نقش تغذیه در رشد ناخن های زیبا

تغذیه نقش مهمی در تقویت ناخن ها و استخوان ها دارد. ناخن های محکم، زیباتر و قوی ترند و دیرتر دچار شکنندگی می شوند. سالمون، تخمه ی آفتابگردان، بلغور جو دو سر، نخود فرنگی، لوبیا و تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و بسیار مفید برای رشد و تقویت ناخن ها هستند.

شاید ندانید بین ناخن ها و استخوان های شما ارتباط عمیقی وجود دارد اما این ارتباط آنقدر جدی و عمیق است که به راحتی می توان با نگاه کردن به ناخن ها به وضعیت استخوان ها پی برد. محققان بر این باورند که افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند، دارای ناخن های ضعیف تری نسبت به افراد دارای تراکم استخوان معمولی هستند.

1- سالمون

تغذیه و رشد ناخن - سالمون - برنافیت

سالمون منبع خوبی برای مواد مغذی جوان کننده ی استخوان است. این ماده، سرشار از ویتامین B12 است که کمبود آن موجب خشک شدن و سیاه شدن ناخن های شما می شود. سالمون یکی از منابع تغذیه ی سرشار از ویتامین D است و در استخوان سازی نقش اصلی را ایفا می کند. به علاوه، سالمون، منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابیست که با تنظیم واکنش های بیوشیمیایی مختلف در بدن کار می کند. مثلا، ترکیبات امگا 3، آثار التهابی اسیدهای چرب امگا 6 را از بین می برد. به همین دلیل است که تعادل اسیدهای چرب برای سلامت بهینه ی استخوان ها و سلامت کلی اهمیت دارد.

2- تخم مرغ

تغذیه و رشد ناخن - تخم مرغ - برنافیت

تخم مرغ، نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارد. این ماده ی غذایی، سرشار از ویتامین D است و محتوای پروتئینی آنها برای داشتن ناخن های قوی، بسیار مفید است. بر خلاف گوشت، پروتئین های موجود در تخم مرغ، به شدت قابل هضم و جذب در بدن می باشد. تخم مرغ، حاوی B12، ویتامینE، ویتامین A آهن و بیوتین است. تخم مرغ، حاوی ید نیز می باشد که موجب بهبود عملکرد تیروئید می شود. تیروئید پر کار و کم کاری تیروئید هر دو، موجب کاهش تراکم استخوان می شود. یکی از مواردی که موجب بوی بد تخم مرغ فاسد می شود، محتوای سولفور آن است. اما سولفور، در تخم مرغ تازه، یک ماده ی مغذی مفید است که موجب رشد موها و ناخن ها می شود.

3- لوبیا

تغذیه و رشد ناخن - لوبیا - برنافیت

لوبیا سرشار از بیوتین است و این ویتامین، موجب افزایش استحکام بافت استخوانی بدن می شود. در یک مطالعه، به شرکت کنندگانی که دچار شکنندگی ناخن ها بودند، به مدت 6 ماه 2.5 میلی گرم بیوتین داده شد. در این مدت ضخامت آنها تا 25 درصد افزایش یافت. باقلا سفید، حاوی بیوتین نیست، اما تنها لوبیای قلیاییست که حاوی کلسیم، منیزیم، زینک، 6 ویتامین ب-کمپلکس، منگنز، مس، پتاسیم، فسفر و ویتامین K است.

4- بلغور جو دو سر

تغذیه و رشد ناخن - بلغور جو دوسر - برنافیت

بلغور جو دو سر، حاوی منابع تغذیه ای چون مس و زینک است که برای سلامت ناخن ها و استخوان ها بسیار مفید است. به علاوه، حاوی منگنز، سیلیکون و ویتامین های B- کمپلکس است که رشد ناخن و مو را بهبود می بخشد. اگر نگران اسید فیتیک موجود در بلغور جو دو سر هستید، می توانید یک شب آن را در آب خیس بدهید، این کار موجب شکستن فیتیک اسید می شود.

5- تخمه ی آفتابگردان

تغذیه و رشد ناخن - تخمه آفتابگردان - برنافیت

تخمه ی آفتابگردان، قلیایی و سرشار از مواد مغذی است. یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در آن، منیزیم است که برای ساخت استخوان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تخمه ی آفتابگردان، حاوی مواد معدنی همچون منگنز و کوپر نیز هست که برای ساخت استخوان های همبند در استخوان ها و غضروف از اهمیت زیادی برخوردار است.

6- نخود فرنگی

تغذیه و رشد ناخن - نخود فرنگی - برنافیت

درست همانند تخمه ی آفتابگردان، نخود فرنگی نیز کوچک، اما سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین C و بتا کاروتن است. محتوای پروتئینی آنها موجب استحکام و رشد ناخن ها می شود. نخود فرنگی، سرشار از ویتامین K، ب- کمپلکس و اسیدهای چرب امگا 3 معروف به آلفا لینولئیک اسید است.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments