. در مورد مضرات قهوه با فرزند خود صحبت کنید

همانطور که در مورد مضرات الکل و مواد مخدر با فرزندان خود صحبت می‌کنید، در مورد مضرات کافئین با آن‌ها صحبت کنید. به آن‌ها هشدار دهید که مصرف قهوه‌ی بیش از حد موجب مشکلات جدی برای آن‌ها می‌شود.

5. آب و شیر زیاد میل کنید

یخچال خود را به جای اینکه با نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا پر کنید، با نوشیدنی‌های سالم هم‌چون شیر پر کنید و خانواده‌ی خود را به مصرف آب و لبنیات کم چرب عادت دهید.

قهوه و کاهش وزن

6. به فرزند خود کمک کنید تا این کار را ترک کند

اگر فرزند شما بیش از حد کافئین مصرف می‌کند، به او کمک کنید تا این کار را ترک کند.

7. مراقب علائم مصرف کافئین در فرزندان خود باشید

اگر فرزند شما وحشت زده و عصبی است و نمی‌تواند به درستی بخوابد، یکی از دلایل احتمالی این است که قهوه مصرف کرده است.

نتیجه‌گیری

انواعی از قهوه‌هایی که بالا گفته شد موجب چربی سوزی می‌شود و در روند کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. ولی به تنهایی نباید از قهوه توقع معجزه لاغری داشت. به همراه قهوه باید برنامه غذایی سالم و ورزش داشته باشید، به دلیل این‌که بدون این دو مورد امکان چربی سوزی وجود ندارد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه قهوه مثل بقیه خوراکی‌ها مفید نمی‌باشد. به طور عادی در روز می‌توانید 2 الی 4 فنجان قهوه میل کنید و اگر دارای فشار خون بالایی هستید و یا باردار، باید از پزشک شخصی خودتان میزان مصرف روزانه قهوه را بپرسید.

guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسین

قهوه عربیکا با عطر بیشتر و کافیین کمتری دارد لطفا دقت کنید و روبوستا عطر کمتر و کافیین بیشتری دارد و رنگ قهوه ارتباط مستقیم با برشته ( فراوری ) دانه های قهوه دارد نه نوع آن لطفا دقت کنید .
درقسمت قهوه هایی که موجب کاهش وزن میشود :
اسپرسو نوع دم کردن و اماده سازی قهوه و قهوه سبز نوع فراوری قهوه و عربیکا رو هم که توضیح دادم .
لطفا دقت کنید . شما قهوه ها و نوع اماده سازی انها رو نمیدونید پس چطور این مطلب رو نوشتین .

پشتیبان برنافیت

سلام حسین جان
بابت نظر و نقدتون از شما تشکر می کنم
جمع آوری مطالب با حضور باریستا انجام می شود و در قالب آپدیت ارائه می شود.

ناشناس

واقعا خوبه تعصیر زیادی داره اما عصبی میکنه

پشتیبان برنافیت

سلام دوست من
قهوه رژیمی برای کاهش وزن به صورت تجاری وجود داره اما ایجاد حالات هیجانی و عصبی پس از صرف قهوه میتونه به میزان کافئین قهوه مرتبط باشه
پیشنهاد میکنم درصورتی که با قهوه به صورت کلی مشکلی ندارید، از قهوه های عربیکا استفاده کنید. قهوه گواتمالا و السالوادور گزینه های خوبی برای شما هستند. قهوه گواتمالا عطر و کافئین کمی بیشتر از السالوادور داره و قهوه السالوادور تقریباً طعم قهوه رو نداره و میتونید طعم و بوی گل ازش دریافت کنید.
بهترین اثر نوشیدن قهوه برای لاغری هم در شیوه های دم کردن قهوه مثل استفاده از فرنچ پرس ، به دست میان.
قهوه بدون کافئین برای لاغری هم برای شما موثره . من قهوه مخصوص برزیل رو پیشنهاد می کنم.
ممنون از اینکه نظرتو بهم گفتی. اگه باز هم سوالی داشتی همینجا بپرس

محمد امین

آیا قهوه صورت را لاغر میکند

Afsane

Vay man sad darsd robosta ro ye sale kenar varzshm estfade miknm khiliiii awlie koln qahveye robosta braye kam shodn eshteha va laqri mojeze mikne be shdt taeid miknm