چربی های سالم بخورید و لاغر شوید!

آیا خوب نبود اگر یک رژیم غذایی پر از خامه و چربی داشتید اما لاغر می ماندید؟ تا همین اواخر داشتن یک رژیم غذایی پرچرب برای کاهش وزن تنها یک رویا بود. اما در حال حاضر چنین چیزی به واقعیت تبدیل شده است. برخی از متخصصان مجرب به رژیم گیرندگان خود بشقابی پر از چربی های سالم پیشنهاد می کنند تا وزن آنها را کاهش دهند.

چگونه ممکن است چربی به لاغری شما کمک کند؟

باور کنید یا نه، غذاهای چربی که برای مدت ها از خوردن آن اجتناب می کردید ممکن است دارای مزایای زیادی برای سلامتی شما باشند و حتی این مزایا گاهی به کاهش وزنتان نیز کمک می کنند. وقتی شما یک منبع چربی را وارد وعده ی غذایی خود می کنید، پس از خوردن آن احساس سیری و رضایت دارید. نتیجه چیست؟ کمتر به پرخوری تمایل خواهید داشت.

اما تنها مزایای آن به کاهش وزن محدود نمی شود. طبق گفته های یک پزشک متخصص به نام مارک هایمن، خوردن چربی به تعادل هورمون ها، افزایش سوخت و ساز، افزایش انرژی، کاهش ولع و کاهش بیماری های قلبی کمک می کند. اگر این موارد را تنها از یک وب سایت یا یک منبع گمنام می شنیدید حتما باور آن برای شما سخت بود. اما دکتر هایمن مدیر کلینیک پزشکی کاربردی کلولند، مدیر و موسس مرکز پزشکی آلترا ولنس و رئیس هیئت مدیره ی پزشکی کاربردی می باشد.

چربی های سالم کدامند؟

قبل از اینکه به رستوران، فست فود و یا دونات فروشی مورد علاقه ی خود بروید، باید به چند نکته اشاره کنم. همه ی چربی ها برای سلامتی شما مفید نیستند. متخصصان همچنان به اجتناب از چربی های ترانس تاکید دارند. چربی های ترانس در شیرینی ها و محصولات فرآوری پخته شده یافت می شود. این چربی ها روی لیست مواد تشکیل دهنده به نام روغن نیمه هیدروژنه شناخته می شوند. متخصصان به جای این چربی ها پیشنهاد می کنند از چربی های طبیعی که در بسیاری از غذاهای کامل یافت می شوند استفاده کنید.

پیشنهاد دکتر هایمن روغن نارگیل، آجیل ها و دانه ها، گوشت و کره ی دام علف خوار، روغن زیتون و تخم مرغ است. در گذشته بسیاری از غذاها مثل گوشت و کره برای افرادی که رژیم می گرفتند ممنوع بود. اما درحال حاضر بسیاری از این غذاها به عنوان غذای سالم برای کاهش وزن محسوب می شوند. برخی از متخصصان تغذیه از مزایای ماهی های چرب مثل ماهی تن و سالمون می گویند. حتی برخی از آنها خوردن محصولات لبنی پر چرب را آزاد کرده اند.

چه میزان چربی باید بخوریم؟

بیشتر دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که نباید بیش از 25 تا 35% کالری روزانه ی خود را از چربی به دست آورید. اما دستورالعمل های غذایی حاضر در خوردن چربی ها به اندازه ی قبل سخت گیر نیستند. همچنان برخی از متخصصان تغذیه توصیه می کنند مراقب مصرف چربی ها باشید چرا که هر گرم چربی معادل 9 کالری است در حالیکه هر گرم کربوهیدرات یا پروتئین معادل 4 کالری می باشد.

اگر می خواهید چربی بیشتری به رژیم غذایی خود وارد کنید، به یاد داشته باشید که وقتی چربی بیشتری مصرف می کنید در واقع آنها را جایگزین مواد مغذی دیگر کرده اید. به این معنا که وقتی بیشتر چربی مصرف می کنید کربوهیدرات های انرژی زا و پروتئین های ماهیچه ساز کمتری مصرف می کنید. راه حل این است که کیفیت غذایی خود را بالا ببرید و از چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به میزان متعادل استفاده کنید. یک رژیم غذایی که پر از مواد مغذی باشد، انرژی شما را تامین کند، ماهیچه هایتان را بسازد و بدنتان را شاداب نگه دارد، یک رژیم خوب است که شما می توانید آن را در زندگی خود به کار ببرید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments