نکات کاربردی دیپاک چوپرا برای از بین بردن استرس

چوپرا، یک سخنگوی معروف و مجسمه ی معنویت برای بسیاری از مردم جهان است. او بیش از 80 کتاب با عناوینی چون طب جایگزین و زیبایی بنیادین تالیف کرده است. آموزه های او می تواند زندگی شما را تغییر دهد. در این مقاله به مصاحبه با چوپرا پرداخته ایم و موضوعات مختلفی چون استرس و موارد مربوط به آن را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

کنترل اضطراب

مصاحبه کننده

برای بسیاری از ما زندگی بدون استرس و دغدغه تقریبا غیرممکن است. اما راه های عملی و امیدوار کننده، به خصوص برای افرادی که برای مدیتیشن فرصت ندارند، چیست؟

دکتر

شما می توانید هر از چند گاهی توقف کنید و از خود بپرسید “آیا من وجود دارم؟” سپس با هشیاری کامل نفس بکشید.

در زمان حال هیچ اضطرابی وجود ندارد. در واقع، اضطراب پیش بینی واقعه ای در زمان آینده است. بنابراین یا در تصورات شما وجود دارد و یا مربوط به حسرت کاری در زمان گذشته است.

مصاحبه کننده

با این توضیحات همه چیز آسان خواهد شد. اما اگر کسی دچار استرس شود و وحشت آن به سراغش بیاید، آیا هیچ راه حلی وجود دارد که بتوان از وقوع آن جلوگیری کرد؟

دکتر

تنها کافیست به خاطر بسپرید که اضطراب بدترین نوع استفاده از تصوراتتان است، اما بهترین راه استفاده از آن خلاقیت است. اضطراب، نتیجه ی تصور چیزهایی است که اشتباه پیش می روند.

بهترین راه حل این است که در زمان حال زندگی کنید. با این روش هیچ جایی برای اضطراب، تاسف، پیشگویی و مقاومت وجود ندارد، تنها همین لحظه است که اهمیت دارد.

مصاحبه کننده

اما مشغولیت فکری ما به وسیله ی استفاده از دستگاه های مدرن و دیجیتال چه می شود؟

دکتر

برای استفاده از این دستگاه ها زمان خاصی را مشخص کنید. مثلا به خود بگویید از ساعت 8 صبح تا 11 ظهر، پس از 7 بعد از ظهر، هنگام غذا خوردن و هنگام صحبت کردن با فرد دیگر از دستگاه های دیجیتال استفاده نخواهم کرد. بدین ترتیب سعی کنید فقط زمانی که تنها هستید و آن هم برای کارهای مفید از آنها استفاده کنید.

مصاحبه کننده

این کار بسیار موثر است. زمانی که یک فرد در روز یا هفته را به انجام حرکات مدیتیشن اختصاص می دهد چقدر باید باشد؟

دکتر

اگر هفته ای دو بار و هر بار به مدت 20 دقیقه حرکات مدیتیشن انجام دهید عالی است. اما اگر زمان کافی برای این کار ندارید، پنج یا ده دقیقه نیز کفایت می کند.

مصاحبه کننده

شما حرکات مدیتیشن را انجام می دهید تا توسط آن در زمان حال زندگی کنید. اما مطمئنا افرادی در اطراف شما زندگی می کنند که ذهن آنها پر از استرس است. چگونه خود را از شر انرژی منفی آنها نجات می دهید؟

دکتر

این سوالیست که مکرر از من پرسیده می شود و جواب من این است که استرس در محیط اطراف شما نیست، حتی بخشی از وجود شما نیز نیست، بلکه تفسیر شما از وقایعی است که برایتان رخ می دهد.

استرس همانند یک پیمایشگر در اقیانوس است. اگر شما در این زمینه مهارت داشته باشید، از وجود یک موج بزرگ لذت خواهید برد و اگر نه که هر موج برای شما فاجعه ای خواهد بود. من از قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا لذت می برم، چرا که می دانم آنها تنها وقایع مضحکی هستند.

مصاحبه کننده

درست است. اگر به موقعیت های استرس زا از دید طنز بنگریم، برایمان جالب خواهد شد.

دکتر

همینطور است. من با مجادلات رو به رو می شوم تا به مضحک بودن آنها پی ببرم.

توصیه های غذایی دیپاک

مصاحبه کننده

و اما توصیه های غذایی شما برای سلامت بدن چیست؟

دکتر

اگر بخواهید یک غذای ایده آل مصرف کنید، باید به شما بگویم بهتر است از مصرف غذاهای کاذب بپرهیزید. اما غذاهای کاذب کدامند؟ به نظر من غذاهای صنعتی و فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی، محصولات نفتی، هورمون و آنتی بیوتیک و کاملا غیر طبیعی هستند.

بنابراین غذاهای ارگانیک بهترین گزینه هستند. اگر مصرف غذاهای گیاهی به شما استرس وارد نمی کند، می توانید گیاهخواری کنید. چرا که گیاهان نزدیکترین مواد به انرژی خورشید می باشند. آنها دارای موادی هستند که ما آنها را فیتوشیمیایی می نامیم و از انرژی خورشید حاصل می شوند. این غذاها بسیار سالمند، چرا که خورشید منبع زندگی است.

مصاحبه کننده

اگر ممکن است برخی از غذاهای سالم مورد علاقه ی خود را که در سرتا سر روز انرژی شما را تامین می کنند، نام ببرید؟

دکتر

البته آنها متغیر هستند. برای مثال، شکلات تلخ، کلم برگ، نوشیدنی های کامبوجا، آجیل  و ماست. در صورتی که از دام علف خوار به دست آمده باشد.

مصاحبه کننده

کدام یک از آجیل ها را بیشتر دوست دارید؟

دکتر

من عاشق بادام هندی و بادام زمینی هستم.

مصاحبه کننده

برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، آیا هیچ توصیه ی مبتنی بر ذهن نیز دارید؟

دکتر

اغلب، افراد چاق خوب نمی خوابند. خواب، تعادل هورمونی، هورمون های مسئول اشتها و متابولیسم را تنظیم می کند. بنابراین سوال اول این است که آیا به اندازه ی کافی استراحت می کنید؟

نکته ی دوم این است که، آیا غذا را به این خاطر در دهانتان می گذارید که واقعا گرسنه هستید؟ و یا دلیل دیگری وجود دارد؟ غذا خوردن علاوه بر تامین گرسنگی فیزیکی گاهی برای تامین گرسنگی عاطفی از جمله تغییرات، احساسات، عشق و … است.

بنابراین می توانید دستتان را بر روی شکمتان گذاشته و از خودتان بپرسید: آیا واقعا گرسنه هستم؟ و یا آیا دلیل گرسنگی من چیز دیگریست؟

و سپس اگر احساس گرسنگی کردید، غذا بخورید.

آیا برتری ذهن نسبت به جسم علمی است؟

مصاحبه کننده

در سخنان امروز خود به این مطلب اشاره کردید که چگونه سلول های بدن ما بر روی رفتارمان تاثیر می گذارد. اما سوالی برایم پیش آمده و آن هم این است که چطور ممکن است افرادی که سالم زندگی می کنند، ناگهان بیمار شوند؟ آیا هیچ توضیح علمی برای این مشکل وجود دارد؟

دکتر

در موردی که شما صحبتش را کردید، 5 درصد از بیماری های مربوط به ژن موثر است. این بدان دلیل است که خطای ژنتیکی به گونه ای است که با سطح فعلی دانش ما نمی توان کاری برای آن انجام داد. اما مطمئنا در آینده، مهندسی ژنتیک برای حل این مشکل کارساز خواهد بود. اما در حال حاضر نیز روش هایی همچون ویرایش ژنتیکی وجود دارد.

جهش های ژنتیکی دیگری نیز وجود دارد که تنها شما را در معرض بیماری قرار می دهد، آنها لزوما شما را بیمار نمی کنند. بدین معنا که یک جهش ژنی در بدن شما برای بیماری های قلبی وجود دارد، اما به عواملی چون خواب، استرس، تغذیه، روابط و فعل و انفعلات اجتماعی، غذا و محیط بستگی دارد.

بدین ترتیب، بیماری تنها به یک عامل بستگی ندارد، بلکه عوامل مختلفی بر روی آن موثر است. پس بهتر است نهایت تلاش خود را برای خوب زندگی کردن بکنید. وقتی از خوب زندگی کردن صحبت می کنم، نمی خواهم شما رابه استرس برای زندگی خوب وادار کنم. بلکه منظورم این است که از زندگی خود لذت ببرید. اگر سعی کنید از زندگیتان لذت ببرید، دچار استرس نخواهید شد. افرادی که دچار استرس هستند، زندگی خوبی نخواهند داشت.

مصاحبه کننده

حال که صحبت از زندگی خوب شد، چه عادت های سالمی موجب سلامت و شادمانی افراد می شود؟

دکتر

هر روز خوب استراحت کنید. در طول روز تحرک داشته باشید. سعی کنید از خشونت، عداوت و عصبانیت بپرهیزید. غذاهایی مصرف کنید که به شما انرژی دهد نه اینکه انرژی شما را تحلیل دهد.

مصاحبه کننده

آیا پیامی هست که بخواهید از طریق این مصاحبه به گوش افراد برسانید؟

دکتر

حوادث غم انگیز زیادی در این جهان وجود دارد. ما باید خود را از این ملودرام نجات دهیم و بیشتر مراقب یکدیگر باشیم.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments