لاغری بدون ورزش – رژیم غذایی بدون ورزش

این روزها در عصر تکنولوژی همه به دنبال یک روش جدید برای لاغری بدون ورزش هستند. یکی از دلایل اصلی چنین خواسته‌ای این است که بشر امروز به شدت درگیر مشغله‌های ذهنی و جسمی است و زمان زیادی برای ورزش کردن ندارد. با وجودیکه هموراه برنافیت ورزش را به عنوان یک عنصر اصلی برای سلامتی می‌داند و نه تناسب اندام، اما همچنان کاهش وزن بدون ورزش را ممکن می‌داند. با ما همراه باشید تا روش‌های لاغری بدون ورزش را به شما بیاموزیم.همچنین می توانید از برنافیت رژیم لاغری گروهی بدون نیاز به ورزش را دریافت کنید.

کاهش وزن بدون ورزش - برنافیت برنافیت

 

چه روش‌هایی برای کاهش وزن بدون ورزش وجود دارد؟

برای کاهش وزن بدون ورزش چندین روش وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

1- کاهش وزن بدون ورزش؛ افزایش متابولیسم پایه

شاید اگر در اینترنت به دنبال روش‌هایی برای کاهش وزن بدون ورزش گشته باشید، با مطالبی با عنوان سوزاندن کالری توسط بدن برخورد کرده باشید. اما این به چه معناست و آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه از آن می‌توان برای کاهش وزن استفاده کرد؟

برای دانستن این موضوع ابتدا باید با موضوعی به نام متابولیسم پایه آشنا شوید. متابولیسم پایه به میزان کالری سوزی بدن در حالت استراحت گفته می‌شود. به این معنا که بدن شما در حالت استراحت می‌تواند چه میزان کالری بسوزاند. این موضوع برای افراد مختلف متفاوت است و درست همانند کالری مورد نیاز بدن به فاکتورهایی مثل قد، وزن، سن، میزان فعالیت و جنسیت افراد بستگی دارد.

برای اینکه بتوان متابولیسم پایه را بالا برد چندین راه وجود دارد:

الف- کاهش کالری دریافتی

مصرف به اندازه‌ی کالری‌ها یک روش بسیار مناسب برای افزایش متابولیسم پایه است. به این دلیل از واژه‌ی به اندازه استفاده کردیم که کاهش کالری دریافتی به اندازه‌ی افزایش مصرف آن می‌تواند مضر باشد. یعنی اگر در میزان کالری‌های دریافتی خود را به شدت محروم کنید هم نتیجه‌ی معکوس خواهید گرفت.

ب- مصرف پروتئین بیشتر

مصرف پروتئین به حفظ بافت عضلانی کمک می‌کند. عضله سازی یکی از راه‌های افزایش متابولیسم پایه است. بنابراین اگر می‌خواهید کالری سوزی بدن خود را در حالت استراحت نیز افزایش دهید، باید مصرف پروتئین‌ها و مواد غذایی عضله ساز را افزایش دهید.

کاهش وزن بدون ورزش - مصرف پروتئین - برنافیت برنافیت

ج- کاهش استرس

وقتی استرس به سراغ شما می‌آید، هورمون کورتیزول در بدنتان ترشح می‌شود. افزایش هورمون کورتیزول در بدن موجب می‌شود تا خون کمتری به اندام‌های گوارشی رسیده و هضم غذا کندتر صورت بگیرد. همین امر میزان متابولیسم پایه را کاهش می‌دهد.

2-رژیم غذایی بدون ورزش با مصرف خوراکی های لاغر کننده 

منظور از خوراکی‌های لاغر کننده آن دسته از خوراکی‌هاییست که مصرف آنها به صورت تنها یا همراه با غذا به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی کاهش وزن اثر می‌گذارد.

یکی از این خوراکی‌های لاغر کننده سرکه سیب است. این ماده، سرشار از اسید استیک می‌باشد که به هضم مواد غذایی کمک می‌کن و قند خون را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده که این ماده به شدت در چربی سوزی موثر است.

از دیگر خوراکی‌های لاغر کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالمون
  • گریپ فروت
  • خمیر آووکادو
  • جو دو سر
  • شکلات تلخ
  • چای سفید
  • تخم مرغ
  • بادام
  • روغن نارگیل
  • تن ماهی و …

 

3- مصرف خوراکی‌های چربی سوز

یکی از خوراکی‌های چربی سوز ادویه جات و غذاهای تند است. مثلا مصرف روزانه فلفل‌ها می‌تواند چربی سوزی را به خصوص در بخش شکم سرعت ببخشد. علاوه بر آن مصرف فلفل‌ها قدرت بدن را برای تبدیل غذا به انرژی افزایش می‌دهد.

مصرف فلفل به کاهش ولع و اشتهای شما نیز کمک می‌کند. جالب است بدانید افرادی که از این فلفل تند همراه با غذا استفاده می‌کنند، 200 کالری بیشتر از دیگران می‌سوزانند.

ادویه‌های دیگری همچون بذر کتان، دارچین، زیره، رازیانه و … همراه با غذا نیز موجب می‌شود تا سرعت کالری سوزی بالا رفته و هضم غذا سریع‌تر انجام شود.

کاهش وزن بدون ورزش - خوراکی چربی سوز -برنافیت برنافیت

 

4- کاهش وزن بدون ورزش؛ مصرف فیبر بیشتر 

منظور از خوراکی‌های فیبر دار آن دسته از خوراکی‌هاییست که با خوردن آنها کالری اضافی دریافت نمی‌کنیم. سبزیجات نمونه‌ی خوبی از این خوراکی‌هاست. مصرف سبزیجات به دلیل فیبر و آب فراوان به کاهش وزن کمک می‌کند. از جهتی خوردن سبزیجاتی مثل کاهو، خیار، کلم و … انرژی زیادی از بدن را صرف هضم می‌کند، همین انرژی صرف شده موجب می‌شود تا کالری زیادی از آنها به بدن نرسد.

 

5- کاهش وزن بدون ورزش؛ استفاده از غذاهای حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها همان باکتری‌های مفید روده هستند که نقش‌های متعددی همچون هماهنگ کردن پاسخ‌ سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، جذب املاح معدنی و کمک به کاهش وزن را بر عهده دارند.

وقتی مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف می‌کنیم، جنگی بین باکتری‌های مفید و مضر روده بر سر سکونت و تغذیه ایجاد می‌شود. این جنگ داخلی در بدن موجب کاهش التهاب شده و همین امر به کاهش وزن کمک می‌کند. برخی از غذاهای پروبیوتیک دار عبارتند از ماست یونانی، کفیر، خیار شور و …

 

6- کاهش وزن بدون ورزش؛ سرو غذا در چند مرحله

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با کاهش وزن این است که غذاهای خود را در چند مرحله سرو کنیم. این کار به معده‌ی شما مجال بیشتری برای هضم غذاها می‌دهد. علاوه بر این زمانی که غذا را در چندین مرحله مصرف کنید، ذهن شما چنین تصور می‌کند که غذای زیادی خورده‌اید و در نتیجه دچار پرخوری نمی‌شوید.

 

7- کاهش وزن بدون ورزش؛ سرو غذا در بشقاب کوچک‌تر

شاید باورتان نشود که ذهن تا چه اندازه می‌تواند بر روی کاهش وزن موثر باشد. این مساله کاملا به اثبات رسیده است. مثلا زمانی که غذای خود را در یک بشقاب کوچک می‌ریزیدف احساس می‌کنید حجم زیادی از غذا را میل کرده‌اید. علاوه بر بشقاب کوچک‌تر، استفاده از قاشق کوچک نیز موجب می‌شود تا هم آهسته‌تر غذا بخورید و هم حجم کمی از غذا را در یک قاشق قرار دهید.

علاوه بر این استفاده از قاشق کوچک‌تر شما را زودتر خسته می‌کند و اشتیاق و میل شما را به غذا کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم این بار که قصد غذا خوردن کردید، یک بشقاب و یک قاشق کوچک بردارید و غذایتان را با آنها سرو کنید.

کاهش وزن بدون ورزش - استفاده از بشقاب کوچک -برنافیت برنافیت

 

8- کاهش وزن بدون ورزش؛ مصرف میان وعده‌های سالم

شاید باورتان نشود که میان وعده تا چه اندازه به کاهش ولع غذا و پرخوری می‌تواند کمک کند. یکی از پیشنهاداتی که به رژیم گیرندگان رژیم برنافیت می‌شود این است که حتما با فاصله‌های دو ساعته وعده‌های اصلی و میان وعده‌های خود را میل کنند. این کار موجب می‌شود تا هم هضم غذاها آسان‌تر صورت بگیرد و هم زمانی که ولع غذا دارید، چیزی برای خوردن داشته باشید.

موضوع مهم‌تر از فاصله‌ی میان وعده‌ها نوع میان وعده‌ایست که برای خود انتخاب می‌کنید. برای مثال سعی کنید در میان وعده‌ها از میوه، آجیل و دانه‌ها به جای شیرینی، شکلات و … استفاده کنید. مصرف شیرینی‌جات نه تنها مضر هستند، بلکه به دلیل افزایش نو افت ناگهانی قند خون خیلی زود شما را گرسنه می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا رژیم خود را بشکنید و به سراغ غذاهای پرکالری بروید.

9- کاهش وزن بدون ورزش؛ جویدن بیشتر غذا

همانطور که بالاتر چندین بار ذکر شد، کاهش وزن یک امر ذهنی است. زمانی که غذای خود را بیشتر می‌جوید، نه تنها لذت بیشتری از غذای خود می‌برید، بلکه مغز فرصت بیشتری دارد تا پیام سیری را به اندام‌ها ارسال کرده و موجب شود دست از غذا خوردن بکشید. تقریبا 20 دقیقه بعد از صرف غذا مغز پیام سیری را به اندام‌ها ارسال می‌کند.

در ادامه ترفندهایی به شما خواهیم آموخت که به لاغری سریع‌تر شما کمک خواهد کرد. یادتان باشد که مصرف این موارد به تنهایی تاثیر چندانی ندارند و فقط در کنار یک رژیم متعادل می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند.

نکات لاغری سریع

نکاتی که در ادامه می‌آیند در کنار یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش سریع کمک کند.

1- نوشیدن آب قبل از غذا

نوشیدن آب دو ساعت قبل از غذا موجب می‌شود تا زمان نهار احساس سیری بیشتری داشته باشید. وقتی آب می‌نوشید، بخشی از حجم معده‌ی شما با آب پر می‌شود، همین امر موجب می‌شود تا کمتر احساس سیری کنید. علاوه بر این گاهی اوقات، بدن شما احساس تشنگی و گرسنگی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرد و شما به تصور اینکه گرسنه‌اید، به سراغ غذا می‌روید؛ حال آنکه تنها به آب نیاز داشته‌اید.

کاهش وزن بدون ورزش - نوشین آب قبل از غذا -برنافیت برنافیت

 

2- خواب کافی

خواب کافی و باکیفیت اهمیت بسیار بالایی در کاهش وزن دارد. زمانی که کم خوابی دارید، بدن نیاز به یک عامل رضایت بخش فوری دارد تا احساس خوشایندی را در لحظه ایجاد کند و چه چیزی بهتر از یک خوراکی شیرین و چرب. یادتان نرود که کم خوابی موجب می‌شود تا بدنتان احساس نیاز بیشتری به غذاهای پرکالری و چرب پیدا کند.

3- کاهش استرس

درست مثل بی‌خوابی، استرس نیز موجب ایجاد عادت‌های غذایی ناسالم می‌شود. علاوه بر آن هورمون استرس (کورتیزول) موجب تجمع آب در زیر پوست شده و شما را چاق‌تر نشان می‌دهد. تا جایی که می‌توانید از استرس دوری کنید، تا لاغر بمانید.

اکثر ما فرصت کافی برای ورزش کردن نداریم و به دنبال روش هایی هستیم که بدون ورزش شکم خود را تخت کنیم. تغییر سبک زندگی با مصرف پروبیوتیک ها، کاهش مصرف نمک، تنظیم هورمون ها، نوشیدن آب، عدم مصرف غذاهای فرآوری شده و استفاده از لباس های فرم دهنده به کاهش وزن و داشتن شکمی صاف کمک می کنند.

از آنجا که انسان های راحت طلبی هستیم، به دنبال روش هایی می گردیم که کمترین میزان تحرک را به دنبال داشته باشد. گاهی تنها کمی تغییر در سبک زندگی کمک می کند تا بدون ورزش هم شکم تختی داشته باشیم. در اینجا روش هایی برای صاف کردن شکم و کاهش وزن معرفی شده اند.

از مصرف پروبیوتیک ها غافل نشوید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

میکروبیوم موجود در روده ی شما بیشتر از آنچه تصور می کنید، مفید است. به همین دلیل است که مصرف باکتری های مفید برای روده بسیار اهمیت دارد. یکی از روش های دریافت باکتری های مفید، استفاده از مکمل های پروبیوتیک است. اگر می خواهید بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید، مصرف پروبیوتیک های خود را افزایش دهید. غذاهای حاوی پروبیوتیک به بهبود گوارش، کاهش نفخ، بهبود خلق و خو و صاف شدن شکم می شود.

کمتر نمک مصرف کنید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

مواد معدنی موجود در نمک به میزان کم برای سلامت قلب و مغز مفید است. اما مصرف بیش از حد آن موجب احتباس آب و نفخ در بدن می شود. کاهش مصرف نمک یکی از اولین روش ها برای کاهش وزن اضافی بدن است. سعی کنید به طور کل نمک را از سفره ی خود حذف کنید تا این عادت از سر شما بیافتد.

آدامس نجوید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

بسیاری از مردم برای پیشگیری از پرخوری و کاهش استرس به مصرف آدامس روی می آورند. اما جویدن آدامس یک عارضه ی جانبی بد به نام نفخ به دنبال دارد. هر فردی همراه با جویدن غذا مقداری هوا می بلعد، این میزان با جویدن آدامس چند برابر و در نهایت منجر به نفخ و گاز معده می شود. به علاوه برخی از شیرین کننده های مصنوعی موجود در این آدامس ها اشتهای شما را برای مصرف جانک فودها افزایش می دهد.

هورمون ها را چک کنید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

اختلال در هورمون ها عوارض جانبی زیادی دارند که از جمله می توان به نفخ شکم اشاره کرد. به همین دلیل است که زنان در دوران یائسگی از نفخ شکم شکایت می کنند. هر چند شما نمی توانید به 20 سالگی بازگردید و هورمون های خود را تنظیم کنید، اما می توانید آنها را در یک دامنه ی نرمال حفظ کنید. مصرف غذاهای مناسب و ورزش نیز به تنظیم هورمون ها کمک می کنند.

زمان خواب خود را تنظیم کنید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

کم خوابی بیش از همه آثار خود را بر روی دور کمر نشان می دهد. طبق مطالعات، تنها 30 دقیقه کم خوابی در شب منجر به افزایش وزن می شود و بدتر اینکه این افزایش وزن مستقیما به چربی های شکمی تبدیل می شود. بهترین چرخه ی خواب چرخه ایست که از ریتم طبیعی شبانه روزی شما پیروی کند. بدین معنا که با طلوع خورشید، آغاز و با غروب آن پایان یابد.

غذاهای فرآوری شده مصرف نکنید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

از دیگر روش های لاغری بدون ورزش، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای فرآوری شده یکی از بدترین منابع سدیم هستند. به دلیل روشی که این غذاهای ناسالم در آن تهیه می شوند، نمک در همه ی آنها وجود دارد، حتی در کیک های بسته بندی شده. با جایگزین کردن این مواد با مواد غذایی تازه، نه تنها نفخ شکم شما کاهش می یابد، بلکه شکم شما نیز تخت می شود.

آب بنوشید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

هرچند همه ی نوشیدنی ها حاوی کالری هستند و موجب افزایش وزن می شوند، اما آب تخت شدن شکم را ضمانت می کند. مصرف آب، به بدن کمک می کند تا آب حبس شده در بدن را آزاد کند و بدین شکل به کاهش نفخ کمک کند. علاوه بر این اشتها را کاهش می دهد و احساس سیری بیشتری به شما دست می دهد.

غذاهای تند مصرف کنید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

رازیانه، نعناع و زنجبیل دارای آثار آرامش بخش بر روی شکم می باشند. آنها با افزایش آنزیم های گوارشی موجب حرکت سریع تر غذا از سیستم گوارشی می شوند. حرکت سریع غذا در سیستم گوارشی به معنای داشتن شکمی تخت است. نعناع به کاهش گرفتگی و گاز معده، زنجبیل به کاهش التهاب و حالت تهوع و رازیانه به کاهش احتباس آب در بدن کمک می کند.

از لباس های زیر فرم دهنده استفاده کنید

بدون ورزش شکمی تخت داشته باشید- سبک زندگی- برنافیت

گاهی اوقات شما بدون ورزش هم می توانید یک شکم صاف داشته باشید. برای این کار تنها کافیست از لباس های فرم دهنده استفاده کنید. هیچ اشکالی ندارد در چنین مواقعی به سراغ تکنولوژی بروید و از لباس های فرم دهنده و تخت کننده ی شکم استفاده کنید.

کاهش وزن بدون ورزش خوب یا بد؟

75 تا 80 درصد کاهش وزن به رژیم غذایی و تنها 20 تا 25 درصد آن به ورزش بستگی دارد. این بدان معناست که شما می توانید رژیم غذایی خود را به یک برنامه ی کم کالری و مغذّی (همچون پروتئین های فاقد چربی، سبزیجات و کاهش غذاهای فرآوری شده و قندها) تبدیل کنید. این کار به زمان و کمی تلاش نیاز دارد. دلیلش این است که توانایی شما برای کاهش وزن سریع به چندین فاکتور بستگی دارد.

اولین و مهم ترین فاکتور، متابولیسم شماست. گرچه برخی از ما به طور ژنتیکی به یک موتور کالری سوز مجهزیم، اما برخی از ما برای ایجاد یک تغییر اساسی به تغییرات بیشتر و پایدارتری نیاز داریم. وزن اولیه ی شما نیز نقش مهمی در این جریان دارد. هرچه وزن اولیه تان بیشتر باشد، با انتخاب یک برنامه ی غذایی صحیح وزن بیشتری از دست خواهید داد. تحقیقات اخیر نشان داده است که شما با بهبود عادت های خواب و سطح استرس نیز می توانید به اهداف کاهش وزن خود برسید. شما هر شب باید 7 تا 8 ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید و به مهارت های سازگاری با استرس مسلط باشید تا هورمون های بدنتان به آرامی کار کنند.

خوب حالا که به این پاسخ رسیدید که بدون ورزش نیز می توانید وزن خود را کاهش دهید، سوال مهم تر این است که آیا چنین کاری درست است؟

یک زندگی فعال دارای فواید زیادی است که یک زندگی پشت میزنشینی از آن بی بهره است. فواید یک زندگی پر تحرّک شامل کاهش قند خون که منجر به کاهش بیماری های قلبی- عروقی می شود، افزایش سلامت روانی، بهبود تراکم استخوان و تقویت عملکرد مغز می باشد. کاهش وزن بدون ورزش موجب از دست رفتن ماهیچه ها نیز می شود. اگر کاهش وزن شما با رژیم و بدون همراهی با ورزش چند ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد، بدن شما پس از اتمام ذخیره های چربی برای تامین انرژی از ماهیچه ها استفاده می کند. از دست دادن ماهیچه ها به معنای از دست دادن قدرت و مهم تر از همه، کاهش متابولیسم است.

یک کلام و ختم کلام

در این مقاله به روش‌های لاغری بدون ورزش پرداختیم. هرچند این روش‌ها در کنار یک رژیم غذایی اصولی به کاهش وزن شما کمک می‌کند، اما اگر به سلامتی بدن خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنم ورزش یا یک فعالیت روزانه را در دستور کار خود قرار دهید. امیدواریم از این مقاله بهره‌ی کافی را برده باشید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments