مواد غذایی کم چرب چه معایبی دارند؟

حتما شما هم تصور می کنید، مواد غذایی کم چرب گزینه های بهتری برای سلامت و کاهش وزن هستند. اما باید بدانید که چربی ها آنقدرها هم که فکر می کنید، مضر نیستند. مواد غذایی کم چرب برای جبران چربی از دست رفته حاوی میزان زیادی قند، مواد افزودنی و طعم دهنده هستند که کالری آنها را به شدت افزایش می دهد.برای مثال رژیم کتوژنیک بر اساس چربی و پروتئین است و با این وجود در ماه می تواند وزن قابل توجهی را کاهش دهد. می توانید برای دریافت رژیم کتوژنیک کلیک کرده یا برای دیدن نمونه رژیم کتوژنیک رایگان به صفحه آن وارد شوید.

وقتی کودک بودم، پدر و مادرم یک رژیم غذایی سخت گرفته بودند و به شدت از مصرف غذاهای پر چرب پرهیز می کردند. در این مدت ما نیز تنها اجازه داشتیم از غذاهای کم چرب استفاده کنیم. گرچه این شیوه برای پدر و مادر من کارساز بود (چرا که همراه با رژیم ورزش نیز می کردند)، اما افراد بسیاری را می شناسم که این روش تنها چاق ترشان کرد. آنها به این موضوع توجه نمی کردند که محصولات کم چرب، به اندازه ی محصولات پرچرب کالری دارد. پرخوری نیز در این مورد امر شایعی بود، چرا که افراد تصور می کردند از آنجا که این محصول کم چرب است، مجاز به مصرف میزان زیادی از آن هستند. به علاوه، این غذاهای به ظاهر سالم، سرشار از طعم دهنده های مصنوعی و افزودنی های شیمیایی هستند که برای جبران چربی از دست رفته، به آنها افزوده می شود.

پس از مدتی در مورد فواید مواد غذایی پرچرب چیزهایی شنیدم و متوجه شدم که آنها آنقدرها هم که تصور می کردم، مضر نیستند. به علاوه، برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف محصولات کامل (پر چرب) به طور مستقیم با کاهش بیماری های قلبی- عروقی در ارتباط است.

در تلاشی که برای مصرف محصولات طبیعی و پرچرب انجام دادم، تصمیم گرفتم که از مصرف هرگونه مواد مصنوعی کم چرب و فاقد چربی بپرهیزم. در اینجا اتفاقاتی که پس از این تصمیم برای من رخ داد توضیح داده شده است.

کودکی ام را رها کردم

مواد غذایی کم چرب - رژیم - برنافیت

همانطور که گفتم، پدر و مادرم به شدت در مسئله ی مصرف چربی ها سخت گیر بودند و مرا نیز از خوردن غذاهای پرچرب منع می کردند. اما به مرور زمان و با مطالعات بیشتر به این نتیجه رسیدم که مصرف این غذاها آنچنان که تصور می کردم مضر نیست. به علاوه متوجه شدم که مصرف آنها مرا از شرّ افزودنی های مضر و طعم دهنده های شیمیایی باز می دارد.

مواد غذایی پرچرب حتی به میزان بسیار کم، مرا سیر می کرد

مواد غذایی کم چرب - بستنی - برنافیت

 

سال های زیادی بود که طبق عادت پدر و مادرم از غذاهای کم چرب استفاده می کردم، اما از آنجا که طعمش را زیاد دوست نداشتم، آن را همراه با شیرینی زیادی مصرف می کردم، که این کار کالری مصرفی مرا نیز دو برابر می کرد. یک بار پس از مدرسه، دخترم را به کافی شاپ بردم تا برای او بستنی بخرم. یک بستنی با شیر پرچرب برایش سفارش دادم و برای همراهی با او کمی از این بستنی را میل کردم. برایم بسیار جالب بود که همین میزان بستنی تا مدت زیادی مرا سیر نگه داشت.

در طول یک سال، کالری کمتری مصرف کردم

مواد غذایی کم چرب - رژیم - برنافیت

من اغلب کالری های مصرفی خود را یادداشت نمی کنم، اما زمانی که شروع به مصرف غذاهای پرچرب کردم، توجه من به میزان کالری مصرفی نیز بیشتر شد و به شدت به این نکته پی بردم که مصرف مواد غذایی کامل، منجر به کاهش کالری مصرفی من شد. در گذشته برای صبحانه توت فرنگی و ماست کم چرب می خوردم که تنها 100 کالری داشت، اما متاسفانه مدت کوتاهی پس از این صبحانه گرسنه می شدم. اما در حال حاضر مقداری ماست پرچرب، مرا تا وعده ی نهار کاملا سیر نگه می دارد و نیازی به میان وعده های سنگین ندارم.

موضوع در مورد میان وعده ها نیز به همین شکل بود. زمانی که برای میان وعده، تنها از یک سیب یا موز استفاده می کردم، برای مدت زمان زیادی سیر نبودم، اما زمانی که آن را همراه با بادام مصرف می کردم تا مدت ها نیاز به مصرف غذا نداشتم.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments