مولتی ویتامین ها معجزه نمی کنند

طبق مطالعه ای که در مجمع پزشکی آمریکا چاپ شد، یک سوم آمریکایی ها به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف می کنند. شاید چنین چیزی به نظر شما مفید برسد، اما تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهند. البته مصرف مولتی ویتامین چیز بدی نیست، اما نکاتی در مورد مولتی ویتامین ها وجود دارد که نشان می دهد مصرف آنها چندان اهمیت ندارد.

مولتی ویتامین ها به افزایش طول عمر شما کمکی نمی کنند

مولتی ویتامین ها - جشن تولد - برنافیت

چندین مطالعه ی اپیدمیولوژیک نشان داده است که خطر مرگ در میان افرادی که به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که مولتی ویتامین مصرف نمی کنند بیشتر است. یکی از مطالعات سلامت زنان، 38000 زن را در سن 50 و 60 سالگی مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه دست یافته که افرادی که به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف می کنند، میزان مرگ و میرشان تا 6 درصد بیشتر از افرادیست که مولتی ویتامین مصرف نمی کنند.

مولتی ویتامین ها به خوبی تنظیم نشده اند

مولتی ویتامین ها - زندگی سالم - برنافیت

از آنجا که کنترل کیفیت بر روی مولتی ویتامین ها کم است و یا اصلا نیست، بنابراین ممکن است میزانی که دریافت می کنید از میزانی که مورد نیاز شماست، کمتر یا بیشتر باشد. پس از بررسی 41 مولتی ویتامین فروخته شده در ایالات متحده و کانادا، محققان دریافتند که تقریبا یک سوم افراد، نیاسین، ویتامین A، فولات و منیزیم زیادی دریافت می کنند، در حالیکه برخی از این افراد ویتامین A و نیاسین کافی دریافت نمی کنند. با این تفاسیر می توان گفت که مصرف مولتی ویتامین ها ممکن است نیاز شما را به اندازه ی کافی برطرف نکند و یا میزان بیشتری از نیاز شما را به بدنتان تحمیل کند.

مولتی ویتامین ها به پای مواد غذایی طبیعی نمی رسند

بیشتر مولتی ویتامین هایی که در داروخانه ها فروخته می شوند، حاوی ویتامین های مصنوعی هستند که به سختی جذب می شوند. آنها به طور کارآمد نیز در بدن مورد استفاده قرار نمی گیرند. آنها حاوی رنگ های خوراکی و مواد دیگری هستند که بر روی جذب و کیفیت غذا تاثیر گذاشته وحتی در مواردی ممکن است مسموم کننده باشند.

اگر برنامه ی غذایی شما متعادل و سالم است، مصرف مولتی ویتامین برایتان ضروری نیست، چرا که مواد معدنی و ویتامین های خود را می توانید از طریق غذا جذب کنید و با مصرف مولتی ویتامین ها ، تنها پول خود را دور ریخته اید. البته استثناءهایی نیز وجود دارند. اگر دچار بیماری هایی هستید که شما را در خطر کمبود ویتامین قرار می دهد، مشکلاتی چون بیماری التهاب روده و سلیاک و یا در صورتی که عمل جراحی بای پس معده را انجام داده اید، حتما باید از مولتی ویتامین مصرف کنید. علاوه بر این برخی از درشت مغذی ها همچون ویتامین B12 و آهن در بدن گیاهخوران کم است که برای جبران آن به مولتی ویتامین ها نیاز دارند.

بسیاری از افراد نیز دچار نقص ویتامین D هستند و به همین دلیل باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. هیچ گاه مکمّل ها را سر خود مصرف نکنید. برای این کار نزد پزشک بروید تا میزان ویتامین های بدنتان را از طریق آزمایش تشخیص دهد و در صورتی که مبتلا به آنها بودید، می توانید از مکمل ها استفاده کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments