زگیل های مزاحم را چگونه از بین ببریم؟

زگیل ها همان برآمدگی های سفت و خشنی هستند که بر روی دست ها، صورت، پاها و یا هر جای دیگری از بدن ظاهر شوند و زیبایی آنها را تهدید می کنند. برای از بین بردن آنها می توان از روش های طبیعی همچون سرکه سیب، سیر، سالیسیلیک اسید، آب لیمو یا روش های درمانی همچون لیزر، کریوتراپی و ایمونوتراپی استفاده کرد. منشا آنها، ویروسی به نام پاپیلوم انسانی است که تعداد کمی از آنها موجب ایجاد این برآمدگی ها می شود. امروز برنافیت شما را با انواع زگیل ها، روش های پیشگیری و درمان آنها آشنا خواهد کرد.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: 

انواع زگیل های روی دست و انگشت

دست ها و انگشت ها نسبت به عفونت بسیار حساس هستند. چندین نوع زگیل هستند که در این نواحی ایجاد می شوند. اطلاع از نوع آنها به درمانشان کمک می کند.

زگیل های عادی

این نوع بیشتر در پشت دست ها و روی صورت ایجاد می شود و در اندازه های مختلف یافت می شود. این نوع زگیل ها دارای یک بافت خشن و سفت است. رنگ آنها نیز متفاوت است؛ از سفید تا صورتی، خاکستری و رنگ پوست. گاهی اوقات رگ های خونی کوچکی که شبیه به نقطه های سیاه هستند در آنها دیده می شوند.

زگیل قصابان

این نوع هم از لحاظ ظاهر همانند نوع اول است با این تفاوت که در افرادی دیده می شود که بدون دستکش با گوشت و ماهی خام سر و کار دارند به همین دلیل به این اسم نامگذاری شده است.

زگیل صاف

هرچند این عارضه بیشتر روی صورت ظاهر می شود، اما پشت دست ها و پایین بازو نیز به وجود می آیند. سایز آنها بسیار ریز است که ممکن است با قرار گرفتن تعداد زیادی از آنها در کنار هم یک دسته به وجود آید. این نوع زگیل خشن نیست، سطح آن صاف است و کمی بالاتر از سطح پوست قرار می گیرد. رنگ آنها نیز صورتی، زرد و یا قهوه ای است.

زگیل پالمر

زگیل- زگیل پالمر- برنافیت

پالمر به دلیل غذا خوردن با دست و یا کندن میخچه ی پا بر روی دست ها ظاهر می شود. اگر به صورت خوشه ای ظاهر شوند، زگیل های موزاییک نامیده می شوند. آنها که در اندازه ی یک نخود هستند و در رنگ های مختلفی وجود دارند، گاهی اوقات آزار دهنده می شوند.

روش های پیشگیری از ایجاد زگیل

دست های شما مدام با وسایل مختلف در تماس است و این موضوع ممکن است شما را در معرض ویروس پاپیلوم انسانی قرار دهد. این ویروس بیشتر در نواحی مرطوب و گرم رشد می کنند. از آنجا که آنها خارج از بدن نیز می توانند زنده بمانند، بنابراین تماس دست شما با سطوح مختلف ممکن است شما را به این عارضه دچار کند.

برای پیشگیری از ایجاد این عارضه نکات زیر را انجام دهید.

  • از لمس زگیل های خود و دیگران بپرهیزید.
  • تمام بریدگی ها و زخم های باز روی دست ها را بپوشانید.
  • دست ها را تمیز نگه دارید.
  • در مکان های عمومی بهداشت را رعایت کنید.
  • از جویدن ناخن ها و پوست اطراف آن خودداری کنید.
  • در استخرهای عمومی از دمپایی یا صندل استفاده کنید.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: 

چگونه زگیل ها را از بین ببریم؟

هر چند گاهی زگیل ها خود به خود درمان می شوند، اما خوشبختانه روش های خانگی و حرفه ای زیادی برای خلاص شدن از این برآمدگی های مزاحم وجود دارد. اگر نمی خواهید برای درمان آنها هیچ اقدام خاصی انجام دهید، بهتر است آنها را دست کاری نکنید. در غیر این صورت روش های زیر را به کار ببرید.

درمان با روش های خانگی

برای درمان با روش های خانگی یکی از راهکارهای زیر را انتخاب کنید:

سالیسیلیک اسید

زگیل- چسالیسیلیک اسید- برنافیت

سالیسیلیک اسید را می توان موثرترین درمان موضعی دانست. این ماده به صورت غیر تجویزی و در چندین شکل وجود دارد: مایع غلیظ، ژل یا پد چسبی. برای نتیجه ی بهتر ابتدا 10 تا 15 دقیقه محل مورد نظر را در آب گرم قرار دهید تا نرم شود. سپس با استفاده از سنگ پای نرم یا سوهان قسمت مرده ی پوست را سوهان بزنید (اگر آزار دهنده بود، این کار را انجام ندهید). حالا سالیسیلیک اسید روی آن بزنید.

نوار چسب داکت

زگیل- چسب داکت- برنافیت

شاید عجیب به نظر برسد، اما نوار چسب داکت با لایه برداری از پوست به رفع زگیل ها کمک می کند. مقداری چسب داکت را روی آنها بزنید و بگذارید به مدت 3 تا 6 روز بر روی پوست بماند. چسب را بردارید و پوست را با یک سوهان لایه برداری کنید. به مدت 12 ساعت روی آن را باز بگذارید. چسب را بچسبانید و دوباره به همین شکل ادامه دهید.

سرکه سیب

زگیل- سرکه سیب- برنافیت

سرکه سیب یک اسید ضعیف است که به این ویروس حمله کرده و آن را از بین می برد. سرکه و آب را با نسبت دو به یک با هم مخلوط کنید. یک پنبه را در محلول فرو ببرید و روی محل مورد نظر قرار دهید. حالا با یک باند تمیز ببنید و بگذارید شب تا صبح بماند. هر شب این کار را تکرار کنید.

آب لیمو

زگیل- آب لیمو- برنافیت

آب لیمو باید پیش از مصرف رقیق شود. روش استفاده از آن همانند سرکه سیب است. اسید سیتریک موجود در آب لیمو برای درمان زگیل بسیار مفید است و عوارض جانبی کمی به دنبال دارد.

سیر

زگیل- سیر- برنافیت

سیر به دلیل وجود ماده ای به نام الیوم ساتیووم دارای خواص ضد ویروسی است. سیر کوبیده را مستقیما روی زگیل بگذارید و بپوشانید. این کار را هر روز انجام دهید تا کاملا از بین برود. قبل از مصرف سیر می توانید آن را سوهان بکشید.

پیشنهاد برنافیت: 

درمان با روش های حرفه ای

برخی از زگیل های روی دست و صورت به درمان جدی تری نیاز دارند. اگر تعداد آنها روی دست شما زیاد است، باید برای درمان آنها از روش های حرفه ای تر استفاده کنید.

ایمونوتراپی

ممکن است برای درمان این عارضه، پزشک آنتی ژن هایی همچون کاندیدا به زگیل ها تزریق کند تا یک واکنش ایمنی به وجود آید. برخی از عوارض این تزریق شامل تورم و قرمزی است.

کریوتراپی

زگیل- کریوتراپی- برنافیت

در کریوتراپی از یک مایع به نام نیتروژن استفاده می شود که ممکن است به صورت موضعی یا تزریقی استفاده شود. استفاده از آنها موجب منجمد شدن زگیل می شود. گاهی اوقات می توان همراه با سالیسیلیک اسید از این روش استفاده کرد.

لیزر درمانی

برای سوزاندن رگ های خونی موجود در زگیل می توان از لیزر استفاده کرد. این کار موجب از بین بردن بافت ها و درمان زگیل می شود.

مترجم: مریم اصیلی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments