علائم نارسایی ریه کدامند؟

وقتی ریه ها بیمار هستند، بدنتان نیز با این مشکل درگیر خواهد شد. درست است که بیماری ریه تنفس شما را دچار مشکل می سازد، اما برخی از این علائم به وضوح تنگی نفس نیستند. بدن شما به اشکال مختلف و با فرستادن سیگنال هایی درخواست کمک می کند. شناخت این سیگنال ها در درمان ریه و بهبود تنفس به شما کمک خواهد کرد.

مقصر اصلی مشکلات ریه چیست؟ بیماری انسداد مزمن ریه. بیش از 11 میلیون نفر در آمریکا دچار این بیماری هستند. بیماری انسداد مزمن ریه، چهارمین علت اصلی مرگ در جهان است و به زودی به سومین علت تبدیل می شود.

اختلالات معمولی بیماری انسداد مزمن ریه شامل آمفیزوم، برونشیت مزمن، آسم و فیبروز کیستیک می باشند. اما انواع دیگر آن نارسایی های تنفسی همچون بیماری های بینابینی ریه هستند که موجب زخم بافت بین کیسه های هوای موجود در ریه های شما می باشند. بنابراین اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، به ایجاد مشکل در ریه های خود مشکوک شوید. برخی از علائم نارسایی کلیه شامل موارد زیر می باشند.

حتماً بخوانید: علائم سرطان ریه

همواره دچار کمبود انرژی هستید

علائم نارسایی ریه کدامند؟

آیا هنگام بالا رفتن از پله ها احساس می کنید که در یک مسابقه ی سخت و سنگین ماراتن شرکت کرده اید؟ آیا بدون یک چرت کوتاه، قادر به ادامه ی انجام کارهای روزانه تان نیستید؟ سلول های شما به اکسیژن نیاز دارند تا موتورتان را به حرکت درآورند. وقتی ریه های شما به اندازه ی کافی به بدن اکسیژن نمی رسانند، بدن با مشکل رو به رو می شود. به علاوه، کمبود انرژی موجب ایجاد یک دور باطل در بدن می شود. خستگی، شما را از ورزش کردن بازمی دارد و عدم ورزش نیز به نوبه ی خود نیرویتان را حتی برای کارهای روزمره کاهش می دهد.

نمی توانید نفس خود را حبس کنید

علائم نارسایی ریه کدامند؟

ممکن است بسیاری از مردم تصور کنند که این افزایش طول عمر است که آنها را دچار تنگی نفس می کند. اگر به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شده اید، برای بررسی ریه هایتان حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات دلیل تنگی نفس به دلیل مشکل در خارج کردن هوا و به دام افتادن هوا در درون قفسه ی سینه است. حتی اگر ریه ها در خارج کردن هوا مشکل نداشته باشد، یک ریه ی بیمار نمی تواند کار اصلیش را که رساندن اکسیژن کافی به خون است انجام دهد.

همواره گیج و مبهوت هستید

علائم نارسایی ریه کدامند؟

آیا می دانستید که مغز شما 15 تا 20 درصد فرآورده های اکسیژنی بدنتان را مصرف می کند؟ برای اینکه بهتر فکر کنید، مغز شما نیاز به اکسیژن دارد. اگر به دلیل عدم دریافت مواد مورد نیاز توسط ریه ها اکسیژن در بدن شما ذخیره شود، افکارتان دچار ابهام می شود. سطح پایین اکسیژن و سطح بالای دی اکسید کربن موجب سرگیجه و خواب آلودگی افراد می شود.

بدون هیچ دلیلی وزن کم کرده اید

علائم نارسایی ریه کدامند؟

بیماری های پیشرفته ی ریوی مشکلات عدیده ای برای بدن ایجاد می کند و موجب کاهش وزن بدون دلیل و غیره منتظره در بدن می شود. در این کاهش وزن، تنها چربی نیست که می سوزانید. مثلا در بیماری انسداد مزمن ریه، در بدن التهاب هایی ایجاد می شود که موجب از بین رفتن توده ی عضلانی می شود. اگر دچار اشکال در تنفس باشید، قبل از اینکه معده ی شما پر شود دیگر قادر به مصرف غذای بیشتر نخواهید بود.

همواره سرفه می کنید

علائم نارسایی ریه کدامند؟

اگر سرفه ی شما قطع نمی شود، به ویژه اگر با خلط، خون و تب همراه است، باید نگران باشید. اگر یک فرد سیگاری هستید باید دو برابر نگران باشید چرا که ممکن است نشانه ی برونشیت مزمن و یا آمفیزوم باشد. اگر سرفه های شما بیش از 3 هفته طول کشید و تنفستان نیز با مشکل روبرو شد، نزد پزشک بروید.

دچار درد قفسه ی سینه شده اید

علائم نارسایی ریه کدامند؟

درد در قفسه ی سینه نشانه ی مشکلات قلب است، اما ممکن است نشانه ی مشکلات ریوی نیز باشد. ریه ها دارای اعصاب درد نیستند اما دیواره ی قفسه ی سینه ی شما این اعصاب را دارا می باشد. التهاب موجب برانگیختگی دیواره ی داخلی قفسه ی سینه می شود که پلوریت نام دارد. به دلیل فشار ماهیچه ها در هنگام سرفه یا به دلیل فروریختن ریه ممکن است درد زیادی را متحمل شوید. گاه گاهی افرادی که دارای ریه هایی با حفره های بزرگ هستند، ممکن است در اثر ترکیدن حفره های ریه، هوا به داخل قفسه ی سینه آنها فرار کرده و در آنها ایجاد درد کند.

رنگ پوست شما خاکستری شده است

علائم نارسایی ریه کدامند؟

رنگ پوست صورتی بسیار مطلوب است. سلول های قرمز خون که اکسیژن را به بافت های شما می رسانند، موجب درخشندگی پوست می شوند. لب ها و انگشتان خاکستری رنگ بدین معناست که آن قسمت از بدن شما، اکسیژن کافی دریافت نمی کند. در مراحل انتهایی بیماری های ریه رنگ پوست تغییر پیدا می کند. این تغییر ممکن است هم در حالت استراحت و هم در حالت کار کردن نمود پیدا کند.

هنگام نفس کشیدن، سینه ی شما خس خس می کند

علائم نارسایی ریه کدامند؟

سینه ی شما اغلب وقتی خس خس می کند که چیزی مسیر عبور هوا را بسته باشد. ممکن است در این حالت، دچار تنگی نفس حاصل از آسم یا آمفیزم شده باشید. هوا نمی تواند به سرعت به خارج جریان پیدا کند چرا که کیسه های هوا دیگر نمی توانند به آن اندازه که باید، کشسان باشند. در هر دوی این موارد باید به پزشک مراجعه کنید.

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

شاید باورش سخت باشد اما برخی از وسایل موجود در خانه به ریه های شما آسیب می رسانند. در ادامه با این 9 وسیله بیشتر آشنا می شوید.

سفید کننده ها

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

ضد عفونی کننده های قوی مثل وایتکس، کلر و آمونیاک برای افرادی که ناراحتی های ریوی مثل آسم و انسداد ریه دارند بسیار مضر است و ممکن است در افرادی که حتی به آسم مبتلا نبودند تولید آسم کند و به ریه ها آسیب بزند. در اکثر موارد، شما می توانید صابون و آب را جایگزین این محصولات شوینده کنید. جرج فرید من، استادیار دانشکده ی پزشکی نیویورک می گوید: بیشتر افراد فکر می کنند که جرم های خانه باید باکتری زدایی شوند در صورتی که آب و صابون و یا حتی آب خالی، بسیاری از باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد. اگر می خواهید یک باکتری خاص مثل آنفولانزا را از بین ببرید لازم نیست یک محلول قوی تهیه کنید، تنها کافیست یک صدم آب محلول سفید کننده بریزید.

فرش و موکت

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

فرش و موکت بیشتر از زمین، خاک جمع می کنند. مطالعات نشان داده است که زنان خانه داری که گرد و خاک زیادی در خانه دارند، بیشتر دچار خس خس و آسم می شوند. وقتی راه می روید، گرد و خاک از روی فرش بلند شده و وارد ریه های شما می شود. در این هنگام تنها در صورتی سرفه نخواهید کرد که ریه ی شما زیاد حساس نباشد. اگر بچه ها روی فرش بدوند، خاکی که از آنها بلند می شود، به ریه های آنها آسیب می رساند.

جارو کشیدن

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

وقتی اتاق هایی را که پر از گرد و خاک است جارو می زنید بسیار مراقب باشید. جارو کشیدن این اتاق ها گرد و خاک بیشتری بلند می کند. با اینکه گرد و خاک معمولا در هوا وجود دارد، افراد مبتلا به آلرژی بینی نشانه هایی از خود بروز می دهند. دکتر فریدمن می گوید: این آلرژی، یک عارضه ی شدید نیست اما آزار دهنده است. برای اینکه گرد و خاک کمتری راه بیاندازید بهتر است کف سالن را کمی مرطوب کنید تا اینکه آنها را خشک خشک جارو بزنید یا از جاروهایی که دارای فیلترهای هوا هستند استفاده کنید که موجب کاهش گرد و غبار می شوند.

زیر زمین

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

گرد و خاک داخل زیرزمین دارای رادون- که یک گاز طبیعی رادیو اکتیو بدون بو است- می باشد. اگر رادون از طریق شکاف های در و دیوار وارد خانه ی شما شود، به طور ناخواسته ترکیب های سمی رادیو اکتیو را وارد شش های خود می کنید. رادون دلیل اصلی سرطان ریه در میان غیر سیگاریهاست. قبل از پخت غذا از عدم وجود رادون در خانه آگاه شوید. اگر پنجره ها بسته باشند به کمک پنکه نمی توانید این گازها را خارج کنید زیرا دوباره باز می گردند. بهترین راه این است که سیستم تهویه ای به کار ببرید که بتوانید آن را در هر فصلی استفاده کنید.

سینک دستشویی

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

کپک هایی که در خانه ی شما رشد می کنند باعث ایجاد یا وخیم تر شدن آلرژی و آسم می شوند. این کپک ها بیشتر در جاهای مرطوب مثل زیر سینک، دور دیوار و شیشه های حمام یا دستشویی و پادری هایی که در معرض رطوبت بوده اند رشد می کند. مرحله ی اول این است که منبع رطوبت را بیابیم و آن را از بین ببریم و دومین مرحله این است که مکان هایی را که کپک، آنها را آلوده کرده شناسایی کنیم. برای جلوگیری از بازگشت مجدد کپک ها، باید وسایل را هر چند وقت یکبار تعویض کرد.

آفت کش ها

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

اسپری هایی که برای کنترل سوسک ها و حشرات به کار می روند اگر به درستی استفاده نشوند باعث مشکلات ریوی می شوند. دستورالعمل روی یک محصول به شما کمک می کند تا از آن بهتر استفاده کنید اما بد نیست اطمینان حاصل کنید که آیا اتاق، دارای تهویه ی خوبی است یا نه. تهویه هیچ ضرری ندارد. می توانید یک پنجره و یا چند پنجره را به طور همزمان باز کنید.

رنگ کاری

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

اگر می خواهید اتاق و یا وسایل خانه را رنگ بزنید، حتما اجازه دهید هوای تازه در اتاق گردش کند. وقتی در قوطی رنگ را باز می کنید و یا وقتی رنگ در حال خشک شدن است، مواد شیمیایی خطرناکی از خود منتشر می کند. این مواد شیمیایی شامل مواد آلرژی زا و یا حتی سرطان زا مثل فرمالدئید می باشند. نولن می گوید: بهتر است برای خشک شدن رنگ، یک پنکه روی پنجره بگذارید تا هوا را خارج کند و وسایلی را که رنگ زده اید بیرون بگذارید تا هوا بخورد.

اجاق چوب سوز

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

همه ی ما تصور می کنیم اجاق های چوب سوز یک منبع گرمازای عالی هستند اما نمی دانیم این اجاق ها، منبع آلودگی نیز هستند. وقتی چوب می سوزد، مواد شیمیایی مثل اکسید نیتروژن و فرمالدئید تولید می کند که از لوله ی بخاری بالا رفته و موجب آلودگی هوا می شود. مدل های جدید این اجاق ها تمیزتر هستند، استفاده از گاز طبیعی نیز گزینه ی بهتری می باشد. از چوب های اتوماسیون شده که برای محافظت از پوسیدگی و حشرات به کار می روند خودداری کنید چرا که آلودگی بیشتری تولید می کنند. اگر می خواهید آتش درست کنید از سوزاندن نرده های چوبی قدیمی، چوب تاب ها و یا پله ها که حاوی سم کرومات آرسنات مس می باشند خودداری کنید.

عایق کاری

9 وسیله موجود در خانه که به ریه های شما آسیب می رساند

 خانه های قدیمی ممکن است شامل پنبه ی نسوز باشد. پیش از اینکه این ماده به دلیل ایجاد فیبروز ریوی و مزوتلیوما(سرطان بافت ها که ریه ها و دیگر اندام را تحت تاثیر قرار می دهد) در سال 1973 ممنوع شود به طور گسترده ای برای عایق کاری استفاده می شد. البته اگر این ماده در شرایط خوبی استفاده شود و یا کاملا با رنگ پوشانده شود مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر رنگ روی آنها برود باید مراقب آسیب های احتملی اش باشید. دکتر فرید من می گوید: اگر این عایق در شرایط بدی باشد یا قسمتی از آن خراب یا شکسته شود باید حتما آن را عوض کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments