چگونه از مضرات آرسنیک موجود در برنج در امان بمانیم؟

آرسنیک، یک ماده ی سرطان زاست که برای پوست، مثانه، ریه، کلیه، کبد و پروستات مشکلات زیادی ایجاد می کند. اما متاسفانه این ماده ی مضر از طریق خاک وارد برنج که یکی از غذاهای اصلی ماست، می شود. برای پیشگیری از وارد شدن آرسنیک به بدن، از مصرف شیربرنج بپرهیزید، برنج خود را آبکش کنید و به طور کلی کمتر از این ماده استفاده کنید.

علی رغم فواید بسیار برنج قهوه ای و برنج سفید، این ماده ی فاقد گلوتن، پرفیبر و غلات کامل دارای یک ماده ی مضر به نام آرسنیک می باشد. آرسنیک، ماده ای سرطان زاست که برای پوست، مثانه، ریه، کلیه، کبد و پروستات مشکلاتی ایجاد می کند. بدترین بخش آن این است که کودکان از طریق آرسنیک برنج، در خطر بیشتری هستند. کودکان و نوجوانان دو سه برابر بزرگسالان در معرض آرسنیک هستند. اما برای کاهش تماس آرسنیک چه راهکارهایی وجود دارد؟

1- از مصرف شیر برنج بپرهیزید.

مضرات آرسنیک موجود در برنج - شیر برنج - برنافیت

گاهی افراد تصور می کنند که شیربرنج، جایگزین بسیار خوبی برای شیر است. متاسفانه، شیربرنج از سبوس برنج – یعنی سمی ترین بخش این غلات کامل- تهیه می شود که با مصرف آن بیشترین میزان آرسنیک را دریافت می کنید. میزان آرسنیک موجود در شیربرنج، خیلی بیشتر از آرسنیک موجود در آب است. آرسنیک موجود در آب 10 از یک میلیون است، در حالیکه آرسنیک موجود در شیربرنج 17 تا 70 در یک میلیون است.

این موضوع برای کودکان نیز صدق می کند. محققان به سه فرمول اشاره کرده اند. شیر مادر، شیر گاو و شیربرنج. آنها به این نتیجه رسیدند که 80 درصد شیر مادر سالم است، شیر گاو سه برابر شیر مادر حاوی آرسنیک است و شیربرنج، 15 برابر شیر گاو حاوی آرسنیک می باشد.

2- مراقب آرسنیک موجود در غذای کودکان باشید.

مضرات آرسنیک موجود در برنج - غذای کودک - برنافیت

برنج، یک منبع کربوهیدرات در طول شیردهی است و خصوصیاتی چون قابلیت دسترسی، طعم مطلوب، ارزش غذایی بالا و آلرژی زایی کمی را به دنبال دارد. متاسفانه، این خصوصیات موجب می شود کودکان به ویژه کودکان مبتلا به سلیاک یا دیگر آلرژی های غذایی، در خطر تماس با آرسنیک قرار گیرند.

برخی از متخصصان بر این باورند که به جای غلات برنج از سبزیجات نارنجی چون سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی استفاده کنید. در گذشته به والدین توصیه می شد که از غلات برنج غنی شده که غیرآلرژی زا و مغذی بودند، استفاده کنند، اما در حال حاضر تنها با کمی استثناء، دیگر به آنها توصیه نمی شود از غذاهای آلرژی زا استفاده نکنند. میوه های نرم، سبزیجات و حتی گوشت، جزء منابع غنی ای از مواد مغذّی مکمل برای کودکان شیرخوار و غیر شیرخوار است.

3- برنج خود را سالم تهیه کنید

مضرات آرسنیک موجود در برنج - تغذیه - برنافیت

محققان بدین نتیجه رسیده اند که پختن برنج در آب غیر آلوده و آب کش کردن آن، محتوای آرسنیک موجود در برنج را 30 تا 40 درصد کاهش می دهد.

4- با غلات کامل خود، غذاهای خلاقانه تهیه کنید

مضرات آرسنیک موجود در برنج - تغذیه - برنافیت

برنج به دلیل شیوه ی کاشت و رشد، منبع آرسنیک می باشد. شالیزارهای برنج، آن را در معرض آرسنیک موجود در خاک قرار می دهند. برنج دارای یک فیزیولوژی منحصر به فرد است که موجب می شود به راحتی فلزهای موجود در محیط را جذب کند. محققان بر این باورند که در هر کیلو برنج خام، 1 تا 4 میلی گرم آرسنیک وجود دارد. خوشبختانه این مطلب در مورد غلات دیگر صدق نمی کند. در هر کیلو گندم و جو به ترتیب 03. 0 تا 04. 0 میلی گرم آرسنیک وجود دارد. به جای برنج از ذرت بو داده، جو دو سر برشته و حتی آردهای مخلوطی که حاوی برنج و گلوتن نیستند، استفاده کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments