راه های مقابله با خشکی پوست در فصل زمستان

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی، یک مشکل پوستی است که به شکل برجستگی های کوچک سفت، موجب خشکی پوست می شود. عامل ایجاد آن هنوز مشخص نیست، اما طبق برخی مطالعات، این بیماری موروثی است. بنابراین اگر یکی از والدین شما از این مشکل رنج می برند، به احتمال زیاد شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهید بود.

این بدان دلیل است که پوست شما مستعد ساختن کراتین های موجود در فولیکول های مو است. کراتین، خود یک پروتئین است که در لایه ی سخت خارجی پوست شما وجود دارد و موجب ضخیم تر شدن لایه ی سطحی پوست می شود. وقتی کراتین مازاد فولیکول های موی شما را می بندند، منافذ پوست شما بزرگ تر می شوند.

در پوست شما هر ماه یک بازسازی کلی انجام می شود. برای حمایت از بافت های همبند سالم، از نکات زیر بهره بگیرید.

1- از دوش گرفتن با آب داغ بپرهیزید

آب داغ موجب خشکی پوست می شود و ممکن است در صورتی که به مدت زیادی در معرض آن قرار بگیرید، حتی مبتلا به کراتوز پیلاریس نیز بشوید. پوست شما دارای پروتئین ها و چربی هایی است که یک سد حفاظتی برای جلوگیری از دست رفتن رطوبت و حفظ پوست در برابر محیط خارجی نامطلوب ایجاد می کند. اگر آبی که با آن دوش می گیرید بیش از حد داغ باشد، سد حفاظتی بدن شما را از بین می برد و پوست را نسبت به عوامل خارجی آسیب پذیرتر می کند.

2- رطوبت رسانی به پوست را فراموش نکنید

افرادی که دچار خشکی پوست و بیماری های خاص چون اگزما هستند، بیشتر مستعد بیماری هایی چون کراتوز پیلاریس می باشند. این مشکل بیشتر در ماه های سرد سال که رطوبت بیشتری در هوا است رخ می دهد. از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید و آنها را پس از حمام و هنگامی که پوست شما هنوز مرطوب است، بر روی قسمت های خشک پوست بگذارید. این کار نه تنها موجب حفظ رطوبت پوست می شود، بلکه آن را بیشتر به اعماق پوست می برد و برای مدت بیشتری حفظ می کند.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در هنگام استفاده از مرطوب کننده ها

3- به طور منظم از برس خشک پوست استفاده کنید

مفهوم برس خشک، استفاده از یک برس خشک در جهات مختلف بر روی پوست برای تحریک سیستم لنفاوی است. این کار به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند و موجب بهبود جریان خون و انرژی می شود، در نتیجه به کاهش این برجستگی ها کمک می کند. با یک اسکراب خانگی، به آرامی از پوست خود لایه برداری کنید، این کار موجب از بین رفتن کراتین های تولید شده نیز می شود.

4- اسید لاکتیک

اسید لاکتیک، یک اسید طبیعی است که از شیر، میوه، سبزیجات و گیاهان دیگر به دست می آید و برای کاهش برجستگی های حاصل از کراتوز پیلاریس بسیار موثر است. خواص حفظ رطوبت آن موجب آب رسانی به پوست می شود. این ماده از اسید گلیکولیک نرم تر است و برای پوست های حساس بسیار مفید است. این ماده از اسید مندلیک نیز در دسترس تر است.

5- به میزان کافی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

بدن شما به خودی خود قادر به ساختن امگا 3 و امگا 6 نیست و تنها می توان آنها را از طریق غذا به دست آورد. منابع غنی امگا 3 در دانه های چیا، بذر کتان و روغن دانه ی زیره ی سیاه و سبز یافت می شود. روغن گل گاو زبان نیز گزینه ی بسیار خوبی است، چرا که غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است.

6- به بدن خود آب رسانی کنید و چربی مصرف کنید

بیماری کراتوز پیلاریس، با خشکی پوست شدت می یابد و تنها مرطوب کردن لایه ی بیرونی پوست کافی نیست. بدن ما عمدتا از آب تشکیل شده است و آب برای کارکرد هر چه بهتر سیستم های مختلف بدن ضروری است. چربی های سالم برای ایجاد سد حفاظتی طبیعی پوست لازم است و موجب حفظ رطوبت و کشسانی آن می شود. چربی های غیر اشباع مونو و پلی دارای خاصیت ضد التهابی می باشند و مصرف فراوان چربی های غیر اشباع مونو مثل روغن زیتون موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست می شود.

پیشنهاد برنافیت: غذاهایی که از خشک شدن پوست در زمستان جلوگیری می کند

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments