نکاتی که دختران نوجوان باید در مورد جوش های صورت بدانند

جوش یا آکنه اتفاقی است که در مورد همه ی دختران و پسران در حال بلوغ رخ می هد. اما نکاتی در موردشان وجود دارد که آگاهی از آنها موجب درمان بهتر می شود. درمان های تجویزی و غیرتجویزی روش های موثری هستند. نکته ی مهمی که در مورد همه ی آنها وجود دارد این است که باید در درمان جوش ها صبور بود.

بسیاری از دختران نوجوان، دچار جوش های صورت می شوند و این تقریبا در مورد همه ی آنها صدق می کند. با صرف مقداری زمان و روش های درمانی مناسب، خواهید دید که به آسانی این جوش ها درمان می شوند. اما مطالبی در مورد این جوش ها وجود دارد که همه ی دختران باید از آن آگاه باشند که در ادامه به آنها اشاره شده است.

1- شما در ایجاد جوش نقشی نداشته اید.

دختران نوجوان باید در مورد جوش های صورت بدانند - آکنه - برنافیت

دختران باید بدانند که آکنه یا جوش، به هیچ وجه تقصیر آنها نیست و خارج از کنترل است. بسیاری از اوقات این جوش ها به خاطر پیتزا و پفکی که شب گذشته خورده اید، یا به دلیل درست پاک نکردن صورت شما نیست، بلکه دلیلش تغییرات هورمونی شماست که در طول بلوغ رخ می دهد. بسیاری از افراد نیز به دلایل ژنتیکی دچار جوش می شوند. بنابراین هیچ گاه به دلیل جوش های صورت در این دوران خود را سرزنش نکنید.

2- محصولاتی که تبلیغ آنها را در تلویزیون تماشا می کنید، یک شبه عمل نمی کنند.

حتما تبلیغ های تلویزیونی را دیده اید که ادعا می کنند فلان محصول، صورت مرا یک شبه از جوش پاک کرد. این تبلیغ ها بسیار گول زننده هستند. شاید این محصولات برای از بین بردن جوش های صورت مفید باشند، اما هیچکدام از آنها یک شبه عمل نمی کنند. اگر می خواهید از داروهای غیر تجویزی برای درمان آکنه استفاده کنید، انواع حاوی بنزوئیل پروکساید آن را انتخاب کنید. این محصولات را باید حداقل به مدت 8 تا 10 هفته استفاده کنید.

3- ممکن است گاهی برای درمان آکنه، نیاز به ویزیت پزشک داشته باشید.

اگر داروهای غیر تجویزی کارساز نباشد، احتمالا مجبور به مصرف داروهای تجویزی خواهید شد. البته در بیشتر موارد، این جوش ها با داروهای غیر تجویزی درمان می شوند اما گاهی این داروها آنقدر قوی نیستند که جوش ها را از بین ببرند. اگر پزشک عمومی قادر به درمان شما نبود، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

4- داروهای خود را هر روز باید استفاده کنید.

داروهای شما چه از نوع تجویزی و چه غیر تجویزی باشد، باید هر روز از آنها استفاده کنید. بسیاری از شما به دلیل عجله، کمبود وقت یا هر چیز دیگر ممکن است مصرف داروهایتان را فراموش کنید. هر چه در امر مصرف داروها، مصرتر باشید، نتایج بهتری خواهید دید. بنابراین تمام تلاشتان را به کار برید تا آنها را فراموش نکنید.

5- داروهای خود را به درستی استفاده کنید.

آیا می دانید چرا گاهی داروهای آکنه کارساز نیستند؟ دلیلش مفید نبودن آنها نیست، بلکه درست استفاده نکردن از آنهاست. از داروهای خود به درستی استفاده کنید. آنها را به میزان کمتر یا بیشتر استفاده نکنید، بینشان فاصله نیاندازید و مصرف آنها را به مدت طولانی ادامه دهید. تمام دستورالعمل های روی دارو را بخوانید و در صورت مبهم بودن از پزشک خود سوال کنید.

6- صبور باشید، درمان آکنه نیاز به زمان دارد.

دختران نوجوان باید در مورد جوش های صورت بدانند - زیبایی - برنافیت

حتی اگر همه ی موارد را رعایت کنید، باز هم برای رسیدن به نتیجه حداقل به 8 تا 12 هفته زمان نیاز دارید. شاید در ابتدا تصور کنید که محصولات شما به خوبی عمل نمی کنند. حتی گاهی ممکن است دچار جوش های جدید شوید. به همین دلیل گاهی ممکن است خسته شوید و دست از درمان بردارید. اما صبور باشید.

7- آرایش کردن مشکلی ندارد، اما حتما آن را بشویید.

حتی اگر صورت شما جوش دارد، آرایش کردن برای آن مشکلی ایجاد نمی کند. در حقیقت، آرایش، جوش را بدتر نمی کند. اما حتما در هنگام شب آرایش صورت خود را بشویید.

پیشنهاد برنافیت: علت جوش صورت بعد از بند انداختن چیست؟

8- دختران دچار جوش بدن نیز می شوند.

جوش های بدن برای دختران بسیار آزار دهنده است و آنها را از پوشیدن لباس های باز و تاپ باز می دارد. اما خوشبختانه این مشکل قابل درمان است. شامپوهای بدن حاوی بنزوئیل پروکساید 5 تا 10 درصد بسیار مفید است. آن را هر روز به مدت یک هفته استفاده کنید. اگر نتیجه ای حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید. جوش های بدن سرسخت هستند و به راحتی از بین نمی روند. برای درمان آنها از داروهای تجویزی باید استفاده کرد.

9- پس از درمان جوش ها همچنان باید درمان را ادامه داد.

دختران نوجوان باید در مورد جوش های صورت بدانند - آکنه - برنافیت

پس از مدتی داروها کارساز و صورت شما صاف خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید که حتی پس از صاف شدن پوست نیز نباید درمان خود را قطع کنید. داروهای آکنه، آنها را درمان نمی کنند، بلکه تنها کنترلشان می کنند. اگر مصرف آنها را قطع کنید، جوش های شما بازخواهند گشت. تنها ایزوترتینوئین که به آکوتان نیز معروف است، استثنا محسوب می شود. مصرف این دارو برای طولانی مدت نیاز نیست و با مصرف آن جوش ها باز نخواهند گشت.

10- امیدوار باشید.

جوش ها ممکن است شما را افسرده، عصبانی و ناامید کنند. حتی گاهی بر روی اعتماد به نفس و عزت نفستان نیز تاثیر می گذارند. این احساسات کاملا طبیعی هستند، اما نباید اجازه دهید تا این حد شما را تحت کنترل خود قرار دهند. بر روی چیزهایی تمرکز کنید که احساس خوبی به شما می دهند. با اطرافیان خود در مورد این مشکل صحبت کنید. آنها درکتان می کنند و می توانند به شما کمک کنند.

حتماً بخوانید: رفع جوش صورت در خانه

guest
29 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هستی

عالی بود

حدیث

به جای اینکه اطرافیانم بهم امید بدن همش ناامیدم میکنن با اینکه صورتم اونقدرا بد نیست

پشتیبان برنافیت

دوست خوبم صحبت های اطرافیان رو کنار بذارید و سعی کنید با ورزش و تغذیه صحیح دوران بلوغ رو به بهترین شکل ممکن پشت سر بذارید

یکی

دقیقا منم
یک روزی پشیمونشون میکنیم

فاطمه

عالی بود

یگانه

خیلی عالی بود

کاربران ناشناس

خیلی خوب وعالی بود

Hasti

اینارو که همه خودمون میدونستیم ای کاش درمان های خانگی رو معرفی میکرد

پشتیبان برنافیت

چشم حتما همین کار رو خواهیم کرد

دوست

نگرانم

N.....

عالی بود ولی کاش درمان هم میدانند من ک دیگه خسته شدم ازاین همه جوش

کاربران ناشناس

بابا جوش میره مهم ذات ادماس
میدونم بی ربط بود ولی همچی به قیافه نی

یکی

درسته ولی بقیه خیلی اذیت میکنن

Z

لطفا یه راه برای خوب کردن جوش ها بدین
1ماه دیگه عید هستش
من تا حالا جوش نمیزدم ولی امسال نمیدونم چرا یک دفعه ای شروع به جوش زدن کردم
لطفا درمان های خانگی رو هم بگین تاما استفاده کنیم

Amin

دیدگاهی ندارم

نگین

چشمم آب نمیخوره ک درمان موثری باشه ولی امتحان میکنم البته اونقد جوش ندارم ولی خب همون چندتا برام عذابه

نگین

چشمم آب نمیخوره ک درمان موثری باشه ولی امتحان میکنم

حدیث رضایی

صورتم خیلی جوش میزنه نگرانم

حدیث رضایی

عالی

بهاری

عالی بود….

پشتیبان برنافیت

حتما به پزشک پوست و مو مراجعه کنید . امیدوارم مشکلتون برطرف بشه

نفس

درمان جوش صورت دختر ۱۲ ساله امکان داره ؟

نازنین

جوش صورت دختر ده ساله م رو چکار کنم؟

مریم

علت جوش صورت دخترم چیه ؟

سلنا قماقی

واقعا مفید بود من تازه وارد دوران بلوغ شدم و این مطلب واقعا بدرد بخور بود

nyoosha

من الان 3 روز به بلوغ رسیدم عالی بود

ناشناس

سلام من ۱۰سالمه جوش زدم و جوش دماغ شکمم بعضی موقع های هم درد میگیره دلیدلش چیست ؟
لطفا زود جواب بدید ؟؟؟

پشتیبان برنافیت

سلام روزت بخیر . لطفا به دکتر پوست و مو مراجعه کن عزیزم

یکی

خییییلییییی عالی بود ولی من افسردگی گرفتم دو ساله هنوز که هنوزه با درمان بازم جوش دارم