چرا ساق پا ورم می کند؟

گاهی ممکن است هوس غذاهای شور و پرنمک کنید: غذاهایی همچون چیپس، همبرگر و غیره. اما بهتر است بدانید که غذاهای سرشار از سدیم ممکن است بر روی افزایش وزنتان بسیار تاثیر داشته باشد. وقتی نمک مصرف می کنید، آب از سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ های شما کشیده شده، به بافت ها فرستاده شده و موجب احتباس آب در پا می شود.

در نتیجه ممکن است دست ها، صورت، شکم و انگشتان شما ورم کند. اما در نهایت قسمت پایین پاهای شماست که این وزن اضافی را باید تحمل کند. جاذبه ی زمین، این آب محبوس شده را به سمت پایین می کشد بنابراین این آب در پا، مچ پا و ساق پای شما تجمع می یابد. در اینجا دلایل ورم ساق پا و راه حل از بین بردن این ورم ها بیان شده است.

 

دائم به رستوران می روید.

چرا ساق پا ورم می کند؟

هر چه بیشتر بیرون از خانه غذا بخورید، بدن شما بیشتر ورم می کند. یک وعده غذای معمولی در رستوران، حاوی 2300 میلی گرم سدیم است. این میزان که توسط سازمان غذا و دارو منع شده، معادل یک قاشق چای خوری نمک است.

از آنجا که بدن انسان بسیار شگفت انگیز است، نوشیدن آب فراوان، قهوه یا چای نیز این ورم را از بین نمی برد. تنها باید منتظر بمانید تا کلیه ی شما ظرف 24 تا 48 ساعت این نمک را از بدنتان خارج کند.

غذاهای فرآوری شده زیاد مصرف می کنید.

چرا ساق پا ورم می کند؟

آمریکایی ها به طور متوسط روزانه 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنند که بیش از 75 درصد آن از غذاهای فرآوری شده به دست می آید. بنابراین حتی اگر در رستوران غذا نمی خورید، ممکن است سدیم اضافی را از غذاهای فرآوری شده مثل سوپ های کنسرو شده یا سس سالادی که هر روز مصرف می کنید به دست آورید. برای جلوگیری از دریافت نمک بیش از حد سعی کنید سوپ و سالاد را خودتان در خانه تهیه کنید تا میزان نمکش را کنترل کنید. حتی می توانید به برچسب مواد تشکیل دهنده ی غذاها نگاه کنید و آنهایی را که حاوی 650 میلی گرم یا بیشتر نمک هستند از برنامه ی غذایی خود حذف کنید.

 

تمام روز را نشسته یا روی پا ایستاده اید.

چرا ساق پا ورم می کند؟

هر چه بیشتر بی تحرک باشید، مایع بیشتری در پاهای شما جمع می شود. افراد بی تحرک و پشت میز نشین باید هر یک تا دو ساعت یک بار بدن خود را کشش دهند و راه بروند تا جریان خون در بدنشان افزایش یابد. اگر به مسافرت می روید و سفر شما نیز طولانی است حتما در بین راه استراحت کنید.

اگر شغلتان به گونه ای است که نمی توانید تحرک زیادی داشته باشید، می توانید در محل کار از جوراب های واریس استفاده کنید. این جوراب ها به سیستم گردش خون شما کمک می کنند تا خون را به تمام قسمت های بدن انتقال دهند. روش دیگر برای جلوگیری از تورم پاها، بالا گذاشتن آنها یا قرار دادن یک چهار پایه در زیر آنهاست.

در هواپیما نشسته اید.

چرا ساق پا ورم می کند؟

جدای از اینکه وقتی در هواپیما می نشینید، به دلیل وجود یک راهروی باریک در میان صندلی ها قادر به راه رفتن نیستید، تغییر فشار کابین موجب انتقال مایع بیشتری از سرخرگ ها و سیاهرگ ها به بافت ها می شود. هر از گاهی در میان راهرو قدم بزنید. هر چه بیشتر حرکت کنید، ضربان قلبتان بیشتر، سیستم عروقی تان سفت تر و ماهیچه هایتان منقبض تر خواهد شد.

دچار یک بیماری اساسی شده اید.

چرا ساق پا ورم می کند؟

ورم کردن پاها ممکن است نشانه ی یک بیماری جدی به نام ترومبوز ورید عمقی باشد. این مشکل به دلیل لختگی خون در یکی از رگ های عمیق بدن ایجاد می شود. این لخته ممکن است از جریان خون به ریه ها جلوگیری کرده، موجب بیماری مهلک آمبولی ریه شود. این بیماری ممکن است گاهی موجب تورم نامتقارن پاها شود. نشستن های زیاد، عمل جراحی و برخی از داروها همچون قرص ضد بارداری، خطر لختگی خون در افراد را افزایش می دهد.

مشکل دیگری که ممکن است موجب تورم پاها شود، بیماری های قلبی است. اگر عملکرد مکانیسم ضربان قلب شما 100 درصد نباشد، آب در پاهایتان جمع خواهد شد. افرادی که دچار مشکل گردش خون هستند، رگ هایشان به اندازه ای که باید کشسان نیست، بنابراین خون به سرعت به قلب آنها باز نمی گردد.

اگر دچار یکی از این بیماری ها هستید، برای تشخیص و درمان نزد پزشک بروید.

چرا پاهایتان ورم می کند

وقتی پای شما به هر دلیلی ورم می کند، به قدری دردناک می شود که حتی قادر به پوشیدن کفش نیز نخواهید بود. بنابراین باید به دنبال راه چاره ای بگردید. اما آیا واقعا تورم پاها خیلی جدی است؟ خیر، اصلا اینطور نیست. در این مقاله برخی از دلایل ورم کردن پا و درمان آنها معرفی شده است.

1- احتمالا همه ی روز را سر پا ایستاده اید

اگر تمام روز را به راه رفتن مشغول بوده اید، مقصر ورم پاها همین برنامه ی شلوغ کاریتان است. ایستادن یا راه رفتن زیاد موجب تورم اندام تحتانی می شود. در میان کارهای خود کمی به آنها استراحت دهید تا هوا بخورند. بهتر است آنها را بالاتر از بدن قرار دهید تا موجب سهولت گردش خون در آنها شود. با این حرکت، تورم پای شما یک شبه آرام خواهد شد.

2- کفش های شما بیش از حد تنگ است

اگر عاشق کفش های پاشنه باریک یا صندل های نوک تیزهستید، باید به شما بگویم که این نوع کفش ها اصلا برای سلامت پاهایتان مناسب نیست. انقباض حاصل از کفش ها- پاشنه های تیزی که به مچ پا فشار می آورند و صندل های نوک تیزی که انگشتان پا را جمع می کنند- جریان خون را در بدن محدود کرده و موجب ورم پا می شود. سه چیز که باید در هنگام انتخاب یک کفش مناسب در نظر گرفت: پشتیبانی قوس پا، زیرسازی و جذب ضربه هاست.

3- وزن شما افزایش یافته است

اضافه وزن موجب ورم پا می شود، چرا که پاهای شما مجبور به پشتیبانی و تحمل وزن بیشتری می شود. (در این صورت باید به شما بگویم که تنها راه آن کم کردن وزن است.) این افزایش وزن گاهی به دلیل بارداری نیز می باشد، به خصوص در سه ماهه ی آخر بارداری. وقتی شخصی باردار است، بدن او 50 درصد خون و مایعات بیشتری تولید می کند تا از جنین محافظت کند و لگن او را برای زایمان آماده کند. این عامل خود، موجب چاقی می شود. راه حل چیست؟ پیشنهاد کارشناسان پوشیدن کفش های راحت و بالا بردن پاها در هر زمان ممکن است.

4- دچار اختلال گردش خون هستید

اگر هر جفت پاهای شما ورم کرده و هیچ یک از راه های بالا برای بهبود آنها کارساز نیست، به احتمال زیاد دچار یک بیماری اختلال گردش خون مثل رگ های واریسی، که یک نارسایی وریدی است (رگ های شما خون را به قلبتان باز نمی گردانند، در نتیجه در پای شما جمع می شوند) و یا به احتمال کم دچار لختگی خون شده اید. اگر ورم پای شما به دلیل هیچ یک از این موارد نیست، با پزشک خود مشورت کنید.

5- بدن شما دچار عفونت است

یک عفونت باکتریایی یا قارچی در پای شما (در بین یا روی انگشتان پا) موجب تحریک و سپس تورم پاهایتان می شود. در این موارد بهتر است از پزشک خود بخواهید برایتان یک آنتی بیوتیک تجویز کند تا عفونت بدنتان را از بین ببرد و تورم پاهایتان را کاهش دهد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments