اگر همیشه نفخ معده دارید بخوانید

نفخ معده چیزی است که همه، آن را تجربه کرده اند. برخی از شما تنها مواقع خاصی دچارش می شوید و برخی دیگر همیشه با آن درگیرید. در این حالت، شکم شما باد، صورت شما پف و پاهایتان ورم می کند و به طور کلی احساس ناراحتی می کنید. برای همین مجبور می شوید زیر چشمتان کرم بزنید و شلوارهای استرچ به پا کنید. اما واقعا ریشه ی مشکل کجاست؟

با مطالعه ی این مقاله خواهید فهمید که چه چیزی موجب نفخ شکم می شود و برای رفع آن چه می توان کرد.

1- حساسیت غذایی

اگر به غذاهایی چون ماست، گلوتن، تخم مرغ یا سویا حساسیت دارید، شکم شما نفخ خواهد کرد. در افرادی که با آنها کار کرده ام دیده ام که قطع مصرف این آلرژی زاها می تواند پف چشم و ورم شکم را برطرف کند. اگر لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید، خواهید فهمید که آیا این غذاها در دسته ی غذاهای فرآوری شده قرار دارد یا نه. سعی کنید به جای گلوتن از محصولاتی چون کوینولا، ارزن، گیاه زلف عروس و گندم سیاه استفاده کنید.

به جای ماست بهتر است از شیردانه ها و شیر آجیل ها و به جای پروتئین موجود در سویا از بذر کتان یا دانه های چیا استفاده کنید. چند ماه رعایت این نکات، موجب از بین رفتن نفخ شکم و پف چشم های شما می شود.

2- موانع لنفاوی

سیستم لنفاوی شما همانند سیستم گردش خونتان است- با این تفاوت که به جای حمل مواد غذایی به اندام های بدن، مواد زاید را از بدن خارج می کند. وقتی غذاهای تشکیل دهنده ی موکوس می خورید، سیستم لنفاوی بسته و در نتیجه موجب نفخ شکم می شود. لبنیات، گلوتن، تخم مرغ، سویا و گوشت، سیستم لنفاوی را می بندند، چرا که جزء غذاهای تشکیل دهنده ی موکوس می باشند. اگر در برنامه ی غذایی خود میوه، سبزیجات، دانه ها و غلات فاقد گلوتن را ترجیح دهید، نه تنها شکم شما کمتر نفخ می کند بلکه سالم تر و پر انرژی تر خواهید بود. با رفع انسداد از مسیرهای لنفاوی، لنف شما بهتر می تواند جریان پیدا کند در نتیجه بدن بهتر می تواند برای داشتن ایمنی و تحرک، خود را پاکسازی کند.

3- مصرف میوه ها به عنوان دسر

کیک شکلات چغندر خوشمزه است؟ بله اما موجب نفخ معده تان نیز می شود. میوه ها به سرعت هضم می شوند. به همین دلیل است که شما می خواهید آن را با شکم خالی یا بین وعده های غذایی مصرف کنید. وقتی پس از یک وعده ی غذایی سنگین، میوه مصرف می کنید، ممکن است تخمیر و موجب نفخ معده ی شما شود. البته سوء تفاهم نشود، میوه یکی از بهترین مواد غذایی درمان کننده، پاک کننده و انرژی زا است که می توانید مصرف کنید، اما باید مراقب باشید آن را به عنوان دسر مصرف نکنید.

4- کم آب شدن بدن و احتباس مایعات

بیشتر افراد تصور می کنند اگر آب زیادی بنوشند دچار نفخ شکم می شوند، اما چنین تصوری اصلا صحیح نیست. بدن انسان وقتی دچار کمبود آب شود بیشتر به احتباس مایعات روی می آورد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که به اندازه ی کافی و از مایعات مناسب دریافت می کنید. سعی کنید به جای آب های لوله کشی از آب خالص استفاده کنید تا کلر یا فلوراید اضافی دریافت نکنید. نوشیدن آب نارگیل به صورت مستقیم از خود نارگیل، آب و الکترولیت فراوانی به بدن شما وارد می کند.

درمان نفخ معده با آب جعفری

برای از بین بردن نفخ معده علاوه بر مصرف غذاهای خاص و نوشیدن آب روش خوب دیگری نیز وجود دارد که می توانید آن را امتحان کنید. جعفری یک ادرار آور طبیعی است که به تقویت و ایجاد توازن در کلیه ها کمک می کند. با نوشیدن آب جعفری، به کلیه های خود کمک می کنید تا سم ها را از بدن خارج کند. هر گاه احساس ورم معده کردید، آب جعفری بنوشید تا به سرعت معده ی شما آرام گیرد. دو فنجان آب را با یک دسته جعفری، عسل خام، لیمو ترش و توت فرنگی مخلوط کنید و بخورید. سعی کنید از انواع ارگانیک آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

درکل جالب است بدانید که تنها مصرف کالری کمتر موجب کاهش وزن نمی شود. کاهش مصرف غذاهای نفاخ نیز عامل مهمی در کاهش وزن محسوب می شود. تعادل میزان سدیم و پتاسیم- دو ماده ی معدنی که احتباس آب در بدن شما را تنظیم می کند- موجب کاهش نفخ شکم و در نهایت سبک تر شدن شما می شود. با افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف سدیم، غلظت این دو ماده در بدن شما متفاوت می شود. در نتیجه، سدیم از سلول ها خارج و پتاسیم به آنها وارد می شود. در اثر چنین عملیاتی در بدن، آب اضافی که در سلول ها وجود دارد، به جریان خون وارد، توسط کلیه ها تصفیه و از بدن خارج می شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف پتاسیم موجب کاهش ابتلا به پوکی استخوان، فزون تنش و سکته می شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments