چرا زنان دچار بی میلی جنسی می شوند؟

صحبت در مورد میل جنسی زنان، هنوز قبیح محسوب می شود. از زمانی که ویاگرا پا به عرصه ی ظهور گذاشت، میل و عملکرد جنسی مردان تبدیل به یک موضوع مکرر در رسانه های جمعی و مشاوره های پزشکی شد. اما این مطلب در مورد زنان صدق نکرد و این موضوع همچنان به صورت یک مسئله ی خاموش ادامه یافت. بی میل جنسی در زنان دلایل مختلفی دارد. در واقع فاکتورهای پیچیده ی روانشناسی و فیزیکی در کار است. اگر مشکلی در این فاکتورها ایجاد شود، میل جنسی را به طور عمیقی تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه ی این مقاله به برخی از دلایل بی میلی جنسی در زنان اشاره شده است.

1- استرس و اضطراب

استرس شغلی، مشکلات خانوادگی و اضطراب همه بر روی میل جنسی زنان تاثیر می گذارند به ویژه اگر همه ی این مشکلات با احساس خستگی و عدم انرژی جسمی یا روحی همراه باشد، دیگر هیچ جایی برای لذت بردن از وقایع وجود ندارد.

انگیزه اغلب تحت تاثیر استرس قرار می گیرد و این انگیزه است که انسان را به انجام کارهای عادی همچون رابطه جنسی تشویق می کند. وقتی افراد مضطرب و نگرانند، افکار به سمت آنها هجوم می آورند.

مشکلات روحی شدید دیگر همچون افسردگی موجب از دست رفتن میل جنسی در زنان و مردان می شود. این مشکل در مردان خود را با اختلال نعوظ و در زنان خود را با بی میلی و عدم انگیختگی نشان می دهد.

پیشنهاد برنافیت: غذایی که موجب کاهش استرس می شوند

2- هورمون ها

ابعاد روانشناختی میل جنسی زنان تحت کنترل هورمون ها قرار دارد. هورمون های زنانه ی استروژن و پروژسترون و عدم تعادل این دو نقش مهمی در میل جنسی زنان دارد. هر گونه تغییر در هورمون ها در طول قاعدگی، شیردهی، زایمان و برداشتن رحم موجب اختلال در بدن می شود.

15 درصد از افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند، دچار اختلالات میل جنسی می شوند. داروهای هورمونی مثل قرص های پیشگیری از بارداری، تزریق پروژسترون و برخی از پیوندها نیز به همین ترتیب بر روی میل جنسی تاثیر می گذارند.

یکی از هورمون هایی که در مورد میل جنسی زنان می توان در مورد آن صحبت کرد، هورمون مردانه ی تستوسترون است. شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما زنان باید کمی از این هورمون مردانه را در بدن خود داشته باشند. این هورمون به افزایش میل جنسی و پاسخ جنسی در برانگیختگی کمک می کند. مقداری از تستوسترون در تخمدان زنان ساخته می شود، بنابراین برداشتن تخمدان اثر مهمی بر روی کاهش میل جنسی خواهد داشت. تولید تستوسترون در زنان، صرف نظر از زمان یائسگی آنها از چهل سالگی به بعد کاهش می یابد که کاهش میل جنسی را به همراه دارد.

3- دلایل فیزیکی دیگر

عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضد افسردگی، ضد فشار خون و داروهای صرع، موجب کاهش میل جنسی می شوند. برخی از بیماری ها همچون تیروئید، بیماری قلبی و دیابت نیز بر روی کاهش میل جنسی موثرند.

بخوانید: علت کم کاری تیروئید

چه گزینه های درمانی وجود دارند؟

با در نظر گرفتن تفاسیر بالا، درمان بی میلی جنسی کار مشکلی است. گاهی با شناخت دلیل این بی میلی می توان به درمان آن کمک کرد مثلا می توان قرص های ضد بارداری را حذف و یا شرایط سلامت روحی را افزایش داد. باید با این حقیقت آشنا شوید که این تنها یک مشکل نیست و درمان ممکن است به یک بهبود نسبی منتهی شود.

بخوانید: ارتباط افسردگی با پیشگیری از بارداری

تستوسترون درمانی برای درمان بی میلی جنسی به ویژه در زمان یائسگی بسیار مفید است. البته مجوز این کار باید توسط متخصصانی که در کلینیک های هورمونی و یائسگی کار می کنند، صادر شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments