6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

مری، معده، روده ی بزرگ، پانکراس و کبد، همه بخشی از سیستم گوارش هستند، بنابراین هیچ عجیب نیست که مشکلات گوارش بخش وسیعی از بدن را در برگیرد. مشکل اینجاست که وقتی این مشکل خود را به شکل هایی که انتظار ندارید نشان می دهد، ممکن است حتی احتمال ندهید که مشکل از سیستم گوارش است. این علائم در ادامه ی مقاله معرفی شده اند.

1- یک توده در حنجره ی خود دارید.

6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

هنگام غذا خوردن و وقتی که غذا در حال پایین رفتن از گلوی شماست، توجه کنید که آیا عمل خوردن به سختی انجام می شود یا نه، به ویژه اگر این احساس به مرور زمان در شما افزایش می یابد. گاهی اوقات حتی نوشیدن آب نیز برایتان سخت می شود.

درد در هنگام فرو دادن آب نیز می تواند یکی از نشانه های مشکلات گوارش باشد. این مشکل ممکن است با علائمی همچون سرفه، گرفتگی صدا، سکسکه و احساس سیری زودرس همراه باشد. این علائم ممکن است نشان دهنده ی سرطان مری باشد.

2- گاز معده ی شما غیر طبیعی است.

6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

نفخ شکم یک موضوع کاملا طبیعی است. آیا می دانستید که یک فرد متوسط روزانه حدود 2 لیتر گاز معده تخلیه می کند؟ اما گاهی این گاز معده دارای عوارض جانبی نامطبوعی است. زمانی این مشکل جای نگرانی دارد که با مشکلات شکمی، تغییر در عادات تخلیه ی معده و کاهش وزن ناگهانی همراه باشد.
یکی دیگر از این علائم، تخلیه ی گازهای نامطبوع است. این بوی نامطبوع ممکن است نشان دهنده ی این باشد که یک انگل به نام ژیاردیا، روده های شما را دچار عفونت کرده است.

3- شلوار شما به یکباره تنگ شده است.

6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

اگر احساس می کنید که نسبت به چند روز پیش به سختی قادر به بالا کشیدن شلوارتان هستید، گاهی اوقات دلیل آن چربی های شکمی نیست. نفخ شکم مشکل رایجی است که در نتیجه ی پرخوری یا فرو بردن هوا رخ می دهد. اما نفخی که به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیل مشخصی رخ دهد و با علائمی چون درد و خونریزی در هنگام مدفوع همراه است، جای نگرانی دارد. این مشکل ممکن است به سادگی مشکل هضم لبنیات یا مشکلات دیگری باشد که به درمان های مختلف نیاز دارد. بیماری هایی که ممکن است در این زمینه رخ دهد شامل: رفلاکس معده به مری، سندروم روده تحریک پذیر، سنگ صفرا، یبوست و بیماری سلیاک می باشند.

4- شلوار شما به یکباره گشاد شده است.

6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

کاهش وزن ناگهانی یکی از علائم مشکلات روده و معده است. یکی از علائمی که متخصصان گوارش برای تشخیص بیماری های روده و معده بررسی می کنند، همین کاهش وزن ناگهانی است. عوامل دیگری که موجب کاهش وزن می شوند شامل بیماری سلیاک یا بیماری روده ی بزرگ است که در جذب مواد غذایی مداخله می کند.

5- هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی می شوید.

6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

اگر در هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی شوید، حتما احساس نگرانی خواهید کرد، اما گاهی خونریزی موجب سیاه شدن مدفوع شما می شود. اگر خونریزی در ناحیه ی مقعد باشد، طبیعی نیست. گاهی اوقات خون های روشنی که در هنگام مدفوع می بینید ممکن است به دلیل هموروئید باشد. هموروئید یا بواسیر زمانی رخ می دهد که رگ های خونی ناحیه ی مقعد، متورم شده و موجب سوزش و خارش این ناحیه شود. البته هموروئید قابل درمان است، اما اگر خونریزی ادامه دار بود، بهتر است به یک متخصص روده و معده مراجعه کنید. هرگونه خونریزی در ناحیه ی مقعد که با علائم دیگری همراه باشد، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

6- آهن خون شما کم شده است.

6 علامتی که با مشاهده ی آن باید به متخصص گوارش مراجعه کرد

آهن موجب می شود که گلبول های قرمز اکسیژن را به بافت های بدن برساند. زمانی که آهن خون شما کم می شود، تمام بدن آن را احساس می کند. این موضوع موجب خستگی، سردرد، زردی پوست، شکنندگی ناخن ها، ریزش مو و ضعف کلی بدن می شود.

متخصص طب داخلی، میزان آهن بدن شما را با یک آزمایش خون ساده اندازه گیری می کند. اگر فرد دچار آنمی باشد، باید به متخصص گوارش مراجعه کند. نقص آهن حاصل از آنمی ممکن است به دلیل از دست دادن خون مزمن در لوله ی گوارش و حاصل از مشکلاتی چون سرطان روده ی بزرگ، سرطان معده، زخم معده، بیماری التهاب روده، یا رگ های خونی سطحی به نام آنژیو دیسپالزی رخ دهد.

guest
15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
منا

عالی ولی نگران کننده بود

هیچی

من اشتها ندارم و بزور غذا میخورم همون یکم غذارو هم ک میخورم ترش میکنم و سر درد میشم و دوباره بالا میارم باید پیش چ دکتری برم ؟

پشتیبان برنافیت

سلام و وقت بخیر. دوست عزیز شما باید به یک متخصص داخلی یا گوارش تشریف ببرید. امیدوارم هرچه زودتر مشکل برطرف بشه.

جعفری

سلام بهنگام اجابت مزاج و بعد از آن درد و سوزش شدید دارم ، باید چه دکتری مراجعه کنم

پشتیبان برنافیت

سلام دوست عزیز ممکنه دلیلش هموروئید یا شقاق باشه که می تونید با مراجعه به پزشک عمومی و بعد از تشخیص به متخصص داخلی مراجعه کنید

کاربران ناشناس

سلام من خیلی باد شکم‌ زیاد دارم از نگاه غضب ضعیفم زیرنظر دکتر اهستم اما بیشتر اوقات باد شکم بوی ندارد

بی نام

من احساس میکنم ی گازی از معدم بلند میشه همون بهم میریزه ک درد میگیره بعد باعث میشه دهنم بوی خیلی بدی بده مث بوی سیرابی

کاربران ناشناس

سلام پسر من۲۲سالشنمیدونم چه مشکلی داره خیلی آروغ میزنه

مریم حور کشتانی

معد درد چرب دارد چاق است

ما شناس

سلام ببخشید من چند ساله بیرون روی باد شکم دارم بیش از حالت طبیعی من به چه دکتری مراجعه کنم ممنون میشم

ذلفقاری

سلام این حالت بیشتر بخاطر سرد بودن دستگاه گوارشه .سعی کنید مواد سردی کمتر مصرف کنید و بیشتر مواد گرم ویا از دمنوشها استفاده کنید مواد نفاخ مثل لوبیا لپه بادمجان تخم مرغ کاهو بسیار نفاخ هستن

رحیمی

سلام . من تو مدفوعم خون میبینم و آزمایش هم دادم تو ادرارم خونه . سرگیجه هم دارم
چه دکتری باید برم ممنون میشم راهنمایی کنید

ایوبی

سلام من اروغ دارم ولی بالا نمیاد و باعث شده رنگ از صورتم بره و صدام گرفته هست ولبام خشکه همیشه . اسم این مریضی چیه و به چه دکتری مراجعه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی ام کنید.

امیر علی

سلام من باد شکم دارم و وقتی می رم دستشویی بیشتر باد دارم و وقتی که از دستشویی میام بیرون دوباره باد دارم و تا حدودی هم بعد دستشویی یه قطره ادرار ازم خارج می شه لطفا راهنمایی کنید و برای این کار به چه متخصصی مراجعه کنم ممنون

بی نام

سلام من الا یک هفته ده روز هست معده درد شدیدی دارم یجوری که از گلوم تا معده سوز بدی میزنه باید پیش چه دکتری برم