راه های طبیعی که به کاهش اضطراب کمک می کند+درمان اضطراب

هر از گاهی همه ی افراد دچار اضطراب می شوند. این اضطراب ممکن است به دلیل یک سخنرانی یا هر چیز دیگری باشد. اگر اضطراب تمام ابعاد زندگی شما را در بر گرفته است و بر روی کارهای روزمره تان تاثیر گذاشته است، احتمالا از اختلال اضطراب رنج می برید و باید به دنبال راه هایی برای کاهش اضطراب باشید.

چرا کنترل اضطراب در افراد مختلف متفاوت است؟

اضطراب تنها به یک شکل خود را نشان نمی دهد، بلکه ممکن است به اشکال مختلفی دیده شود.

  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال هراس
  • اختلال وسواسی- اجباری
  • اختلال استرس پس از سانحه

یک متخصص بیماری های روانی می گوید: “برای فردی که دچار اختلال اضطراب عمومی شده بود، همه ی درمان ها را به کار بردم، اما دریافتم که آنچه برای یک فرد کاربرد دارد، لزوما برای فرد دیگر ممکن است به کار برده نشود و کاهش اضطراب ممکن است برای مدتی به طول بیانجامد.”

اختلالات اضطراب ممکن است به دلیل وقایع مختلف همچون طلاق، مرگ و استرس شغلی یا عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در مغز رخ دهد.

راه های طبیعی کاهش اضطراب

در اینجا بهترین راهکارهای طبیعی برای درمان اضطراب معرفی شده است که یک یا همه ی آنها می تواند برای شما کاربرد داشته باشد.

۱- از رایحه اسطوخودوس استفاده کنید

راه های طبیعی که به کاهش اضطراب کمک می کند

حتما تا به حال شنیده اید که استشمام رایحه ی اسطوخودوس موجب کاهش اضطراب می شود. مطالعات نشان داده است که اگر در اتاق پزشکان رایحه ی اسطوخودوس پخش باشد، اضطراب بیماران کاهش خواهد یافت. در یکی از این مطالعات، یک قرص ساخته شده با اسطوخودوس نشان داد که می تواند به اندازه ی داروهای ضد اضطرابی چون آتیوان موثر باشد. این گیاه را می توانید خشک کنید و در خانه ی خود نگه داری کنید یا روغن آن را به لوسیون بدن خود اضافه کرده و شب پیش از خواب به بدنتان بمالید.

2- ال- تیانین دریافت کنید

آمینو اسیدی که به طور طبیعی در چای سبز یافت می شود، ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد و موجب احساس آرامش می شود. ال- تیانین، سطح گابای مغز را که یک انتقال دهنده ی عصبی است، افزایش می دهد. وقتی میزان گابا افزایش یابد، اضطراب کاهش می یابد. گرچه مکمل های گابا را می توانید به صورت مستقیم مصرف کنید، اما آنها نمی توانند به راحتی ال- تیانین از سد خونی مغزی عبور کنند و این بدان معناست که به راحتی توسط بدن شما جذب نمی شود. گرچه مصرف چای سبز حاوی مقداری ال- تیانین است، اما بیشتر افراد احساس می کنند از مصرف مکمل های آن احساس بهتری به آنها دست می دهد.

3- مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن به شما کمک می کند به جای نگرانی برای وقایع آینده به زمان حال تمرکز کنید. آرام بنشینید، چشمان خود را ببندید و به طور عادی نفس بکشید. به دم و بازدمتان توجه کنید. اگر ذهن شما به جای دیگر پرسه زد، به آرامی و با ملایمت آن را به نفس کشیدن بازگردانید. انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد و شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید. یک مدیتیشن منظم تنفس شما را تنظیم می کند، سیستم ایمنی‌تان را بهبود می بخشد و شیمی مغز شما را تغییر می دهد. طبق تحقیقات تنها 2 دقیقه تمرین مدیتیشن در روز می تواند کمک زیادی به کاهش اضطراب کند روش ها و اشکال مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که شما می توانید آن ها را دنبال کنید. این روش ها ممکن است قدمت چند صد ساله داشته باشد یا روش های جدیدی باشد. برخی از این تمرین ها شامل مانترا هستند برخی دیگر ممکن است در حال قدم زدن در پارک انجام شوند، برخی دیگر هیچ یک از اینها را شامل نمی شوند بلکه شامل تنفس عمیق و آگاهانه ی شما می شوند. بنابراین کدام روش مدیتیشن برای شما مناسب تر است؟

4- ورزش منظم داشته باشید

راه های طبیعی که به کاهش اضطراب کمک می کند

تنها 21 دقیقه ورزش هوازی کافیست تا بتوانید اضطرابتان را کاهش دهید. هر حرکتی که ضربان قلب شما را افزایش دهد، مثل دویدن، دو چرخه سواری و راه رفتن موجب افزایش سروتونین در مغز شما می شود. سروتونین یک هورمون است که موجب احساس شادمانی در انسان می شود.

برای یک چالش هوازی می توانید این حرکات را انجام دهید.

5- درمان نجات بخش دکتر باخ

فرمول درمانی دکتر باخ شامل ترکیب 5 گیاه مختلف برای کاهش اضطراب و هراس است. این ترکیب به صورت آدامس، اسپری و آب نبات یافت می شود.

6- یک ژورنال اضطراب تهیه کنید

گاهی تنها بازگو کردن ترس ها به شما احساس آرامش بیشتری می دهد. اگر شب ها هنگام خواب از جایتان بلند می شوید و اضطراب دارید، این تمرین برایتان بسیار مفید است. یک ژورنال تهیه کنید و تمام نگرانی های خود را در آن یادداشت کنید. یک زمان اضطراب برای خود در نظر بگیرید که در آن زمان در مورد تمام چیزهایی که مضطربتان می کند، بنویسید.

7- تکنیک تنفس 4-7-8 را انجام دهید

وقتی مضطرب هستیم، نفس های ما کوتاه و سطحی می شوند. با یک تنفس عمیق می توانیم این اضطراب را به حداقل برسانیم. از تکنیک نفس کشیدن 4-7-8 نیز می توانید استفاده کنید. این تکنیک به سرعت به شما آرامش می بخشد و آن را می توانید در هر زمانی انجام دهید. این تکنیک شامل 4 ثانیه دم، 7 ثانیه نگه داشتن نفس و 8 ثانیه بازدم است.

8- مکمل رودی اولا مصرف کنید

مصرف مکمل رودی اولا موجب کاهش استرس و افزایش تمرکز ذهنی و بهبود خلق و خو می شود. رودی اولا یک گیاه انرژی زاست و به بدن کمک می کند در برابر استرس مقاوم باشد. این گیاه که به ریشه طلایی نیز معروف است، نه تنها به کاهش کورتیزول کمک می کند، بلکه تمرکز ذهنی تان را نیز افزایش می دهد. این داروی گیاهی در برخی افراد دارای آثار معکوس است. اگر در شما نیز چنین آثاری داشت، مصرف آن را قطع کنید و به دنبال داروی دیگری باشید.

9- یوگا

راه های طبیعی که به کاهش اضطراب کمک می کند

یوگا، تنفس را به حرکت پیوند می زند و ذهن و بدن را به طور همزمان آرام می کند. حرکات یوگایی که به کاهش اضطراب کمک می کنند، شامل حرکات وارونه یا حرکاتی که در آن سر پایین تر از قلب است، می باشند. دلیلش این است که حرکات وارونه موجب جریان خون به مغز می شود و افکار مضطربانه را از مغزتان دور می سازد. حرکات سگ سر پایین، خم شدن به جلو و پا روی دیوار نیز بسیار مفید هستند.

10- محدود کردن مصرف قهوه

مصرف کمتر کافئین، به شدت اضطراب را کاهش می دهد. هرگاه هوس نوشیدن قهوه کردید، به جای آن از یک چای گیاهی یا چای سبز کمرنگ استفاده کنید، چرا که به کاهش استرس کمک می کند. می توانید پس از مدتی قهوه را به برنامه ی غذایی تان اضافه کنید، اما برای مدتی از مصرف آن صرف نظر کنید تا استرس شما کاهش یابد.

نمی خواهیم مصرف قهوه را زیر سوال ببریم، برای برخی از ما یک روز بدون مصرف قهوه به شب نمی رسد. علاوه بر آن قهوه دارای خواص فراوانی چون طول عمر و کاهش خطر جنون است. اما مصرف قهوه ی فراوان با عوارض جانبی همراه است. البته این بدان معنا نیست که مصرف قهوه مضر است و به هیچ وجه نباید آن را مصرف کرد، اما کمی تغییر در برنامه ی روتین قهوه خوردن موجب می شود از عوارض نا خواسته ی آن در امان بمانید. با برخی از عوارض مصرف قهوه ی فراوان آشنا شوید.

11- بابونه

اگر در پایان یک روز طولانی اضطراب به شما دست داد، چای بابونه بنوشید یا از مکمل های آن استفاده کنید. ترکیبات خاص موجود در بابونه همانند آرامش بخش هایی چون والیوم به گیرنده های مغز می چسبند. در یک مطالعه، افرادی که دچار اختلال اضطراب عمومی بودند، از مکمل های بابونه به مدت 8 هفته به طور ماهیانه استفاده کردند و نتایج نشان داد اضطراب در این دسته ازافراد نسبت به شرکت کنندگانی که از دارونماهای آن استفاده می کردند، به شدت کاهش یافته است.

اضطراب موجب آزردگی می شود. در این حالت اعصاب به شما فشار می آورند و مجبور به تحمل دردهای حاصل از آن هستید. وقتی مضطرب می شوید، کف دستتان عرق می کند، نمی توانید نفس عمیق بکشید و قلبتان شروع به تپیدن می کند. اگر نتوانید این احساسات را کنترل کنید، دچار اختلالات اضطراب خواهید شد و باید آن را با دارو درمان کنید.

اگر اضطراب شما را نگران کرده و یا نمی توانید خواب راحتی داشته باشید، روش هایی وجود دارند که می توانید برای رهایی از اضطراب از آنها بهره بگیرید.

از جای خود بلند شوید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

مطالعات نشان داده است که ورزش یکی از بهترین راه های کاهش اضطراب است. مطالعاتی که توسط دانشمندان دانشگاه جورجیا بر روی 3000 نفر انجام شد، نشان داد که افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، علائم اضطراب – همچون نگرانی بیش از حد و پریشانی، 20 درصد در آنها کاهش می یابد. ورزش حتی برای افراد غیر مضطرب نیز مفید است. ورزش های ایروبیک همچون دویدن آهسته، شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی بسیار مفید هستند. دانشمندان معتقدند که ورزش همانند یک تقویت کننده ی خلق و خوی قوی عمل می کند، چرا که افزایش گردش خون موجب بهبود پاسخ استرس مغز شما خواهد شد.

نفس عمیق بکشید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

شاید این جمله بسیار کلیشه ای باشد، اما صرف زمان برای دم و بازدم موجب تسکین اضطراب شما می شود. تنفس شکمی که با نفس های آرام و عمیق همراه است و حتی ممکن است برای 20 تا 30 دقیقه در روز طول بکشد، مغز شما را سرشار از اکسیژن، سیستم عصبی را تحریک و بدن را آرام می کند.

بدن خود را گرم کنید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

تحقیقات نشان داده است که تنها احساس گرما، آرامش بخش است. آیا هیچگاه پس از یک حمام آب داغ یا پس از بازگشت از ساحل، احساس اضطراب کرده اید؟ احساس گرما مدارهای مغز را که شامل سروتونین هستند در برمی گیرد. سروتونین، یک فرارسان عصبی است که خلق و خوی شما را تنظیم می کند. یک مطالعه ی ژاپنی نشان داد که اضطراب افراد پس از رفتن به سونا به شدت کاهش می یابد و تنش آنها کم می شود.

پیاده روی کنید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

اگر کارمند هستید، در زمان نهار از جای خود بلند شوید و پیاده روی کنید. راه رفتن در طبیعت، اضطراب شما را کاهش می دهد. در مطالعاتی که بر روی خلق و خوی 60 نفر، پیش و پس از یک پیاده روی 50 دقیقه ای انجام شد، نشان داد افرادی که در طبیعت به پیاده روی می پردازند، احساس اضطراب کمتری نسبت به افرادی که در شهر قدم می زنند خواهند داشت.

مطالعه ی دیگری نشان داد که دورهمی در یک محیط سرسبز، فعالیت بخشی از مغز را که با افسردگی و مشکلات روحی در ارتباط است، کاهش می دهد.

به تمرین های مدیتیشن بپردازید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

تنها 30 دقیقه تمرین های مدیتیشن در روز، سطح اضطراب و افسردگی شما را تا 38 درصد کاهش می دهد که طبق مطالعات جان هاپکینز، این کاهش 38 درصدی به اندازه ی قرص ضدافسردگی است.

محققان بر این عقیده اند نظمی برای مدیتیشن مورد نیاز است که شامل تمرکز شما بر روی تنفس، احساسات بدن، افکار و اطراف می شود و آثار منفی افسردگی همچون اضطراب بیش از حد را از بین می برد.

چای بابونه بنوشید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

بابونه دارای خواص آرامش بخشی است چرا که حاوی اپیژنین می باشد. فلاونوئیدی که همانند زاناکس و والیوم (داروهای ضد افسردگی رایج) به گیرنده های مغز متصل می شوند. برخی از مطالعات نشان داده است که دوز بالای بابونه، اضطراب را به شدت کاهش می دهد.

ماهی بخورید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

اسیدهای چرب امگا 3، خطر ابتلا به دیابت و افسردگی را کاهش و سلامت قلب را افزایش می دهد. محققان دانشگاه اوهایو به یکی از گروه های شرکت کننده 5. 2 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 و به گروه دیگر پلاسیبو داد. در طول این آزمایش، خون این شرکت کنندگان را در زمان های کم استرس و پیش از آزمایش مورد بررسی قرار دادند. پس از 12 هفته نشان داده شد، دانش آموزانی که امگا 3 مصرف می کردند، 20 درصد اضطراب کمتری را از گروه پلاسیبو تجربه کردند.

گرچه قرص های امگا 3 نیز مفیدند، اما بهتر است این ماده را به طور مستقیم از ماهی به دست آورید. برای دریافت امگا 3 توصیه شده تنها کافیست سه روز در هفته، 75 تا 130 گرم ماهی مصرف کنید.

به موسیقی گوش دهید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش، پیش از کارهای استرس زا موجب آرامش سیستم عصبی که پاسخ جنگ و گریز را کنترل می کند، می شود.

هیجان زده شوید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

پیش از انجام کاری که با اضطراب همراه است، جمله ی “من هیجان زده هستم” را به جای اینکه سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، بر زبان بیاورید. این کار موجب کاهش اضطراب شما می شود.

خواب کافی داشته باشید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

مطالعات نشان داده است که کمبود خواب موجب افزایش افسردگی و اضطراب خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که آیا اضطراب، موجب کم خوابی می شود و یا بی خوابی خطر افسردگی را در شما افزایش می دهد یا نه؟ این مطالعات نشان داد افرادی که به طور طبیعی مضطربند، نسبت به آثار کم خوابی آسیب پذیرترند.

یوگا کار کنید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

انجام تمرین های یوگا موجب افزایش قدرت، تحرک و کنترل اضطراب شما خواهد شد. محققان در مطالعه ای دو گروه را مورد بررسی قرار دادند، گروه اول شامل افرادی بود که سه روز در هفته به مدت یک ساعت راه می رفتند و گروه دوم شامل افرادی بود که برای همین مدت به تمرین های یوگا می پرداختند. پس از 3 ماه نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در گروه یوگا خلق و خوی بهتری داشتند و کاهش بیشتری در اضطراب آنها صورت گرفت.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

اگر دچار اضطراب اجتماعی هستید، کارهای داوطلبانه انجام دهید. محققان، 115 دانشجوی مضطرب را در سه گروه طبقه بندی کردند. گروه اول، کارهای خیرخواهانه انجام دادند، گروه دوم در معرض تعاملات اجتماعی رندوم قرار گرفتند و گروه سوم به عنوان گروه کنترل عمل کردند.

پس از 4 هفته محققان به این نتیجه رسیدند که دانشجویانی که کارهای خیرخواهانه انجام داده بودند، اضطراب اجتماعیشان به شدت کاهش یافت.

برنامه ی ماساژ بچینید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

یک ماساژ خوب می تواند فشار را از روی ماهیچه های دردناک بردارد و به شدت اضطراب را کاهش دهد. طبق مطالعات، بیماران مبتلا به اختلالات اضطراب پس از سه ماه ماساژ روزانه، به مدت 10 ساعت، یک کاهش 50 درصدی را در علائم اضطراب خود تجربه کردند.

مولتی ویتامین مصرف کنید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

میزان مصرف مولتی ویتامین شما به خلق و خویتان بستگی دارد. مکمل هایی که حاوی ویتامین B بیشتری هستند، به شدت موجب بهبود خلق و خو می شوند، دلیلش این است که استرس روزمره موجب از بین رفتن این ماده در بدن شما می شود.

آب بنوشید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

مطالعات نشان داده است که افراد پس از راه رفتن بر روی تردمیل به مدت 40 دقیقه به دلیل کم آب شدن بدن به شدت احساس اضطراب می کنند. این اضطراب موجب می شود که آنها نتوانند به خوبی فکر کنند و سطح انرژی شان به شدت کاهش یابد.

با یک نفر صحبت کنید

روش های طبیعی برای رهایی از اضطراب - زندگی سالم - برنافیت

اگر به تنهایی نمی توانید از عهده ی اضطراب خود برآیید، از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر این علائم در شما شدت یابند، باید به درمان خود بپردازید.

 

وقتی صحبت از اضطراب به میان می آید، احتمالا به استرس کاری، خانگی و یا خانوادگی فکر می کنید. اما به ندرت به اتفاقی که در روده ی شما رخ می دهد دقت می کنید. جالب است بدانید که اضطراب، افسردگی و سلامت مغز به طور کلی به شرایط روده ای- معده ای بستگی دارد.

اضطراب شایع ترین بیماری!

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا اعلام کرده است که اضطراب شایع ترین بیماری روانی در ایالات متحده است که بیش از 40 میلیون یا 18 درصد جمعیت را در بر می گیرد. دامنه ی اختلالات اضطراب، از حملات هراس تا اختلال وسواس فکری عملی یا اضطراب عمومی و اضطراب پس از سانحه را در بر می گیرد.

در مطالعه ی چاپ شده در مجله ی پزشکی روده شناسی، محققان به این نتیجه دست یافتند که پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم لانگوم به طور موثری، اضطراب را از بین می برد و رفتار افراد را به حالت طبیعی باز می گرداند. دلیل آن هم کاهش قابلیت تحریک اعصاب موجود در روده – که از طریق عصب واگوس به سیستم عصبی مرکزی وصل می شود- می باشد. این اتصال موجب می شود، باکتری های مفید اضطراب را از بین ببرند.

در مطالعه ای که در مجارستان انجام شد، محققان بدین نتیجه دست یافتند که التهاب روده ای یکی از فاکتورهای موثر در اضطراب و افسردگی محسوب می شود. در نتیجه درمان این التهاب از طریق پروبیوتیک های بیفیدوباکتریوم لانگوم، ویتامین B و D و اسیدهای چرب امگا 3 این علائم را به شدت کاهش می دهد.

در این جا می توانید با راهکار هایی جهت رهایی از افسردگی آشنا شوید.

داروهای رایج کاهش اضطراب

این داروها شامل زاناکس، والیوم، آتاوان و کلونوپین می باشد. همه ی این داروها در طبقه ی داروهای معروف به بنزودیازپین ها قرار می گیرند که بسیار موثرند اما عوارض جانبی آنها زیاد است. این عوارض جانبی شامل تاری دید، سستی، سرگیجه، افسردگی، سردرگمی، خواب آلودگی، اختلال تفکر و قضاوت، از دست دادن حافظه، حالت تهوع و غیره می باشد.

البته پر واضح است که برای درک بهتر نقش پروبیوتیک های خاص همچون بیفیدوباکتریوم لانگوم برای درمان اختلالات اضطراب نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. اما با در نظر گرفتن خواص سلامتی این سویه، پروبیوتیک یک گزینه ی بالقوه ی طبیعی برای افرادی که از اضطراب رنج می برند، ایجاد می کند.

همه ی مکمل های پروبیوتیک حاوی این سویه ی خاص نمی باشند، بنابراین باید ببینید کدام یک از آنها این کار را انجام می دهند. برخلاف تصور عمومی، انتخاب یک مکمل خوب تنها یک بازی اعداد نیست و استفاده از یک پروبیوتیک با قدرت بالا بسیار اهمیت دارد.

به عبارت دیگر، برخی از محصولات تنها ادعای داشتن میلیون ها واحد شمارش کلونی را دارند. واحد شمارش کلونی، واحدیست که میزان پروبیوتیک های یک سویه ی خاص موجود در محصول را اندازه گیری می کند. سعی کنید تنها از محصولات معتبر استفاده کنید و پیش از شروع درمان های جدید یا قطع مصرف داروهای خاص با پزشک خود مشورت کنید.

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
صادق

سلام چطوری میتونم از خدمات روان شناسی شما استفاده کنم؟

پشتیبان برنافیت

صادق جان باهاتون تماس میگیرم