با این چند سوپ رژیمی حسابی وزن کم کنید!

سوپ مایعی بسیار غنی و مقوی است که در تغذیه نقش مهمی دارد. وجود کالری کم و مواد مغذی فراوان در انواع آنها، موجب شده تا امروزه سوپ رژیمی به یکی از غذاهای مفید برای لاغری تبدیل شود. مواد مختلفی مثل سبزیجات و پروتئین‌هایی مثل گوشت سفید و قرمز، حبوبات و قارچ و همچنین ادویه جات مختلف از آن یک غذای لذیذ و مفید ساخته است. در این مقاله می‌خاهیم در مورد طرز تهیه چند سوپ رژیمی با شما دوستان عزیز صحبت کنیم. همچنین شما عزیزان می توانید با ورود به صفحه دریافت رژیم لاغری، رژیم مختص خود را دریافت کنید و حتی درصورت علاقه به رژیم گیاهخواری، می توانید لیست این رژیم را در صفحه دریافت رژیم گیاهخواری درخواست کنید.

سوپ رژیمی

سوپ چیست؟

سوپ یک پیش غذای عالی است که با روش‌های گوناگون و انواع مواد غذایی و سبزیجات و پروتئین‌ها تهیه می‌شود. خوشمزه‌ترین سوپ‌ها معمولاً از مخلوط چند ماده غذایی و ترکیب ادویه‌جات خوشمزه و متنوع به دست می‌آیند. که یکی از آن‌ها سوپ بروکلی رژیمی است که می‌توانید طرز تهیه سوپ بروکلی رژیمی رو یاد بگیرید.

انواع سوپ رژیمی برای کاهش وزن کدامند؟

معمولا سوپ رژیمی که برای کاهش وزن استفاده می‌شود، مخلوطی از سبزیجات و پروتئین‌ها است. مواد داخل سوپ و ادویه‌جات داخل آن طوری هستند که سوخت و ساز بدن شما را بالا برده و بتواند ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را تامین کنند. مصرف این سوپ باید باعث شود تا ساعت‌ها احساس سیری داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم سوپ‌های رژیمی را به شما معرفی کنیم، اما پیش از آن توصیه می‌کنیم به صحبت‌های برنافیت در مورد سوپ لاغری گوش دهید:

1. سوپ رژیمی کلم برای لاغری

سوپ کلم یکی از سوپ‌های کم کالری است که در دسته‌ی رژیم‌های تک بعدی قرار می‌گیرد و از رژیم‌های سخت و محدود کننده‌ای است که افراد معمولا خیلی زود از آن خسته می‌شوند.

2. سوپ آماده رژیمی

برای درست کردن یک سوپ که سریع آماده شود و به کمترین زمان پخت احتیاج داشته باشد و هم‌چنین طعمی عالی برای ما به ارمغان بیاورد، می‌توانید یک سوپ آماده را در ظرف ریخته و سپس طبق دستورالعمل مقداری سبزیجات معطر و دلخواه یا قارچ و هویج و نخود فرنگی و ذرت پخته به آن اضافه کنید. این کار سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای تهیه‌ی یک سوپ خوشمزه و سالم است.

3. سوپ رژیمی سبزیجات 

برای کم کردن وزن و چربی‌سوزی معمولا افراد به دنبال رژیم‌های سنگین می‌روند تا زودتر نتیجه بگیرند. سوپ سبزیجات از خوراکی‌هایی است که می‌توانید برای لاغر شدن و کاهش وزن از آن استفاده کنید. سبزیجاتی که می‌توانند برای لاغری استفاده شوند دارای کالری کم هستند و همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند.

یک سوپ سبزیجات که برای لاغری مناسب باشد معمولاً از هویج، پیاز، فلفل سبز، گوجه، کرفس، قارچ، مرغ، پخته و انواع سبزیجات تهیه می‌شود. از این غذا می‌توانید به عنوان پیش غذا یا در وعده شام استفاده کنید.

سوپ سبزیجات

4. سوپ رژیمی رشته 

سوپ رشته از جمله سوپ‌هایی است که همراه ما در روزهای سرماخوردگی بوده است. برای تهیه سوپ‌ رشته به مواد زیر نیاز داریم:

  • آب مرغ
  • هویج خرد شده
  • سیب‌ زمینی
  • نخودفرنگی
  • ذرت
  • سینه مرغ
  • قارچ
  • گوجه
  • رب گوجه فرنگی
  • آبلیمو و ادویه جات

طرز تهیه سوپ رژیمی رشته

برای تهیه سوپ رشته سینه مرغ را پخته، پیاز را خرد کرده و به آن اضافه می‌کنیم. گوجه را رنده کرده و به همراه سیب زمینی نگینی، هویج و نخود فرنگی و قارچ با رب گوجه یا پوره گوجه به مواد قبلی اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا سوپ ما جا بیفتد.

5. سوپ رژیمی دال عدس

دال عدس یکی از سوپ‌های خوشمزه ایرانی است که خواص زیادی دارد. این غذای خوشمزه سرشار از ویتامین و املاح معدنی است و به دلیل وجود فیبر فراوان در آن شما را برای مدت زیادی سیر نگه می‌دارد.

6. سوپ رژیمی قارچ

سوپ قارچ که یک سوپ مجلسی محسوب می‌شود به عنوان یک پیش غذای خاص در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد لازم برای این سوپ شامل پیاز متوسط، هویج، تره فرنگی، خامه، شیر، کره، جعفری خردشده، آرد سفید و ادویه جات است. برای تهیه این سوپ کافیست پیاز، هویج و تره فرنگی را خرد کرده همراه با آرد سفید، جعفری خرد شده و ادویه جات مخلوط کنیم. آرد را کم کم به مواد قبلی اضافه کرده و داخل سوپ می‌ریزیم. وقتی که مواد جوش آمدند به آن شیر و خامه اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا سوپ جا بیفتد.

7. سوپ رژیمی مرغ

سوپ مرغ علاوه بر درمان بیماران به عنوان پیش غذا نیز استفاده می‌شود. مواد لازم برای سوپ مرغ شامل سینه مرغ، پیاز، آبلیمو، هویج، سیب‌زمینی، جعفری خرد شده و ادویه‌جات می‌باشد.

طرز تهیه سوپ رژیمی مرغ

کافیست به این صورت عمل کنید. هویج و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و به جعفری خرد شده و پیاز اضافه می کنیم. سینه مرغ پخته شده و ریش ریش شده را به مواد قبلی اضافه کرده و می‌گذاریم سوپ جا بیفتد.

سوپ مرغ

8. سوپ رژیمی کدو حلوایی

سوپ کدو حلوایی که بسیار خوشمزه و مقوی است یکی از سوپ هایی است که در پاییز و زمستان بسیار استفاده می‌شود. فیبر فراوان موجود در کدو حلوایی موجب می‌شود تا برای مدت‌ها احساس سیری کنید. علاوه بر این خاصیت، کدو حلوایی سرشار از ویتامین A  است که به تقویت بینایی شما کمک می‌کند.

9. سوپ رژیمی بلدرچین

سوپ بلدرچین از سوپ‌های مقوی است که در دوران کرونا بیشتر استفاده می‌شود چرا که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بسیاری بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کند.. مواد لازم برای این سوپ شامل بلدرچین، جوی پرک، قارچ، هویج، خامه یا شیر، زعفران، جعفری خرد شده و ادویه جات گرم  می‌باشد.

طرز تهیه سوپ رژیمی بلدرچین

برای تهیه این سوپ کافیست گوشت بلدرچین را بعد از پختن ریش ریش کرده و آنها را با کمی کره تفت دهیم. زعفران را داخل آب قارچ ریخته و مخلوط کنیم. سپس نمک و ادویه جات را به قارچ اضافه کنیم. حالا هویج نگینی را به همراه جو پرک و آب به آن اضافه می‌کنیم. زمانی که سوپ لعابدار شد شیر و جعفری و بقیه مواد و ادویه جات را اضافه کرده می‌گذاریم تا جا بیفتد.

10. سوپ رژیمی برنج

سوپ برنج که از قوی‌ترین سوپ‌های ایرانی است، پختی سریع و آسان دارد. مواد لازم برای پخت سوپ برنج شامل برنج نیم دانه، هویج، گوجه، پیاز، سیب‌ زمینی، آب مرغ، سبزی سوپی، روغن زیتون و ادویه جات می‌باشد.

طرز تهیه سوپ رژیمی برنج

برای تهیه این سوپ کافیست سبزیجات را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه آب یا عصاره مرغ بگذاریم بپزد. سپس برنج نیم دانه پخته را با گوشت‌کوب له کرده یا داخل مخلوط‌کن و میکسر می‌ریزیم. سپس به بقیه مواد اضافه کرده می‌گذاریم جا بیفتد.

سوپ برنج

11. سوپ رژیمی ماهیچه

سوپ ماهیچه سوپی بسیار قوی و مناسب روزهای سرماخوردگی است. این سوپ مناسب نوزادان در سن هشت ماهگی می‌باشد که تازه غذا خوردن را شروع کرده‌اند. مواد لازم برای این سوپ شامل ماهیچه گوسفند، پیاز، هویج، سیب زمینی، گوجه، برنج، جعفری، گشنیز و ادویه‌جات می‌باشد.

طرز تهیه سوپ رژیمی ماهیچه

برای تهیه این سوپ کافیست بعد از پختن ماهیچه برنجی را که از قبل خیس کرده‌ایم به همراه هویج و سیب زمینی خرد شده و بقیه مواد و ادویه جات به سوپ اضافه کرده و بگذاریم جا بیفتد.

12. سوپ رژیمی جو

سوپ جو را هم در منزل و هم در رستوران‌ها سرو می‌کنند. سوپ جو برای افراد مبتلا به ورم مفاصل، آرتروز، کم خونی، دچار اضافه وزن و مشکلات کلیوی بسیار مفید است. این سوپ دستگاه گوارش را سالم نگه داشته و از بروز سنگ صفرا جلوگیری می‌کند.

سوپ جو به چه دلیل سالم است؟

  • حاوی غلات کامل و فیبر بالایی است.
  • حاوی سبزیجات تازه مانند هویج، کرفس، گوجه فرنگی است.
  • چربی اشباع آن بسیار کم است.
دستور پخت سوپ جو سالم خانگی، یک گزینه عالی برای افزودن غلات کامل به رژیم غذایی است.

مواد لازم:

  • جو 3/4 فنجان
  • 1 ساقه کرفس ریز خرد شده
  • 1 پیاز ریز خرد شده
  • 1/2 فنجان هویج ریز خرد شده
  • 1 عدد گوجه فرنگی ریز خرد شده
  • 2-3 حبه سیر ریز خرد شده
  • فنجان آب مرغ
  • لیوان آب
  • قاشق چایخوری زنجبیل ریز خرد شده
  • 1/4 فنجان پیازچه خرد شده
  • قاشق غذاخوری روغن آشپزی
  • قاشق چایخوری آویشن خشک
  • نمک و فلفل

دستور العمل پخت سوپ جو رژیمی

  • روغن را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. زنجبیل، سیر را اضافه کنید و حدود 30 تا 40 ثانیه تفت دهید تا معطر شود.
  • پیازها را اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید تا کمی طلایی شوند.
  • سپس تمام مواد باقیمانده به جز پیازچه را اضافه کنید و بگذارید بجوشد.
  • حدود 30 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید تا زمانی که جو نرم شود.
  • با پیازچه تزیین کنید و گرم سرو کنید.

سوپ جو

13. سوپ رژیمی شلغم

سوپ شلغم یکی از بهترین غذاها برای درمان سرماخوردگی است. این سوپ علی‌رغم اینکه کالری بسیار کمی دارد، حاوی مواد مغذی فراوان است. مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم شامل مرغ، شلغم، هویج، پیاز، کره، زنجبیل، جو پرک، سبزی سوپ، ادویه جات و شیر است.

طرز تهیه سوپ رژیمی شلغم

برای تهیه این سوپ کافیست مرغ پخته شده، هویج خرد شده، پیاز، قارچ، جو پرک و بقیه مواد را با هم مخلوط کرده بگذاریم خوب بپزند. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت، سبزی، شیر و شلغم خرد شده را اضافه کرده و بگذاریم تا سوپ شلغم ما جا بیفتد.

سوپ شلغم

14. سوپ رژیمی اسفناج

سوپ اسفناج یکی از سوپ‌های لذیذ و مقوی برای ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود که سرشار از ویتامین است. مواد لازم برای این سوپ شامل جو پرک، اسفناج، آب قلم، کره، پیاز، نمک و فلفل سیاه و ادویه جات می‌باشد.

طرز تهیه سوپ رژیمی اسفناج

برای تهیه این سوپ، اسفناج را خرد کرده و با آب قلم یا مرغ و جو پرک می‌گذاریم بپزد. اسفناج را می‌توان به صورت خرد شده یا میکس شده در این سوپ استفاده کرد.

15. سوپ رژیمی ترخینه

سوپ ترخینه غذای محلی کرمانشاه است که بسیار لذیذ و مقوی است. ترخینه از ترکیب غلات گندم، بلغور و جو در دوغ تهیه می‌شود. مواد لازم برای تهیه این سوپ عبارتند از ترخینه، لپه و عدس، اسفناج خرد شده، پیاز، آب مرغ و ادویه جات

طرز تهیه سوپ رژیمی ترخینه

برای تهیه‌ی این سوپ ترخینه را یک ساعت می‌گذاریم تا خیس بخورد. سپس به آن عدس و لپه پخته شده و مقداری آب گوشت یا مرغ به همراه پیاز خرد شده و ادویه جات اضافه می‌کنیم و روی حرارت می‌گذاریم تا جا بیفتد و لعاب‌دار شود. در مراحل آخر پخت به آن اسفناج اضافه می‌کنیم.

اینها تعدادی از سوپ‌های معروف ایرانی بودند که برایتان در این مقاله درباره آنها صحبت کردیم. اما در سرتاسر دنیا هر فرهنگ نسخه خاصی از این غذای مقوی، خوشمزه و رژیمی وجود دارد. در ادامه به چندین سوپ معروف جهانی اشاره می‌کنیم.

سوپ‌های رژیمی جهانی کدامند؟

بعضی از سوپ‌های رژیمی فرنگی عبارتند از:

1. سوپ لوبیا ایتالیایی:

  • سوپ لوبیای ایتالیایی از لوبیا چیتی، پیاز،  گوجه، ریحان خشک، پونه کوهی، نمک و فلفل سیاه تهیه می‌شود.

2. سوپ عدس قرمز ترکیه: ‌‌

  • از عدس قرمز، آرد گندم، سیب زمینی، هویج، پیاز، عصاره مرغ، فلفل قرمز، رب گوجه و روغن زیتون تهیه می‌شود.

3. سوپ رامن ژاپنی:

  • سوپ رامن ژاپنی از بال مرغ، نودل، زنجبیل، قارچ، پیاز، تخم مرغ آب پز، روغن و ادویه جات تهیه می‌شود.

4. سوپ حریره مراکشی:

  • این سوپ از گوشت، روغن زیتون، لپه، نخود، برنج یا ورمیشل، دارچین، زنجبیل، گشنیز و جعفری، ساقه کرفس، رب گوجه و ادویه جات تهیه می‌شود.

5. سوپ خارچو گرجستان:

  • در تهیه‌ی این سوپ گرجی از گوشت گوسفند، کرفس، پیاز، آب گوشت، رب گوجه، برنج، گشنیز، فلفل قرمز، جعفری، شوید خرد شده و آبلیمو استفاده می‌شود.

6. سوپ چغندر اکراینی:

  • در این سوپ از از چغندر قرمز، قارچ، پیاز، هویج، جعفری، کرفس، کلم، سرکه، شوید، رب گوجه، لوبیا سفید و خامه استفاده می‌شود.

7. سوپ کدو گردویی در آفریقای جنوبی:

  • مواد اصلی این سوپ آفریقایی شامل کدو گردویی، پیاز، سیر، خامه، کره است و در بعضی مناطق از موز و دارچین و بعضی مناطق دیگر این سوپ را با کدو حلوایی تهیه می‌کنند.

8. سوپ سیب زمینی و پنیر پرو:

  • مواد اصلی این سوپ پیاز، شیر، سیر و گوشت می‌باشد.

9. سوپ پیاز فرانسوی:

  • ماده‌ی اصلی این سوپ فرانسوی گوشت و پیاز است.

10. سوپ تورتیلا یا آزتکی مکزیک:

  • در این سوپ از مقدار زیادی گوجه فرنگی و لوبیا استفاده می‌شود.

11. سوپ ولتون در چین:

  • این سوپ چینی از آب سبزیجات و گوشت و ادویه‌جات با سس سویا تهیه می‌شود.

12. سوپ گوشتی رو مادرینیلو در اسپانیا:

  • این سوپ اسپانیایی از نخود، گوشت تازه یا سوسیس و سبزیجات تهیه می‌شود.

منظور از سوپ رژیمی سوپی است که کالری آن بسیار کم اما میزان مواد مغذی آن بالاست. این سوپ ها به دلیل خاصیت سیر کنندگی بالا موجب می شوند تا در وعده اصلی کالری کمتری مصرف کنید. سوپ های رژیمی به دو دسته سوپ سبزیجات و غیر سبزیجات تقسیم می شوند.

سوپ ها بخشی از یک رژیم غذایی مایع هستند که اغلب پیش از غذا و یا به جای میان وعده ها مصرف می شوند.  سوپ های مختلفی وجود دارند که سالم و مغذی هستند، چرا که در آنها سبزیجات و مواد مغذی به کار رفته است. سالیان سال است که از سوپ برای کاهش یا کنترل وزن استفاده می شده و همچنان استفاده می شود. پیش از معرفی این سوپ های رژیمی که کالری آنها کمتر از 100 است، بهتر است با فواید سوپ در کاهش وزن آشنا شوید. با برنافیت همراه باشید.

فواید سوپ

خاصیت سیر کنندگی بالا: مصرف سوپ به عنوان یک دسر، پیش از غذا موجب می شود تا به مدت زیادی سیر بمانید و در هنگام وعده ی اصلی غذای کمتری مصرف کنید.

کالری پایین: نسبت به دسرهای دیگر، سوپ حاوی کالری کمتری است و از آنجا که حاوی سبزیجات و مواد مغذی است، بسیار سالم نیز هست. مصرف سوپ پیش از وعده ی اصلی موجب می شود تا 100 کالری کمتر مصرف کنید. به این وسیله کالری مصرفی شما در روز کمتر خواهد شد.

چگونه بهترین سوپ را انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید از سوپ برای کاهش وزن استفاده کنید، آنها را بر اساس فاکتورهای زیر انتخاب کنید.

کالری آن کم باشد

کالری یک وعده سوپ شما نباید از 150 بیشتر باشد. سوپ سبزیجات به دلیل آنکه حاوی فیبر زیادی است و کالری آن نیز بسیار پایین است، گزینه ی خوبی محسوب می شود.

سدیم آن زیاد نباشد

سدیم یا نمک موجب احتباس آب در بدن می شود که این موضوع خود منجر به افزایش وزن می شود. بهتر است سوپ هایی مصرف کنید که میزان سدیم آنها بسیار پایین است.

خانگی باشد

سوپ رژیمی- سوپ خانگی برنافیت

سوپ های آماده حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که آنها را تبدیل به یک ماده غیر مفید و حتی گاهی مضر می کند که کمکی به کاهش وزن نمی کنند.

در آن خامه به کار نرفته باشد

سعی کنید سوپ خود را ساده مصرف کنید و از افزودن خامه به آنها خودداری کنید، چرا که حاوی کالری زیادی می باشد. حالا که از فواید سوپ آگاه شدید، بهتر است با سوپ های رژیمی هم آشنا شوید. سوپ های رژیمی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: سوپ سبزیجات و سوپ غیر سبزیجات

1. سوپ سبزیجات

سوپ رژیمی- سوپ سبزیجات- برنافیت

یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش وزن، سوپ رژیمی سبزیجات است. دلیل آن هم این است که کالری آن بسیار کم، اما سرشار از مواد مغذی است.

سوپ رژیمی: سوپ کلم

سوپ رژیمی- سوپ کلم- برنافیت

این سوپ از رایج ترین سوپ ها برای کاهش وزن است و اغلب برای لاغری سریع از آن استفاده می شود.

سوپ رژیمی: سوپ گوجه

سوپ رژیمی- سوپ گوجه- برنافیت

گوجه از آن دسته سبزیجاتیست که به کالری سوزی سریع کمک می کند. به همین دلیل مصرف آن برای کاهش وزن مفید است.

سوپ رژیمی: سوپ هویج و گشنیز

سوپ رژیمی- سوپ سبزیجات- برنافیت

سوپ هویج و گشنیز سرشار از مواد مغذیست، اما کالری آن بسیار کم است. به همین دلیل از آن برای کاهش وزن می توان استفاده کرد.

2. سوپ غیر سبزیجات

سوپ غیر سبزیجات مسلما کالری بالاتری از سوپ سبزیجات دارد. بهتر است در این سوپ ها از گوشت استفاده نشود و یا حتی الامکان به جای گوشت قرمز از گوشت سفید یا تخم مرغ که منابع پروتئین هستند، استفاده شود.

سوپ رژیمی: سوپ سالسا مرغ

سوپ رژیمی- سوپ سالسا مرغ- برنافیت 

این سوپ بسیار آسان است و سریع آماده می شود. وجود موادی چون سیر، روغن زیتون، پیاز و مرغ در آن به علت خاصیت سم زدایی و سیر کنندگی به کاهش وزن کمک می کنند.

سوپ رژیمی: سوپ مراکشی نخود

سوپ رژیمی- سوپ مراکشی نخود- برنافیت

این سوپ رژیمی که بیشتر شبیه به آبگوشت خودمان است، سرشار از مواد مغذی و مفید است. علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه است، کالری آن نیز پایین است. به همین دلیل یک سوپ فوق العاده برای کاهش وزن محسوب می شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments